Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Svenskt högsommarväder. Regn och 10 sekundmeters motvind. Tänkte positivt och stoppade för en spontanfika. Det slutade regna direkt... och satte igång igen när jag fikat klart... och slutade i samma sekund jag kom hem - nu skiner solen... Vågar fan inte sticka ut nosen - då börjar det väl regna igen :-|

Den märkligaste pendlingen för i år. Började med lite motvind och småstänk, halvägs hände något med vädret. Motvinden tilltog till en enorm styrka samtidigt som det började regna ordentligt. Fick gå ner på lilla klingan för att inte blåsa bakåt.

5km senare kom solen fram och regnet slutade. Vinden avtog även den och fåglarna började kvittra!

Fick stanna upp söder om kungens kurva på eftermiddagen. E4:an hade en brinnande bil med fullt pådrag och på cykelbanan befann sig en grupp brandmän som var i full gång med hjärt och lungräddning på en medelålders man. Hans cykel med en kasse mat på styret stod lutad mot staketet. Stackarn, hoppas det gick bra och han kom igång igen. Det kommer jag aldrig att få veta.
Att min framväxel sedan totalhavererade kändes inte så jobbigt men en olycksplats av denna kaliber i bakhuvudet.

pendla.jpg

Egentligen gårdagens pendling, men jag fuskar för att visa detta landmärke. Snitt över 30 km/h på cykelpendlingen. Nöjd, men självgod!

Valborg:
Fin medvind till jobbet, bra tryck på pedalerna.
På kvällen blev det lite lyssnande på kör och buss hem.

2 maj (i morgon alltså):
Då cykeln är på jobbet och det verkar bli fint väder tänkte jag att promenera till jobbet. 19 km...får se om jag kommer på andra tankar...ska ladda min Garmin i alla fall. Gå redan kl 04?...eh...ja...JAAA!

Totteman skrev:
-------------------------------------------------------
> 2 maj (i morgon alltså):
> Då cykeln är på jobbet och det verkar bli fint
> väder tänkte jag att promenera till jobbet. 19
> km...får se om jag kommer på andra tankar...ska
> ladda min Garmin i alla fall. Gå redan kl
> 04?...eh...ja...JAAA!

Se till att ta bra gåskor. Har själv insett att löparskor inte är så bra att _gå_ långt i - har fått skavsår de gånger jag gått till jobbet (~7 km) i dem. Samma sak hände med de mycket väl ingådda Dr Martenskängorna. En snabb promenad nöter uppenbarligen helt annorlunda än vardagslunket.

born_a_rebel_mousepad-r92c11e5f82894783af3f6de8bdd5a1e0_x74vi_8byvr_216.jpg

Idag bröt jag mot alla trafikregler:

Körde mot rött varje gång jag fick tillfälle.
Prejade en taxi ut i trottoaren. (Nåja, han fick iaf sakta in lite)
Tog bilkörbanan fast det fanns cykelbana bredvid.
Cyklade fortare än 30 förbi en skola.

Jag körde aldrig mot enkelriktat dock, det kom jag på nu.

Körde en extratur förw nattskiftet igår kväll. Blev en runda på 32km och en snitthastighet på 26,5km/h. Kalasnöjd :) Det var inte fullt så roligt att jobba sen...

/G

Nu är stockningen igång på allvar, men ordentliga cyklisthoper vid alla rödljus och dubbla led uppför Västerbron. Bara att vänta på att semestrarna börjar smyga igång...

Fortfarande lite för svalt för att det skall vara riktigt mysigt, men det var soligt och fint!

Kapade 2min påvägen till jobbet, trots mindre medvind. Blev kränkt av en herre med en Citybike på toppen av en brant uppförsbacke, men jag kränkte tillbaks direkt efteråt.
Formen har helt klart förbättringsmöjligheter.

All vind som inte är medvind är motvind. En cyklist på 20 har varselväst eller motsvarande färg på jackan. 1 på 4 har ingen hjälm. Många cyklar mot rött. Det var bättre i vintras på en del sätt och andra inte.

Blåsen börjar man vänja sig vid. Svårt att få till ett jämnt och bra tempo på racern då tycker jag. Annars så njöt jag av Filip och Fredriks podcast i lurarna. Bra underhållning på cykeln, helt klart!

Racerpendlarpremiär, blåsigt men mysigt. En fundering till alla er pendlande kollegor, stretchar ni varje dag när ni är framme på jobbet? Hur lång tid lägger ni isf på det?

Foss skrev:
> Racerpendlarpremiär, blåsigt men mysigt. En
> fundering till alla er pendlande kollegor,
> stretchar ni varje dag när ni är framme på
> jobbet? Hur lång tid lägger ni isf på det?

Jag kör 15 minuter direkt när jag kommer till jobbet iallafall, kanske 20 ibland, för min del så passar det rätt bra då jag endå måste sitta i typ 30-40min och eftersvättas innan det är nåt poeng att duscha >.<

Bitvis grusigt (lovade inte sthlms stad att grusfritt 1a maj?).
Stod en tjomme och filmade trafiken bakom en vägskylt vid Hornstull.
Båtanra vid Långholmen börjar förflyttas från parkeringen till vattnet.

Ska på (något försenad) Julfest ikväll, därav:
Sountrack:
Sufjan Stevens - Star of Wonder

Trevlig motvind och har inte riktigt fått upp styrkan för sommarpendlarens 47/16 utväxling ännu. Blev tokkränkt av en racer och en hybridhoj innan västerbron.

Blev en omväg till skatteverket via Hornsgatan och sedan götgatan, gamlastan, stadshuset istället för vanliga vägen över västerbron fram till jobbet. Det var nog det mest störande jag varit med om i min cykel-historia. Man stannar mitt i cykelbanan utan förvarning för att svara i telefonen, gör inga som helst tecken om man ska cykla om eller svänga av/stanna, och håller man en mysig snittfart av 9km/h så håller man väl till höger? Snälla?!

Är glad över min vanliga väg till jobbet, liljeholmsbron - västerbron som var rena rama tdf-etappen i förhållande. Även glad att jag är morgonpigg och normalt sätt kommer iväg vid 6-tiden och inte 7.30 som idag :)

Blev 38,9km till jobbet idag. Fick lov att väcka benen med lite backträning på Högdalstopparna

backtrning.jpg

Sen hade jag en kille på rulle in mot Danvikstull. Han rullade upp bredvid mig och sa "Hej Anders". Jag heter Anders men jag kände inte igen honom. "Är inte du en Saltiskille?" frågade han. Tydligen har jag en dubbelgångare och namne i Saltsjöbaden... Lite roligt.

Det blev kaos på Munkbroleden då en tant inte orkade cykla uppför den lilla knixen vid riddarhuset (där cykelbanan går underbron till Riddarholmen). Väldigt nära en seriekrock, typ Tour of Turkey.

Summa summarum riktigt mysig pendling.

Irons skrev:
> Foss skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Racerpendlarpremiär, blåsigt men mysigt. En
> > fundering till alla er pendlande kollegor,
> > stretchar ni varje dag när ni är framme på
> > jobbet? Hur lång tid lägger ni isf på det?
>
>
> Jag kör 15 minuter direkt när jag kommer till
> jobbet iallafall, kanske 20 ibland, för min del
> så passar det rätt bra då jag endå måste
> sitta i typ 30-40min och eftersvättas innan det
> är nåt poeng att duscha >.<

Jag vill inte på något sätt verka dryg, men att stretcha i 20 minuter för att man har cyklat till jobbet - är inte det en aningens overkill? :-/

Finpendling.
Av någon okänd anledning var dock cykel- och gångbanan på ena sidan av Götaälvbron avstängd idag så det blev dubbelriktad trafik. Lite spänning i vardagen att se vem som förstått konceptet högertrafik.

Stretcha efter pendling? Låter väldigt överdrivet, men kanske gör nytta för någon...

DT skrev:
> Irons skrev:
> -----
> > Foss skrev:
> >
>
> > -----
> > > Racerpendlarpremiär, blåsigt men mysigt. En
> > > fundering till alla er pendlande kollegor,
> > > stretchar ni varje dag när ni är framme på
> > > jobbet? Hur lång tid lägger ni isf på det?
> >
> >
> > Jag kör 15 minuter direkt när jag kommer till
> > jobbet iallafall, kanske 20 ibland, för min
> del
> > så passar det rätt bra då jag endå måste
> > sitta i typ 30-40min och eftersvättas innan
> det
> > är nåt poeng att duscha >.<
>
> Jag vill inte på något sätt verka dryg, men att
> stretcha i 20 minuter för att man har cyklat till
> jobbet - är inte det en aningens overkill? :-/

Mjo, lite overkill är det nog, men när jag endå måste sitta på arslet och vänta i 40minuter för att sluta svettas, så då tar jag heller lite extra tid på stretcha.

jofahjalm skrev:
> > Egentligen gårdagens pendling, men jag fuskar
> för att visa detta landmärke. Snitt över 30
> km/h på cykelpendlingen. Nöjd, men självgod!

Hyfsad pendlingssträcka!

DT skrev:
> Irons skrev:
> -----
> > Foss skrev:
> >
>
> > -----
> > > Racerpendlarpremiär, blåsigt men mysigt. En
> > > fundering till alla er pendlande kollegor,
> > > stretchar ni varje dag när ni är framme på
> > > jobbet? Hur lång tid lägger ni isf på det?
> >
> >
> > Jag kör 15 minuter direkt när jag kommer till
> > jobbet iallafall, kanske 20 ibland, för min
> del
> > så passar det rätt bra då jag endå måste
> > sitta i typ 30-40min och eftersvättas innan
> det
> > är nåt poeng att duscha >.<
>
> Jag vill inte på något sätt verka dryg, men att
> stretcha i 20 minuter för att man har cyklat till
> jobbet - är inte det en aningens overkill? :-/

Det beror väl på hur långt man har :-)

Jag har aldrig stretchat efter att ha cyklat till jobbet, då har jag 2 mil, vid närmare eftertanke så stretchade jag inte heller igår efter 13mils fincykling.

Pendlingen, gick sådär fick punka halvvägs. Upptäckte att reservslangen var avsedd för 32-47mm däck men det sitter 28mm gatorskin på. Löste det hela med en självhäftande punkalapp - smidigt!

Såg en snubbe i gul jacka på en Focus CX vid lötsjön som såg snabb ut, cyklade ikapp och la mig någon cykellängd efter honom, han tog till vänster vid strax före backen under Råsundavägen, skönt att man slapp en backrusch där, det hade varit jobbigt!

Idag gick det fort, åtminstonde både kändes det så. Motvind, utan buff över öronen och med hundratals långsam-cyklister att cykla om i innerstan så...

Kylig och kall motvind på Stadsgårdsleden. Inte någon jätterusning av cyklister men jag var kanske sen. På Vasagatan drog jag på för att hinna över på grönt. Blev i princip en panikinbromsning när någon form av SUV kom farande från andra sidan och svängde tvärt över gatan, Well tur man var beredd eller så har jag kort reaktionstid. Att en buss sedan körde ut precis framför mig och en annan cyklist var mer någon form av standardhändelse.

Hem blir det en omväg via Nacka, ditåt blir det väl medvind?

Rullarpå skrev:
> En cyklist på 20 har varselväst eller motsvarande
> färg på jackan. 1 på 4 har ingen hjälm. Många
> cyklar mot rött.

Som i Lund alltså. Fast stryk det där med 75% hjälmanvändning. Här är det uppskattningsvis samma siffror som för varselvästen, en på 20 som har hjälm alltså. Man är verkligen en udda fågel om man har hjälm i den här stan. Och om man dessutom stannar vid rödljus och har belysning på cykeln, så är man i det närmaste unik.

Härlig medvind förbi hägersten blev till stormig motvind över västerbron. Förvånansvärt få cyklister ute, iallafall efter 9 när jag orkat upp...

Körde om en väldigt lång kvinna på bällstavägens trottoar, visde sig att hon hade "känguruskor på fötterna men det var nog mer vingel än hopp och studs...

Bilagor

• 3187129596.jpg
    3187129596.jpg
    45.7 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
vuvuältan riktigt fin, träbron dock blöt och läskig.
Sen: jobbigt med gubbar 50+ som pinnar på utav h-e bara för att visa sig. Dom borde ju fatta att man kommer ikapp till slut ändå. Fast att man har cx och dom har räser. Och lycra.

staine skrev:
> Sen: jobbigt med gubbar 50+ som pinnar på utav
> h-e bara för att visa sig. Dom borde ju fatta att
> man kommer ikapp till slut ändå. Fast att man
> har cx och dom har räser. Och lycra.

Det blir lugnare efter Vättern...

Körde en extrasväng utmed vattnet i Djursholm och Viggbyholm hem i tisdags. Blev utprejad av telefonpratande gubbe som tyckte han hade rätt att köra om en parkerad bil fast jag kom i mötande fil. Strax efter körde jag av en eker när jag feltajmade ett bunnyhopp över en sån där utgrävd bit asfalt där man lämnat en 5 cm hög skarp asfaltskant. Som tur var slog sig inte bakhjulet mer än att jag kunde fortsätta sista biten hem. Sen hade jag sådan tur att jag kunde plocka en eker från ett gammalt uttjänt hjul som jag hade hemma, man ska inte slänga saker!

Imorse höll jag på att frysa ihjäl (för lite kläder) och börjar på allvar lessna på att ha hård motvind åt båda hållen...

Mr Orange skrev:
> Massiv trafik, obergiplig infrastruktur,
> livsfarliga brunnslock och ~1000 grader varmt.
>
>

hah, läckert! Tell us more, var är det nånstans?

Sen, ni som klagar på motvind får väl tänka på att utan vind inget väder och hur kul vore det? Nä blåst och regn, då känner man att man lever och dessutom är ute i naturen...

Jo då, blåsigt som satan på Hisingen... Det är inte ofta jag tar cykelbanan längs med Heden, men jäklar vad gropig den grusbanan är...

Senast ändrad:
Spottad på hemvägen. Ska man tolka det som en gliring mot oss som cyklar eller mot kommunen (som ju uppenbarligen har vissa problem med korruption som man inte riktigt vill erkänna).

Bilagor

• WP_000222.jpg
    WP_000222.jpg
    110.1 KB · Besök: 25
Punka, blåste satan, motlut och krampkänning i vänster hamstring. Körde om ett gäng cyklister som vek ner sig i kampen mot vinden, stärkande.

Verkar som jag vann det med enligt specen på hemsidan, 25 kilo med batteri mot 26 kilo utan nånting (får väl dessutom plussa på lite för hajnyckeln och skruvmejseln i verktygslådan).

Senast ändrad:
Efter en vecka med pendling tillsammans med en kollega i slö tempo var det dags att åka lite längre i dag.
från veddesta cyklade jag ensam via Järvafältet till Akalla.

thursday_home_long.png

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp