Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Det jag inte fattar är varför man inte i större utsträckning enkelriktar cykelbanorna inne i stan. Det är inte logiskt att cykla på fel sida av bilvägen när det finns cykelbanor på båda sidor om den.

Lämnade cykeln vid kontoret tidigare i veckan och tänkte därför ta tunnelbanan in. Men kollektivtrafikångesten blev för stor när jag klivit utanför dörren, trots att regnet hängde i luften. Vände på klacken och plockade ner SS-räsern från väggen och zen cyklade hela vägen till jobbet med ett leende på läpparna.

Det är bra att ha en cykelbuffert på platser man ofta befinner sig på.

Lugn och fin pendling efter några dagar med ebolaexpressen. Hornsgatsbacken ner mot Zinken; trängd av SUV som tyckte cykelfältet var smidigt även för bilar. Blinkers? Backspegel? Jag AirZoundade utan effekt. Allt gick bra, hoppas föraren överlevde mitt onda öga.

Bilagor

• vlcsnap-2013-05-31-14h53m53s115.png
    vlcsnap-2013-05-31-14h53m53s115.png
    119 KB · Besök: 37
En veckas alpcykling verkar inte ha gjort nån nämnvärd skillnad för pendlandet. Västerbron var Västerbron både i går och i dag... Jag hoppas det är som Greg sade: It never gets easier, you just go faster.

I går blev jag välkomnad hem till den trevliga Stockholmstrafiken av en gubbe som kallade mig idiot för att jag körde om honom (med bred marginal) på vänster sida, och astarkt rgumenterade för att jag skulle kört om honom på innern istället. Det är mycket man inte förstår...

Janek skrev:
-------------------------------------------------------
> MartinC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jävla byggen.
> > Snabb och smådisig tur mot stan. Upptäcker
> att
> > gcbanan i Solna från ok/McDo avstängd ända
> till
> > KI. Stön. Djupa andetag och räkna till hundra
> > för att inte tugga fradga.
>
> Va, har de helt stängt av den nu? Men bara
> söderut, antar jag?
>

Korrekt: bara södra (KI) sidan. Sannolikt "forcerbart" men bökigt vilket alternativ man än tar.
Nu hemfärd med omväg i solen.

Tvingade mig att ta det jättelugnt på hemvägen trots medvind.

Det slår mig att om man räknar bort rödljuskörningar så är de flesta på min pendlingsväg lugna och väluppfostrade. Inte särskilt mycket vingel, "långsamma" filen håller sig bra till höger osv. Trevligt.

Underbart. Detta är vädret man saknat i många månader.
Passade på att slå mitt all time-rekord hem också trots seg cykling inne i stan och långa rödljusperioder. Jag ägnade vintern åt att gå ner i vikt. Det märks i uppförsbackarna!

ipv6 skrev:
> Tvingade mig att ta det jättelugnt på hemvägen
> trots medvind.
>
> Det slår mig att om man räknar bort
> rödljuskörningar så är de flesta på min
> pendlingsväg lugna och väluppfostrade. Inte
> särskilt mycket vingel, "långsamma" filen
> håller sig bra till höger osv. Trevligt.

+1

Till och med bilisterna var trevliga och hänsynstagande (inkl den obligatoriska vita hantverkarbilen).

Mellan Abrahamsberg och Brommaplan kom 2 polisbilar upp på cykelbanan, blåljus, sirener, flashande helljus. För att undvika bilkön på Drottningholmsvägen såklart men jävlar vad obehagligt det var att plötsligt möta trafik på cykelbanan....inte sååå brett ändå..

I övrigt var hempendlingen en dröm, varmt och medvind, bättre blir det ej.

Rekord tid till jobb idag...
Fick hämtat ut mina cykelskor i lördags och vilken skillnad det gör. Trodde inte det skulle vara en sådan skillnad faktiskt.

Kan nog inte lägga all ära till skorna för rekordtiden idag utan en eloge till bussen som jag låg och tävlade med, de får ju hålla max 40 innanför inre ringvägen och vi hade en trevlig stund ihop ;)

Skönt väder och bra funktion på bskväxeln tack vare ny kassett och kedja.
Kränkte 2 cyklister i en uppförsbacke för att sedan kränka 1 elcykel från biltema(?), blev senare själv kränkt av en lirare på en rosa SS/fixie.

De där elcyklarna...
Man blir i alla fall lättad när man inser att det är en elcykel och att man kanske inte är i så usel form trots allt. I morse var det en påpälsad äldre herre som höll jämnt med mig och såg rätt oberörd ut. Jag hann tänka "vad i h-vete" flera gånger innan poletten trillade ner.

Premiär idag för VuÄLta - Örby - Årsta. Första gången utmed Örbyleden för mig. Var väl en ok cykelbana men flera helt dolda korsningar. Men på det hela taget väldigt lite trafik. Ångrade att jag körde genom Marievik istället för utmed södertäljevägen mot Liljeholmen. Blev minst ett potthål och en räls för mkt.

På det hela taget en underbar cykling.

Fuktigt var ordet, först dimma och sen typ tropisk värme när solen kom fram, skönt men blött.
Lite lätt motvind som kommer vrida och bli fin motvind hem ikväll.
Väldigt nöjd med nya pendlar ryggan, Timbukt2 Phoenix, satt som en smäck och rymmer det jag behövde

BOFH skrev:
> De där elcyklarna...
> Man blir i alla fall lättad när man inser att
> det är en elcykel och att man kanske inte är i
> så usel form trots allt. I morse var det en
> påpälsad äldre herre som höll jämnt med mig
> och såg rätt oberörd ut. Jag hann tänka "vad i
> h-vete" flera gånger innan poletten trillade ner.

Appropå påpälsat, mötte flera med långa tights och jacka. Det måste varit innihelvetevarmt.

Ja det var varmt, ärmar på men det var onödigt....Synd att klaga egentligen.
Hade draghjälp av nån snubbe från Brommaplan men det blev flera riktiga close calls med andra pendlare så jag släppte. Som vanligt kom jag ikapp upp för Tranebergbron, är jag sååå stark? :)

Kränkte en moped uppför västerbron. Mulligt. Benen svarade bra trots 10+10 i helgen.

Fellow pendlade fick punka. Kunde erbjuda slang och pump men ingenting att kränga av däcket med. Inhandlas på lunchen. Det var tydligen långt att gå hoppas någon annan förbarmade sig.
Annars fin lugn pendling.

Skön morgonpendling, blev lite fundersam när jag inte kom ikapp en damtralla uppför en backe så fort som jag tänkte mig att det borde ha gått. Givetvis var det en elcykel, kränkte hen hårt när jag väl var ifatt.

Ganska kul att cykla om alla räcergubbar som har hittat ut nu när det är lite varmare, ser snabba ut men de viker ner sig snabbt, vill inte kalla det för kränkning då det många gånger är spel mot ett mål så att säga :-)

Bytte hjul på pendlarcrossen i helgen eftersom jag behöver skicka tillbaks bakhjulet till Rose då bodyn glappar.
Satte dit mina viterhjul, ett par Fulcrum Red Power XL 29, billigaste i Fulcrums sortiment.
Oj, vad hände?
Komforten var plötsligt mycket högre och jag tyckte även att det rullade på bättre (kan ha varit medvind).

Antar att det är fälgbredden som spelar in här, 29:er-fälgarna är trots allt ett par millimeter bredare och lirar säkert bättre med mina 28mm däck.

Till detta shorts och tshirt samt behagliga 17 grader. Perfekt.

Fötterna protesterade lite när jag klämde ner dem i cykelskorna i morse - skorna måste ha krympt nån´ storlek under helgens 60-milare ;-) Men benen och resten av gubbkroppen var i förvånansvärt bra skick :-)

Ser - eller kanske rättare sagt hör - ganska många som kör med dubbat fortfarande. Vet de något jag inte vet?

Mötte en smurfigt blå Cannondale cross/racer vid Alvik. La mig före honom lite optimistiskt. Höll över Tranebergsbron till Rålis, tittade bakåt - tomt!

Men plötsligt, svisch!..så var han om mig.
Vafan kom han ifrån?! Måste legat i döda vinkeln (trodde inte cyklister hade en sån).

Vid Lindhagensrondellen vek han av. Skulle jag orkat hänga på? Njaaaee....

zodah skrev:

>
> Appropå påpälsat, mötte flera med långa
> tights och jacka. Det måste varit
> innihelvetevarmt.

Igår påstod yr.no att det skulle vara kyliga 11 grader nu på morgon. Jag klädde mig därefter, men stannade och klädde av mig efter någon km.
Den stora spänningen blir att se vilken av alla vädertjänster som har prickat in eftermiddagsvädret korrekt. Kommer det regna? Kommer min nytvättade cykel bli smutsig? Kommer jag ångra att jag inte tog med mig skärmar?

Globalistic skrev:
> Eftermiddagen ska bli kring 25 grader å dödsregn
> enligt YR.no

Inte enligt Klart.se, några stänk bara. Då jag struntade i regnkläder idag, är inte dödsregn ok.

Kroppen verkar ha fått ett allmänt inte vill funka för det är måndag läge. Fast det hade den inget för.
Men vad det är sjukt mycket folk mellan Liljeholmen-Västerbron.
en det är bättre att de sitter på en cykel än i en bil..

Solig och varm. DÖDSISSNÖHÖGEN i Vinterviken var inbäddad i ett stort dimmoln, härlig stämningshöjare.

Gulöga skrev:
> Mötte en smurfigt blå Cannondale cross/racer vid
> Alvik. La mig före honom lite optimistiskt. Höll
> över Tranebergsbron till Rålis, tittade bakåt -
> tomt!
>
> Men plötsligt, svisch!..så var han om mig.
> Vafan kom han ifrån?! Måste legat i döda
> vinkeln (trodde inte cyklister hade en sån).
>
> Vid Lindhagensrondellen vek han av. Skulle jag
> orkat hänga på? Njaaaee....

Den gubben (han som satt på cykeln alltså) ligger nu på min svarta lista.

Passerade honom strax efter Bergslagsplan och såg honom ligga i döda vinkeln ett antal gånger när jag passerade långsampendlarna. ibland tittade framhjulet fram när min skärmkittade fulcross rullade lite långsammare.
Orkade inte bry mig om att han låg och sög hjul utan höll mitt tempo hela vägen in till Abrahamberg. Där blockerade han mig när jag lagt mig lite extra åt höger vid ett möte och såg till att jag var tvungen att bromsa för framförvarande cyklist innan han tryckte på och knödde sig före kön vid Stora Mossen.

(här kan ni infoga varlfri svordom och förbannelse)

Eftersom kontoret just nu ligger 6 meter från köksbordet pendlade jag en timme på lunchen istället. Klart lugnare än morgonstressen. Det var varmt ute.

Pendlade hem vid lunchtid, riktigt fint väder då. Lite motvind men varma vindar och en skinande sol gjorde mig glad. Nu ser det helt plötsligt lite mörkare ut, vet inte om jag vågar ge mig ut för att hämta ungarna från dagis eller om jag ska låta som sova över, det är säkert jättepoppis ;-)

Dagens hempendling var tillfället då det betalade sig att jag flängt runt halva stan för att hitta ett par sks longboard. Inte för att jag var torr när jag kom hem men ändå...

Tog en extra lång runda hem, cykla ut mot ribban, försökte haka på en räser som gjorde lite riskfulla omkörningar så jag saktade ner igen, hakade sen på en herre med en vit QlikView tröja som höll högre tempo än vad jag är vad vid men klarade hänga med rätt bra ändå trots 30 kilos övervikt. Eftersom jag inte har vada vid wheelsucking så höll jag ett lagom avstånd.

Det börjar kännas jäkligt gött att cykla, blir inte trött i benen lika snabbt nu som för en vecka sen.

Slapp regnet, nästan torrt på hemvägen. Lyckades snitta 27 på hemvägen också, nästan tomt på cykelvägarna, några klungor lite här och var.

Väldigt nära att köra på en ca 12 årig kille på GC banan längs Katrinebergsvägen i Huddinge. Helt plötsligt och helt utan anledning springer han tvärs över banan och skriker AAAAAAAH, varpå jag jag reflexmässigt skriker AAAAAAAAH och undviker kollision med minsta möjliga marginal. På GC-banan kan vad som helst hända. Tog som omväxling cykelbanan genom Källbrinks ip som numera förlängts till Gömmarenbadet - en orgie i färgglada bommar.

Tillbaka
Topp