Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

@ST Jag ansåg inte att jag behövde läkarvård och då var det så surt att försäkringen inte gällde. Hade jag besök läkaren hade det nog hjälpt men helst skulle jag ha blivit sjukskriven också. Jag krockade med en annan cyklist så det fanns ingen vållande bilist i mitt fall.
Och varken jag eller den andre cyklisten brydde oss om att anmäla det hela.
Vi krokade i varandra när vi möttes på cykelbanan.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen bra pendling idag...
>
> Premiärtur med racern. Kom åkandes Sibyllegatan
> upp nedifrån Dramaten. När jag korsade
> Karlavägen struntade en taxibil i väjningplikten
> och körde in i mig i sidan. Blev en rejäl
> smäll. Som tur var så träffade bilen cykeln och
> inte mina ben, men enligt vittnen voltade jag två
> varv i luften innan jag landade.
>
> Cykeln (Canyon Aeroad med kolfiberhjul) = skrot.
> Hoppas det ordnar sig med försäkringen. Polisen
> skrev en utförlig rapport, och det var inget
> tvivel om att taxin var vållande.
>
> Själv mår jag ganska bra. Ambulanspersonalen
> ville ha med mig till sjukhuset men jag avböjde.
> Har lite ont i knät och handled bara. Jag blev
> nästan rörd av hur många snälla personer som
> stannade och tog hand om mig och undrade hur jag
> mådde. En kille pekade på mitt ben ovanför
> knät och sa att mitt ben hade svullnat upp. Men
> det var bara mina benmuskler... :-)

Tråååkigt! Men skönt att det gick förhållandevis bra trots den kraftiga smällen. Passerar den där korsningen varje dag och upplever att det fungerar förvånansvärt bra med väjningsplikten. Men man ska uppenbarligen inte slappna av. Kom nog ganska precis efter olyckan eftersom jag såg ambulans, taxi och polis med blåljus som stod där. "Hoppas bara att det inte är någon cyklist som råkat illa ut", tänkte jag...

Krya!

Pendelpremiär i finväder 2012 & på fincykeln, det gick geschwinnt. Frågan är vilken omväg man ska ta hem i eftermiddag, några tips?

Från Centralen till Vallentuna, gärna över Hagaparken (men inte grus) och ut mot Upplands Väsby.

Läskigt Supertramp men tur det verkade gå bra. Nu får du anledning att köpa nu cykel:)

Jag såg en olycka på hemvägen igår vid Henriksdal/Danvikstull. Två cyklister som krockade och det såg ut att bli en bra smäll och det blev världens yardsale. Men båda reste sig och skakade hand och cyklade vidare så det gick tydligen bra.

När du kolla med hans föräskringsbolag säg inte att cykeln är gammal annars dra de av 10% per år. Fråga först om de behöver kvitton (tror att de inte kan begär det), sedan säga du att cykeln är värt 40tKr, och om de frågor hur gammal cykeln är svarar du att det har inget betydelse. Ljug inte men var försiktig i vilken information du lämnar.

Otrevlig det där.

Ja det där med försäkringar är ett kapitel för sig. Har vid flera tillfällen försökt använda olycksfallförsäkring och drulleförsäkring. Dels för personskada och dels för prylar som gått sönder. Det som är värdo är att försäkringsbolaget alltid har ngn paragraf som de kan använda för att svära sig fria. Värdenedskrivningen på prylar är vidrig och som sagt ovan så är det jätteviktigt att besöka läkare.

Jag bröt snoken i en krock när jag spelade Lasergame för många år sedan, det gjorde jäkligt ont men började aldrig blöda. Jag visste inte att jag bröt den förrän flera år senare då jag besökte läkare pga att jag började misstänka att jag hade svårare att andas genom näsan än vad som var "normalt" (sömnsvårigheter och misstänkt försämrad träningsprestation). Då visade det sig att mellanväggen inuti hade fallit ihop och vecklat ut sig som ett paraply typ. Opererade och är bättre nu. Ngn ersättning för nedsatt förmåga (fortfarande inte helt bra) eller dylikt är inte möjligt då jag inte kan styrka att det hände vid en olycka en viss tidpunkt.

Hatar försäkringar och funderar på att helt sluta betala för dem.

Jag fick rejält ont i benet så jag gick till läkare i alla fall. Men det är bara en muskelskada , de röntgade för säkerhets skull men inget var brutet.

Jag skulle nog åkt med ambulansen inser jag men man tänker inte så klart när man är chockad. Nu efteråt inser jag vilken kraftig smäll det var. Det var en rejäl lufttur.

Ringde Taxi Stockholms kundtjänst och frågade om de kunde bjuda på en resa och köra hem mig och cykeln nu i eftermiddag. Självklart, inga problem sa dom. Det var ju sjysst i alla fall tycker jag.

Ordnar sig säkert med ny cykel, men jävlar vad ont i benet jag har... Jävla skit! Hoppas jag kan cykla snart igen.

Du skägglurk som kom i 180 från rundsvängen vid Johanneshov och gjorde en vänstersväng mitt framför nosen på mig som skulle upp mot Skanstull: skäms. Du kanske tyckte du hade god marginal men du höll på att skrämma ski**n ur mig. Onödigt vinglig och osäker fortsatte jag sedan hemåt efter en annars helt perfekt hempendling i sol och medvind.

Skägglurk och sträcka skulle kunna vara jag, men känner inte på rak arm igen situationen. Var det jag så ber jag tusen gånger om ursäkt. Och skäms... :|
Blå jacka, brun cykel?

bojsänke skrev:
> Skägglurk och sträcka skulle kunna vara jag, men
> känner inte på rak arm igen situationen. Var det
> jag så ber jag tusen gånger om ursäkt. Och
> skäms... :|
> Blå jacka, brun cykel?

Kanske, skägglurken var snabb :) Bättre nu när jag fått gnälla av mig. Trevlig helg och cykla försiktigt allihop!

Ajaj, en taxi i sidan och dubbel mollbergare i asfalten lät inge vidare. Får hoppas att du snart är i sadeln igen.

Olyckor som den där visar hur viktigt det är att vi alla följer trafikregler, oavsett om man kör buss, cykel eller taxi.

Supertramp skrev:
> Jag fick rejält ont i benet så jag gick till
> läkare i alla fall. Men det är bara en
> muskelskada , de röntgade för säkerhets skull
> men inget var brutet.
>

Alltså heltrist med olyckan, hoppas verkligen det läker snabbt!
Men jag kan ändå inte låta bli att undra, såg du taxin och trodde den skulle stanna eller kollade du inte så noga eftersom du kom från höger? Eller såg det ut som han tänkte stanna och sen sket han i det?
Högerregeln har ju som bekant inte så stor giltighet i Stockholm och inte skulle jag hålla stenhårt på min rätt i det läget.
Jag frågar enbart för jag är genuint nyfiken och kanske kan lära något, har ju själv krockat med bilar några gånger men det var länge sen sist och jag inbillar mig att med stigande ålder ökar erfarenheten och minskar därmed risken för olycka en aning. Fast du är ju rätt ung ;-)
Som sagt, krya på dig!

SuperTramp, skönt att du ändå klarade dig så pass bra som du ändå gjorde, det hade kunnat sluta betydligt värre! Krya på dig, du är snart uppe i sadeln igen!

Skön hempendling fick dock en pulshöjning på vägen hem. Plingade i god tid på en Mamma med barnvagn som satt på huk med sittdelen på barnvagnen vänd från mig. Hon pratade i telefon och höll på med barnet/vagnen. Plingade ytterligare två ggr för att uppmärksamma att jag var på väg mot henne. Cirka 1 meter innan jag når fram till barnvagnen så ser jag ett litet barn (ca 1.5år) som går runt och rakt ut i min färdväg.

Ingen påkörd ingen skadad, kommer dock vara betydlig försiktigare när jag passerar stillastående barnvagnar där jag ser att föräldern inte uppmärksammat mig.

Hur många olyckor ska behöva hända innan vi cyklister kommer att skiljas från gåfolket? Frågan jag ställer mig, skulle denna mamma varit lika ouppmärksam på sitt barn om hon hade stått på en trottoar 50cm från bilvägen?

staine skrev:
> Men jag kan ändå inte låta bli att undra, såg
> du taxin och trodde den skulle stanna eller
> kollade du inte så noga eftersom du kom från
> höger? Eller såg det ut som han tänkte stanna
> och sen sket han i det?

Taxin kom från höger men har skyltat väjningsplikt. Vilket jag känner till eftersom jag kör där varje dag. Men man måste ju ändå vara beredd att bromsa eftersom en del bilar inte uppmärksammar väjningplikten. Den här gången så tyckte jag dock att jag var så pass mycket före att jag skulle hinna förbi framför honom. Men han bromsade inte ett enda dugg, kanske att han till och med accellererade.

Tror att jag var ungefär mitt framför fronten när han träffade mig. Eftersom han inte bromsade alls var farten rätt hög, cykeln flög flera meter bort och jag flög upp i luften på något sätt och hamnade någon meter framför taxin. Minns dock inte själva luftturen.

jag hade första pendlar dagen idag (och första gången någonsin för den delen). vägen till jobbet är landsväg med 80 km/h hastighets begränsning och helt utan cykelvägar.

så jag gav mig iväg vid 5.00 imorse och var framme på jobbet vid 6.45. vägen till jobbet är 35km och jag har ej alls cyklat något sen förra året och jag har aldrig någonsin cyklat så långt på en gång.

det var ca 2 minusgrader när jag begav mig hemifrån och ca 2 plusgrader när jag kom fram. en rolig detalj jag märkte var (förutom min oerhört dåliga kondition och ork) var att jag hade istappar i skägget när jag cyklade...

men iallafall så är jag rätt säker på att detta ej var den sista pendlar dagen, dock får det vänta lite med pendling ett tag då jag har lite ont i ändalyckten som ej var vad vid att cykla så långt.

cykel är en 17 år gammal mountainbike som stått i gömmorna och ej rullat på ca 13 år. rotade fram denna och smorde kedjan och skaffade nya landsvägsdäck (slicks) till den. http://www.cykellandet.se/dack-slang/product-filer/spo_cont_2.jpg

men jag såg detta som en personlig utmaning och jag lyckades.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:

Den här gången
> så tyckte jag dock att jag var så pass mycket
> före att jag skulle hinna förbi framför honom.
> Men han bromsade inte ett enda dugg, kanske att
> han till och med accellererade.

Ja då kan man ju undra om han inte såg lämna företrädeskylten och trodde högerregeln gällde och hade brådis? eller ville skrämmas eftersom han kom från höger? njäe det hoppas vi inte, man antar iaf att han inte körde på dig med avsikt.
Jaja förresten, hinna föresyndromet har man ju själv i blodet, det kan vara farligt. Tack för info.

Supertramp skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
>
> Tror att jag var ungefär mitt framför fronten
> när han träffade mig. Eftersom han inte bromsade
> alls var farten rätt hög, cykeln flög flera
> meter bort och jag flög upp i luften på något
> sätt och hamnade någon meter framför taxin.
> Minns dock inte själva luftturen.

Läskigt värre! Fan va otrevligt.
En reflektion: De gånger jag kraschat, varit nära att krascha har det hänt så plötsligt och oväntat. Jag känner igen detta med att "Jag kör där varje dag" så väl. Det är det som är så läskigt att det är så lätt att bli invaggad i någon sorts känsla att "Jag har koll, det är lugnt", sen SMACK liksom. Jag vet ärligt talat inte om det är praktiskt möjligt att undvika olyckor som den ST var med om idag. Det gäller väl att försöka påminna sig själv om att man inte är odödlig tillräckligt ofta... Krya på dig!

Det är förbaskat lurigt i den där korsningen!

Trafiken österifrån på Karlavägen har skyltad väjningsplikt sedan några år tillbaka. Men eftersom inga uppmärksammar skyltning och det känns "naturligt" att Karlavägen är "huvudled" som har körförsrätt före trafiken från den korsande Sibyllegatan så kör de flesta rakt igenom väjningsplikten precis som Supertramps taxi.

Det enda sättet att hantera den korsningen (och de flesta andra platser) är att utgå från att ingen sett dig som cyklist och att alltid anpassa fart, etc utifrån det (dvs alltid kunna stanna alt kunna nödstyra undan åt annat håll). Detta gäller inte minst i förhållande till yrkestrafik (taxi, bud, vita hantverkarvans, etc).

Det var alltså här du kom korsande från vänster till höger? Och taxin tyckte att de båda väjningspliktsskyltarna inte var så mycket att bry sig om? :-/

Supertramp.jpg

Det var riktig tunga ben hem idag, efter 65 km pendling igår och 30 på morgonen. Totalt såg jag kanske 10-15 bilar och mötte 3 cyklister. Höll igen min plågade min och hälsade hurtigt på alla 3. Motvind med såklart...

Cyklade med Bob Yak idag på grund av diverse paketupphämtningar. Höll mig till höger körde bara om några få damer där farten var så låg att det blev vingligt. Passerade både segels torg, Kungsgatan, wasagatan och cykelvägen på västra delen av gamla stan. Vasagatan är ett stort skämt såklart, det måste vara betydligt mer olyckor där än vis Slussen.

Hela cykelturen var lugn o fin. Zen!

Inte en enda idiot träffade jag på, märkligt. ;-)

JAA! Måndag snart!

Tyresö-Älta-Sickla-Stadsgårdsleden-Gamla stan-Vasagatan

Jag gillar den sträckan mer än om man kör via Skarpnäck och Södermalm med onödigt besvärliga Götgatan.

DT skrev:
> Det var alltså här du kom korsande från
> vänster till höger? Och taxin tyckte att de
> båda väjningspliktsskyltarna inte var så mycket
> att bry sig om? :-/
>
Trfflista.jpg

Taxichaffören måste valt "Supertramp" ur träfflistan!

Nu börjar det bli gott om folk redan vid halv sju. Tyvärr innebär det fler idioter. Jag stannade för en gående vid övergångsstället i götgatsbacken ned mot slussen och blev omkörd av tre cyklister som alla fick stanna för rött ljus 20 m senare. Titta frammåt much?

Jag hade pendlingsdate imorse! Pwrdesign och jag rullade in mot jobbet med morgonsolen i ansiktet och cykelsnack på läpparna. Jo man tackar!

Appel skrev:
> Jag hade pendlingsdate imorse! Pwrdesign och jag
> rullade in mot jobbet med morgonsolen i ansiktet
> och cykelsnack på läpparna. Jo man tackar!

Tack själv!
Trevligt trevligt!

Ibland är Strava riktigt användbart för att hitta cykeldates :)

Bjussar på en bild från precis innan du dök upp, samt turen: http://app.strava.com/activities/52630180

320891_10151658665638799_2029049651_n.jpg

Senast ändrad:
Släpp laxarna loss, det är vår! Idag kunde ett nytt laxrekord för i år inrapporteras från Götaälvsbron, hela fyra stycken spänningssugna laxar sågs.

pwrdesign skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Jag hade pendlingsdate imorse! Pwrdesign och
> jag
> > rullade in mot jobbet med morgonsolen i
> ansiktet
> > och cykelsnack på läpparna. Jo man tackar!
>
> Tack själv!
> Trevligt trevligt!
>
> Ibland är Strava riktigt användbart för att
> hitta cykeldates :)
>
> Bjussar på en bild från precis innan du dök
> upp, samt turen:
> http://app.strava.com/activities/52630180
>
Här är mitt spår:
http://app.strava.com/activities/52631313

Jäklars vad du måste ha ökat på slutet!

Appel skrev:
> pwrdesign skrev:
> -----
> > Appel skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag hade pendlingsdate imorse! Pwrdesign och
> > jag
> > > rullade in mot jobbet med morgonsolen i
> > ansiktet
> > > och cykelsnack på läpparna. Jo man tackar!
> >
> > Tack själv!
> > Trevligt trevligt!
> >
> > Ibland är Strava riktigt användbart för att
> > hitta cykeldates :)
> >
> > Bjussar på en bild från precis innan du dök
> > upp, samt turen:
> > http://app.strava.com/activities/52630180
> >
> Här är mitt spår:
> http://app.strava.com/activities/52631313
>
> Jäklars vad du måste ha ökat på slutet!

Tryckte på lite längs Norr Mälarstrand bara :)

Vilken kanon morgon, sol och nestan 10 grader, blev korta bibs i dag!
Hoppas vädret och vinden blir bra hem igen också nu bara!

Första gången till jobbet med SingleSpeed, det gick ju hur bra som helst, nån som har ett billigt fixie-hjul :-D

Bilagor

• SingleSpeed.jpg
    SingleSpeed.jpg
    113.2 KB · Besök: 45
Nice morgon! Ganska mycket folk trots att jag drog hemifrån redan vid 7. Imorse var min pendlingsväg bestyckad med 2 st nya hinder (totalt har jag nu 4 st) iform av sådana där uppgrävda partier där dom skalat av asfalten i några dm och lämnat en skarp kant. Efter mitt misslyckade bunnyhopp förra veckan som resulterade i en knäckt eker har jag slutat med sånt och får nu manövrera dessa hinder långsamt. En av uppgrävningarna har legat orörd i 2 veckor nu så man frågar sig om dom glömt bort den.

Medvind och starka ben, bra start på veckan.

En skyltanalfabet vrålade något ohörbart åt mig när vi möttes på Västerbron, jag låg i omkörningsfilen. I övrigt bra disciplin på övriga med/motcyklister.

(Såg bara två rödljuskörningar (samma snubbe). Och eventuellt stod jag för en halv sådan själv, vad gäller egentligen vid övergångsställen/cykelöverfarter där det är rött för cyklister men grönt för gående?)

Det nya cruiserstyret inbjuder till mycket avslappnad cykling. Jag körde nog inte om en enda cyklist utan var wheelsucker bakom många barnstolar och cykelkorgar. Väldigt avslappnat och skönt. Och det blev två minuter över mediantiden.

buda-riding-bike.jpg

Någon kränkte min första placering på globen norrut segmentet i helgen. försökte få tillbaka den men failade hårt då jag egentligen inte vet riktigt var segmentet slutar någonstans :/ Däremot slipade jag min personliga bästa tid med 1sek på det segmentet.

Utöver det även bästa tid Västerhaninge - Norrmalm med två minuter.

Fick bli bilen idag pga. halsont.

Lite OT men hittade en brödlimpa formfranska som hade legat i bilen i två månader. Det obehagliga var att den såg ny ut. Mjuk och fin och inte ett spår av mögel. Känns sådär att folk stpolar i sig sådan skit. Är det ens mat?

Körde CXn med sommarhjul, usch vad frambromsen skriker, måste justera både fram och bak.

Läskig olycka där Supertramp, sjukt med taxi som gasar rakt in i sidan på en där de har väjningsplikt. Hoppas benet läker bra, tur att det var mest cykeln som blev skrot.

Premiär för både korta ben och korta armar idag. Termometern visade ju trots att nästan tvåsiffrigt när jag stack hemifrån strax efter 7. Det börjar bli många cyklister ute nu och kanske dags att få bort det där sista DÖDS-gruset från t.ex sträckan Bolidenplan-Gullmarsplan? Eller vad säger nu PEAB?

Äntligen lite värme i luften och varmare ska det bli, rätt soft hela vägen, tom vägbyggen börjar försvinna, lite grus kvar här och där, motvind eller kantvind nästan hela vägen och lär väl få samma på vägen hem om det blir lite sjöbris.
Stålhästen gjorde sitt jobb helt enkelt.
Enda var att jag hade glömt hur trånga mtb-skorna var, hoppas det dyker upp ett par nya snart.

http://app.strava.com/activities/52629455

Tillbaka
Topp