Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Fantastiskt klar och fin morgon med en härlig soluppgång men måste det vara så jäkla kallt. Är redo för lite varmare väder nu...

Håller med Pedalolja, grymt fint med motsol och helt klart. Lite kallt om fingrarna bara. Stackars pendlarcykeln ser förjäklig ut. Fasen vad det sliter med sand, salt och slask. Vill inte gå på med vattenslangen då jag hade problem med att bromsvajern till bakbromsen frös för mig så jag fick byta.

bike.JPG

Dammigt och lite kallt, men skönt att vara tillbaka i sadeln efter sportlov och en veckas förklylning.
Termometern visade -16 i förorten. Blir nog lite varmare på hemvägen.

Lika soligt som det var kallt imorse.
Vad är grejen med alla bilister som gasar för att komma om för att nästa sekund bromsa kraftigt för en högersväng över cykelbanan? Jag har observerat dylikt beteende vid korsningen Götgatan/Ölandsgatan vid förra veckan och nu senast i morse.

JMT skrev:
-------------------------------------------------------
> Lika soligt som det var kallt imorse.
> Vad är grejen med alla bilister som gasar för
> att komma om för att nästa sekund bromsa
> kraftigt för en högersväng över cykelbanan?
> Jag har observerat dylikt beteende vid korsningen
> Götgatan/Ölandsgatan vid förra veckan och nu
> senast i morse.

Dem är ute efter DIG!

-10,5°C i Solna/JÄrvastaden kl 06:30. Det där med högersvängande är ett otyg men jag har varit rätt förskonad från trots 2 + 2 km Sveavägen per dag. Idag körde en buss om mig så styret var 20 cm meter från plåten och hög gatsten på min andra sida. Inte snällt, jag hoppas att han bara inte såg mig och att det inte var någon slags markering.

nikasp skrev:
> Håller med Pedalolja, grymt fint med motsol och
> helt klart. Lite kallt om fingrarna bara. Stackars
> pendlarcykeln ser förjäklig ut. Fasen vad det
> sliter med sand, salt och slask. Vill inte gå på
> med vattenslangen då jag hade problem med att
> bromsvajern till bakbromsen frös för mig så jag
> fick byta.
>
>

Om du monterar hellånga skärmar och egolapp sliter det avsevärt mindre eftersom skiten inte kan stänka rakt in i drivlinan :)

-11 i morse, så jag fick plocka fram vintergrejerna igen. På med vinterkepsen, buff, softshellbyxorna och hummerhandskarna.
Lite tunnare i cykel- och gångtrafiken idag pga kylan, så pendlingen gick rätt fort. Enda incidenten var en vit Volvo som svängde höger in över cykelbanan utan att blinka vid Hagabion.

Global warming my arse!!! Det håller på att bli istid i norra Stockholm, speciellt Danderyd. Trots det underbara solskenet och att kalendern säger mitten av mars var det -12 grader i Täby när jag drog imorse. Bitvis barmark med ett tjockt lager valptänder och bitvis, läs Danderyd, grov dödsis. Om man vill se hur det blir om man ger fan i att ploga villagator en hel vinter kan man åka till Danderyd, närmare bestämt Norra Stationsvägen och se hur isen ligger decimetertjock och inte lär smälta på länge än. Första pendlingen i solglasögon dock, om man vill fokusera på det positiva. Mindre än 4 veckor kvar till Mallis också....

AxelSthlm skrev:
> JMT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lika soligt som det var kallt imorse.
> > Vad är grejen med alla bilister som gasar för
> > att komma om för att nästa sekund bromsa
> > kraftigt för en högersväng över cykelbanan?
> > Jag har observerat dylikt beteende vid
> korsningen
> > Götgatan/Ölandsgatan vid förra veckan och nu
> > senast i morse.
>
>
> Dem är ute efter DIG!

Det hade varit min första tanke också men det brukar vara cyklisten framför som får gör tvär imbromsnig, och det har rört sig om olika cyklister.
Kanske sitter folk i en pendlingstråd på något bilforum och diskuterar om det är möjligt att svänga in på Ölandsgatan innan cyklisterna blockerar högersvängen, och några kan stoltsera med att de faktiskt lyckats, precis som vi gör när vi tar grön våg Skanstull till och förbi Medborgarplatsen.

Kallt i gryningen. Sköt en buffel på årstafältet, tog ur det och kröp in i värmen och väntade. Kommer aldrig glömma skoöverdragen igen.

SuperApe skrev:
> Kallt i gryningen. Sköt en buffel på
> årstafältet, tog ur det och kröp in i värmen
> och väntade. Kommer aldrig glömma skoöverdragen
> igen.

:-) Måste varit förjävlakallt.

I know men jag har gått och inväntat rätt tillfälle att fixa till det men det händer aldrig. Och snart är det ju sommar... kommer jag att säga nästa vårvinter igen :)

Rattnalle skrev:
>
> Om du monterar hellånga skärmar och egolapp sliter det avsevärt mindre eftersom skiten inte kan stänka rakt in i drivlinan :)

SuperApe skrev:
> igen.

Bra där.
Själv var jag klädd som en lök.
Blev fort för varmt.

Vinterskor är det absolut bästa köpet 2012/2013. Så jäkla skönt att slippa isbitar till tår när man kommer in. Nu är det mer finlirande med andra kläder. Det känns inte så farligt med vinterpendling faktiskt. Det jobbigaste var när det var mycket snö och modd och det tog 50 minuter till jobbet och 50 hem. Nu under 30 minuter båda vägarna.

Denna vecka kör jag mördarmaskin då jag har barn men lika bra är det kanske för ni andra i Sthlm får fortsatt lida av is och kyla.

Suffer!!

Stockholm_ens.gif.jpg

Lite kyligt men annars så var det fint! Sopat i stora delar av Järfälla - oväntat! Bytte till höst/vår däck bak på CX:en men låter spikdäcket sitta kvar fram någon/några veckor till. Kedjan fick lite kärlek i helgen, badad i ATF olja, den nästan hoppade av glädje likaså jag som slapp fågelkvittret från den.

Fick åka bakom en bil på Rinkebyfältet, det var mindre kul då det dammade något fantastiskt mycket, släppte en bra lucka för att inte dö i stendammslunga.

Jönsfritt på cykelbanorna på väg till jobbat idag, eller ja, nästan jönsfritt. Det var ju en tok ute iaf.

nikasp skrev:
> Håller med Pedalolja, grymt fint med motsol och
> helt klart. Lite kallt om fingrarna bara. Stackars
> pendlarcykeln ser förjäklig ut. Fasen vad det
> sliter med sand, salt och slask. Vill inte gå på
> med vattenslangen då jag hade problem med att
> bromsvajern till bakbromsen frös för mig så jag
> fick byta.
>
>

Hmmm, känner jag igen det där cykelrummet? Från en IT-leverantör nära dig i Värtan?

Nope, det här är alldeles vid Hötorget. Fast jag har jobbat i Frihamnen med IT, då körde jag bil 7 km från Kungsholmen. Fattar att jag inte cyklade på den tiden.

JKolmo skrev:

> Hmmm, känner jag igen det där cykelrummet? Från en IT-leverantör nära dig i Värtan?

Bara -2 grader. Blev lite kokt med för varm mössa. Skön cykling hem och ganska pigg i benen pga måndag.

Var är dagens bild av federico förresten? Ser svalt ut Globalistic!

Senast ändrad:
Mysig hempendling förutom på slutet.

Kom i en diskussion med en tutande bilist (körde framför bilen) om i det olämpliga att stå och blockera hela cykelöverfarten/övergångsstället, han tyckte att han hade all rätt att göra det och kallade mig idiot - den var ny!

Ibland undrar man hur det ligger till med bondförnuftet. Jag har alltid mobilen nerpackad men ångrar att jag inte fotade en hantverkarbil som stod tvärsöver cykelbanan. "Hur kör jag? Ring: xxxxxxx" stod det på en dekal. Som en moron tänkte jag.

SuperApe skrev:
> igen.

Kom hem efter jobbet kl.23 igår kväll. Sov en kvart. Steg upp och cyklade 13 mil till gruvan igen. Kallt och mörkt innan gryningen. Ströp två minkar i Igelbäcken, krängde på dem som skoöverdrag. Käkade lite grus till frukost. Skyfflade sprängsten i 9 timmar. Åt lite sur mört till lunch kl.17. Skyfflade sprängsten igen till kl.21. Sitter nu och käkar mink, skall strax hoja hem. Kortbrallor, ingen hjälm.

bruce skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kallt i gryningen. Sköt en buffel på
> > årstafältet, tog ur det och kröp in i
> värmen
> > och väntade. Kommer aldrig glömma
> skoöverdragen
> > igen.
>
> Kom hem efter jobbet kl.23 igår kväll. Sov en
> kvart. Steg upp och cyklade 13 mil till gruvan
> igen. Kallt och mörkt innan gryningen. Ströp
> två minkar i Igelbäcken, krängde på dem som
> skoöverdrag. Käkade lite grus till frukost.
> Skyfflade sprängsten i 9 timmar. Åt lite sur
> mört till lunch kl.17. Skyfflade sprängsten igen
> till kl.21. Sitter nu och käkar mink, skall strax
> hoja hem. Kortbrallor, ingen hjälm.

Jaha! Och! Myspendling är väl inget att slösa text på.

Fin men kall pendling, soluppgången är riktigt fin när man kommer från NV. Hoppas på lite varmare hempendling.

Grymt fint. Ny framväxel, nya trissor på bakväxeln och kassetten ordentligt fastsatt (tyskarna hade tydligen gett mig 10-delad body). Snart åker dubbarna av!

Trög start tills en cx skulle om och sprätta sig. Strandvägen blev således en defilering till publikens stora jubel. Champagne istället för kaffeautomatblasket. Life is good.

Bara -9 idag, men trötta trötta ben. Blir nog ett par dagar utan någon träning utöver pendlingen framöver.
I övrigt strålande sol nu på morgonen och endast lite cyklister som gjorde konstiga svängar ut från gångbanor, cyklade mot enkelriktad cykelbana osv.

Spottade SuperApe på årstafältet. Han stod och klunkade bensin för att strax därefter pissa på lägerelden.

/E

Får jobba hårt nu för att vinterpendlarhärket ska klara sig några veckor till. Fälgen sprack för ett par veckor sedan. Blev ett nytt hjulpar från actionsport. Igår skar en rulltrissa i bakväxlen ihop. Försökte fixa det i går men det sprutade ut massa kulor ur lagret så det fick bli heldämpat skogshoj utan dubb idag. Blev kränkt fler gånger idag än jag blivit senaste åren. Blir till att skaffa nya rulltrissor idag...

-6 i Järvastaden kl 06:30. Cyklade om en tjejpendlare med fullt gear. Ångrade mig direkt då jag endast kunde öka hastigheten efter den manövern. Färre cyklister idag mot igår konstigt nog. Skönt väder.

Fann pendlar CX'en med punka fram imorse. På ett Hakka W240! Jag trodde dom var opunkterbara. Orkade inte smutsa ned mig med att byta slang så jag chansade på MTB'n utan dubb. Det gick bra trots en hel del lömska blankisfläckar på vägen. Annars händelselöst och ganska nice i värmeböljan och solskenet imorse :-)

Tillbaka
Topp