Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Trevlig sprinttur till city. Provade ny cykeldel från sjöstan till korsningen Henriksdal, där slutar den plötsligt rakt på ett övergångsställe för fotgängare, man är inte förvånad. God ordning på banorna med de flesta fint hållande till höger. Vi vätterngubbar kunde åka på lite. På Stadsgårdsleden hängde någon på som jag aldrig blev av med tills slussen skilde oss åt. Lite löjligt att köra på när man har 6km till jobbet. Ikväll blir det en omväg hem.

Sega ben efter helgens färingsö-cyklande parat med en veckas magsjuka. Vid Brommaplan blir jag fråncyklad av en man som sitter på en damtralla, rak i ryggen som han hade en käpp i röven, uppknäppt trenchcoat och hockeyhjälm-ish......Vafan??

Gick ikapp och nog fan var det en sån däringa elmojäng alltid :)

Inte sååå mycket folk från västerort fast i Hornstull är det fanimig kaos.

Jo tack.
Lugn å fin.
I sakta mak , lyssnandes på Vetiver.

Blackplanet blåste om vid Hornstull.
Det firade jag med en kaffe hos Italienarna vid fridhemsplan.
Hade hoppats på hans sällskap, men han stod väl i duschen..

heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo tack.
> Lugn å fin.
> I sakta mak , lyssnandes på Vetiver.
>
> Blackplanet blåste om vid Hornstull.
> Det firade jag med en kaffe hos Italienarna vid
> fridhemsplan.

Vilka italienare är det? Jag brukar trava förbi killen på st.göransgatan på vägen till jobbet - är det den?

Tillbaks i sadeln efter allsköns jävla skit och ebola. Så klen, så späd. Blev tom upphunnen utmed Ältavägen, det tog knäcken på mitt bräckliga självförtroende.
Skitpendling.

Senast ändrad:
cyklariskogen skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> >Italienarna vid fridhemsplan.
>
> Vilka italienare är det? Jag brukar trava förbi
> killen på st.göransgatan på vägen till jobbet
> - är det den?

Yes st Göransgatan.
Den här:
http://maps.google.com/maps?client=...a=X&ei=xVaHUaH_AauL4gTRyYGYBw&ved=0CAsQ_AUoAg

Kaffebaren.jpg

Edit : Värdelös länk kompletterar med google streetview

Senast ändrad:
zodah skrev:
> I morgon ska det bli 21 grader. Varmt.

Vi firar med lite fincykling på Djurgården. Start 11.05 från Stadshuskajen eller 11.10 från Berzelii park om någon vill följa med.

heklamama skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > heklamama skrev:
> >
>
> > -----
>
> > >Italienarna vid fridhemsplan.
> >
> > Vilka italienare är det? Jag brukar trava
> förbi
> > killen på st.göransgatan på vägen till
> jobbet
> > - är det den?
>
> Yes st Göransgatan.

Precis den - säg hej om du ser min ljusolivgröna cykel utanför.

mzi skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > I morgon ska det bli 21 grader. Varmt.
>
> Vi firar med lite fincykling på Djurgården.
> Start 11.05 från Stadshuskajen eller 11.10 från
> Berzelii park om någon vill följa med.

Oj, ja, det låter det. Vad är det för fincykling?

zodah skrev:
> Oj, ja, det låter det. Vad är det för
> fincykling?

Finns det flera sorter? Man dyker upp med en cykel och sen tar man sig runt Djurgården. Eventuellt med lite kräksmak i munnen. Men det är frivilligt.

heklamama skrev:
> Jo tack.
> Lugn å fin.
> I sakta mak , lyssnandes på Vetiver.
>
> Blackplanet blåste om vid Hornstull.
> Det firade jag med en kaffe hos Italienarna vid
> fridhemsplan.
> Hade hoppats på hans sällskap, men han stod väl
> i duschen..

Lite i det blå som vanligt ;) Eller var det hela söders pollen mängd i hjärnan? Annars hade ju varit perfekt med en espresso i morse. Det är ju vid jobbet...

Edit: Det finns en trevligare morgonfika på andra sidan drottningsholmsvägen mot rålis.

Senast ändrad:
Yey, kort-kort-premiär!

Stod och väntade vid rödljuset precis före Västerbron, blev omblåst av en hjälmlös snubbe på blå Nishiki. Körde ifatt honom upp för bron och plingade för att komma förbi, då ökade han och la sig strax under "min" hastighet, men det var mycket folk och jag försöker undvika fula omkörningar, så jag körde om honom upp för Tranebergbron istället, men han gillade uppenbarligen inte det utan ökade och körde om och la sig lite lämpligt nära övriga cyklister, värsta taktikern.

Jag stannade för rött vid Alvik, det gjorde inte han, men jag körde förbi honom på väg mot nästa rödljus som precis slagit om, sen försvann han i fjärran.

Tills jag körde förbi honom igen vid Råcksta. Sen höll vi på lite så tills jag körde om honom en sista gång innan jag svängde av i Vinsta.

Måste ju vara lite lätt pinsamt att inte klara av att köra ifrån en 40-årig farbror på pendlarcross som tog det hyfsat lugnt. Eller så körde han någon slags intervaller, jag vet inte :)

Black planet skrev:

> Edit: Det finns en trevligare morgonfika på andra
> sidan drottningsholmsvägen mot rålis.

Låter spännande.
Italienfikat ligger på vägen till jobbet numera. Jag cyklar sedan vidare mot Vandisplan.

Ok espresso för en tia och alla pratar Italienska.

Jag kör kortärmat och kortbenta och är svettig som en gris när jag kommer fram. Hur skall det här gå om vi skulle råka få sommar med sommartemperatur någon vecka?

I övrigt åkte jag i värsta rusningen idag, 8 och 5. Jag hade glömt hur offantligt många cyklister det är som skall samsas på de 60cm vi har tillgodo. Sedan att några cyklister bestämmer sig för att stå kvar en grönintervall för att de fått telefonsamtal gör inte att det flyter mycket bättre. Bra att de inte cyklar o snackar i telefon samtidigt, men de kan väl flytta sig från cykelbanan?

Idag på vad som måste ha varit årets varmaste dag hittills visade sig trängselskatten från sin allra sämsta sida. Oj vad många problemcyklister, och oj vad uppenbart det blev att cykelinfrastrukturen inte klarar av det.

Dagens pendlande var ett konstaterande att:
- man ska ta det lugnt. Såg en cykelolycka. En cyklist som cyklade framför mig körde rakt in i en annan cyklist vid Munkbroleden. Det var vid övergångsstället där man har har hög fart när man kommer från Slussen, och ska förbi Gamla Stans t-bana. Precis där dagvattenbrunnen är skedde kollisionen. Cyklisten framför mig skulle naturligtvis ha släppt över den som var på övergångsstället...eller ska man som gående släppa förbi cyklisterna som kommer i hög fart?
Tur han hade hjälm. Jag stannade naturligtvis och kollade att han var ok.

- att det är många cyklister, bilister, gångtrafikanter ute när det är fint väder. Så mycket som kan hända. Var bromsberedd hela tiden mellan Norra Bantorget och typ Vikingbåtarna...

Kanske kortärmat å kortbraller imorrn bitti?

Riktigt trevlig tur idag :-) såna här dagar är det synd att man inte har längre till jobbet... Träffade även på en busschaufför som nog borde skaffa ett annat jobb.

Sen hempendling från Hornstull, shorts och långärmad tröja blev det, underbart.
La också till Bang på Endomondo, vill följa spännande fighten mot hen :)

Nibbe skrev:
> Sen hempendling från Hornstull, shorts och
> långärmad tröja blev det, underbart.
> La också till Bang på Endomondo, vill följa
> spännande fighten mot hen :)

Fast då ska su följa mig på Strava istället :)

Efter lite kurs och semester så blev det pendlaren till jobbet. Nu känns den där dumma dämparen störig igen, den som var så bra på tvättbräda bara för någon månad sedan. Dags att lägga på slicksen. Otroligt skön temp på vägen hem.

Kortärmat hem idag!
Rekordmycket cyklister ute. Lika bra att ta det lungt och lägga sig i kön. Tog Nytorgsgatan istället för Götgatan över södermalm på hemvägen. Där var det tomt på cyklister. Kanske backen upp för Glasbruksgatan avskräcker?

+11.4 på morgonen, pigga ben och extra sväng om järva till barkarby innan man tog sig ner mot gärdet, grym start på dagen, nestan ensam ute också :) (åkte vid 06:10 tiden)

Ja idag var det fincykling. Kortbent med benvärmare och kortärmat. Hade kunnat skippa benvärmarna.

Perfekt temperatur, tjyvtjockt med cyklister. Sällis från Liljeholmen över Västerbron med tidigare spottad stark åretruntare på fincykel, trevligt.

Linementet ska tydligen på benen EFTER att cykelbyxorna dras på. Första gången för +30km/h snitt under södergående pendling. Skulle ha haft skippat benvärmarna.

Shortspendling på morgonen! oj oj.
Poliskontroll under Essingeleden efter Årstaberg. I långa backen ner mot Liljeholmen så tyckte 2st på eu-mopeder att cykelbanan var jättebra ställe att åka upp på, bara att man kom åkandes där i rätt hög hastighet, tur att cyklisten framför skrek på dom, annars hade dom ställt sig tvärsöver cykelbanan.
Mycket cyklister vid 07:30 såklart, får nog rulla lite tidigare.

Poliskontroll på Alviksplan också men det är ju meningslöst. Mycket folk ute och bland de omkring 20 pers som likt en hord gräshoppar rörde sig från korsning till korsning är det fem, sex stycken som flagrant kör mot rött. Alla såg polisen, ingen av dem blev haffade..... What´s the point?

Räkna med snö och kyla inom kort, jag rakade benen igår :)

Totteman skrev:
> Dagens pendlande var ett konstaterande att:
> - man ska ta det lugnt. Såg en cykelolycka. En
> cyklist som cyklade framför mig körde rakt in i
> en annan cyklist vid Munkbroleden. Det var vid
> övergångsstället där man har har hög fart
> när man kommer från Slussen, och ska förbi
> Gamla Stans t-bana. Precis där dagvattenbrunnen
> är skedde kollisionen. Cyklisten framför mig
> skulle naturligtvis ha släppt över den som var
> på övergångsstället...eller ska man som
> gående släppa förbi cyklisterna som kommer i
> hög fart?

Cyklister ska givetvis stanna där. Fast det är ett jäkligt läskigt ställe. Fastän man halvbromsar sig ner för backen från Slussen så är det svårt att inte ha rätt bra fart, och när man bromsar in för gående (det är ju nästan alltid gående som ska över känns det som) så känns det alltid som att man har en cyklist bakom sig som inte bromsar.

Vet inte vad en bra lösning för det stället hade varit. Ja, förutom att få cyklister att respektera övergångsstället då (vilket verkar omöjligt). Kanske flytta övergångsstället över gatan (och därmed över cykelbanan) en bit längre västerut så att cyklisterna inte har lika hög fart. :-/

Edit: ser att vi menar olika ställen. Det som är vid T-banan är lite mindre läskigt pga lägre fart IMHO.

Senast ändrad:
Kom helt rätt vid stadsgårdskajen idag och kunde dra på för fullt, tom cykelbana, sedan blev det tjockt vid Slussen igen. Känns som det är några härliga månader med cykling i ljus och finväder framför en.

Jodå, när jag väl kom iväg efter att ha fått vända 4 ggr p.g.a kombinationen dålig organisation, sporadiskt minne och iver att komma iväg, så var det rätt skön pendling. Som omväxling blev det kortärmat istället för långärmat, racern istället för pendlaren, söderut istället för norrut.

Blev som vanligt inte klok på hur man ska cykla för att komma förbi vägbygget på Tallkrogsvägen (som går längs med 73:an), så cyklade som vanligt genom bygget och det känns ju inte optimalt.

Premiärexponerade mina kritvita, lurviga "guns" - bländade nog medtrafikanterna värre än värsta Magicshinen... Men skönt var det :)

Premiär för pendling utan jacka. Blev mer än varm nog med skjorta och tshirt. Kortärmat hem?

Funderar på att byta väska till något som möjligtvis kan ge mindre problem med svett.
Med den jag har nu får jag alltid ett blött streck tvärs över bröstet och en stor fläck bak på ryggen där väskan vilar.

Fylld med kemikalier gav jag mig ut i molnet av björkarnas ogenerade sexliv.
Lugnt och trevligt.
De första husbilarna har parkerat under Västerbron.
Våren är här.

emilh skrev:
> Premiär för pendling utan jacka. Blev mer än
> varm nog med skjorta och tshirt. Kortärmat hem?
>
> Funderar på att byta väska till något som
> möjligtvis kan ge mindre problem med svett.
> Med den jag har nu får jag alltid ett blött
> streck tvärs över bröstet och en stor fläck
> bak på ryggen där väskan vilar.

http://www.blocket.se/stockholm/Ryck_bort_svetten_med_SmartShirt_46932362.htm?ca=11&w=3

Två konstaplar hade stannat en dam med cykel på götgatan precis mitt emot ringen. De verkade mest samtala med henne dock.

I övrigt kortärmat och benat.

Tillbaka
Topp