Jag som bilpendlat tre år och 8 mil om dagen, varav 14 km/dag genom Sthlms innerstad tycker även att cyklister är dåliga på att respektera trafikreglerna. Jag vet inte om de flesta inte har koll (saknar körkort?) eller inte orkar stanna hela tiden vid övergångsställen? Själv så har bil företräde men i 9,5 fall av 10 så slipper jag hoppa av cykeln och får cykla över övergångsstället före bilen. Jag stannar absolut inte för alla rödljus men har efter att ha kört motorcykel mycket tanke på att jag är oskyddad så jag chansar inte så mycket. De som bara blåser på rätt över och sen skriver här att "det var nära att den f*n klippte mig" har jag lite svårt med sympati för. Det är inte helt enkelt att se cyklister som kommer farande snabbt i stan och kör man inte enligt trafikreglerna så är det värre. Men på det stora hela så tycker jag att det är rätt bra. Det är mest cykelbuden som tror att de är balla och odödliga som kör sämst.
Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inte om folk spelar dumma eller om kunskapen
> är så låg. Gissar tex att 99 av 100 bilister
> inte fattar att övergångsställe med släckta
> trafikljus är obevakat = släpp över gående. (i
> morse var ljuset trasigt i närheten av barnens
> skola och det stod ungar där hur länge som
> helst, ingen stannar...)
>
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Höll på att bli roadrage idag, bilist tutade
> och
> > hotade att köra över mig när han svängde
> > höger över en
> övergångsställe/cykelöverfart,
> > jag hade grönt. Jag påpekade att jag hade
> grönt
> > och han började prata om att det var
> > cykelöverfart, har inte folk körkort eller
> vad
> > är det för fel på folk?
> >
> > Givetvis så var det en medelålders man i en
> SUV
> > där hjärnan hade runnit ner runt magen...