Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Helt mos i kroppen efter gårdagens 7h. Buss. Tvärbana. Och det var nästan FÖR jobbigt. Borde arbetat hemifrån i soffan idag!

Helt underbar! Starka ben, massor med kränkningar och en stad i finaste vårskrud. Det är mornar som denna som gör hela vinterns misärpendling värd!

15 Maj

Bilagor

• 15maj1.jpg
    15maj1.jpg
    70.5 KB · Besök: 41
  • 15maj2.jpg
    15maj2.jpg
    45 KB · Besök: 42
  • 15maj3.jpg
    15maj3.jpg
    61.2 KB · Besök: 36
  • 15maj4.jpg
    15maj4.jpg
    86.4 KB · Besök: 30
3/4-shorts, välpackad axelremsväska, medvind, zenpendling och tempohoj var den något udda kombinationen i morse. Plasman är väl kanske inte den ultimata pendlingscykeln, men det är ju Sickla Duathlon i kväll och jag tänkte åka direkt till det. I övrigt händelselöst.

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> 15 Maj

Gillar hur du alltid lyckas fånga färgerna på ett så bra sätt :)

Slående också hur många fler som verkar ha hjälm än jag upplever det här i Göteborg.

Rattnalle skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 15 Maj
>
> Gillar hur du alltid lyckas fånga färgerna på
> ett så bra sätt :)
>
> Slående också hur många fler som verkar ha
> hjälm än jag upplever det här i Göteborg.

Det är faktiskt så. Säkert 80-90% av alla som cyklar vid jobbpendlingstid har hjälm i Sthlm (dock en mindre andel mitt på dagen). En avsevärd skillnad mot de flesta andra städer.

Erik Sandblom har någon graf på det där...

DT skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > federico skrev:
> >
>
> > -----
> > > 15 Maj
> >
> > Gillar hur du alltid lyckas fånga färgerna
> på
> > ett så bra sätt :)
> >
> > Slående också hur många fler som verkar ha
> > hjälm än jag upplever det här i Göteborg.
>
> Det är faktiskt så. Säkert 80-90% av alla som
> cyklar vid jobbpendlingstid har hjälm i Sthlm
> (dock en mindre andel mitt på dagen). En
> avsevärd skillnad mot de flesta andra städer.
>
> Erik Sandblom har någon graf på det där...

Det är nog spårvagnarna. Här finns det så många korsningar med spårvagnar från fyra håll att de flesta inser att hjälmen ändå inte räddar en ;)

Rattnalle skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Det är faktiskt så. Säkert 80-90% av alla
> som
> > cyklar vid jobbpendlingstid har hjälm i Sthlm
> > (dock en mindre andel mitt på dagen). En
> > avsevärd skillnad mot de flesta andra städer.
> >
> > Erik Sandblom har någon graf på det där...
>
> Det är nog spårvagnarna. Här finns det så
> många korsningar med spårvagnar från fyra håll
> att de flesta inser att hjälmen ändå inte
> räddar en ;)

De där är ju monster. För att inte tala om de läskiga spårvagnsspåren. Jag har cyklat ner i ett sånt en gång och slagit axeln ur led. Fast ironiskt nog i Stockholm där det finns EN spårvagnslinje. :-)

DT skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är faktiskt så. Säkert 80-90% av alla
> > som
> > > cyklar vid jobbpendlingstid har hjälm i
> Sthlm
> > > (dock en mindre andel mitt på dagen). En
> > > avsevärd skillnad mot de flesta andra
> städer.
> > >
> > > Erik Sandblom har någon graf på det där...
> >
> > Det är nog spårvagnarna. Här finns det så
> > många korsningar med spårvagnar från fyra
> håll
> > att de flesta inser att hjälmen ändå inte
> > räddar en ;)
>
> De där är ju monster. För att inte tala om de
> läskiga spårvagnsspåren. Jag har cyklat ner i
> ett sånt en gång och slagit axeln ur led. Fast
> ironiskt nog i Stockholm där det finns EN
> spårvagnslinje. :-)

I Stockholm är spåren dessutom ganska nya och inte lagda i lera så att de sjunker. Här är ju varje spår på en egen nivå som inte är samma som asfaltens (asfalten som oftast är trasig). Alltid lika spännande :)

Men de "nya" italienska spårvagnarna vi har hörs iaf bra eftersom de gnisslar värre än ett panikbromsande tåg så fort de kör i en kurva.

Rattnalle skrev:

> Men de "nya" italienska spårvagnarna vi har hörs
> iaf bra eftersom de gnisslar värre än ett
> panikbromsande tåg så fort de kör i en kurva.

Italienska spårvagnar, Oslo gillar ju dom också... http://e24.no/naeringsliv/ruter-foreslaar-aa-skifte-ut-alle-oslo-trikkene/20364954

Ok dag till jobbet, en kolega testade min cykel en bit, jobbigt att köra hans gamla Nishiki hybrid o.O

Fin pendling idag dock något svalt vid starten. Börjar undra vilket år cykelbanan förbi Värmdö
gymnasium skall bli sopad bara den biten kvar nu på sträckan.

Har ni något bra tips för att få "cykelkorgs pendlaren" att förstå att cykelboxarna skall fyllas på så att man slipper stå i ett långt led på cykelbanan.

Typexemplet är götgatan/fulkungagatan.

Fina bilder Fredrico.

Tänkte kränka en hjälmlös snubbe på Solnavägen som höll ett hyfsat tempo men han fuskade och körde på rött, så jag antar att han kränkte sig själv. Annars så var det en kall pendling, alldeles för lite kläder men termometern hemma visade något helt annat - orutinerat!

Igår körde jag på crossen med skärmar och rubbet, klädd i regnkläder så jag höll på att bli kokt, då skulle alla tävlingspendla med mig och jag var tvungen att kränka dom.

Idag stilrent klädd och utrustad med finracern. Inte en enda elitpendlare ville tävla, DÅLIGT!

Rock skrev:
> Igår körde jag på crossen med skärmar och
> rubbet, klädd i regnkläder så jag höll på att
> bli kokt, då skulle alla tävlingspendla med mig
> och jag var tvungen att kränka dom.
>
> Idag stilrent klädd och utrustad med finracern.
> Inte en enda elitpendlare ville tävla, DÅLIGT!

De gav väl upp på förhand när du såg så okränkbar ut. De är allt bra fega de där tävlingspendlarna!

bossjo skrev:
> Har ni något bra tips för att få "cykelkorgs
> pendlaren" att förstå att cykelboxarna skall
> fyllas på så att man slipper stå i ett långt
> led på cykelbanan.

Jag är ganska säker på att det inte är tänkt att man ska fylla cykelboxen från kant till kant. Det blir ju inte så lyckat när det slår om till grönt och alla ska maka ihop sig till ett led igen innan nästa cykelbox/rödljus.

Kanske inte från kant till kant men som det oftast är nu så stannar folk vid stoplinjen för bilarna och boxen blir i princip tom, och det borde väl inte vara meningen.

tja eller så får bilisterna anpassa sig till cyklisterna i några ögonblick medans cykelmassan sorterar sig, återigen att det är så givet att bilarna ska ta ohemult med plats...

bsandborgh skrev:
> bossjo skrev:
> -----
> > Har ni något bra tips för att få "cykelkorgs
> > pendlaren" att förstå att cykelboxarna skall
> > fyllas på så att man slipper stå i ett
> långt
> > led på cykelbanan.
>
> Jag är ganska säker på att det inte är tänkt
> att man ska fylla cykelboxen från kant till kant.
> Det blir ju inte så lyckat när det slår om till
> grönt och alla ska maka ihop sig till ett led
> igen innan nästa cykelbox/rödljus.

Jag tror nog man skall fylla från kant till kant. Jag tycker det fungerar klockrent det skiljer ut de olika fartgrupperna i klungan och insorteringen tycker jag för det mesta löser sig själv.

@misärpendlaren Håller med dig att det brukar funka bra dom få gånger boxen är fylld det känns iallafall bra mycket säkrare , tycker jag, än att stå i ledet bland bilarna.

bsandborgh skrev:

Jag tror att det är tänkt så. Dels så töms korsningen på cyklister snabbare och dels så hamnar automatisk de långsammaste cyklisterna sist inför nästa kvarter så att det inte blir så många omkörningar. Den naturliga dispersionen i klungan löser uträtningen.

Gurra skrev:
> 28-dagar-senare-feeling kl 06:10 i morse.
> Sjuuukt fint

Är det ett U.F.O.!!

bsandborgh skrev:

Det känns ju lite udda att måla cykelboxar om meningen inte är att man skall stå i dem.

Ni argumenterar väl. Det är möjligt jag har fel (har hänt förr). Det är väl min egen aversion mot cyklister som ställer sig bredvid istället för bakom som lyser igenom. "Shoaling" kallas det visst i NY, i alla fall av Bike Snob.

Tråkig! Fick leda hem cykeln då jag lyckades dra av två klingbultar?! Hur f-a man nu lyckas med det?

Rock skrev:
> Igår körde jag på crossen med skärmar och
> rubbet, klädd i regnkläder så jag höll på att
> bli kokt, då skulle alla tävlingspendla med mig
> och jag var tvungen att kränka dom.
>
> Idag stilrent klädd och utrustad med finracern.
> Inte en enda elitpendlare ville tävla, DÅLIGT!

Dom tävlade såklart idag, men du var så överlägsen att du inte märkte det.

Urk... en massa motcyklister och fotgängare som inte hör ringklockan och tar upp hela cykelbanan. Bussar i cykelkörfältet och för mycket bilar för att det ska kännas bra att göra filbyten. Parkerade bilar i GC-körfältet osv. En mycket o-flowig cykling hem med en miljard stopp. Rekord för mig med ca 10 andra cyklister vid samma rödljus. Cyklade iofs hem ovanligt tidigt, redan 16:30.

Pendla in till östermalm idag, lider med alla er som måste in och trängas på dom där smala små cykelfälten varje dag. Min vanliga pendlingsväg framstår som rena Autobahn. Dock roligt att se något nytt

Stumpy skrev:
> bsandborgh skrev:
> -----
> > Jag är ganska säker på att det inte är
> tänkt
> > att man ska fylla cykelboxen från kant till
> kant.
> > Det blir ju inte så lyckat när det slår om
> till
> > grönt och alla ska maka ihop sig till ett led
> > igen innan nästa cykelbox/rödljus.
>
>
> Det känns ju lite udda att måla cykelboxar om
> meningen inte är att man skall stå i dem.

Håller med. Problemet är ofta att folk inte utnytjar boxen för mer än en cyklist. Resten står i led bakom inträngda mellan trottoar och bilar. Om boxen fylls med cyklister så löser det sig av sig självt när det slår om till grönt då cylisterna är olika snabba i starten och håller olika tempo, inga problem att bilda ett led igen.

Vit hantverkarbil-Cyklist 1-0. Lesson learned, klicka ur om du ser ett dylikt fordon som inte har för avsikt att stanna trots skyltning med lämna företräde... OK, jag "provocerade" genom att vissla till, och bromsa lite onödigt sent för att göra det hela lite extra tydligt. Hastigheten var nästan 0 och en klassisk SPD-vurpa... Hantverkaren berättade att han inte hade några studieskulder, eller, nä, inte riktigt. Snarare tvärnitade han mitt framför mig och skrek "Cyklister har aldrig företräde" :) Snälla medcyklister påpekade lugnt att han hade fel. Vete f-n om han trodde på dem eller mig... Ingen skada skedd på cykeln och jag klarade mig oxå hyfsat, lite öm armbåge.

I övrigt första dagen jag åkt in till stan innan 8, och hem runt 17. Hann inte över vid grönt ljus pga köbildningen Götgatsbacken/Hornsgatan... Otroligt vad med cyklister!

Senast ändrad:
Det måste finnas någon köra-hantverkarskåpbil-medlemstidning där de lär ut att hantverkarskåpbilar aldrig behöver ta hänsyn till väjningsplikter eller något annat då det kommer till cyklister.

Såg en VVS bil som tänkte ploga rätt genom en grupp cyklister trots att 3/4 redan hade hunnit över och han hade väjningsplikt. Inte ens tillstymmelsen att sakta ner eller något.

Händelselös omvägspendling via Nacka till sjöstan. Blev omkörd av en Ride of Hope-cyklist men jag hängde på tills våra vägar skildes åt. Starka ben, vore ju pinsamt annars med 46 mil och 8450 höjdmetrar på Mallis under fem dagar förra veckan...:-)

Tog en extrasväng till Söder dvs cykling tvärs över stan. Avundas er inte som måste cykla genom stan. Känns som en 50cm cykelväg där man ska cykla på, helt plötsligt ligger man bakom någon som knappt har styrfart, då har man valet att göra en spännande omkörning eller bara gilla läget.

Annars så var det en ganska kylig hempendling, var helt enkelt för dåligt klädd, får bättra mig till imorgon.

Så nijs cykling i morse.

Det bästa med att cykla till Stockholm via Sickla är att slippa Götgatan på Södermalm. På morgonen spelar det kanske ingen roll, men eftermiddagskalabaliken slipper jag gärna. Nästan så att jag skulle cykla hem till Tyresö via Götgatan bara för att känna hur det var en gång.

Jag cyklar alltså längs med Stadsgårdsleden numera. Kan nämna att de är klara med gc-banan vid Danvikstull, om intresseklubben antecknar.

Blev tunnelbana och buss hem då det var en jobbgrej på eftermiddag/kväll och asså buss i moron bitti...nåja, det funkar ju.

Äntligen sopar de sträckan Bolidenplan-Gullmarsplan inklusive av- och påfart till Skanstullsbron (vilka båda har tvära svängar som varit fulla med grus).

15 Maj är väl någon slags gräns för när Sthlm säger att man ska ha sopat klart har jag för mig så det var väl ingen slump att det sopades idag men måste man verkligen vänta in i det sista med att sopa ett av de mest trafikerade cykelstråken utanför Sthlms tullar??? SOPIGT!

Börjar bli riktigt mycket folk, så mycket att man inte hinner över på grönt för att kön masar sig fram för långsamt.....surt.

Drog en neongul jackgubbe från Brommaplan och inåt, efter Alvik gick han om med ett leende från öra till öra, som syntes i hans backspegel, bara för att kort därefter dö på Tranebersbron....
-Säg den lycka som varar, SOPA!!!! Skrek jag när jag kränkte honom.....

Uppfriskande motvind. Bara en mil till jobbet den här veckan, känns knappt värt besväret att byta om och duscha.

Börjar känna det i benen nu, fast snart helg!
Rolig mail från runkeeper:
record.png

Tydligen ny rekord för distans pr månad, bra det är två veckor kvar!

Totalt händelselös pendling för en cyklist. Kan troligen ha berott på att cykeln var på taket på bilen hela vägen in...

Tillbaka
Topp