Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Ho Ho någon hade sopat cykelbanorna imorse (troligtvis kommun) Hörde koltrast på hemvägen.

I helgen blir det till att rota fram hybriden byta däck och lite allmän tillfixning

Aeropendlarn gled förbi mig idag i Årsta. Uppskattad fart 10 km/h, han låg ju inte i bågen. Svårt att inte lägga märke till någon med goggles i soligt plusgraderväder ...

Härlig pendling via Norra mälarstrand och Södra mälarstrand(dock ej sopad). Med mindre lager kläder kände jag smidig snabb som blixten idag. Flög mellan husen på väg ner mot Rålis.

Har aeropendlarn synts till idag igen?! Finns fler observationer? Bildbevis?
Ryktet går att när aeropendlarn går ner i bocken står blixten still och tiden går baklänges..

Trotsade DÖDSFörkylningen och DÖDSHostan och cyklade. -8 vid starten frös som en hund, blev dock bättre lite närmare stan. Ser fram emot fincyklingen i solen på vägen hem.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Var är federico?

VAB. Hoppas man får cykla snart!

Skön morgon med -2°C och sol. Dubb fortfarande motiverat pga.allt smältvatten som blir till is över natten. En granne verkar ha börjat cykelpendla. Groteskt mycket kläder så jag hoppas han inte har långt att psuckla.

Eh, ni som åker till jobbet DÖDSförkylda... är det så smart och snällt mot kollegorna? På mitt jobb är det inte populärt och inte någon hjältestatus att komma in sjuk.

nikasp skrev:
> Eh, ni som åker till jobbet DÖDSförkylda... är
> det så smart och snällt mot kollegorna? På mitt
> jobb är det inte populärt och inte någon
> hjältestatus att komma in sjuk.

Det är en DÖDSFörkylning som håller på och släpper, jobbade hemma i 2 dagar när det var som värst. Ska man vänta tills man är helt symptomfri så skulle jag aldrig vara på jobbet eftersom förkylningarna avlöser varandra för min del.

Såg snack om snö i Göteborg på Facebook när jag vaknade, var som tur är falsklarm.
Var inte ens särskilt kallt ute, plus att de äntligen sopat ramperna till Götaälvsbron, i alla fall på södra sidan.

Äntligen tillbaka på cykeln. Varit sjuk hela mars känns det som tack vare folk som går till jobbet genomsjuka...

Riktigt härlig pendling med sol och rätt lite folk ute, nytt rekord på vintercykeln tror jag det blev.

Fortfarande en del dödsis på min korta pendlingsväg i Uppsala så dubbarna får sitta på ett tag till.

Promenadpendlade lite i Stockholm och blev omcyklad av en svart skivbromsad CicliB-cross med fotpinnar på bakaxeln. Kändes som hög Happyfaktor på den :)

/Johan

Tog omvägen via Lovön och FRA till Tappström från jobbet igår. Nu har racer-cyklisterna så smått börjat dyka upp ur sina iden. Såg lättrullat, snabbt och trevligt ut. Nästa vecka åker dubbdäcken av:)

Jannetuba skrev:
> Tog omvägen via Lovön och FRA till Tappström
> från jobbet igår. Nu har racer-cyklisterna så
> smått börjat dyka upp ur sina iden. Såg
> lättrullat, snabbt och trevligt ut. Nästa vecka
> åker dubbdäcken av:)

Du vet att så fort du tar av dubbdäcken så blir det snöstorm.

Knäna har känts konstiga de senaste 2 veckorna, de fungerar dock när jag är på cykeln. Kör på lättare växel och tar det lite lungt även på sträckorna där jag brukar kunna dra på.

I hissen på jobb idag, kände ett starkt och spontant nej faktiskt... kanske nån annan har lust. (bilderna från ifånen har hamnat på tvären på sistone när de hamnar i datorn, tips på detta mottages tacksamt)

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    75.3 KB · Besök: 49
el_cavendish skrev:
> Ingen pendling men cykelbaneläget i Vårby/Masmo
> och Hagsätra. suck....

Herregud, på den övre bilden såg det nästan spolat ut...

fugelpitch skrev:
> el_cavendish skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen pendling men cykelbaneläget i
> Vårby/Masmo
> > och Hagsätra. suck....
>
> Herregud, på den övre bilden såg det nästan
> spolat ut...

Det var min första tanke också..

Här är det barmark och redan ganska välsopat... :)

Igår åkte dubbdäcken av crossen och pendlingen kändes så mycket härligare idag trots några isfläckar. Nu hoppas jag att de kommer igång med sopningen ut till Ekerö snart!

Odubbat och skönt. Några intressanta partier där svallis och solen i ögonen lyckades sammanfalla, i övrigt snabbt, tyst och snyggt. Och lite trångt...

Cykloteket hade någon kampanj vid Liljeholmsbron idag. Fri service! Någon som stannade?

Jag pendlade första gången i år på höst och vår pendlaren och den blänkte och sken så att cykloteket folket nog blev bländade. Jag stannade inte...

Skippade alltså dubben idag. Vad jag längtat!

Vid Liljeholmsbron, vilken sida och när då, jag såg inte en själ?!
Plockade också av dubben igår, nere vid rålis fick jag den osannolika kombinationen möte, solgass, svallis och "gammal-kvinna-med-liten-lurvig-hund-i-flexikoppel" samtidigt, med det gick bra

Fortfarande ganska mycket is mellan Brommaplan och Abrahamsberg, det är fan lite lebbigt.....

Såg mycket cyklister över västerbron mot rålis till och i Hornstull men åt mitt håll var det ganska glest hela vägen utifrån Hässelby och in.....rätt skönt iofs.

Edit: satvnignt

Senast ändrad:
Myspys.

Soligt och fint, klädd i jeanskostymen,visslandes på "After the gold rush"
Cykloteket hade satt upp mektält vid Liljeholmen.
Västerbron visade upp stan som i en reklamfilm.
Cykelivet på en pinne!

(Efter en punkafestival med mina Nokian blev det byte till Big Apple i helgen.
Isen får ligga och sura bäst den vill.)

Nu förstörde du ju hela grejen när du editerade bort hundförare men here goes i alla fall:

Själv nöter jag på med dubb. Segt men motiverat på flera ställen. Hoppas kunna plocka av dem om en dryg vecka kanske. Kollade gamla bilder igår och såg en där min bil var vit av snö som kom 31/3 i Södertälje för ett år sedan.

AxelSthlm skrev:
> Plockade också av dubben igår, nere vid rålis
> fick jag den osannolika kombinationen möte,
> solgass, svallis och
> "gammal-kvinna-med-liten-lurvig-hund-i-flexikoppel
> " samtidigt, med det gick bra

Senast ändrad:
Fin morgon, dubben åkte av igår då jag tydligen hade fått punka på framhjulet. Slänga på dubbdäcken igen fanns inte i min värld då det trots allt var 1 April igår. Idag kändes det helt underbart, rullade lätt och tyst. solen i nyllet och vinden i ryggen. Det blir inte bättre än så här!

Cyklotekets "fria service" som följer med cyklarna är rolig, en "vardagscyklist" i bekantskapskretsen ringde här om dagen och frågade om drivpaket till en brukshoj kostar 1800 pix?, nu har jag hjälpt honom att beställa ett grundläggande verktygskit från bike-discount...

Appel skrev:
> Cykloteket hade någon kampanj vid Liljeholmsbron
> idag. Fri service! Någon som stannade?
>
> Jag pendlade första gången i år på höst och
> vår pendlaren och den blänkte och sken så att
> cykloteket folket nog blev bländade. Jag stannade
> inte...
>
> Skippade alltså dubben idag. Vad jag längtat!

Nu är det sopat nästan hela pendlingsvägen, bara ett par lömska partier i just korsningar och en del knixiga partier kvar.
Annars fint väder med sol, nollgradigt och nästan vindstilla.
Lite trötta ben dock.

PRecis som många andra bestämde jag att det är slut med dubben för säsongen. Bytte igår och, hör och häpna, tvättade pendlarn, putsade och oljade. Den är så fin nu.

VuÄltan är grusig men trevlig ändå. En hel del is kvar också men mina mad is-skillz efter denna vintern gjorde att det inte var några som helst problem.

Premiärtur med biltemas navdynamo i framhjulet och philips diodlampor fram och bak, märkte av motståndet lite mer än jag hade hoppats på...

Ingen pendling idag eftersom vi fick vårt andra barn i lördags! Så nu blir det föräldraledigt i två veckor!

Räknar kallt med att jag under tiden kan göra crossen vårfin. Det ska bytas kedja, kassett, gummin och tvättas grundligt! Dessutom åker äntligen mina lättrullade Challenge Grifo XS på!

Istället för pendling räknar jag med några solskensrundor mitt på dagen när barn och sambo sover :)

I torsdags fick jag en bakhjulssladd deluxe på en glaciär. När backdäcket mötte asfalt igen slogs bakdäcket delvis av fälgen. Det ploppade tillbaks efter luftutsläpp.
Idag hände inkentinken. Hade en mör känsla i benen efter en löprunda knappt värd namnet.

SuperApe skrev:
> I torsdags fick jag en bakhjulssladd deluxe på en
> glaciär.

Ok.
Alltid lågt tryck vid glaciärcykling alltså.
Hade ingen aning.
Tack!

Oj. Fy f-n vilket obefintligt flås. Tillbaks från pappaledighet och pendlade ut till Täby från Aspudden. 199 maxpuls. 181 i snittpuls. Och det gick saaaakta. Blev glad när jag såg att Cyklotekt hade ett servicetält (!) vid Liljeholmsbron.
Gav dem tummen upp. Detta litet efter kl. sju på morgonen i rätt många minusgrader...

I morse upptäckte jag små stalagmiter på golvet i cykelrummet på jobbet där min vinterpendlare stått och droppat dagligen hela vintern. Tänkte för en vecka sedan att det nog är dags att skrota vinterhärket efter denna säsong, men efter lite pyssel i helgen ser den nästan ny ut igen (nåja). Nu ställs den undan och kommer att plockas fram ännu en vinter...

Appel skrev:
> Nu ställs den undan och kommer att
> plockas fram ännu en vinter...

App. app.
Du vet väl att cyklar måste förvaras i gravitationsfritt vakuum om inte hjulen skall bli ovala eller explodera?!

zodah skrev:
> PRecis som många andra bestämde jag att det är
> slut med dubben för säsongen. Bytte igår och,
> hör och häpna, tvättade pendlarn, putsade och
> oljade. Den är så fin nu.
>
> VuÄltan är grusig men trevlig ändå. En hel del
> is kvar också men mina mad is-skillz efter denna
> vintern gjorde att det inte var några som helst
> problem.

...annars kan man fuska ut på bilvägen på ett par ställen, Sköndals eller Gubbängsmotet eller vad det heter, bl.a. Vissa bilister är hyfsat artiga nu på påsklovet.

Tillbaka
Topp