Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Har inte cyklat på ett par veckor pga tjänsteresor + annat. Hur är föret i söderort (Huddinge in till och genom stan via Gullmarsplan)? Klarar man sig med slicks eller det dubb som gäller för säker transport?

Senast ändrad:
Jag har en stor isfläck på vägen till jobbet men vågar inte byta till sommardäck. Lite snö och sedan minusgrader och det blir helt plötsligt spännande utan dubb. Men nog är det dags att byta.

I stan skulle jag nog säga att det funkar fint utan dubb.
Se bara upp för korsningar som ligger mycket i skugga. Små isfläckar där. Skanstull å utåt kan vara luriga då smältvatten frusit till under natten å vad som ser ut som varten är egentligen blankis.

Även i gångtunnlar kan det vara lurigt att upptäcka smältvatten som frusit till sig. Rinner sådant bara undan är det fritt fram :)

Men visst, uppmärksammar man lurigheter funkar det nog.

Troligtvis tjänar du ändå på att rulla dubbfritt även om du måste snyga över isiga partier. Slicks däremot kanske är lite för optimistiskt om du inte drar på sulor på minst 30mm?

Spottade en äldre herre i 70-årsåldern med hybrid, skidgoggles och tempostyre. Han såg väldigt aero ut där han rullade fram i 15 km/h :D
Lite varmt blev det på hemvägen. Svårt att optimera klädseln när det skiljer 10-15 grader mellan morgon och em.

Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Spottade en äldre herre i 70-årsåldern med
> hybrid, skidgoggles och tempostyre. Han såg
> väldigt aero ut där han rullade fram i 15 km/h
> :D
> Lite varmt blev det på hemvägen. Svårt att
> optimera klädseln när det skiljer 10-15 grader
> mellan morgon och em.

Men nu blev det virrigt. Låter som jag, också.... Typ lite över 40 iofs. Orange jacka? Västerort?

MartinC skrev:
> Men nu blev det virrigt. Låter som jag,
> också.... Typ lite över 40 iofs. Orange jacka?
> Västerort?

God morgon!
Nej, aeropendlarn spottades längs med 73:an någonstans mellan gubbängs- och farstamotet. Svarta goggles med klarglas och svarta kläder. Någon annan som känner sig träffad?

Förra veckan såg jag årets första Memil med cross och allt. Och igår mötte årets första motionär fast han såg seriös ut med tempogrejer, svarta kläder och ansiktsmask. Säkra vårtecken iallafall

Lingon skrev:
> MartinC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men nu blev det virrigt. Låter som jag,
> > också.... Typ lite över 40 iofs. Orange
> jacka?
> > Västerort?
>
> God morgon!
> Nej, aeropendlarn spottades längs med 73:an
> någonstans mellan gubbängs- och farstamotet.
> Svarta goggles med klarglas och svarta kläder.
> Någon annan som känner sig träffad?

typ undertecknad? Vuältan är ju för dom mondäna celebs.

konstruktören skrev:
> Förra veckan såg jag årets första Memil med
> cross och allt. Och igår mötte årets första
> motionär fast han såg seriös ut med
> tempogrejer, svarta kläder och ansiktsmask.
> Säkra vårtecken iallafall

Plotten tätnar! VEM är han, VART ska han, HUR tänker han? Stay tuned ...

Edit: Ah just det, det var finfin pendling idag också. Om möjligt till och med lite bättre än igår.

Senast ändrad:
Ahhh... skit också! Redan ute på Ekerö kör jag en cykelviadukt under vägen och som vanligt är det en härlig skridskobana. Det jag inte ser däremot är att det endast är ett ytskikt och att det är 3 dm djupt vatten i mitten där allt tar stopp. Vattenfyllda skor, heldränkt cykel och något förbannad får man klafsa ur och tömma skorna.

Valde att fortsätta för solen skiner ju ändå men den värmde inte direkt och alla växlar frös ihop och skorna blev isklumpar så det blev en lång och kall resa in idag. Nu gäller det att värma fötterna och torka skorna innan hemfärd och hålla sig på vägen istället för cykelbanan.

I väntan på tussilago

IMAG1461.jpg

Så grymt fint väder -3 ser att isen försvinner, blev 3km extra på väg till jobbet i dag, nu väntar jag bara på nya cykeln!

-3°C i Solna. Fint väder men benen känns helt slut redan. Skridskor i helgen som var och det är uppenbarligen ungefär samma muskler som används. Började tänka negativa tankar om dubbdäck. De får vara på nästa vecka också troligen men nu börjar det vara jobbigt. Fler folk att tävla med. Och ett säkert vårtecken är att powerwalk-tjejorna har hittat ut. Yviga armar och raska steg. Blir alltid sugen på att ropa "SLÅ DIG FRI OCH SPRING!".

Jätteskön pendling där jag till och med spottade sopbilen. Antingen hade de varit enormt flitiga sen igår eller så var jag så irriterad över gruset igår att jag missade där de faktiskt hade sopat. Lagom varmt och allt. Bara för att upptäcka att jag läst fel på schemat och kommit till skolan en timme tidigt.

Men till helgen blir det att montera sommardäck även fram, en av årets höjdpunkter :-)

Igår kväll trodde jag att jag höll på att bli sjuk, men tror nu att det är pollenallergier som håller på att sätta in. Slö och lite ont i halsen.

Gick bra att pendla även om det kändes segt. Solsken och inte mycket till vind. Lite dödsgrussladd bara.

Helt okej, tio grader kallt, vindstilla och sol.

Men jag måste erkänna att jag inte är så förtjust i kollavadnäracyklistenjagtörskörabilister. Jag kanske är en gnällspik men jag gillar inte heller de som kommer efter, kollajagtörsköraännunärmarecyklistenbilister.

Efter att ha cyklat om samma medpendlare tre gånger mellan globen och hökarängen fick jag kapitulera inför dennes vägvalsskicklighet och vi började snacka lite istället. Det blir nog till att kolla om det är dax att omvärdera några av mina vägval.

Ibland måste man åka pendeltåg för att fatta hur bra det är att cykla, ursäkten för detta pendeltågsåkande är en dödsförkylning.

Imorgon ska jag kränka min dödsförkylning genom att cykla.

Lagom klädd, fint väder men ögonen är helt körda nu. Sitter och klipper med ögonen som en uggla :) Var stark motsol och jävligt dammigt vid bilvägarna. För inte kan det väl finnas pollen eller annat just nu? Känns som en allergisk reaktion med röda ögon.

MattiasK skrev:
> Trött på dubbdäck och kyla - sprang till jobbet
> istället...

Jag gjorde detsamma idag. Lite obekvämt med ryggsäck, annars skönt med sol. Lyssnade på P1 och hörde nyheterna minst tre gånger. Mötte Anders H vid Altorp :-).

Lämnade på dagis 08:09, i söderförort. Upptäckte att jag hade externt möte i Sumpan 09:30. Det innebar +15km cykling (isgata) till Stureplan, parkering, dusch och transport (blev taxi) skulle klaras av på 81min. Sitter i taxin nu, i bara skjortan, för att kyla ner. Ser bra ut.

Testa en ny personlig PWOmix idag.
Craze+Gakic+citrullin maltat+BCAA+Vitargo, allt med fokus på att trycka bort mjölksyra. Funkade gymt! Kunde ligga på max "hela tiden". Skulle gärna lägga till beta-alanin in men magen pallar inte.

Stuvstaix skrev:

>
> Testa en ny personlig PWOmix idag.
> Craze+Gakic+citrullin maltat+BCAA+Vitargo, allt
> med fokus på att trycka bort mjölksyra. Funkade
> gymt! Kunde ligga på max "hela tiden". Skulle
> gärna lägga till beta-alanin in men magen pallar
> inte.

Tipsa Mr B i hans tråd!

nikasp skrev:
> Lagom klädd, fint väder men ögonen är helt
> körda nu. Sitter och klipper med ögonen som en
> uggla :) Var stark motsol och jävligt dammigt vid
> bilvägarna. För inte kan det väl finnas pollen
> eller annat just nu? Känns som en allergisk
> reaktion med röda ögon.

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/pollen/matstationer/stockholm.46.html

Någon variant av snöblindhet kanske?

perzzon skrev:
> W240 på blanksliten asfalt är halt.
>
> St Eriksgatan - Flemminggatan blev min nemesis
> idag.
> Skit också

Man får definitivt se upp om man lutar cykeln med dubb.
Första pendlingen på några dagar, knäna har fått vila men idag mådde de bra, pulade in knävärmare under tightsen.

DÖDSsnor och ont i halsen. Lagom sjuk för att krypa ner i källaren ikväll och skifta däcken. DÖ DUBB DÖ!

Snart dags att hoppa på hojen och bege sig de två milen hemöver.
Strålande sol och +5, isigt bitvis såklart men livet kommer leka! :)

Det kan vara troligt. Känns fortfarande som grus i ögonen. Ska byta glas på brillorna, kör bara med orange glas som inte plockar bort så mycket av solstrålningen.

ipv6 skrev:
> http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/p
> ollen/matstationer/stockholm.46.html
>
> Någon variant av snöblindhet kanske?

AxelSthlm skrev:
> Stuvstaix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Testa en ny personlig PWOmix idag.
> > Craze+Gakic+citrullin maltat+BCAA+Vitargo, allt
> > med fokus på att trycka bort mjölksyra.
> Funkade
> > gymt! Kunde ligga på max "hela tiden". Skulle
> > gärna lägga till beta-alanin in men magen
> pallar
> > inte.
>
>
> Tipsa Mr B i hans tråd!

Gjort. Tack för tipset om tipset.
//S.

-2 kl 07 och +5 kl 17. Känns helt OK. Dubben känns sisådär. Trodde att jag fått mannen med LEGO-väskan i ryggen i morse. Körde som ett jehu helt i onödan innan jag kunde kolla bakåt, utan att det syntes att jag kollade, om jag hade jag/häng.

Sommardäck och i stort sett sopade cykelbanor. Kändes som om jag flög fram (vilket cykeldatorn gjorde allt för att bekräfta) :)

Efter jobbmöte vid Järntorget var det skönt att ta gratisbåten till Lindholmspiren. Hade väl inte varit någon match att köra hem över Älvsborgsbron men utan cykelkläder blir det ganska kallt.
IMG_0142.JPG

Tillbaka
Topp