Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

json88 skrev:
-------------------------------------------------------
> En sak jag inte begriper och har sett många
> exempel på: Man bygger nya vägar med kombinerad
> gång/cykelbana på båda sidor. Varför kan man
> inte göra ena sidan till ren, hindersfri
> cykelbana och hänvisa gående till andra sidan?
> Tror hela trafikförordningen måste ändras, dax
> att sluta likställa gående-cyklister.

Nja, jag tror att det skulle bli kaos då. Så fort det blir kortare väg att köra på gångbanan så kommer folk göra det. Och de gående kommer absolut gå på fel sida.

Jag tycker att de borde enkelrikta cykelbanorna i större utsträckning. Mer märkligt är när det finns GC-banor på båda sidor en väg och båda är dubbelriktade trafik på. Jag begriper inte alls vad det ska vara bra för faktiskt.

Ett tydligt exempel tycker jag är Liljeholmsbron. Varför ska man kunna cykla på båda sidor om den för? Det är trångt nog som det är utan möten. Visst, man måste bygga om lite vid brofästet så att anslutande vägar funkar fullt ut, men det går väl att lösa. På vägar som inte är broar borde det vara ännu enklare att hålla sig på höger sida om vägbanan.

json88 skrev:
> En sak jag inte begriper och har sett många
> exempel på: Man bygger nya vägar med kombinerad
> gång/cykelbana på båda sidor. Varför kan man
> inte göra ena sidan till ren, hindersfri
> cykelbana och hänvisa gående till andra sidan?

Kanske för att gående precis som cyklister ofta tar lättaste vägen oavsett vad som står på skylten.
Svårt att tro att gående, inklusive mig själv, skull korsa gatan 2 gånger bara för att en skylt säger cykelbana på ena sidan. (Jag skulle dock hålla mig ur vägen och gå nära kanten :-) )

Har väl hänt att jag gjort liknande saker på cykel. dvs åkt en kort sträcka på gångbana/trottoar även om det finns cykelbana en bit därifrån.

Tror mer på nivåskillnad, annan asfalt, målad cykel var 10:e meter etc.

> Tror hela trafikförordningen måste ändras, dax
> att sluta likställa gående-cyklister.

Det låter däremot som en bra idé.

Och dagens pendling:

14 grader vid start så jag tog kortärmat. Visade sig vara helt rätt val om än lite kyligt vid start.
Mötte en fixie med sånt där ministyre i Bredäng. Trodde inte de fanns utanför tullarna?

Röd våg från Hornstull till Västerbron (3 av 4). Har tillkommit ett trafikljus vid nya busshållplatsen som verkar helt osynkat med övriga.

Underbart! Långrunda (för mig då) över Ekerö hem. 5 mil, glada cyklister o friska ben o trevliga medtrafikanter. Näatan besviken att redan vara hemma...

BOFH skrev:
> Ett tydligt exempel tycker jag är Liljeholmsbron.
> Varför ska man kunna cykla på båda sidor om den
> för?

Jag föreslog faktiskt att man skulle enkelrikta den, som det är på västerbron. Efter någon månad fick jag svar från trafikkontoret att det inte gick, därför att man annars befarade att många skulle börja korsa bilvägen på liljeholmssidan...

Svaret var tillräckligt segt och korkat för att jag inte skulle orka ställa motfrågor.

För första gången på minst flera veckor så hade jag inte fasansfull motvind på vägen hem, alltid något :)

Däremot klart positivt att de håller på och asfalterar om de sämsta 2km jag har på min pendlingsväg.

Varm, skön och behaglig och en herrans massa cyklister att hålla reda på. Ganska övertygad om att jag växlade ett enstaka ord med Supertramp (av signaturbild att döma) i korsningen Valhallavägen/Sibyllegatan.

Extremt fin pendling idag! Cykelturerna till och från jobbet blev dagens höjdpunkter.
Dag 16 på mitt projekt att cykelpendla varje arbetsdag efter semestern.

Jag mäter fortfarande inte tiden, men det kändes supersnabbt idag, och nästan utan mjölksyra trots att jag inte vilat. Känner fortfarande av hälsenan som strulat lite sen en vecka, så för att hålla fotleden varm kör jag vidare på mitt mitt "pro-gear" för väderleken med vinterskorna, shorts och funktions-T-shirt. :) Det kändes perfekt idag, även om det inte behövdes vattentäta skor.

På hemvägen körde jag ifatt en snabb gubbe med touringväskor bak och gula däck. Hann inte om honom uppför långa backen på Ältavägen vid gamla kyrkogården i Dammtorp, men körde till sist om honom vid Hellasgården. En cool gubbe med en Ecoride elcykel som hälsade glatt att den går bra i uppförsbackarna. :)

Ryckte upp mig och rengjorde kassetten och bytte till sprillans ny kedja och nya pedaler på pendlaren igår. Gnisslet borta, men nya kedjan hoppar som tokig på den rena men slitna kassetten..

Semestern gör sig fortfarande påmind. Efter lördagens Midnattslopp med kroppen i totalt oskick hade jag en magnifik träningsverk i låren idag - det var sannerligen längesen! Gud straffar den som slutar träna. Lite motvind på det gjorde morgonen till årets pendlingssänka.

På hemvägen tog jag vägen över Götgatan, vilket var nog så trixigt om man skulle hålla 7km/h. Såg en Kaffenback i vitt och grönt, fin cykel, vill ha!

MattiasK skrev:
> Ganska övertygad
> om att jag växlade ett enstaka ord med Supertramp
> (av signaturbild att döma) i korsningen
> Valhallavägen/Sibyllegatan.

Japp! :-)
Snyggt med rosa mustaschstyre (kallas det så? )!

jag höll på o krocka först med en räv efter rissne och sen med
en kille på cx nära bögis på järvafältet , var det nån härifrån ??
alltså cx killen o inte räven...

Händelselös pendling till Malmö idag men det är bara två dagars pendling kvar sedan är det slut efter 4,5år Lund-Malmö pendling. Börjar jobba i Lund på måndag och har då 5 minuters cykelpendling till jobbet, det kommer inte att vara hälsosamt! Får försöka vara disciplinerad och köra ett par mil på mornarna ändå, om inte annat så man har anledning att fortsätta hänga på den här tråden :-)

Underbar dag! Allt bara flöt på perfekt i morse. Termometern visade 8 grader så tshirt och korta cykelbyxor va ganska kallt men annars så. Sprängde min tid äntligen! 28 min ist för 30 så nu är jag stolt då det var ett av mina mål :D

Bilagor

• 1176108_10151538027471712_1728594847_n.jpg
    1176108_10151538027471712_1728594847_n.jpg
    76.2 KB · Besök: 40
Idag efter krönet på Götaälvsbron hamnade jag efter en kvinna på stadscykel som skulle skrämt livet ur vilken memil-fruktande tidningskrönikör som helst.
Hetsplingade, svor och skrek åt cyklisten framför som cyklade för långsamt och inte höll till höger. Saknade dock visselpipa, så studenten framför med hörlurar i öronen hörde ingenting förrän kvinnan kom upp jämsides och fortsatte skälla ut henne.

Funderade på att ropa något om att kramas på cykelbanorna och Zen, men lät det bero.

MartinC skrev:
> Stön. Vurpade på slutet av tranebergsbron
> nästan framme vid alvik. Låg i dryga 35 enligt
> GPS. Mitt tunga abus lås hade skakat loss och
> hamnade in i bakhjulet på nåt sätt. Kort-kort
> och slide på asfalten=substansdefekter på
> läderhuden. Brallorna och mobilen inte hela men
> hojen höll.
> Jaja. Kunde ha blivit värre.

Pendlar-patina, snyggare än en tatuering (trist med prylarna) ;-)

Lite småförkyld eller något så jag tänkte ta det lugnt. Det är väldigt svårt att ta det lugnt på racer faktiskt. Speciellt i uppförsbackarna, man vill köra om men samtidigt inte vara i vägen för andra.

Sitter med en kopp kaffe på kontoret och undrar varför jag inte tog det lite lugnare.

BOFH skrev:
> Lite småförkyld eller något så jag tänkte ta
> det lugnt. Det är väldigt svårt att ta det
> lugnt på racer faktiskt. Speciellt i
> uppförsbackarna, man vill köra om men samtidigt
> inte vara i vägen för andra.
>
> Sitter med en kopp kaffe på kontoret och undrar
> varför jag inte tog det lite lugnare.

Känner igen det där... Svårt att sitta i telefon när man knappt har nån röst och tokhostar. Var hemma 4 dagar förra veckan men vafan, det är ju så KUL att cykla fort och cykla om folk i uppförsbackar!

thumper skrev:
> BOFH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite småförkyld eller något så jag tänkte
> ta
> > det lugnt. Det är väldigt svårt att ta det
> > lugnt på racer faktiskt. Speciellt i
> > uppförsbackarna, man vill köra om men
> samtidigt
> > inte vara i vägen för andra.
> >
> > Sitter med en kopp kaffe på kontoret och
> undrar
> > varför jag inte tog det lite lugnare.
>
>
> Känner igen det där... Svårt att sitta i
> telefon när man knappt har nån röst och
> tokhostar. Var hemma 4 dagar förra veckan men
> vafan, det är ju så KUL att cykla fort och cykla
> om folk i uppförsbackar!

Idag lyckades jag faktiskt med att ta det lugnt. Men orsaken till att jag inte svettades är kanske att det var så pass kallt på morgonen. det är fan en konst att cykla utan att bli svettig, i alla fall för mig.
I morgon är jag på annat kontor med dusch så då blir det åka av.

Provade för första gången att cykla Uppsala-Stockholm idag på morgonen. Gick fint fram till Sollentuna då jag lyckades åka vilse en bit...men herregud vad mycket rödljus det är i stan alltså :-).

Uppoooner2013 skrev:
> Provade för första gången att cykla
> Uppsala-Stockholm idag på morgonen. Gick fint
> fram till Sollentuna då jag lyckades åka vilse
> en bit...men herregud vad mycket rödljus det är
> i stan alltså :-).

Heh, fin pendlingsdistans :)

@BOFH:

Ha, ha...tanken är inte att plocka dom här milen varje dag dock...

Men cykeln ska ju hem idag oxå så det blir till att käka ordentligt på lunchen :-).

Senast ändrad:
20 Augusti

Bilagor

• 20aug_01.jpg
    20aug_01.jpg
    110.7 KB · Besök: 39
  • 20aug_02.jpg
    20aug_02.jpg
    101.4 KB · Besök: 38
  • 20aug_03.jpg
    20aug_03.jpg
    112 KB · Besök: 40
  • 20aug_04.jpg
    20aug_04.jpg
    124.5 KB · Besök: 43
  • 20aug_05.jpg
    20aug_05.jpg
    118.2 KB · Besök: 40
  • 20aug_06.jpg
    20aug_06.jpg
    114.1 KB · Besök: 40
ipv6 skrev:
> Lite svalt, men helt lagom med kort-kort. Lätt
> medvind.

+1
Perfekt cykelväder.

Hade glömt att skifta hjul på cykeln efter söndagens terrängtriathlon på Lidingö, så nu måste jag nog ta en omväg över Erstavik på hemvägen.

Lyssnade på morgonpasset i P3 på vägen till jobbet där Anders Jansson var gäst. De jag mötte väjde med skeptiska blickar. Tydligen ger man ett lätt galet intryck om man flåsar upp för en backe med ett jätteflin i ansiktet.
Likaså tycks mannen i bilen bredvid bli lite skärrad när farbrorn på cykeln står och fnissar för sig själv vid rödljusen.
Min hustru hävdar att min humor är något som går att hantera med medicinering, då förklarar jag att hon i själva verket önskar att hon hade någon. Det brukar inte sluta bra..
För övrigt tittade jag lite närmare på det flertal energi-gelförpackningar jag ojade mig över häromdagen och konstaterade att det är två stycken. Kverulanten i mig är nu tvångsförvarad min mentala skamvrå och jag skall, istället för att gnälla, plocka upp dem på vägen hem.

För övrigt kan jag säga att ovanstående händelser hjälpte till att förneka den begynnande förkylning som övriga familjen genomlider men som jag envist hävdar att jag står emot tack vara ivrigt motionerande. <- Dagens längsta mening för min del..

federico skrev:
> 20 Augusti

Herrejäklars vad mycket folk ni har där uppe i norr! Här i Göteborg är cykelbanorna i jämförelse helt öde. Man undrar så vad de som ställer sig i bredd vid cykelöverfarter egentligen tänker. Visst, jag själv gör alltid det, men jag är ju också snabbare än de på bilderna.

Halsen känns inte helt bra, men idag vågade jag iaf cykla. Jag hade tänkt ta civila kläder, men tog cykelkläder iaf då det är så himla bekvämt. Jag bjöd på att bli kränkt ett par gånger då jag tog det lugnt.

silverman834 skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 20 Augusti
>
> Herrejäklars vad mycket folk ni har där uppe i
> norr!

Cyklar från norra sidan och det är typ tomt innan Roslagsvägen.

Oansätt, fick testat mina 3/5 bibs i dag (gamla långa "vinter byxor" avklipta!") funkade hur bra som helst, inget rekord till jobbet direkt dock.

Skön morgon. 14 grader vid start men helt strålande väder. Lite svalt om benen i början så snart åker benförlängare på. Har nästan glömt bort när jag åkte kommunalt sist. Så skönt att hoja och få gratismotion före och efter jobbet.

Körde på en tillbockad styrtappsbult (?) efter Västerbron. En stund trodde jag att något på cykeln hade gått sönder, och jag kände tacksamhet för att jag inte haft större problem än en punktering under sommarens pendling. Plockade av någon anledning med mig bulten, som skulle visa sig vara ett omen. En halvmil senare gick nämligen kedjan av i en uppförsbacke. Tack till cyklisten som stannade och plockade upp den! Fick promenera 500 m till jobbet och har nu att se fram emot ett smutsigt lunchmöte för att göra mig av med den svagaste länken. Ganska kul trots allt!

kedjebrott.JPG

Om någon saknar sin styrtappsbult är det bara att skicka ett PM ;)

silverman834 skrev:
> Man undrar så vad de som
> ställer sig i bredd vid cykelöverfarter
> egentligen tänker.

ja, fyra i bredd och så blir det möte, ingen bromsar för att lägga sig bakom och ge utrymme till mötande... suck

federico skrev:
> 20 Augusti

Bilden mot riddarhuset var riktigt bra. Kan dessutom användas som motexempel när folk klagar på cyklisternas beteende.

Cykelpendling i Göteborg blir nästan aldrig den njutning det kunde vara.
I dag hamnade jag bakom en vinglig inte allt för gammal dam på stadscykel som bolmade utav bara fan på en cigg. Att ta sig förbi denna skorsten var inte en enkel historia men en uppförsbacke skulle visa sig henne övermäktig och då tog jag min chans.

Antar att hon anser sig vara en av de "långsamma njutare" som Sarah Britz skrev om.
Inte så njutbart att ligga bakom kan jag säg.

//

Mr Orange skrev:
> Oj, Rock har disputerat.

Dessutom bytt stad, sen igår......

Dr.Rock skrev:
> Cykelpendling i Göteborg blir nästan aldrig den
> njutning det kunde vara.
> I dag hamnade jag bakom en vinglig inte allt för
> gammal dam på stadscykel som bolmade utav bara
> fan på en cigg. Att ta sig förbi denna skorsten
> var inte en enkel historia men en uppförsbacke
> skulle visa sig henne övermäktig och då tog jag
> min chans.
>
> Antar att hon anser sig vara en av de "långsamma
> njutare" som Sarah Britz skrev om.
> Inte så njutbart att ligga bakom kan jag säg.
>
> //

ringklocka?

LilleNo skrev:
> MartinC skrev:
> -----
> > Stön. Vurpade på slutet av tranebergsbron
> > nästan framme vid alvik. Låg i dryga 35
> enligt
> > GPS. Mitt tunga abus lås hade skakat loss och
> > hamnade in i bakhjulet på nåt sätt.
> Kort-kort
> > och slide på asfalten=substansdefekter på
> > läderhuden. Brallorna och mobilen inte hela
> men
> > hojen höll.
> > Jaja. Kunde ha blivit värre.
>
> Pendlar-patina, snyggare än en tatuering (trist
> med prylarna) ;-)

PP=pendlarpatina. Nice. Trodde ett tag det betydde ngt annat.....

Tillbaka
Topp