Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Jobbet bjuder på kortet så effekten att känna att man "måste gå" blir lite utspädd...

DT skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Aaah, gymkort. Där har man lite ångest. Det
> verkade som en jättebra idé i november, nu har
> man inte satt sin fot där sedan april. Och inte
> vågar man sig dit igen förrän nån gång i
> vinter då cykelbrännan har försvunnit. :D

"Vafan, måste du cykla här när jag jobbar?"

...skrek en postutkörare som parkerat halvvägs upp på cykelbanan för att slippa gå så långt till postlådan.

Jag skrek något icke-snällt tillbaka.

Måndag morgon, semestern slut. Tog min gamla trogna pendelcykel och skulle trampa den till stan, där den i normala fall tjänstgör som från och till jobbet från stationen cykel. Började med att gena genom granngården, dvs 3 km traktorväg. Den kära bonden hade spärrat av vägen med eltråd men iaf satt ut en varningstriangel under. Vis från tidigare erfarenheter klarade jag att stanna innan eltråden denna gången, vilket inte var fallet förra då jag helt sonika fick panikbromsa varpå jag gjorde en OTB över tråden, och landade inne hos kossorna, medan cykeln hängde sig i tråden. Fick iaf ta mig under ännu en tråd och väl där trampade jag vidare men det kändes väldigt skumt, pedalerna fjädrarde tillbaka. Då hade lastremmen (en sån där med krokar i varje ände) fastnat i kassetten. Som tur var hade jag med mig en polygrip i ryggan, vilket absolut inte hör till vanligheterna. Fick krypa under ytterligare en tråd, men övriga milen gick fint. Nu längtar jag hem, och efter mer semester.

På vägen hem märktes det verkligen att många var tillbaka från semestern, måste prickat in då flest cyklade. Det här med att hålla höger verkar många glömt bort också.

Många människor på vägen hem. Första dagen som pendlare och missade nog lite cykelvett här och var men jag lär mig. Ny maxhastighet fick jag in också. Inga tokrekord men nytt för mig på 43 km/h i nedförsbacke :)

Första pendlingen efter semestern, de senaste veckornas dekadens kändes i hela mig, ouch. Orutinen visade sig också genom att jag prickade in lämmeltåget båda sträckorna. Räknaren vid Munkbroleden visade visserligen endast 5700-någonting passerade cyklister på eftermiddagen, men det kändes som om jag antingen mött, kränkt eller blivit kränkt av varenda en av dem.

I backen nerför 'puckeln innan Tranebergsbron' på väg in mot stan hade någon ställt någon slags reflex-skylt från något vägarbete, ställt den mitt i GC-banan och tejpat på en egenhändigt tillverkad skylt. Jag hann uppfatta orden "cyklister" och "korsa inte", eller något i den stilen. Någon som såg vad det stod på den?

ipv6 skrev:
> "Vafan, måste du cykla här när jag jobbar?"
> ...skrek en postutkörare som parkerat halvvägs
> upp på cykelbanan för att slippa gå så långt
> till postlådan.

Sjukt komiskt utrop av postutköraren ju! :)

Idag var det perfekt väder och mysigt att pendla, om jag bortser från mina fortsatta småstrul med drivlinan på cykeln. Försökte köra fort med låg kadens idag, har en tendens att köra för mycket hög kadens vanligtvis. Riktigt kul känsla att kötta på höga växlar.

Pendlade via Erstavik idag, på hemvägen passerade jag många som cyklade mountainbike mot Ältavägen vid skjutbanan och de hälsade glatt. Det passerade även en tandem med hyffsat kittade förare i hög fart på grusvägen där, jag blev riktigt förvånad. :)

(Min väg är 15x2 km, mellan Saltsjöbaden och södermalm. Kör helt utan SL-kort denna sommar, bara cykelpendling varje dag. Jag har aldrig tagit tid eller kört GPS, men kör oftast så fort jag kan.)

Jag på cykelbanan efter Ringvägen. Ska precis köra om en dam på tantcykeln när hon vinglar till rejält åt vänster. Jag nitar, kör sedan förbi och säger med lugn och saklig röst (säkert!) "Det vore bra om du håller till höger på cykelbanan" och får tillbaka ett surt "Det vore bra om du använder ringklocka!".

Okej, så nu vet ni. Vingla på bäst ni vill på cykelbanorna, om någon vill köra om måste de plinga i ringklockan först. Precis som det fungerar på vilken tvåfilig väg som helst...

Folk!

Annars var det varmt och skönt.

Idag var det ruskigt skönt. Inte många cyklister ute trots att jag inte kom iväg förrens kl 7. Var även 2 minuter snabbare idag än igår. Känner mig mer och mer säker med cykeln vilket leder till roligare cyklande samt snabbare hastigheter. Märkte dock idag att kedjan gungar när jag slutar trampa så måste väl ta och justera in den. Inga sura miner nånstans heller, blir väl annorlunda på vägen hem...

Tempopendling kortaste vägen till jobbet. På tempocykeln märker man helt plötsligt hur kass beläggning det är från Mörby in till stan.

De där elcyklarna börjar bli vanliga. Vid en första anblick är det ngt som inte stämmer med farten o kadensen o ofta även med den som trampar. Annars fin sommar morgon.

Dagens till jobbet började med stigar och grus från Akalla till Kista, sen vidare till gärdet, skönt tempo, skönt väder!

Igår på vägen hem var jag med om något relativt udda, som bekant var det rätt varmt igår eftermiddag. Jag tror vi snackar +25-26 grader och rätt vindstilla. På cykelvägen utmed E18 norrut efter Naturhistoriska blev jag omkörd av en "rat" elcykel med en kille som var klädd för nollgradigt väder! Tights, jacka, reflexväst, buff eller bandana på huvudet, och långfingrade handskar. Jag fick gå på rött för att hänga med honom men var tvungen att släppa honom när han gjorde en vansinnig omkörning på övergångsstället vid Ålskistan. Det måste ha varit varmt oavsett om han fick hjälp av elmotorn eller ej.

Imorse var jag tvungen att ta MTB'n då min pendle CX utvecklat ett rambrott. Pumpade upp Race King däcken till maxtryck innan jag drog för att få lite bättre rull. Roligaste incidenten på vägen in imorse var mamilen på en schysst Focus racer som inte skulle låta sig kränkas vid Mörbyskolan. Han fick ge sig på Stocksundsbron och sen såg jag inte till honom.

Till chafförerna på de två Traveller bussar som med centimetrar tillgodo pressade sig förbi mig trots dubbelparkerade bilar på Drottning Kristinas väg för att sedan stanna efter 100 meter och plocka upp passagerare vid Försvarshögskolan vill jag bara säga: "Dra pungen över huvudet och självdö era djävla böghoror!"

Ständigt denna Ville Vess... motvind!

Första turen till Tumba C från Järfälla avklarad. Månadskort till färjan köpt.
Nu börjar höstpendlingen.

gsb skrev:
> Ständigt denna Ville Vess... motvind!
>
> Första turen till Tumba C från Järfälla
> avklarad. Månadskort till färjan köpt.
> Nu börjar höstpendlingen.

Starkt! Hur långt? Med räsern?

Gubbstark skrev:
> gsb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ständigt denna Ville Vess... motvind!
> >
> > Första turen till Tumba C från Järfälla
> > avklarad. Månadskort till färjan köpt.
> > Nu börjar höstpendlingen.
>
>
> Starkt! Hur långt? Med räsern?

ca 36km avverkades med räsern. I morgon blir det löpträning och på torsdag prövar jag vägen runt via Essingeöarna, Aspudden mm till Alby. Enl BRT är det drygt 38 km.

Igår gasade jag på lite mer än vanligt på väg hem. Även jag noterar att det här med höger och vänster är svårt. Många gör också fruktansvärt långsamma omkörningar och blockerar hela cykelbanan.

I Aspudden valde jag att köra bilväg istället för cykelväg eftersom det känns säkrare med tanke på alla gångare/barnvagnar etc. Precis som vanligt var det en billist som fick frispel trots att jag låg i 35km/h på bilvägen där hastighetsgränsen är 30. Först trängde han sig förbi vid rödljuset vid Apsudden centrum och började köra demonstrativt långsamt. Låg i Suget efter honom men lite till höger för att kunna bromsa. Billisten fick ett spel och stannade tutade och hötte med nävarna. Orkade inte ens stanna och fråga vad som var problemet men vinkade lite med långfingret åt honom. Märkligt men inte ovanligt betende bland bilförarna som inte verkar tåla att man använder vägbanan att cykla på.

MattiasK skrev:
> Jag på cykelbanan efter Ringvägen. Ska precis
> köra om en dam på tantcykeln när hon vinglar
> till rejält åt vänster. Jag nitar, kör sedan
> förbi och säger med lugn och saklig röst
> (säkert!) "Det vore bra om du håller till höger
> på cykelbanan" och får tillbaka ett surt "Det
> vore bra om du använder ringklocka!".
>
> Okej, så nu vet ni. Vingla på bäst ni vill på
> cykelbanorna, om någon vill köra om måste de
> plinga i ringklockan först. Precis som det
> fungerar på vilken tvåfilig väg som helst...
>
> Folk!
>
> Annars var det varmt och skönt.
Henne har jag träffat. Prejade in mig i mittrefug då hon plötsligt kraftfullt genade och svängde vänster . Mitt fel där också. Hade jag bara plingat så...

Härligt väder och "härliga" eftersvettningar varje morgon. Får gärna bli lite svalare. Idag kom jag iväg först 07:30 från Solna och mötte många på väg mot Kista. Vid 7 är det väldigt mycket mindre folk ute. Nåt missljud så jag får nog ta fram mekstativet och kika efter.

swetrixie skrev:
> MattiasK skrev:
> -----
> > Jag på cykelbanan efter Ringvägen. Ska precis
> > köra om en dam på tantcykeln när hon vinglar
> > till rejält åt vänster. Jag nitar, kör
> sedan
> > förbi och säger med lugn och saklig röst
> > (säkert!) "Det vore bra om du håller till
> höger
> > på cykelbanan" och får tillbaka ett surt "Det
> > vore bra om du använder ringklocka!".
> >
> > Okej, så nu vet ni. Vingla på bäst ni vill
> på
> > cykelbanorna, om någon vill köra om måste de
> > plinga i ringklockan först. Precis som det
> > fungerar på vilken tvåfilig väg som helst...
> >
> > Folk!
> >
> > Annars var det varmt och skönt.
> Henne har jag träffat. Prejade in mig i mittrefug
> då hon plötsligt kraftfullt genade och svängde
> vänster . Mitt fel där också. Hade jag bara
> plingat så...

Jag brukar försöka iaktta folk en bit innan och ser det vingligt eller allmänt ovant ut brukar jag plinga med ringklockan i självbevarelseanda. Det är inte helt ovanligt att folk surnar till över det eftersom "de inte har gjort något fel". Hur vill folk ha det egentligen?!

...
> Hur vill folk ha det egentligen?!
Att det alltid ska finnas någon annan att skylla på oavsett hur man själv beter sig???

(Och nej, jag dunkade inte in i refugen, utan hann bromsa innnan, eftersom jag hade mina föraningar om att något dylikt skulle kunna hända. Fuck, i am good! ;) )

swetrixie skrev:
> ...
> > Hur vill folk ha det egentligen?!
> Att det alltid ska finnas någon annan att skylla
> på oavsett hur man själv beter sig???
>
> (Och nej, jag dunkade inte in i refugen, utan hann
> bromsa innnan, eftersom jag hade mina föraningar
> om att något dylikt skulle kunna hända. Fuck, i
> am good! ;) )

Damn you if you do and damn you if you don't.

Favoriten är nog annars smartphonezombies med lurar som blir arg för att man inte plingar, när man har plingat som en galning innan.

Eller varför inte den som en kollega berättade om: en säsongsanställd banarbetare på en golfbana som gick och krattade bunkrar och plockade skräp med hörlurar i öronen, och sålunda inte alls hörde när det ropades "fore" eller när någon ville gå förbi.

Men annars var det varmt och fint idag igen.

Jag drar mig oftast för att plinga på lite avstånd när det känns säkert att passera. Det blir för det mesta värre när folk bli överraskade och ibland hoppar till mitt ut i vägen. Inte helt enkelt. I stan är det ju helt sinnes med de som cyklar med lurar och inte hör nånting.

evnel skrev:
> I backen nerför 'puckeln innan Tranebergsbron'
> på väg in mot stan hade någon ställt någon
> slags reflex-skylt från något vägarbete,
> ställt den mitt i GC-banan och tejpat på en
> egenhändigt tillverkad skylt. Jag hann uppfatta
> orden "cyklister" och "korsa inte", eller något i
> den stilen. Någon som såg vad det stod på den?

Det står att det är jättehalt och att man ska akta sig för att korsa den vita linjen där det är ännu halare.

Det är det dock inte längre så skylten borde tas bort. Det var häromveckan som det var glashalt där pga lusbajs och ett flertal cyklister vurpade, se http://happymtb.org/forum/read.php/1/2188659/

Motvind hela vägen hem... Höll på att bli påkörd av två mopedister som snackade med dom som blev skjutsade så dom inte såg mig, fick kela med diket och ont i bägge knän men på't igen imorgon bara! ;)

20 grader, torrt och mulet Solna-Hötorget. Cyklade om och försökte tipsa en tjej som cyklade med stödet nere om att det kan gå illa. Hon stirrade tomt och frågande på mig. Sa en gång till att stödet var nere. Samma tomma och frågande blick igen. Då såg jag hörlurarna under håret. Har aldrig fattat det där med musik i öronen på cykel eller hoj/MC och särskilt inte i stan. Hoppas det gick bra när det var dags att svänga vänster för henne...

Paniksmörjde och tokpumpade däcken innan jag alldeles för sent kom iväg i morse - veckans bäst investerade 2 minuter, tänk så mycket roligare det blev att cykla!

DT skrev:
> evnel skrev:
> -----
> > I backen nerför 'puckeln innan Tranebergsbron'
> > på väg in mot stan hade någon ställt någon
> > slags reflex-skylt från något vägarbete,
> > ställt den mitt i GC-banan och tejpat på en
> > egenhändigt tillverkad skylt. Jag hann
> uppfatta
> > orden "cyklister" och "korsa inte", eller något
> i
> > den stilen. Någon som såg vad det stod på
> den?
>
> Det står att det är jättehalt och att man ska
> akta sig för att korsa den vita linjen där det
> är ännu halare.
>
> Det är det dock inte längre så skylten borde
> tas bort. Det var häromveckan som det var
> glashalt där pga lusbajs och ett flertal
> cyklister vurpade, se
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2188659/

Aha, tack för förklaringen. Det där lusbajset läste jag om när det begav sig. Jag trodde faktiskt att det skulle stå något i stil med "korsa inte den vita heldragna linjen till fotgängarnas halva, cyklistjävel" haha. En lusbajs-varning känns så mycket trevligare :)

garfunkah skrev:
> Jag brukar också cykla med lurar, men jag har
> aldrig såpass hög volym att jag inte hör
> trafiken, vore livsfarligt annars.

Cykla ifatt en tjej i måndags påväg hem, vid Brommaplan. Mintgrön hybridhoj, kanske har nån annan sett henne, jag har iallafall sett henne flera ggr. Hursom så har hon chockrosa lurar på sig och brukar släppa styret och liksom "dansa"/vifta i takt med musiken och dessutom sjunga med, högt!

Brukar hålla mig på säkert avstånd, bakom, fast hon är rätt underhållande......

Om någon pendlar i Nacka så kan ni ju morsa om ni cyklar förbi vet ja, morgontrött som man är lär jag väl inte fatta nått iaf men en svartvit Scott Scale 960 och har en orange/svart cykelväska på ryggen :)

thumper: Jag pendlar bl.a. Ältavägen till söder varje veckodag vid niotiden på morgonen och sjutiden på kvällen, på en svart Karate Monkey tjunia med feta däck, kanske morsat på dig att döma av cykeln. Hälsar alltid på cyklister, men glömmer ibland när jag är helt svetto-förstörd.

Idag på vägen hem så blev jag på Ältavägen söderut kontinuerligt omkörd av en imponerande korv med snabba cyklister (eller kanske triatleter) på helt galna glänsande tempocyklar.

Jag blev inspirerad och pressade med uppför backen vid gamla kyrkogården och förbi Hellas men körde såklart slut på mig direkt. Till mitt försvar hade jag stor tung budväska och mitt enorma lås på cykeln. Fick ett "bra kört!" av en tempocyklist efter backen i alla fall. :)

qma skrev:
> Idag på vägen hem så blev jag på Ältavägen
> söderut kontinuerligt omkörd av en imponerande
> korv med snabba cyklister (eller kanske
> triatleter) på helt galna glänsande
> tempocyklar.
>
> Jag blev inspirerad och pressade med uppför
> backen vid gamla kyrkogården och förbi Hellas
> men körde såklart slut på mig direkt. Till mitt
> försvar hade jag stor tung budväska och mitt
> enorma lås på cykeln. Fick ett "bra kört!" av
> en tempocyklist efter backen i alla fall. :)

Sickla Triathlon, typ träningstävling med 700m simning, 16km cykel (Sickla-Älta-Sickla) och 3,2km löpning. Första gången (förra året) som jag var med var vi typ 20 pers, idag var det 133 personer på plats.

/Mattias (som körde en grönsvart Scott Plasma 20 och hade en svartblå SPIF-dräkt på sig)

qma skrev:
> thumper: Jag pendlar bl.a. Ältavägen till söder
> varje veckodag vid niotiden på morgonen och
> sjutiden på kvällen, på en svart Karate Monkey
> tjunia med feta däck, kanske morsat på dig att
> döma av cykeln. Hälsar alltid på cyklister, men
> glömmer ibland när jag är helt
> svetto-förstörd.
>
> Idag på vägen hem så blev jag på Ältavägen
> söderut kontinuerligt omkörd av en imponerande
> korv med snabba cyklister (eller kanske
> triatleter) på helt galna glänsande
> tempocyklar.
>
> Jag blev inspirerad och pressade med uppför
> backen vid gamla kyrkogården och förbi Hellas
> men körde såklart slut på mig direkt. Till mitt
> försvar hade jag stor tung budväska och mitt
> enorma lås på cykeln. Fick ett "bra kört!" av
> en tempocyklist efter backen i alla fall. :)

Mycket möjligt :) Jag cyklar dock vid 7 samt 16.30 :)
Dagens pendling till jobbet gick förvånansvärt bra! 30 min och 28 sek på 1.1 mil så snart är jag nere på under 30, tycker det är okej för en klump på 120 kg som började cykla förra veckan :D
Iag på lunchen blir det en tur till Team Sportia i Sickla för att ev reklamera mina Bliz glasögon också.

Om någon cyklar munkbroleden så utfärdas härmed en varning för nymålat övergångsställe (som sandats med sådanhäe välsigt fin sand) precis vid svängen upp till/ned från vasabron typ här:
http://goo.gl/maps/ul94W

Höll på att krocka med ett sladdande svetto där imorse

Skön morgon med 18 grader och sol! Rejält sega ben. Funderar på om jag ska vila från cykel imorgon även fast jag hatar pendeltåg och åker ytterst sällan. Heldags MTB bad- och fikatur planerad i Bogesund på lördag. Blir ev. ingen kvalitetscykling med såhär trötta ben.

Sommarslö.

Någon hade tappat ut handduk , Jacka +Annat på västerbron Norrgående körfält.
Förmodligen rygga / Budväska som inte varit helt stängd.

Någon här?

Tillbaka
Topp