Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Försov mig, den sena starten hemifrån i kombination med klämdag gjorde att jag fick rekordtid för säsongen. Härligt väder, men eftersvettningen på kontoret var mindre kul...

Det var väldigt fint, tomt och varmt. ...sen kan man ju önska att mina medcyklister kunde hålla till höger. Men det är väl för mkt en klämdag som denna

Lugn pendling i morse, fick sällskap av Vippen? på sin Planet-X cross vid Liljeholmsbron. Mycket folk vid Hornstull som vanligt. Tror det blir en rejäl omväg hem idag.

Nibbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Lugn pendling i morse, fick sällskap av Vippen?

Stämmer nog det, men hur kör du när det inte är lugnt?

Men vad farao gör man på ett kontor en dag som denna? Och ytterligare några timmar måste flitens lampa lysa innan man kan slå sig på öl i solen, buhu!

Höll på att krocka idag med en tjej som tyckte att mitt körfält var mycket bättre att komma fram i när det var en barnvagn som blockerade hennes körfält så givetvis är det ju hennes rättighet att hastigt svänga ut i mitt så att jag blixtsnabbt måste svänga ut i gångbanan på min vänstra sida och därmed nästan kollidera med en stolpe... Jo jag tackar...

Min runkeeper har börjat visa alldeles för låg snittfart.. :( tid och sträcka är rätt men inte snittfarten.

Åkte direkt från jobbet till sommarstället. En mil sidvind följt av sex mil rak motvind. Tungt, slutade på 28.1 km/h...

Luftade Bianchin idag, kom undan med blotta förskräckelsen på väg hem när en manlig fotgängare med mobilen mot örat klev rätt ut i gatan trots rött ljus (för fotgängarna, var på Drottninggatan). Fick nita, hojta till och väja undan i sista sekund för att undvika krock. Han blev rejält rädd så förhoppningsvis ser han sig för nästa gång innan han går mot rött.

Första vilodan på 31 dagar, märklig känsla. Tog bilen till Galleriangaraget och hade fri väg från dörr till garaget, underbart. Forslade hem en säck med kosttillskott och annat som inhandlats under senaste tiden. Slutade kristlig tid vid 17:20 och reflekterade över vilken generation slackers man fötts ibland.

frause skrev:
> Krockade (nästan) med en tjej på damtralla på
> gc-vägen utmed Årstaviken. Vi möttes efter att
> ha kört om varsin fotgängare varvid jag drog mig
> in åt högerkanten. Och hon åt (sin)
> vänsterkant. Broms och lite mer åt höger. Och
> hon lite mer åt vänster. Ännu mer broms och
> snigelfart ut i kanten.

Åkte på en i princip identisk incident på vägen hem. Yngre dam i höjd med Liljeholmen som bemötte alla mina försök att undvika kollision genom att hålla höger med att hålla ännu mer vänster. Mystiskt! Jag passerade henne på hennes högra sida, hojtade att högertrafik är en ganska bra grej, och såg bakom mig hur hon stannade och hojtade något tillbaka med indignerad min. Mystiskt!

För övrigt en fin sommareftermiddag.

Vippen (fd kking) skrev:
> frause skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Krockade (nästan) med en tjej på damtralla
> på
> > gc-vägen utmed Årstaviken. Vi möttes efter
> att
> > ha kört om varsin fotgängare varvid jag drog
> mig
> > in åt högerkanten. Och hon åt (sin)
> > vänsterkant. Broms och lite mer åt höger.
> Och
> > hon lite mer åt vänster. Ännu mer broms och
> > snigelfart ut i kanten.
>
> Åkte på en i princip identisk incident på
> vägen hem. Yngre dam i höjd med Liljeholmen som
> bemötte alla mina försök att undvika kollision
> genom att hålla höger med att hålla ännu mer
> vänster. Mystiskt! Jag passerade henne på hennes
> högra sida, hojtade att högertrafik är en
> ganska bra grej, och såg bakom mig hur hon
> stannade och hojtade något tillbaka med
> indignerad min. Mystiskt!
>
> För övrigt en fin sommareftermiddag.

Det där händer mig flera gånger veckan, men jag håller höger och bromsar in. Till slut går det så långsamt att både hon som då håller sitt vänster och jag som håller mitt höger står stilla framhjul mot framhjul. Då finns det möjlighet till kommunikation. Man får aldrig aldrig aldrig släppa sin högerkant, då kommer "de andra" aldrig förstå trafikregler.

Vem behöver väckarklocka när det finns åska? Trivsam cykeltur från västerort till Kungsholmen. Regnspolade och tomma cykelbanor. Schuckert.

04:05 rullade jag iväg. Ingen extrarunda utan bara direkt till jobbet.

Såg en handfull personer som promenerade men inte en enda cyklist. På bilvägarna var det sopbilar och taxi som dominerade.

Bristen på medtävlande gjorde att cykelturen tog 8(!) minuter längre än mediantiden.

Lite kallt regn på kort-kort i början, och nytt rekord i Hornstullsstockning, men annars var det fint och utan incidenter.

trevlig tur idag. Började med att man cyklar om en gul neonjacka på en räcer/cx. Plingar sedan på en gubbe med lös hund för att uppmärksamma honom på att det kommer cykel. Får ett fräsande svar "cykla inte så jäkla fort" av honom när jag passerar, och då har han dessutom ställt sig mitt i cykelvägen men tacksamt nog helt still.
Stannar för rött och passeras av räcer/cx-killen som långsamt glider ut och över den dubbelfiliga vägen, påtalar att det är rött. Han vänder sig och undrar vad jag sa. Pekar på trafikljuset och säger "det är rött" varpå han sakta skakar på huvudet och cyklar vidare. (Om du läser här så jo, lyser den översta lampan innebär det att det är rött och man bör stanna.) Skojjiga är att han skulle svänga vänster så fick stå och vänta 1.5m längre fram eftersom det var rött där istället/också :D
Surgubben kommer fram innan det slå om till grönt också. Talar om lite försiktigt att jag bara plingade för att han skulle veta att jag kom, speciellt med en lös hund någon meter ifrån sig och att jag defintivt saktade in, det var faktiskt en rejäl nedförsbacke han stod i. Får ett litet leende tillbaka att jo, han tyckte egentligen inte att jag körde så fort, men i princip ingen saktar ner. Gissar att det var en ryggmärgsreaktion på plingande cyklister.
Tar en omväg på 7km, så regnet hinner börja svalka innan man kommer fram till jobbet, trevligt.
Alltsomallt en trevlig början på en måndag. Inte var dag man får cykla om räcercyklister.

Körde en lyxfrukost idag!

Bilagor

• 20130610_090321.jpg
    20130610_090321.jpg
    74.3 KB · Besök: 36
Inspekterade asfalt för första gången på länge, med exem som följd. Lyckades (inte) göra en jätteklumpig sväng och hann inte svänga klart innan trottoarkanten slog undan framhjulet.

En kilometer senare noterar jag att framhjulet dunsar. Jag stannar och upptäcker att jag nästan krängt av framdäcket mot trottoarkanten. Det är väl krängningspoäng på det va?

När jag stannade och justerade däcket blev jag dessutom omcyklad av c:a 200 personer. Galet mycket folk som cyklar, det märker man knappt när man följer med strömmen.

Dagens insikt:
Ringvägen mot Hornsgatan och Hornsgatan västerut trafikeras inte av pendlarsvetton. I alla fall inte på morgonen. Skönt kan man tro men det gör även att gående och bilar är HELT omedvetna om cyklar och när man ser en så kan den färdas snabbare än 15 km/h. Överväger att cykla med vanliga trafiken.

Hojtade "Hej! Upp med blicken!" åt en tjej som körde på vänster sida på gc-banan, trots cykleförbud i den riktningen, dessutom med blicken 2dm framför framhjulet. Hon fattade nada utan undrade varför jag ropade...

Glömde plingklockan på räsern och kunde inte plinga på "plingtanten". Min tredje passage, hennes skylt satt snett...har hon krockat eller cyklat på fyllan månne?
Körde mot rött i Hornstull, hatar Hornstull, bussar och vingelidioter, bilar och skitlukt. Kan nån spränga bort skiten och bara asfaltera tack!

Kom iväg 20 minuter senare än vanligt idag och hej vad mycket cyklister det var i Hornstull.
Men köra mot rött där verkar dumt/farligt.

BOFH skrev:
> Kom iväg 20 minuter senare än vanligt idag och
> hej vad mycket cyklister det var i Hornstull.
> Men köra mot rött där verkar dumt/farligt.

Sista trafikljuset om du kommer från Västerbron och ska mot Liljeholmsbron. Det var grönt men bussen står ju där, när jag äntligen kom runt bussen slog det om...hade man planerat lite fiffigare och inte lagt hållplatsen just i korsningen skulle jag hunnit cykla baklänges över......

Så synden var ringa och ofarlig.

Höll på att bli kränkt.

Körde förbi en herre med ELHOJ varvid farbrorn fick för sig att jaga ikapp. Han körde ikapp jämsides trampandes med rätt hög kadens och jag kunde inte hålla mig utan skrattar till och säger

- Du, det där är fusk!

Gubben har mage att svara ...

- Ha, du skall allt få jobba lite!

... och sedan pös han iväg strax under 40km/h ...

Hornen i värsta Hellboystil växte ut med raketfart. Fyra, fem tramptag och jag hamnade på rulle - låg där i 15-20 sekunder och ser en liten backe komma och där slår jag till, sprätter upp hastigheten i 46-47 och seglar om. Pulsen går upp mot rött men orkar hålla farten uppe tills jag är över krönet och det börjar gå lite nerför. Trampar på och förväntar mig hans skugga skall dyka upp igen men när jag vänder mig om är han långt bakom.

Så nära har jag aldrig varit att bli kränkt förut ...

Börja regna efter 50 meter i morse. Slutade då jag låst cykeln vid hornstull.
Blöta jeans på förmiddan. Torr nu, men lär väl plaska hemåt också...

Tur man har idag då, hann precis komma innanför dörren samtidigt som himlen öppnade sig.

Bilagor

• GOPR0078.JPG
    GOPR0078.JPG
    58.3 KB · Besök: 41
Strålande sol hemma i morse, så cykeln var ett självklart val. Bomullshorts och bomullsticha. Började givetvis regna med ca en mil kvar till jobbet.
Upptäcker när jag skall gå på lunch att shortsen fortfarande är sjöblöta. Hänger ut dom i solen på balkongen för att torka. När jag kommer tillbaka från lunchen öser regnet ner igen och det är stormöte i konferensrummet, som är det enda rum med access till balkongen. Shortsen om möjligt ännu blötare än innan.
Nu gör det väl inte så mycket för hempendlingen ser ut att bli en blöt historia också. :D

Har flera gånger nästan träffats av ouppmärksamma bilister.
Vid övergångsställen och annat.
Men dom har vinkat uppriktigt ursäktande och då blir man genast glad.
Synd bara att man inte hinner vinka tillbaks.
För det är väl det man borde göra?
Nu tror dom man är en av dom där surmulna cyklisterna bara...
Måste skärpa mig.

Simborgarmärket på vägen hem, fint ihållande ösregn. Var redan plaskblöt efter 500meter så det var bara trampa på, stod 10.4 grader vid Älvsjömässan, kändes varmare trots shorts. Kränkte alla 5 cyklister jag såg.

Beklagar att det regnade på några av er idag. Det var jag som hann tänka tanken "nu har jag lurat regnet i mer än en vecka" igår.

Jobbkompisen köpte cykel igår så vi cyklade ihop till jobb, gick bra trots lite olika cykelvanor/vett... ;) Är det rött stannar jag...

Fick en utmaning/krav på jobb. Augusti, 3 eller var det 4... Då cyklar du, jag och han och den Lund - Halmstad, no ifs, no buts! Nu är det så, sluta gnälla..! Hejdå!

Eh va? Vänta nu lite, vad hände nu, vad sa han?? Kände hur svetten började lacka direkt..

Det är ju för sjutton 15 mil eller vad det nu än är....!! Det klarar inte jag, jag har cyklat i en månad och är fet som en välgödd sjöelefant! Hur sjutton ska jag klara detta?

Pendling på vägen hem.. 14,3km.. imorgon blir det 20 något... jag måste börja träna!

Nästan värt en blogg, min väg till Ride of Hope etapp 1 med 1xx kilo pannor!!

Tittade ut vid dags för hemgång: regn, grått.
Ner i omklädningsrummet. På med regnjacka, regnbyxor och skoöverdrag.
Kommer ut ur garaget: sol, varmt men lite gråa moln i horisonten.
Kränker en racer upp mot midsommarkransen, kommer hem kokt. Sätter mig och pustar en stund. Då öppnar sig himlen med skyfall, hagel och storm.
Kan inte avgöra om jag hade tur eller otur idag.

Himlen öppnade sig på vägen hem, trodde att jag skulle klara mig men sån tur hade jag inte. Kändes inte så farligt, det var bara att tänka "Det är värre med +1 och regn", helt plötsligt så var det ganska ok med regn.

Igår blev jag kär på hemvägen! Kom ikapp en av de snyggaste tjejer jag någonsin sett på en lika vacker Bianchi racer med naken kolfiber både på gaffel och baksving i Liljansskogen. Låg bakom ett tag och beundrade utsikten innan jag drog vidare hemåt. Sedan dess har jag varit helt besatt av denna tjej! Funderar på att börja "campa" i skogen och se om hon dyker upp igen, undrar vart gränsen för stalking egentligen går...

Imorse helt värdelös, var tvungen att ta bilen och förundrades igen för femitelfte gången över hur folk orkar sitta i bilköer varje morgon...

WTF - klockan är nästan 8:30 en vardagsmorgon och pendlartråden ligger inte på förstasidan?!? Semestertider redan? Skolavslutningar eller bara allmän slapphet?

Dagens pendling var händelselös sånär på den förvirrande och lätt vingliga unge herre som stod utanför måleriaffären i Örby; välklädd i kostym och med en slips i pannan. Studentskiva, bortamatch, måndags-AW som gick överstyr? Funderingarna är många.

Sen stötta jag väl på lite irriterande hundägare, rödljuskörande hantverkare och dito cyklister. Men det är ju bara som vanligt.

Det händer inte så mycket när det är så här fint väder.
Man vill skriva av sig mer när det är snöhinder och slask.
Det händer sällan något spektakulärt på min pendlarsträcka, vilket är ju bra iof.
Lugnt och skönt idag. Dagishämtning och lämning hela veckan.

Lundberg skrev:
> Det händer inte så mycket när det är så här
> fint väder.

Man får själv se till att det händer roliga saker. Jag blev KOM 2 ggr om nere i Tullinge i morse och var 2 sekunder från att KOMa på Korkskruven. Sen rullade jag mör i benen in mot stan. Kunde dock inte låta bli att ta PR på västerbron, men där har jag ingen chans att bli KOM...

Fin morgon. Blir snart tokig på alla vingelcyklister. Har inga problem med långsamma cyklister, bara dom cyklar någorlunda rakt. De som far över hela cykelbanan gör mig knäpp, går inte förutse vart dom är på väg någonstans.

Tillbaka på pendlarcykeln efter långhelg med Nationaldagslopp och Halvvättern och en gårdag då jag tog bil för att hämta upp en cykel från verkstad.
20 grader och en lätt bris men fick vänta vid varenda trafikljus.

Just ja. Det hade börjat lagts ut röd matta för cyklister under tunneln vid västbergarondellen.
Kanske det blir lättare för de som promenerar att inte gå i cykelbanan.

I morse spottade jag DT. Tidigare har jag haft fel men nu är jag säker. Vid Slussen i civila kläder, jeans och svarta skor. Men med räcer och Reynolds högprofil.
Jag hade också civila kläder, för första gången på åratal. Cyklade med tanter och med minsta möjliga ansträngning.
Var trevligt, kan nog vänja mig vid det.

Tillbaka
Topp