Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Motvinden till jobbet är kvar.
En gnisslande CX trampade om efter Västerbron, sen var det som sagt väääldigt glest.
Många dagar kvar till semestern...

Nått pucko till cykelkorgscyklist vid slussen tyckte att det var ok att köra in i mitt bakhjul, trots att det var rött framför... dagen börjar bra.

/H

Känns som man dragit nitlotten dagar som denna, sol och varmt redan tidigt på morgonen, tomt på gatorna. Man ska vara ledig, inte cykelpendla till jobbet. Särskilt inte i den där saven som kommer från träden i rålis, det är som klister.....fräser om däcken...vidrigt!

Första jobbpendlingen efter semestern, stressad & samtidigt peppad (pendlingsabstinens).

Kommer inte mer än någon kilometer hemifrån innan jag flyger över styret i ett okoncentrerat ögonblick (en hand på styret, den andra håller i vattenflaskan). Styrändan på kewken + flygresa ner i spenaten (fast först en tur på gruset, Ajj!).
Skit, ligger kvar en stund och undrar hur illa där an jag är - men inser snart att det bara är att linka sig upp och fortsätta efter en syning av cykeln.

Dessvärre missar jag bakhjulet och efter ett tramptag + nerväxling hamnar hela bakväxeln i hjulet -Skit i kvadrat!

Sliter ut bakväxeln ochn svär mig själv hem för att byta till fincykeln, sätter 2st PB i Strava på vägen in och lyckas nästan komma i tid till jobbet.

Nu ska jag bara hitta en 6vxl Nuovo Record bakväxel...

Grymt skön pendling idag. Färjan till Södertälje, alla(!) cyklister jag mötte hejade tillbaka till och med den koncentrerade herren som konsekvent tittat bort hejade. Varmt och skönt med måttlig vind och få bilar. Hemvägen blev Södertälje-Slagsta-färjan-Ekerö och vidare till Munsö. Nu är det f*tbollsträning nån timme eller två. Imorgon är det vilodag för benen, då tänkte jag paddla till jobbet igen om vädret känns så stabilt som förutspåtts. Älskar sommaren!

Så här tomt som det är idag har det nog aldrig varit...

Mötte tre stycken ut ifrån stan, kränkte 1 av 1 möjliga på väg inåt.

Trippelkränke en notorisk rödljuskörare. Tog en tvåsekunderspaus vi slussen för att titta på det fina diset som bäddade in Djurgården och som solen just höll på att bryta sig igenom. Dagen börjar bra!

/H

Polisavspärrningar i Rålis, -Ta det försiktigt, det är jättehalt! Sa den söta polistjejen och hänvisade mig till promenadstigarna. Undrar om det spärrat för den där saven jag skrev om igår eller om det var något annat?

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Polisavspärrningar i Rålis, -Ta det försiktigt,
> det är jättehalt! Sa den söta polistjejen och
> hänvisade mig till promenadstigarna. Undrar om
> det spärrat för den där saven jag skrev om
> igår eller om det var något annat?

Cyklister vurpar i lusbajs

Edit snyggare

Senast ändrad:
Händelselös pendling senaste 2 veckorna fram till idag, om man bortser från att jag faktiskt felanmälde just lusbajs på cykelbanan i början på veckan.

Idag på vägen hem (nyss) gjorde jag en skitvurpa.
Snubbe i Audi som ställt sig rakt över både gång och cykelbana utanför Scandic vid Nordstan. Hopplös utfart i vanliga fall, extra besvärlig om någon tycker sig vara värd att ta sig sånna här friheter.

Hur som helst så vejade jag i beskedligt ut framför bilen, men då försvann plötsligt framhjulet iväg när jag skulle upp över trottoarkanten igen. Aj.

Nåja, bara en lite skrapad armbåge och sadel och styre fick vridas tillbaks igen.
Bad Auditjommen att backa. Borde ha kryddat med lite svordomar.

Jösses... Vid rödljuset Götgatan/ bemödade sig en tjej på damtralla med trendriktigt fula brillor att cykla fram till en kille på en liten elmoped. Knackade honom på axeln o sa att han minsann inte fick köra med den på cykelbanorna. (Han var hyfsat snabb uppför Götgatsbacken, och han körde lugnt på gågatsbiten). Han hörde inte, så hon repeterade, och lade till att det var farligt eftersom han tog sån plats. Ljuset slog om, och mopdisten och jag lämnafe henne bakom oss. Sen blev det såklart rött vid ett övergångsställe, så jag stannar. Gissa vem som glatt susar förbi?

När det blev grönt försökte jag köra om henne, men det var inte så lätt. Hon skar kurvor och låg mitt i cykelbanan, inte konstigt hon tyckte det var obehagligt med medtrafikanter... Nåväl, plingade och cyklade om, och passade på att berätta att det faktiskt är ok med moped på cykelbana, men att det däremot inte är ok att cykla mot rött. :) F-n vilken surgubbe man blivit...

Men liksom, orka besvära sig om andras beteennde, men vad JAG gör är skit samma?

Senast ändrad:
Nice, regn och min semester är slut nu. Undrar om man får börja misärpendla direkt eller om 65% risk för regn är likställt med regn imorgon.

På't igen. 19 grader och molnigt kl 07. Väldigt tomt på cykelbanorna. Var slö och fick därför cykla med lite luft och väl framme så hade jag glömt att ta med handduk plus att någon skruvat upp värmen max i omklädningsrummet... Mycket skönt att komma in och försöka sluta svettas när det är tropikvärme. Ekar här på kontoret och kommer så att göra i två veckor.

Riktigt pissigt väder efter en riktigt pissig triathlonträning! Enda positiva var att fincykeln fick sig en behövlig tvätt i badkaret när jag kom hem.

Någon som har koll på hur mycket stryk ett par carbonhjul klarar? Körde ner i ett par hål så det sjöng i hela cykeln!

På fredag byts cykeln ut och då blir det simning till jobbet :) skall bli kul med lite omväxling!

Efter fyra veckors semester i Tyskland/Frankrike med grym cykling, triathlontävlingar, bad, enbart sol +ANNAT har jag nu njutit av 2 dagars jobbpendling med regn.

Känns passande på något vis...

Lite höstfeeling med regn men dock alldeles för varmt. Sand på ryggen och ryggsäcken. Kanske läge för längre skärmar som jag tänkt på sen förra hösten.

krip skrev:
> Riktigt pissigt väder efter en riktigt pissig
> triathlonträning! Enda positiva var att fincykeln
> fick sig en behövlig tvätt i badkaret när jag
> kom hem.
>
> Någon som har koll på hur mycket stryk ett par
> carbonhjul klarar? Körde ner i ett par hål så
> det sjöng i hela cykeln!
>
> På fredag byts cykeln ut och då blir det simning
> till jobbet :) skall bli kul med lite omväxling!

Simma till jobbet det låter spännande. Berätta mer! Jag har gjort en plan för att cykla, simma, springa till jobbet. Men eftersom jag verkar bli själv och måste simma över en farled så har jag inte löst alla säkerhetsaspekter ännu, får se om det blir av.

Fin morgon med sol och 16 grader. Fortfarande tunt med folk på cykelbanorna. Tror det kommer att vara så den här och nästa vecka.

Just ja, det byggs mycket i området där jag bor så jag cyklade sedvanligt försiktigt mot rött vid en temporär korsning för lastbilar som kör till en grusgrop. En privatpolis i Grönlunds övningskörarbuss var såklart tvungen att tuta rejält. Är fortfarande lite störd över att jag inte hann ge tummen upp alt. något annat ironiskt. Det är en sån där korsning med ljus som står på släpvagn och de verkar gå på tid. Inte så jag väntar 2-3 minuter när man ser 70-80 meter åt båda hållen och lastbilarna kör 10-20 km/h.

Hasse#7 skrev:
> krip skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Riktigt pissigt väder efter en riktigt pissig
> > triathlonträning! Enda positiva var att
> fincykeln
> > fick sig en behövlig tvätt i badkaret när
> jag
> > kom hem.
> >
> > Någon som har koll på hur mycket stryk ett
> par
> > carbonhjul klarar? Körde ner i ett par hål
> så
> > det sjöng i hela cykeln!
> >
> > På fredag byts cykeln ut och då blir det
> simning
> > till jobbet :) skall bli kul med lite
> omväxling!
>
> Simma till jobbet det låter spännande. Berätta
> mer! Jag har gjort en plan för att cykla, simma,
> springa till jobbet. Men eftersom jag verkar bli
> själv och måste simma över en farled så har
> jag inte löst alla säkerhetsaspekter ännu, får
> se om det blir av.

Jag bor norr om Brunnsviken så jag kommer springa en liten bit fram till sjön och sedan kommer jag simma längs den östra sidan bort mot Roslagstull. Det är mellan 3500-2500 meter beroende på var man kommer upp. Sedan springer jag sista biten till jobbet.

Hade lite problem med att lösa logistiken då jag inte vill springa i våtdräckt och inte vill simma i löparskor. Hittade denna lösning som löste många av mina problem med att få med mig saker:
http://www.olanderswim.se/triathlon...vatdrakter-simning-i-oppet-vatten/safeswimmer

Man lägger helt enkelt sina saker i påsen, försluter och sedan blåser man upp den. Man har den sedan runt midjan i ett band och sedan flyter den efter en. Den fungerar även som markering så att båtar kan se en. Skulle man få kramp så kan man flyta med den ett tag men den är inte avsedd att vara ett livräddningshjälpmedel.
Kanske kan vara något för dig då du skall över farleden!

Vattnet är så varmt nu så våtdräkten kan man skippa så nu slipper jag springa i den. Vet inte hur länge det funkar men det kommer ge bra träning inför Sthlm Tri i slutet på månaden.

krip skrev:

> Jag bor norr om Brunnsviken så jag kommer springa
> en liten bit fram till sjön och sedan kommer jag
> simma längs den östra sidan bort mot
> Roslagstull. Det är mellan 3500-2500 meter
> beroende på var man kommer upp. Sedan springer
> jag sista biten till jobbet.
>
> Hade lite problem med att lösa logistiken då jag
> inte vill springa i våtdräckt och inte vill
> simma i löparskor. Hittade denna lösning som
> löste många av mina problem med att få med mig
> saker:
> http://www.olanderswim.se/triathlon-oppet-vatten-v
> atdrakter/vatdrakter-simning-i-oppet-vatten/safesw
> immer
>
> Man lägger helt enkelt sina saker i påsen,
> försluter och sedan blåser man upp den. Man har
> den sedan runt midjan i ett band och sedan flyter
> den efter en. Den fungerar även som markering så
> att båtar kan se en. Skulle man få kramp så kan
> man flyta med den ett tag men den är inte avsedd
> att vara ett livräddningshjälpmedel.
> Kanske kan vara något för dig då du skall över
> farleden!
>
> Vattnet är så varmt nu så våtdräkten kan man
> skippa så nu slipper jag springa i den. Vet inte
> hur länge det funkar men det kommer ge bra
> träning inför Sthlm Tri i slutet på månaden.

Kul planer! Det är lite lustigt. Min idé är att ta en ryggsäck, såga till två frigolitplattor och stoppa i ryggsäcken tillsammans med nycklar osv, ställa skorna på ryggsäcken och stoppa allt i en orange sopsäck, knyta igen och dra det i rep bakom mig. Så kommer du med den här länken som jag aldrig sett :-)

Senast ändrad:
Tänkte att idag ska jag köra "våga vägra lilla klingan fram" vilket jag lyckades med. Som resultat av detta växte hornen fram. Jag hade lätt vind i ryggen och endast mindre rövljusstopp. Det blev ett tidrekord till jobbet och en ny högsta snitthastiget, vissa kilometrar snittade jag över 40 km/h. fantastiskt.

Bilagor

• 2013-08-01_124112.jpg
    2013-08-01_124112.jpg
    71.6 KB · Besök: 30
Jagrullar skrev:
> Tänkte att idag ska jag köra "våga vägra lilla
> klingan fram" vilket jag lyckades med. Som
> resultat av detta växte hornen fram. Jag hade
> lätt vind i ryggen och endast mindre
> rövljusstopp. Det blev ett tidrekord till jobbet
> och en ny högsta snitthastiget, vissa kilometrar
> snittade jag över 40 km/h. fantastiskt.

Imponerande! Jag kom också söderifrån men upplevde mig ha motvind och lite ont i knät. Inbillat för att bortförklara trötta ben? :)

Extrem motvind idag in till söder från Nacka. Jag blev omkörd i Henriksdal av någon med bra tempo på en rostig och smutsig cross. Lyckades hänga med till Slussen iaf, kul att få rejsa lite på morgonen även om det var motvind.

Alltid lika fint med r0vljuset vid Fotografiska, som vanligt var det rött utan anledning i typ en minut.

Kedjebrott i sjöstaden imorse. Mitt eget fel, jag hade skadat en pinne när jag förlängde kedjan sist (pga. att jag klantat mig i första taget och kortat den för mycket.) Tack till personal på Specialized concept store som till slut fiskade fram en kedjebrytare de kunde låna ut (min gick av för en månad sen pga. ytterligare klantigheter, inte hunnit köpa en ny.) Glad igen på två sekunder när kedjan var hel, snabb och fin pendling i perfekt väder.

Jag gjorde som swetrixie, förlängde pendlingen hem med middag på berget i solen vid Dammtorpssjön och en tretimmars i Hellas. Helt sjukt fint. Fick en liten lårkaka men mår som en kung.

Fantastisk myspendling idag! Tog en liten omväg över Västerbron. Såna här dagar blir man på bra humör. Betydligt fler cykelpendlare idag även om det fortfarande är få.

Vem är det som har ritat en startlinje (med texten "Start" och en bild på en cykel) på södergående cykelbanan vid foten av Skanstullsbron? Måste vara någon hetslycrapendlare här? :-)

24 svettiga grader visade termometern vid Frihamnen och mina ben var riktigt sega efter helgens RA(a)S.
Eller så var det tanken på att jobbet troligtvis börjar på riktigt den här veckan.

Måste panikboka in mer semester snarast.

15 grader var det i morse och det var så skönt! Första dagen som cykelpendlare idag också! 1,1 mil har jag till jobbet och det tog 30 min, känner mig ganska stolt faktiskt. Nu börjar träningen inför Cykelvasan 2014!

två ish mil till jobbet, skönt väder, bra tempo, liten "cross" bit brevid lilla värtan på slutet, alt i alt, super skön start på dagen!

Härligt väder, andra veckan på jobbet så första chocken har lagt sig. Ska göra debut på gymmet på vägen hem, har ett World Class-kort med spindelväv på som måste användas.

nikasp skrev:
> Ska göra debut på
> gymmet på vägen hem, har ett World Class-kort
> med spindelväv på som måste användas.

Aaah, gymkort. Där har man lite ångest. Det verkade som en jättebra idé i november, nu har man inte satt sin fot där sedan april. Och inte vågar man sig dit igen förrän nån gång i vinter då cykelbrännan har försvunnit. :D

Tillbaka i ekorrhjulet igen efter tre sköna veckors semester. Sög feta purjos att gå upp kl 6 igen. Det enda som känns OK just nu är att jag bara ska jobba en vecka innan det blir ytterligare en veckas semester. Rätt mycket cyklister ute när jag åkte från norrort i morse. En del "eviga" vägarbeten och avspärrningar var borttagna annars rätt status qou.

Tillbaka
Topp