Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Blev inte översläppt av bilarna vid övergångsstället täbyv/turebergsv (här brukar de faktiskt vara vänliga). Så jag hoppar av och går över varvid en hantverkarbil brakar rakt in i den nystannade bilen. Ledsen dam med tre veckor gammal bil, förvirrad icke svensktalande hantverkare, sen cyklist till dagis...

Andra halvan av pendlandet gick bättre, inga katastrofer...
Hakade på en annan cyklist som höll ett lagom tempo så jag trailade honom en bra bit.

Det var ett par år sen jag cyklade regelbundet och har nyligen skaffat en CycloCross, bli förbannat trött i benen efter bara en kilometer :(

Får jobba på att få upp flåset och låta benmusklerna vänja sig...

Punka, Alviks cykel blir rika på mig om detta fortsätter. Tur i oturen var väl att bakdäcket blev platt just utanför.....

Edit: Förra ggn hade jag slang men pumpen var trasig, denna gång bara finslang med 80mm ventil till zipparna, sen RV,....hence ny fulslang fick köpas... :(

Senast ändrad:
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Fortfarande ingen fungerande pump? Och nått skumt
> är det med vägen vid Alvik, sköt en eker där
> förra året.

Jorå, har pump nu. Har faktiskt skjutit en eker på min pendlarcross, oklart vart men det var säkert där :)
Har inte fixat den än, Rock har ännu mer av mina pengar innestående.....

Jag blir ofta väldigt trött när jag passerat Alviks Cykel, på väg mot stan.
Säljer de kosttillskott också?

Orkade knappt trampa, låg sist i tantklungorna genom stan. Sedan över skanstullsbron bestämde jag mig för att jag fick köra ikapp, men inte om någon uppför backen. Jag tror vi (jag och min lagtempokompis Margareta typ) blev omkörda av tre rödljusklungor innan vi nådde gullmars. Inte roligt.

bossjo skrev:
> Detta är vad transportstyrelsen säger om
> cykelöverfarter vet inte om man blir så mycket
> klokare men kanske lite
>
> http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikatio
> ner/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf

"När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelöverfart, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelöverfarten, tillfälle att passera"

Definitionsfrågan - i en eventuell rättegång - kommer nog att vara "just ska ut på". Med tanke på hur cyklister behandlas så tror jag inte att 20 m innan kommer betraktas som "just ska ut på". Förmodligen så blir du vållande om bilen brakar in i dig i enlighet med den högersväng som bilisten gör på sid 7. Jag bara gissar men som cyklist har man ju inga rättigheter.

Alla dessa idiotregler för cyklister måste förändras - enda sättet är att ligga på makthavarna. Jag har skickat brev till han som skrev Cykelutredningen. Gör ni det också!

burtreynolds skrev:
> .. Väjningsplikt rules concerning cyclists/cars
> are dangerous here. It makes no sense to me that
> you have a path for cycling running parallel to a
> pedestrian path that both cross the street, and
> that cars are supposed to stop for pedestrians but
> not for cyclists. The rule should be that cars
> /must/ stop for cyclists who are in a marked bike
> path. The whole biggest goes first thing is a car
> culture concept that belongs in the dustbin.

+1

Fin hempendling med bra medvind. Dagens goda gärning var när jag hjälpte en kille i 8års åldern som gick omkull på sin BMX. Han hade bråttom till fotbollsträningen och var lite stressad och gick omkull av någon anledning. Hjälpte honom med cykeln och kontrollerade hans lindriga skador och sa några uppmuntrande ord så var allt bra igen!

Börjar ana en trend att det är fler kvinnor i Lycra som rödljuskör och lever rövare, är Mewil:s det nya onda?

Misär, klippte en medelålders tjej på damtralla ink korg i kurvan ner från Globen mot sjöstaden, hon blev rädd i mötet och vek vänster, jag var helt chanslös och dammade rakt in i hennes framhjul, en j-vla smäll, skrapsår, svullnader lite här och var samt ett skevt framhjul blev resultatet, tjejen fick en misstänkt hjärnskakning och en skev cykelkorg.

Råkade ut för samma sak förra veckan. Damtralla som väjer åt fel håll. Misstänkt spricka i revben som skall undersökas imorgon. Himla märkligt beteende

Härlig hemväg genom Hagaparken. Stötigt som f*n på min hybridbike men ändå mycket roligare än att köra vanlig GC-väg. Helt OK att cykla längs vattnet istället för E4-stöket.

Just det, cyklade om en schysst tjej i hyfsat god fart. Hon hade cykelbrallor, MTB och hela pendlarkitet - minus hjälm... Hur tänker man då? Eller är jag för svensk?

Haga.JPG

Senast ändrad:
nikasp skrev:
> Härlig hemväg genom Hagaparken. Stötigt som f*n
> på min hybridbike men ändå mycket roligare än
> att köra vanlig GC-väg. Helt OK att cykla längs
> vattnet istället för E4-stöket.
>
> Just det, cyklade om en schysst tjej i hyfsat god
> fart. Hon hade cykelbrallor, MTB och hela
> pendlarkitet - minus hjälm... Hur tänker man
> då? Eller är jag för svensk?
>
>

Kna det ha varit Erika Sandblom?

Hagaparkens strandstigar är fina, även att springa på.

Det gick rakt över huvudet, niklas!

Dagens pendling var lite händelselös, förutom att jag alltid missar att det är grönt för cyklister vid OK Midsommarkransen, trots att det är rött för alla andra. Ett litet ensamt lyse visar att det är fritt fram att köra.

Idag var det dock roligt, lagom varmt och en härlig morgon!

BOFH skrev:
> Påsutdelning i Hornstull igen. Cykloteket hade
> nåt slags mektält vid Liljeholmsbron.

Vafaaaan!
Cykloteket kan dra dit pepparn växer, varför står dom bara på ena sidan?
Först kränkt på västerbron sen ingen påse. Dåligt!!!

AxelSthlm skrev:
> BOFH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Påsutdelning i Hornstull igen. Cykloteket hade
> > nåt slags mektält vid Liljeholmsbron.
>
>
> Vafaaaan!
> Cykloteket kan dra dit pepparn växer, varför
> står dom bara på ena sidan?
> Först kränkt på västerbron sen ingen påse.
> Dåligt!!!

Min gissning är för att det inte är så mycket trafik ut ur stan på morgonen :P

... och nu har jag tittat i påsen. Den var sämst hittills.
Roligast var nog duschmössan. Som min kollega påpekade nog var nåt slags sadelskydd. Vilket verkar rimligare :)

Bilpendling idag. Gratis McDonaldsfrukost, AC, automat, radio och sköna säten gör köerna uthärdliga men jag är ändå avundsjuk på de som cyklar förbi.

Sprang på en KBCK-tröja på dagis med tillhörande cyklist. Jag trodde de var en liten klubb, men de är ju överallt. Bäst att kolla under sängen innan jag går och lägger mig ikväll.

Lång pendling i dag, järvafältet, der jag träffade på Stewe o/
Blev iallfall 37,7 km till jobbet i dag, känns bra, gryyymt väder!

Ser aldrig någon med påse der jag cyklar :(

Grymt väder men fruktansvärd motvind idag. Snittet landade under 30 på 30 km, sämsta på länge. Får se om jag kan revanschera mig på hemvägen. Det är kränkande att inte kunna ligga på storklingan på platten :(. Annars var ju vädret fantastiskt, och jag hade förmodligen hört många sångnödiga fåglar, men det var bara brus i mina öron.

Stoppade tillfälligt regnet i Göteborg genom att ta på mig regnkläder.

+1 på att ha smällt med vänstergirande damtralla.
Knäckte ramen på min CAADX på det sättet i vintras.

Vattenflaskan man fick i påsen gör att vattnet smakar bara plast, yummie.

Trevlig pendling idag, inga konstiga överraskningar.

Jotack.
Gick upp innan jag gick och la mig.
Tog en ö-runda, Essingen, Lovön, Kärssön innan frullen på jobbet.

Några trevliga flickor föste kor på Kärsön.

Soundtrack':
Hallo cowgirls in the sand.

Nu brett flin i trälhavet.

Jag är vid Hötorget ca 07:30 och det funkar. Senare = inte så kul men har inga sådana horder som på Söder. Sen är det helt kasst att sticka hem före 17:30.

mzi skrev:
> Du får gå upp tidigare, Bengt! Vid sju var det
> nästan tomt i stan.

Men då körde jag ju morgonpass ute på Södertörn. Jag va ju igång strax efter fem.

... och inne i stan vid halv nio. Det är ju bara att extrapolera: Vid nästa morgonpass får du se till att vara uppe halv fyra.m ;-)

Du kan ju annars cykla in och lägga dig i en rondell och nöta ett par timmar?

Globalistic skrev:
> Men då körde jag ju morgonpass ute på
> Södertörn. Jag va ju igång strax efter fem.

Globalistic skrev:
> Fett med folk!nästan så man funtar att ställa
> in cykel å plocka fram den i augusti igen.

Där går det oftast snabbare att ta bussfilen. ;)
I alla fall om man skall in på kungsträdgårdsgatan.

Senast ändrad:
mzi skrev:
> ... och inne i stan vid halv nio. Det är ju bara
> att extrapolera: Vid nästa morgonpass får du se
> till att vara uppe halv fyra.m ;-)

Ja, på fredagar har vi startat vid tre. Då är det både mörkt å tomt ute :D

Pendlingen gick bra om det inte hade varit för de där jävla cyklisterna... Som vanligt var det nåt miffo längs Stadsgårdskajen med gul Mongoose som hade för bråttom. Han hade bestämt sig för att hålla rulle på en moppe och kör om mig i höjd med Fotografiska precis när vi får möte av annan cyklist på den smalaste delen av cykelbanan. Om nån vinglat mer än en halv dm hade det kunnat gå riktigt illa. Till saken hör att vi ett par minuter senare står och väntar vid samma rödljus vid Sheraton trots mitt lugna tempo. Han tjänade alltså inget på den manövern.

Jag upplever det som att samspelet mellan cyklister och bilister långsamt, men stadigt blir bättre. Det är dock svårt att glädjas åt det när man varje dag ska bli besviken över att cyklister beter sig som idioten ovan. Att helt i onödan utsätta andra för fara för att eventuellt komma till jobbet 30 sekunder fortare gör mig så trött...

Tog racern idag, bara en sån sak gör livet värt att leva! Började lite sämre, då jag lämnade av ungarna på dagis och skulle sätta och trampa vidare mot stan då jag tycker att det känns lite naket på huvudet, hmm ingen hjälm - FAIL! Tur att avståndet mellan hem och dagis inte är så långt. Lite förvånad att ingen av barnen påpekade detta, dom brukar vara ganska noga med det.

Annars så blev det en lugn pendling, alldeles för mycket folk ute, det är mer "Go with the flow" pendling efter åtta.

Globalistic skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... och inne i stan vid halv nio. Det är ju
> bara
> > att extrapolera: Vid nästa morgonpass får du
> se
> > till att vara uppe halv fyra.m ;-)
>
>
> Ja, på fredagar har vi startat vid tre. Då är
> det både mörkt å tomt ute :D

bortsett från obehaget att gå upp så tidigt måste det vara riktigt härligt att få ge sig ut och cykla och se solen stiga upp såhär års. Lite avundsjuk.

Själv höll jag på att krocka med vänstersvängande mötande bilist som vägrade lämna företräde när det blev grönt. Tur att jag skulle svänga höger där och att det inte var grus under däcken för då hade jag inte klarat att väja undan så skarpt, annars hade jag dragit rakt in i passagerardörren. Tänkte jag skulle knacka på hans ruta så var på väg fram på hans insida när han plötsligt bromsar och svänger in mot trottoaren för att inte köra in i cyklisten mitt i vägen framför. Klarade mig med snabba bromsar, mitt fel där.... Skall man verkligen vara tvugnen att anta att alla bilister man möter skall svänga vänster framför näsan på en? I vintras körde jag in i en sådan bil, så det här är andra gången.

Vilka jäkla köer på Söder och Skeppsbron vid typ 8:30? Det var ju riktigt bökigt att ta sig fram t.o.m. med cykel. Men förmodligen är det väl cyklisternas fel på något sätt ändå...

AxelSthlm skrev:
> Punka, Alviks cykel blir rika på mig om detta
> fortsätter. Tur i oturen var väl att bakdäcket
> blev platt just utanför.....

Har hänt mig också. Är ju inte så svårt att lista ut vem det är som sprider ut små spikar för att sedan kränga slangar...

Skeppsbron är som en enda lång belgisk vätternkedja... damtrallor på insidan och frustrerade elitpendlare på utsidan.

Tillbaka
Topp