Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Jobbade i Oslo när Obama fick sitt fredspris, vi hade kontor just vid rådhusplatsen. Vi fick skriftlig info från polisen innan att om vi stod i fönstret med något som kunde, på håll, se ut som ett vapen så kunde vi bli skjutna.

Typ städaren lutar sig fram med ett kvastskaft.....Pang!

Galet!

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> copytag skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får man fortfarande klä sig som en
> > svettopendlare trots att man har 250W under
> benen?
>
> Dåligt med tight lycra på den bilden va?

Bra iakttagelse! Jag kollade bara tempen här på skoj... Nää men kommer köra vidare på mina gore bike wear kläder. Byxor som går att göra om till shorts samt softshelljacka.

4 September, Tegelbacken

Bilagor

• 4sept05.jpg
    4sept05.jpg
    121.1 KB · Besök: 55
  • 4sept06.jpg
    4sept06.jpg
    173.1 KB · Besök: 56
  • 4sept07.jpg
    4sept07.jpg
    124.7 KB · Besök: 49
  • 4sept08.jpg
    4sept08.jpg
    127.5 KB · Besök: 48
  • 4sept09.jpg
    4sept09.jpg
    130.8 KB · Besök: 50
  • 4sept10.jpg
    4sept10.jpg
    119.5 KB · Besök: 49
silverman834 skrev:
> Får man skriva här utan att nämna Obamadrama?
>
> Hur min pendling var? Bara fin, det hände inget
> som är värt att nämna.

+1. Precis som vanligt.

Ja det blev lite kaosigt på hemvägen faktiskt, så jag tar tillbaka allt gott jag sagt om Obama och den förträffliga trafiksituation hans besök bidragit till. Stängt överallt och många av de cykelburna mottrafikanter var sura och betedde sig som svin. Såg tre krockar cyklister emellan, en krock med stolpe och två med fotgängare. Det tog 37min istället för 21 och distansen var 1.2mil istället för 8.8km! Men jag tyckte mest det var underhållande att leka orientering, hoppa trotoarkanter och se på dårarna som försökte stressa.

Men suck.... Vilken hemresa.
Enligt poliserna vid Gärdet, SVT och Djurgårdsbron var det inga problem att fortsätta framåt.
De hade fel... Jag och kollegan blev instängda i Nybroviken och fick planka på pendelbåten mot Saltsjö Kvarn för att ta oss därifrån. Udda inslag! Väl på båten susar kortegen förbi. Så vi fick se Barackens bil i alla fall.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    67.6 KB · Besök: 46
Inga större problem, folksamling utanför Grand som man fick trockla sig igenom, men sen var det fritt fram till den vanliga eftermiddagsröran på Götgatan.

Missade att vasabron var avstängd så tillbaka södermälarstrand, västerbron och norrmälarstrand för att sen komma ut vid tegelbacken. Alltså på andra sidan vasabron... Försökte "varna" cyklister som var på väg till vasabron men stockholmare är stockholmare.
Men jag hittade en ny pendlarväg jag tror är bättre än den gamla.

Stackars satar som måste pendla genom stan.. Efter konferens på Liljeholmen idag knallade jag hem till Solna kring 16:30. Trångt, långsamt och allmänt kaosartat på cykelbanorna.. Lycrarejsare blandat med allsköns variationer.

På Liljeholmsbron låg första cykliststackaren som hade vurpat/krockat, till synes liggande halvt medvetslös med ngr tröstande medcyklister runt sig. Nere på Hornsgatan, nästan framme vid korsningen Götgatan, var det dags för nästa offer liggandes på rygg, helt medvetslös tror jag, en polisbil samt ngr medcyklister runt sig. Brrr..

Brukar det vara så mycket cykelpendlare nu för tiden? Är ngr år sedan jag pendlade V-by - Liljeholmen.

bruce skrev:

>
> Brukar det vara så mycket cykelpendlare nu för
> tiden? Är ngr år sedan jag pendlade V-by -
> Liljeholmen.

Pendlar Hässelby Liljeholmen, nog är det folk alltid men det är just i Hornstull och för all del Liljeholmsbron som de, packet, är koncentrerade kring. Jag kör dessutom i "rätt" riktning, precis som du gjorde, det är värre åt andra hållet......

Men det är ju inte i närheten så mycket folk som borta vid Globen/Skanstull.

AxelSthlm skrev:
> Ofta man ser att "ni" snackar med folk utmed
> vägarna och sen skriver här och frågar om det
> är happyiter. Varför frågar ni inte där och
> då, på plats?
>
> Om inte annat värvar ni nya medlemmar.....

Alla är ju inte så, jag lyckades ju ringa in dig som happyit när du cyklade och jag lämnade återvinning :-) Fast jag skulle nog inte ställa mig och ropa till alla, man får välja sina tillfällen.

AxelSthlm skrev:
> Haha, men det är ju happyspottingtråden, det är
> något annat! :)

Det har du rätt i. Men om alla köper sina happyklibbor och applicerar dem på sina hojar eller annat, skulle det lösa sig. Vad sägs om en happykorrekt vattenflaska där antingen färgen, en logga eller helst båda signalerar samhörighet. Man skulle ju kunna tänka sig att i nästa generations klibbor införa en liten lös extra klibbplupp som alla vet snabbt vet betyder happy. En sån liten skulle kanske vara lättare att sätta på en fincykel eller hjälm.

Skönt och avslappnande fram till St:Eriksgatan där en man bestämde sig för att kliva ut på cykelbanan precis när jag kom. Vi hade ögonkontakt innan han klev ut. Dessutom stannade han mitt i cykelbanan och gav mig en sur blick medan jag gled med två låsta hjul rakt mot honom. Flyttade sig först när jag stod helt still.

Det är en sak när folk stirrar ner i mobilen och kliver ut, det kan man förutse (hände senaste igår). Men när man har ögonkontakt med människan så förväntar man sig inte att de ska kliva ut faktiskt. Lyckligtvis gick det bra, men usch.

15 grader i Solna och torrt (fast imma på fönstren). Skön cykling in. Hajjade till då jag såg en sällsynt fixie OCH ett cykelbud som stannat för rött, jag gjorde inte det. Han kan ju ha stulit väskan iofs. Faktiskt lite sugen på höstmörker så man får damma av Philipsen och kanske få lite misärpoäng. Med såhär bra väder är det ingen som blir imponerad av lite cykelpendling :)

Hade nöjet att spot:a Supertramp och hans sköna Bianchi TT på götgatan. Måste vara stockholms svetto/elitpendlare no 1. ;-)

Två dagar halvförkylt pendlande. Det är märkvärdigt svårt att åka sakta, det vill till att skaka fram precis all självbehärskning som finns där inne för att inte ramla in i det vanliga gasandet. Lite nyttigt med ett annat perspektiv på hela cirkusen dock, även om jag mest får vatten på min kvarn om vad som är rätt och fel och bra och dåligt...

Och förresten, vädret är ju fantastiskt!

Fantastiskt vackert i solig höstskog längs dimmig Årstavik.

Jagad av enorm okopplad DÖDSMÖRDARhund vid namn "Xena".

Som vanligt så klev folk ut framför mig vid bekvakade övergångsställ då jag körde mot grönt. Som svar på mitt hallårop så svarade han kvicktänkt något om telefonnummer. Synd att jag inte hörde vad han sa för det lät faktiskt fyndigt.

dr octagon skrev:
> Missade att vasabron var avstängd så tillbaka
> södermälarstrand, västerbron och
> norrmälarstrand för att sen komma ut vid
> tegelbacken. Alltså på andra sidan vasabron...

Du hade sparat 6 km på att istället cykla tillbaka 100 meter, över bron till Riddarholmen och ta GC-banan från Riddarholmen till Stadshuskajen. :-)

Känner att jag måste lyfta fram lite bra exempel på att "dom" ibland lyckas bygga bra cykellösningar. Här är ett litet exempel som blev superbra!

Korsningen Kontrollvägen / Diamantbacken i Solberga (Stockholm). Där har man gjort cykelbanan lite upphöjd men det som gör mig så glad (varje dag) är att man även byggt en bra lösning om man vill ta smitvägen över till Juvelerarvägen. Förut fanns bara den vänstra påfarten till smitvägen vilket gjorde att man antingen fick lov till 2 st 90 graders knix svängar, gena genom korsningen och hoppa uppför en trottoarkant eller gena över en geggig gräsplätt. Nu har man byggt den (på bilden) högra påfarten. KANON!!!! SUPERBRA!!!

Mer sådana här enkla småfixar kommer göra livet mycket bättre för alla som cyklar. TACK!

kontrollv.jpg

Senast ändrad:
Skeppsbron avstängd. Blev en lugn och fin gruppcykling över munkbron istället. Rätt najs med 30-40 cyklister som tar en bildfil i anspråk. Lite holländskt. I like.

Firade det fina vädret med att lägga på en ny kedja igår kväll, vilken skillnad!

Fick kränka en hipster på en fixie 2 ggr, den 3 gången så hann han tyvärr undan. Annars så var det väldigt mycket cyklister/gångare ute.

DT skrev:
> dr octagon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Missade att vasabron var avstängd så tillbaka
> > södermälarstrand, västerbron och
> > norrmälarstrand för att sen komma ut vid
> > tegelbacken. Alltså på andra sidan
> vasabron...
>
> Du hade sparat 6 km på att istället cykla
> tillbaka 100 meter, över bron till Riddarholmen
> och ta GC-banan från Riddarholmen till
> Stadshuskajen. :-)

Tidsmässigt hade det nog blivit en förlust, jag försökte själv i går, gav upp pga lämmeltåget och tog Västerbron.

Blev omotiverat varm och svettig, hoppas inte det är en förkylning på gång. Ett par förkylningsblåsor i munnen är dock ett illavarslande omen.

Fotgängarkaos på cykelbanorna kring Järntorget.

Blev ikappkörd av Erik som jag köpt crossen av för tre år sedan. Snackade en bit. Sedan lät jag honom försvinna i fjärran på sin S-Works TT-"pendlarhoj".

Siktar på lite gruscross på vägen hem i det fina vädret.

emilh skrev:
> Blev omotiverat varm och svettig, hoppas inte det
> är en förkylning på gång. Ett par
> förkylningsblåsor i munnen är dock ett
> illavarslande omen.
>
> Fotgängarkaos på cykelbanorna kring Järntorget.

Sjukt hög luftfuktighet idag dock. Svårt att hoja utan att svetten rinner.

Förkylning i kroppen så jag la mig på medvetet långsam cykling och rullade mer eller mindre i alla nerförsbackar. Trots det så cyklade jag fortare att jag gjort vissa dagar med min gamla 3-växlade maskin :)

federico skrev:
> 4 September, Tegelbacken

Bloody hell, det ser ut som du fotat ett motionslopp! Sjukt mycket cyklister.

Vippen skrev:
> Det är märkvärdigt svårt att åka sakta, det vill till
> att skaka fram precis all självbehärskning som
> finns där inne för att inte ramla in i det
> vanliga gasandet. Lite nyttigt med ett annat
> perspektiv på hela cirkusen dock, även om jag
> mest får vatten på min kvarn om vad som är
> rätt och fel och bra och dåligt...
>
> Och förresten, vädret är ju fantastiskt!

+1. Skulle till tandläkaren och tog civila kläder istället för lycra (även om tandläkaren är pendlare och skulle förstått). Gud vad svårt det är att hålla damtrallatempo.

Skön cykling från Tyresö till Gärdet i kvalmig luft som gjorde man direkt fick lätta på klädseln.

Blev dock lite sorgsen vid Hellasgården.
Låg några meter bakom en kille med Fredrikshof-kläder på en Focus CX som körde fort och skar kurvorna rejält i S-svängen vid lilla parkeringen.
Hade han mött någon där hade det förmodligen smällt rejält.
Hade han mött en cyklist som körde likadant som han själv hade det definitivt smällt rejält. Blir lite ledsen av att se sånt eftersom min käresta och jag själv cyklar där ofta.

Senast ändrad:
Hasse#7 skrev:
> Det har du rätt i. Men om alla köper sina
> happyklibbor och applicerar dem på sina hojar
> eller annat, skulle det lösa sig.

Apropå detta, vad är Happykorrekt placering av klibborna egentligen? Har nyligen köpt Happyklibbor men har inte applicerat dem än...

Lingon skrev:
> Hade nöjet att spot:a Supertramp och hans sköna
> Bianchi TT på götgatan. Måste vara stockholms
> svetto/elitpendlare no 1. ;-)

Vad fan menar du med ;-) ???
Trodde att det användes för att visa att man är ironisk (vilket jag hoppas att du inte är)!

FK så har jag nu (för sista gågen?) mailat till SL om den bedrövliga överfarten vid Liljeholmen.
Gör gärna det ni andra också så dom inte tror det bara finns EN gnällig gubbe söder om stan...

Så här skrev jag:

Jag önskar snarast en förbättring (nivellering) av tvärbanans spår där den korsar cykelbanan vid Liljeholmen (Marievik). Spåret ligger minst 5 cm under betongen och det är breda glipor som orsakar skador på cyklar i form av punkteringar, skadade fälgar och tappade delar pga ojämnheterna. Hoppas att man snarast kan lägga i någon form av "utfyllnad" för att underlätta passagen.
Tacksam för svar på detta meddelande.
Jag har mailat flera gånger förut och även ringt in synpunkten (till Hayat) men ännu inte fått någon respons.
Mvh/

Dödsspåren vid Liljeholmen kanske är medvetet utformade så för att man ska sakta ner tillräckligt mycket innan övergångsstället (som iofs inte är ett övergångsställe men som fotgängarna tror är det)?

Tillbaka
Topp