Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Gårdagens försök att jaga bort det sista av min förkylning med ett 12-mils distanspass fungerade tyvärr inte så, så det blev snorpendlig idag också.
Hann ikapp min sambo som tjuvstartat ett par minuter tidigare vid foten av Götaälvbron.
Hoppas att varken hon eller jag skrämde Sarah Britz för mycket.
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det Hasse#7 på väg till Södertälje? :)
Nope! Inte jag, men visst fan ser det skönt ut? Storstadsrebell på väg till jobbet, alla andra trängs och hen här äger hela världen. Väskan framför fötterna ger ju rejäl tyngd åt bilden och det är givet vilken fotograf som är på plats vid exakt rätt tidpunkt och med alla grejer för att föreviga det hela. Jag har lite galenskaper på lut inför nästa år, men nu är det lite för kallt för att ta vatten över huvudet så att säga. Fundera på vad ni kan göra för att få en penlardag som är helt annorlunda. :-)
Jag vet inte riktigt vad jag lyckades med, drog av cagen på bakväxeln på båda sidor, spräckte båda rulltrissorna och bröt av bakväxelörat. Fick bära hem cykeln(3km), funderade på att byta till racern men hoppade över det och tog Skeppshulten till pendeltåget istället. Där blev jag nyst och hostad på. Nämnde jag någonstans att jag älskar måndagar?
Black planet skrev:
> Tänkte rosa men blev svart cykel till jobbet.
> Behaglig pendling. Har lampa ifall det blir att
> köra Erstavik på vägen hem.
> Imorgon tisdag o då är det finkaffe på vägen
> till jobbet.
Pendlade ut till HvSS/Vällinge/Bornsjön idag. Höstpendlarlycka bortsett från att det var lite blött och sandigt för finracern. Men en klar fördel med Bornsjöväg framför Sibyllegatan.
Tyvärr ingen söder-fin-java för mig i morgon bitti eftersom jag blir kvar här i natt.
staine skrev:
> Black planet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänkte rosa men blev svart cykel till jobbet.
> > Behaglig pendling. Har lampa ifall det blir att
> > köra Erstavik på vägen hem.
> > Imorgon tisdag o då är det finkaffe på
> vägen
> > till jobbet.
>
>
> 7.45, kör på det väl?
Selast skrev:
> Yes! Mitt framhjul är klart! Tack Jarla Cykel
> för det, nu slipper jag åka ebolasnöre hem!
Bra för dig Selast! Ville bara säga det. Vi kan ju inte ha pendlartråden på sidan 3.
2 minusgrader och ingen mössa under hjälmen, blev kall om flinten. Idag blev jag fetkränkt av en svart Cannondale CX i höjd med Gudö, killen som cyklade hade röd jacka och svarta byxor. Jag försökte hänga på men benen lydde inte hjärnan idag så jag blev ohjälpligt efter.
Kränkte dock en annan cyklist lite senare, så udda blev jämnt.
Lite kallt, 1 grad när jag drog så det fick bli en buff istället för cykelkeps. "Kränkte" ett bud i backen upp till Ålkistan, han la sig bakom och valde en liten annan väg vid Universitetet och kom ikapp mig i backen uppför Drottning Kristinas väg där han ägde mig rejält och försvann i fjärran... Men han var säkert max hälften så gammal som jag så jag är rätt nöjd ändå :-)
Idag var det kaaaaalllt! Fick gräva fram thermotightsen ur förrådet. Vid ankomst till jobbet fick Philipslampan beröm och frågor av en bilåkande kollega som sett mig.
Själva cyklingen kändes jättebra men enligt Strava gick det långsamt. Äh...
Sedan hände det. På cykelöverfarten precis utanför Stadshuset. Det var grönt för cyklar och jag gled med kön men en gubbe som skulle korsa över tyckte det såg ut som en lucka för honom klev rakt ut. KRock. Jag stöp i backen.
Mina fina skrapsår från happycrossen fick lite nytt liv. Väldigt låg fart så ingen skada skedd.
Svalt och skönt imorse, men jag överklädde mig fast det gjorde inte så mycket för det gick i zombiefart idag efter helgens SSSM13 och efterföljande lungherpes (astmainflammation). Dessutom hade jag mer eller mindre punka på bakhjulet och frambromsen har kärvat ihop och ligger på igen ;-)
Lade också märke till att Endomondo räknar sämre än jag själv.
Fantastiskt fin pendling. Vindstilla och solen i ansiktet. Precis lagom varmt klädd. Så här ska höstpendlingarna vara.
Men, jag måste byta bromsbelägg till mina canti-bromsar idag innan hemfärd. Just nu händer det inte mycket då jag bromsar med frambromsen och bakbromsen används endast (fungerar endast) som ringklockesubstitut.
zodah skrev:
> Pendlingsfika på Mellqvist. Trevligt.
>
>
> Sedan hände det. På cykelöverfarten precis
> utanför Stadshuset. Det var grönt för cyklar
> och jag gled med kön men en gubbe som skulle
> korsa över tyckte det såg ut som en lucka för
> honom klev rakt ut. KRock. Jag stöp i backen.
>
> Mina fina skrapsår från happycrossen fick lite
> nytt liv. Väldigt låg fart så ingen skada
> skedd.
>
> Gubbjävel.
haha och jag höll på att bli mosad av högersvängande SL buss på Vasagatan som glömt sin höger backspegel hemma. Hade dom lagft nåt i kaffet kanske?
staine skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > Pendlingsfika på Mellqvist. Trevligt.
> >
> >
> > Sedan hände det. På cykelöverfarten precis
> > utanför Stadshuset. Det var grönt för cyklar
> > och jag gled med kön men en gubbe som skulle
> > korsa över tyckte det såg ut som en lucka
> för
> > honom klev rakt ut. KRock. Jag stöp i backen.
> >
> > Mina fina skrapsår från happycrossen fick
> lite
> > nytt liv. Väldigt låg fart så ingen skada
> > skedd.
> >
> > Gubbjävel.
>
>
> haha och jag höll på att bli mosad av
> högersvängande SL buss på Vasagatan som glömt
> sin höger backspegel hemma. Hade dom lagft nåt i
> kaffet kanske?
Fin pendling om än lite kylig.
Cyklade om en kille på räser på växlarevägen i Solna och tänkte väl inte mer på det.
När jag sen svängde höger ner på ritorpsvägen kom han flämtande och högröd i ansiktet upp bredvid mig och skällde ut mig utav helvete. Jag var tvungen att stanna och fråga varför han var så arg.
Tydligen hade jag inte visat höger när jag svängde ner på ritorpsvägen vilket ju är helt vansinnigt och tydligen rättfärdigar att bli kallad "jävla trikåbög".
Jag får hoppas att resten av dagen blev bättre för han som skällde ut mig för den där reaktionen var framkallad av nånting helt annat än min omkörning/ej aviserade högersväng ( när jag låg en bra bit framför och han själv skulle svänga höger ).
Att vara trafikant oavsett fordon kan verkligen framkalla det sämsta hos oss människor.
federico skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Min stockholmspendling var så här idag:
> >
> > Sköndal (Drevviken)
>
> Fint!
>
> Trodde att du pendlade förbi
> Liljehomen/Hornstull, med det kanske du gör
> också?
Önskar jag tog lika fina bilder som du. Närmaste vägen går via Liljeholmen, men som trebarnsfar har morgonpendlingen blivit mitt sätt att få till iaf lite cykelträning.
Blev omkörd av hyfsat trimmad moped på Karlbergsvägen igår. Såpass trimmad att den stegrade sig på bakhjulet när han gasade för fullt. Den lät högt, bolmade rök och stank bensin också. Härligt fordon. Ngt otippat såg föraren ut att vara 30+.
zodah skrev:
> Pendlingsfika på Mellqvist. Trevligt.
>
>
> Sedan hände det. På cykelöverfarten precis
> utanför Stadshuset. Det var grönt för cyklar
> och jag gled med kön men en gubbe som skulle
> korsa över tyckte det såg ut som en lucka för
> honom klev rakt ut. KRock. Jag stöp i backen.
>
> Mina fina skrapsår från happycrossen fick lite
> nytt liv. Väldigt låg fart så ingen skada
> skedd.
>
> Gubbjävel.
Aj då. Hörde bara att någon kollade asfalten långt bakom mig vid övergången. Sjukt mycket folk där idag. Och de jobbar i Stadshuset borde ta en lektion vad zebra strecken är till för.
Annars en skön finfika som det bör på en tisdag. Alltid tur med vädret. Måste bara påminna mig om att kolla termometern innan jag sticker.. Lite kyligt idag nämligen.
Hade dubbel premiär idag, dels första pendlingen till jobbet efter föräldraledigheten men även för att lämna på förskolan med cykel. Har normalt typ 9km till jobbet nu blev det dryga 12km :)
Ett litet pit stop efter 5km för att lämna lilltjejen och barnsittsen på förskolan och sen vidare mot jobbet med lite högre fart.
Få cyklister efter Bergslagsvägen till Abrahamsberg, enda kränkningen blev en cyklist på damcykel, så den räkns inte...
Var bra klädd för cyklingen, lite lagom kall innan man började cykla. Blir att strippa ner lite inför hemresan.
Finfin pendling
Började med att spotta en gul velomobil vid trekanten, föraren mekade med styranordningen.
Såg även en stilig vit Bullit.
Finfika i (infra)värmen.
Turligt nog tog jag vägen förbi Münchenbryggeriet för att ta mig till Kungsholmen, verkade ju vara pendlingskaos vid tegelbacken...
Fin tur i morse med lätt surrealistisk prägel. På Pampas marina höll de på att högtryckstvätta en gräsand. En två meter hög plastand med saftblandare på huvudet.
Gjorde resten av pendlingen lättare.
Konstig dag. Inblandad i en lättare rondellolycka där bil snällt stannar för mig och bakom kommer en hoj i full fart in i baken på bilen. Inga stora skador. Samtidigt så har en kompis blivit påkörd med berått mod av en polskregistrerad personbil söder om stan. Änglavakt och endast trasig hoj och blåmärken. Polisen givetvis helt ointresserad.
Kaos idag.
Börjar med -3 grader på termometern hittar givetvis inte hjälmmössan så det får duga med kepsen. Upptäcker att jag har tomt bakdäck byter slang och drar.
Senare än tänkt så det var bråttom. Götgatan gick bra.
Kom till jobbet upptäcker att nyckeln till skåpet är kvar hemma. Har inte tid att vända och hämta (ca 80 min ToR) så jag försöker bryta låset med div verkyg funkar inte.
Nu är det rejält bråttom till mötet.
Kommer på att jag har en kompis som jobbar som fastighetsskötare i stan ,ringer och får låna
huvudnyckeln (bultsaxen) och kan äntligen komma in i skåpet. Snabbt ombyte och ca 15 min sen till mötet.
Bävar lite för hempendlingen.
Hempendling deluxe från Bornsjön till Älvsjö i strålande höstväder. Ett minus för motvind och tung (övernattnings)ryggsäck dock. Men inte tillräckligt mycket minus för att jag inte skulle ta en omväg.
Jag blev dubbelkränkt på hemvägen, bl.a av en dude på longboard som kränkte mig UPP på Götgatsbacken. Nåja, han körde om väl uppe över krönet när jag tog det lugnt för att inte köra över någon eller bli haffad av kling och klang, men han höll bra tempo längs skeppsbron också. Sen blev jag kränkt av ett missfoster till tantrackare som envisades med att gnälla på mig när jag stannade vid rödlysen, sen vid lyset utanför bolaget vid Skanstull så krockade hon med mitt styre när hon skulle tränga sig förbi.
Haha, den där longboarden kränkte mig uppför norrlandsgatan! Men låg bakom honom och chillade, den var någon form av remdrift som drev den. Såg oerhört coolt ut när han åkte förbi bilar! Någon som vet något mer, är det ett hemmabygge eller finns det att köpa?
richsu skrev:
> Haha, den där longboarden kränkte mig uppför
> norrlandsgatan! Men låg bakom honom och chillade,
> den var någon form av remdrift som drev den. Såg
> oerhört coolt ut när han åkte förbi bilar!
> Någon som vet något mer, är det ett hemmabygge
> eller finns det att köpa?
Vågar nog inte säga hur många memiler och tjejer på mtb som cyklat om mig (på liggcykel) de senaste dagarna. Det beror på att jag är långsammare eftersom jag är otränad. Definieras det som kränkt enligt happy?
Annars händelselöst mellan Jonsered och Gamlestan. Kan bero på tidpunkten.
De flesta bilar släpper över på övergångsställen. Kanske för att dom undrar 'men vafan?'