Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

ipv6 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hemfärden tog lite slut efter en dryg kilometer,
> kan man säga....
>
> (Ja, det är dags att tvätta cykeln också :)

Och skaffa egolapp...

Appel skrev:
> > (Ja, det är dags att tvätta cykeln också :)
>
>
> Och skaffa egolapp...

Jag har ingenting att fästa den i.

emilh skrev:
> Rejäl motvind från öst, fick trampa utför
> Hjalmar Brantingsgatan, men det var det värt för
> när jag kom ner till Götaälvsbron så
> upptäckte jag: Sopbilen hade varit där!
> Långt ifrån rensopat, men ett steg i rätt
> riktning.
>
> Återstår att se om de grusar över skiten igen
> efter morgondagens förväntade snöoväder.
>
> Efter den sopade bron så var det medvind och full
> (dubbdäcks)fart resten av sträckan.

Det är sopat på en del ställen i Göteborg. Att det var sopat på Götaälvsbron upptäckte jag igår när jag cyklade hem från utmaningen vid Oxsjön. I morse upptäckte jag att cykelbanan mellan Wieselgrensplatsen och Björlandavägen var sopad på södra sidan. Hemvägen körde jag över Älvsborgsbron och där var cykelbanan definitivt inte sopad. Undrar om gatukontoret tänker göra sopningen i två steg, en första slarvig och sedan en finsopning?

Hempendlingen var bara kall, fylld av motvind och totalt charmbefriad.
Lurigt med snön som hade lagt sig på isen och en kille på cross ( utan dubbdäck ), gick omkull på väg nerför tranebergsbron. Det blev en lugn tur hem idag.

Tänkte ta det lite lugnt hem efter morgonens pendling. Leta ut en ny delsträcka som skulle bespara mig lite trafik. Grattis, jag hittade en 4de kategori backe. Halvdog på vägen upp. Konstaterade att dubbdäcken fortfarande fungerar skjukt bra, då jag flög fram över "ren" is i runt 40 knyck lite senare på samma grusväg. Höll i sig i ungefär 400 meter. Några kilometer innan hem tappade jag ena klossen. Dagens facit, 57 km, 2,26 minuter. Det lustiga är att det tog exakt lika lång tid att cykla till jobbet som hem, trots att sträckorna skiljde sig rätt mycket åt.

jimmypersson skrev:
> Katastrof! Punka två gånger till jobbet, och en
> gång på hemvägen.

Kan det verkligen hända?!
Jevla otis alltså!

Cykelhaveri tidigt på väg till jobbet vilket ledde till ett cykelbyte (jag orkade inte byta om och ta pendeln). Tyvärr har jag bara dubbdäck på cykels som havererade. DEt gick i alla fall fint till jobbet och helt utan problem med is. Hemvägen började bra och i ca 30 km hade jag inga problem trots allt tätare snöfall. Men efter ca 30 km på hemvägen var det en perfekt iskana, det gick inte ens att gå. Jag bara stöp i backen. Tur i oturen var isen, inget slets sönder och skadorna blev minimala.

KjellF

Lugnt och försiktigt minnet jobbade för högtryck för att försöka komma ihåg vart isen ligger, trots detta blev jag överraskad av spårig is ett antal gånger.

Annars så var det en ganska mysig pendling!

Det var total overkill att ha ~2 bar i däcken. Jag fick ligga i som en iller för att komma ikapp gubbar på hybrider.

#kränkt

Trevlig pendling, soluppgången vid Årstafältet var nice, hälsade på federico efter Liljeholmsbron, lite stökigt där vid Hornstull som vanligt bara. Trött på vintercykeln nu...

Isande motvind hela vägen idag, underskattade kylan och skulle åtminstone dragit på buffen.
Tog rygg på en elcykel ett par hundra meter innan jaktpendlarinstinkterna tog överhand.

Globalistic skrev:
> Hur går det för er, lever ni?

Ja, men cykeln är död. Har inget vevlagerverktyg. Pendlade med taxi.

19 Mars

Bilagor

• 19mars.jpg
    19mars.jpg
    80.7 KB · Besök: 62
Halt som snoret i min näsa
Lyckades ändå på DT hälsa
I fejan kom sen en näve snö
Då känns att man lever och inte är dö
(Nya svarta är att rimma kass
Satsar på att på cykeln bli vass!)

AxelSthlm skrev:
> JMT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Mer och mer folk på cykelbanan nu, fick t.o.m.
> någon
> > som låg efter i bra fart utmed Slottsbron.
>
>
> Det går över, med start imorgon tror jag det
> blir glesare igen....

Fantastisk precision i förutsägelserna.
Idag var det mycket glesare, kanske hade snön skrämt bort folk.

Snön var dock inget problem, motvinden var tristare. Äntligen tycks det vara lagat (även om asfalt saknas) under Londonviadukten.

ipv6
Trist men den där kedjan ser ut att ha gjort sitt också.

-6,5°C i Solna kl 07. Bara lite puder ovanpå snön så isfläckar var lite luriga. Inte så många ute på cykel efter kl 07 mot Hötorget. Fin morgon och det kändes klart varmare och skönt tyst trots dubb.

Ujujuj. Vilket epos. Mållös med tårar i ögonen.

Min pendling är inte värd ngt diktande öht. Aptrist.

/E

staine skrev:
> Halt som snoret i min näsa
> Lyckades ändå på DT hälsa
> I fejan kom sen en näve snö
> Då känns att man lever och inte är dö
> (Nya svarta är att rimma kass
> Satsar på att på cykeln bli vass!)

Lagret puder dolde effektivt alla isvalkar och gropar, hjärnan gick på högvarv för att komma ihåg isiga och gropiga partier. Lyckades undvika att vurpa men det var nära några gånger. Förutom väglaget var det ju en fantastisk vintermorgon, synd bara att det är slutet av mars och dags för vår nu!

"Undrar om gatukontoret tänker göra sopningen i två steg, en första slarvig och sedan en finsopning?"

Ja så har deras uttalde strategi varit i ett par år vad jag vet. Stod ju i tidningen i veckan att de va rädda att de inte skulle få undan gruset i tid i år om de kom snö nu i veckan.

Kommer i vilket fall bli väldigt fint när de börjar sopa, allt och jag menar allt i stan är ju så rakans smutsigt nu.

-Åke

JMT skrev:
> ipv6
> Trist men den där kedjan ser ut att ha gjort sitt också.

Absolut, planen var att byta både kedja, drev och vevlager och dito parti när snön försvunnit.

(Fast man tycker ju att en vevaxel borde hålla lite mer än ett drygt år, även om det är FSA. Hade ju förmodligen varit lite tristare utgång om den gett upp när jag tryckte mig uppför Västerbron i motvinden på morgonen.)

Jag tycker att det är jättebra att gbg börjar sopa tidigt i år, men det var lite läskigt då de hade varit ute och våtsopat i gryningen idag då det var -6. Det var fullt av isspår efter sopen på vägarna i östra centrum.

"You talkin' to me? You talkin' to me"

moody skrev:
> Aptrist.
>
> /E
>
>
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Halt som snoret i min näsa
> > Lyckades ändå på DT hälsa
> > I fejan kom sen en näve snö
> > Då känns att man lever och inte är dö
> > (Nya svarta är att rimma kass
> > Satsar på att på cykeln bli vass!)

Det sägs att Midsommarkransen är det nya surdegscentrum..
brukar möta en fixie om dagen vid Årsta, tiden (runt 9) och riktningen mot stan skvallrar om jobb på reklambyrå el. dyl...

Gurra skrev:
> Det sägs att Midsommarkransen är det nya
> surdegscentrum..
> brukar möta en fixie om dagen vid Årsta, tiden
> (runt 9) och riktningen mot stan skvallrar om jobb
> på reklambyrå el. dyl...

Ha ha, surdegsbröd, fixie och sådant där skägg som bara växer i ansiktet och inte på halsen. Tänk att alla som gör samma saker måste se likadana ut i denna lilla ankdammsstad.

Puh, tokkörningen på skridskor i söndags kändes rejält idag. Blåste i 4,5 bar för någon dag sedan och det känns mycket skumt och spårigt. Får släppa ut till 3,5 bar minst. Som exil-norrbottning är jag bara glad åt mer vinter så länge det inte är ishalka. Får gärna vara såhär några veckor till och sen pang bom vår 27-28/4 när jag ska ta Cyklotekets MTB-kurs i Lida :)

Angående hipsters :)
Då journalisten Johan Åkesson i Dagens Nyheter listade de typiska orden för år 2011, varav hipster var ett, menade han att epitetet drabbade "alla hyfsat unga med specialintressen – eller bara med svarta glasögonbågar". "En stereotyp bild är en tuff kille i sotarmössa, med tatueringar, cykel och småbarn som heter sånt som Lennart".

http://www.expressen.se/nyheter/vad-ar-en-hipster/

Senast ändrad:
Spårvagn idag. Kan fortfarande inte cykla efter förra veckans vurpa i skogen. Tur att jag inte haft anledning att gå hemifrån förrän nu så att jag sluppit fler hemska resor med kollektivtrafiken.

nikasp skrev:

> Angående hipsters :)
> ...kille i sotarmössa....cykel....

Skanstull 1948

Bilagor

• stull1948.jpg
    stull1948.jpg
    83.1 KB · Besök: 52
Det gick skamlöst lätt idag och jag har ingen aning om varför. Allting kändes bara lättrullat. Kanske någon som smygit in i cykelförrådet och gerillafettat mina lager?

Tillbaka
Topp