Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Vilka två var det som rejsade söderut på Skanstullsbron i morse strax efter 8? En kille utan hjälm med rygga och typ mtb tog upp jakten på en snubbe med nåt cross-liknande uppför bron. Fort gick det!

Vem vann?

heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Ensamt på Melqvist...

Söder varianten?
Vi får kolla om öppet på st göran gatan..

Black planet skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ensamt på Melqvist...
>
> Söder varianten?
> Vi får kolla om öppet på st göran gatan..

Fast jag fick sällskap och kaffet var OK.
Men en Espresso i förbifarten är ju aldrig fel.

Idag var det ju fantastiskt, så broder Obama får gärna stanna året ut i stan! Mer eller mindre bilfritt från City->Götgatan och lite folk överlag på förekommen anledning av Obamageddon antar jag! 20min från Regeringsgatan till dagis i Kärrtorp kändes bra, då stannade jag vid alla rödlysen som vanligt och tog det ganska lugnt och fint överlag överlag.

Awesome...

Nytt personbästa hem. Första gången med medvind och grön våg i alla korsningar sedan de öppnade cykelbanan vid arenan. Lär vara årets prestation från mig.

RazDuv skrev:
> Jag är sällan eller aldrig låtsaspolis, folk
> får göra hur tusan de vill. Men varför väljer
> man att cykla åt fel håll på cykelbanan på G:a
> Värmdövägen? Det är ju livsfarligt och måste
> vara riktigt jobbigt att möta alla dessutom.
>
> Cykelbanan eller vägen är ju jättefin, hur kan
> man missa det?

Vägen är lång, lite mer exakt var menar du och i vilken riktning?

Stumpy skrev:
> Black planet skrev:
> -----
> > Stumpy skrev:
> >
>
> > -----
> > > I snitt lagom varm.
> > >
> > > Crossdäck på, så det blir nog en liten
> > omväg
> > > när det bär hemåt.
> >
> > Du sticker väl hem tidigt antar jag.
>
> ~17:30 skulle jag tippa,
>
> > Jo då fint väder. Varför klaga?
>
> Sugen på att sprätta lite grus?
> Erstavik eller Ältasjön och Flaten?
> Blir inte långt och länge för min del
> iallafall. Är lite klen.
Tack för sällskapet på vägen hem. Erstavik är verkligen trevligt att rulla grus på.

Black planet skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Ensamt på Melqvist...
>
> Söder varianten?
> Vi får kolla om öppet på st göran gatan..

Han öppnade för ett par veckor sedan, om du menar hålet i väggen mittemot bagelhaket?

Tog fincykeln med portföljen på flaket, matchande skor och kavaj och cyklade runt på möten i huvudstaden. Kränkte en omklädd Nishiki-pendlare uppför Tegnergatan mot Tegnerlunden. Grymt nöjd.

Jag har klivit cykelgudarna på tårna. I somras skrotades min MTB. Förra veckan pangade en eker och hela hjulet skevade ihop sig (räsern), igår gick växelvajern av på crossen. Idag punka...

Fuckit - köpläge, köpläge säger jag.

En klassiker, men första gången för mig.

Ser en bit fram en cyklist med standardcykel och väst på vid gavel, hyfsat oaero alltså. Imponerande tempo dock, det tar ett bra tag innan jag är ikapp. I uppförsbackarna så håller hon samma tempo som mig och det brukar bara svettopendlarna göra. Bra krut i gumman. I backen upp från Danderyds sjukhus mot Mörby så hänger jag på och tänker visa var skåpet ska stå men får istället se mig slagen trots att jag till sist går på rött. En sista blick innan jag släpper kontakten avslöjar dock att hon har något platt paket under pakethållaren... El-assistans! Mindre imponerad nu. Tack för träningen dock, de som handlade i Mörby C strax efter undrade kanske om jag har problem med svettningar.

Black planet skrev:
> Tack för sällskapet på vägen hem. Erstavik är
> verkligen trevligt att rulla grus på.

Mmmm, det blir nog fler omvägar denna veckan. Tack för sällsis!

DSC_0153.jpg

Mötte Stizze efter att vi separerat. Han var nog på väg ut med TCM-gänget.

- Älskling!

- zzZZzzZZ

- ÄLSKLING!!

- Va, ja?

- Du har inte försovit dig va?

- Öh, va, nej... Klockan har ju inte ringt...

- När börjar du idag?

- 05:40

- ok, den är 05:30 nu...

*ridå*

Fyra minuters förvirrad panik hemma, gick in i en dörr och välte cykeln i hallen.

Kändes som en bra "vindstilla" cykelmorgon när jag gick till bilen

Kanonfin morgon på alla sätt!

När Polisen säger "Avstängt vid K-trädg. T-Bana" betyder det i själva verket en radie om typ 1mil runt Obamageddon, inte att det är lite avstängt precis VID t-banan. Äh, det gjorde inte så mycket för jag cyklade runt det bara.

För övrigt var poliserna på ett strålande humör och önskade alla en god morgon, en blev lite full i skratt när jag frågade -"OJ! Har det hääänt nåt?" ;-)

Helt vindstilla och fint ute. Fick punka på Rinkebyfältet som vanligt. Nåväl krängde bort en bit av däcket och tryckte dit en självhäftande lapp. Det visade sig vara en glasbit som hade jobbat sig igenom Durano Plus däckets punkaskydd, den var lite småjobbig att få bort men det löste sig till slut.

Rullade vidare till jobbet, märkte inte av några avspärrningar eller allmänt kaos (Från Järfälla till Norrtull). Noterade att det var betydligt fler cyklister ute idag jämfört med igår.

Stumpy skrev:
> Black planet skrev:
> -----
> > Tack för sällskapet på vägen hem. Erstavik
> är
> > verkligen trevligt att rulla grus på.
>
> Mmmm, det blir nog fler omvägar denna veckan.
> Tack för sällsis!
>
>
>
> Mötte Stizze efter att vi separerat. Han var nog
> på väg ut med TCM-gänget.
Det är där han är?
Möte ett gäng cx åkare på väg till Sköndals crossbana.

28 dagar senare?
Öde E4 söderifrån mot stan. Inga köer på Liljeholmsbron. Enstaka cyklister.
Har folk tagit intryck av Obamadrama och stannat hemma?

kalis skrev:
> Kanonfin morgon på alla sätt!
>
> När Polisen säger "Avstängt vid K-trädg.
> T-Bana" betyder det i själva verket en radie om
> typ 1mil runt Obamageddon, inte att det är lite
> avstängt precis VID t-banan. Äh, det gjorde inte
> så mycket för jag cyklade runt det bara.

Nja, jag cyklade då förbi den t-stationen på Arsenalsgatan (tror jag gatan heter). Inga problem.

> För övrigt var poliserna på ett strålande
> humör och önskade alla en god morgon, en blev
> lite full i skratt när jag frågade -"OJ! Har det
> hääänt nåt?" ;-)

Ja, fantastiskt trevliga poliser.

Kan inte Obama komma på besök varje dag!? Helt tomt på bilar i hela stan ju.... som mitt i semestertiden igen. Och dessutom en massa konstaplar överallt så ingen kör mot rött eller gör annat korkat. Heja Obama!

/H

Största cykelmängden hittils i år utmed E4 vid Hagaparken. Många verkar ha tagit fincyckeln dagen till ära. Blev inte stoppad av någon polis när jag skulle slinka under E4an. Det verkar som att de inte åkte in iunder rusningstrafiken iallafall.

Oj vilken toppenpendling.

Många cyklister.
Fint väder.
Poliser i alla hörn.
Helikoptrar som håller koll.

Bonus:
Träffade en cyklist på en gul Bob Jackson med Son- dynamo och snygga canvasväskor
- Snygg cykel, vart är du på väg.
- Tadjikistan.

Var tvungen att avsluta med finkaffe på Fidel, Vanadisplan (Som har bytt kaffe från http://www.coffeecollective.dk till http://www.arekafferosteri.se/constructor.php?pID=30)

Sjukt mycket cyklister nu som många påpekat. Antar att det är kombinationen fint väder och Obamageddon. Tre medelålders poliser stod nära Karlbergs slott, i slutet av G/C-bron som går över Klarastrandsleden från Birkastan.

Om de inte hade med Obama att göra (han ska väl inte besöka Karlbergs slott?) så vet jag inte vad de gjorde där... Hoppas att de stoppade mopeden som jag mötte på cykelbanan (tror det var en EU-moppe).

korspostar lite.

Det finfint att cykla igenom centrala Stockholm. Har hunnit cykla förbi områdena vid Rosenbad, Grand Hotel, slottet och amerikanska ambassaden hittills idag. Trevliga poliser dessutom. De får gärna behålla och utöka avspärrningarna. Det räcker att gångtrafikanter, cyklar och kollektivtrafik kan passera. Vips - en trevlig stad för människor.

Inte årets bästa direct. Hade brottom för att hinna korsa E4an före Obama... Glömde vattenflaskan, starta Runkeeper och dessutom 2 punkteringar :| Say no more....
/Lasse

Väntade mig trafikkaos men fick istället en av årets finaste pendlingsdagar. Kan inte folk fatta hur mycket bättre det blir när bilen får stå? Stockholms stad kanske får sig en tankeställare och börjar satsa mer på cykel och att få bort bilarna från centrum. (Och imorgon kanske det regnar på månen...)

4 September

Bilagor

• 4sept1.jpg
    4sept1.jpg
    100.3 KB · Besök: 47
  • 4sept2.jpg
    4sept2.jpg
    97.3 KB · Besök: 54
  • 4sept3.jpg
    4sept3.jpg
    89.2 KB · Besök: 42
  • 4sept4.jpg
    4sept4.jpg
    86.9 KB · Besök: 46
Fantastisk morgon!
Betydligt färre cyklister än jag hade trott dock. Värmdö - Nacka var jag i princip ensam efter 8-rycket, det var först efter Nacka det blev lite trångt på cykelbanorna.

Kort trevlig konversation med en Grön tröja på Nishiki-hybrid vid slussen, är du happyit kanske?

Lite betongsuggekryssande runt Kungsan, men sen öppnade sig Strandvägen som ett flygfält framför mig.
strandvagen.JPG

Ofta man ser att "ni" snackar med folk utmed vägarna och sen skriver här och frågar om det är happyiter. Varför frågar ni inte där och då, på plats?

Om inte annat värvar ni nya medlemmar.....

AxelSthlm skrev:
> Ofta man ser att "ni" snackar med folk utmed
> vägarna och sen skriver här och frågar om det
> är happyiter. Varför frågar ni inte där och
> då, på plats?
>
> Om inte annat värvar ni nya medlemmar.....

Två snabba ord vid ett rödljus, ungefär... Känns ju bara skitdumt att slänga ur sig den frågan direkt.
Ungefär som att "annars pratar jag inte med dig.."

Nä, man surrar lite kort och strax efter när man trampar vidare tänker man; "Oj, han var trevlig, måste vara en happyit".

Cyklade in Solna-Hötorget tidig fm. Avspärrat bredvid E4:an vid Norra Begravningsplatsen. Snackade lite med en söt poliskvinna och fick cykla en omväg pga avspärrningarna. Grymt skönt väder fortfarande.

Stark idag - drog av kedjan och höll på att göra en OTB. Tur att multiverktyget var med så jag kunde pilla ihop den igen.

Mycket folk på cykelvägarna i morse! Fint väder! Fick en hybrid på rulle som inte ville hjälpa till från danderyd till universitetet.

Igår höll det på att gå illa. Jag cyklar i rätt bra fart (25-30) på cykelbanan när en bil utan att se sig för kör över och stannar mitt på cykelbanan på väg in till bensinmacken som är nästan precis vid Roslagstull. Helt säker på att det kommer att smälla lyckas jag få till en "perfekt" stoppsladd och i stället för ondsint SPD-vurpa och/eller krock faller balansen över mot bilen och jag vilar bara handen helt lätt mot motorhuven med hjulen typ 25 cm ifrån bilen.
Chockad kvinna ber om ursäkt (!) och undrar om allt gick bra(!!)

Väl hemma kom jag att tänka på vad som skulle hänt om jag varit 2-3 meter längre fram när hon valde att köra in till macken...

Jag tror jag helt klart kan vänja mig vid att "pendla" 6km ToR. Att inte behöva byta om och kunna cykla lite vad som helst är faktiskt mycket skönt.

Du hade fått ligga?

Eng skrev:
> Väl hemma kom jag att tänka på vad som skulle hänt om jag varit 2-3 meter längre fram när hon valde att köra in till macken...

Får man fortfarande klä sig som en svettopendlare trots att man har 250W under benen?

Bilagor

• 20130904_151130.jpg
    20130904_151130.jpg
    142 KB · Besök: 30
Underbart i morse med helt bilfritt från skeppsbron och sista biten till kontoret. Blir intressant nu när man skall hem. Blev precis beordrad av en polis att gå in och stänga balkongdörren (har kontor på Kungsträdgårdsgatan).

copytag skrev:
> Får man fortfarande klä sig som en
> svettopendlare trots att man har 250W under benen?

Dåligt med tight lycra på den bilden va?

copytag skrev:
> Får man fortfarande klä sig som en
> svettopendlare trots att man har 250W under benen?

Egentligen får man bara ha lycra om man har 450watt *i* benen.

Tillbaka
Topp