Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Lite väl mycket regn för jeans igår på hemvägen...

En MC låg ute på cykelvägen innan Västerbron (på Kungsholmssidan). Polis och ambulans på plats, föraren verkade okej.

Mötte en medpendlare iförd balaklava och full regnklädsel. Måste ha varit varmt då det varken regnade och var 12 grader varmt ute. Skön medvind men DÖDsvattenpölar på flera ställen på min fina pendlingsväg, ngn borde göra ngt!

Det var värdelöst imorse... för varmt, men ändå så blåsigt så man var tvungen att ha vindjackan. Så blåsigt att allt kändes jobbigt och sen trötta ben på det. Om bakhjulet snurrat fler varv än två av sig självt hade det underlättat också. Tack och godnatt...

Svängde förbi finfikat på Mellqvist i morse. Man borde egentligen starta varje dag med lite medvindscykling, finfika och cykelsnack...

kalis skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var värdelöst imorse... för varmt, men
> ändå så blåsigt så man var tvungen att ha
> vindjackan.

Varför var du 'tvungen' att ha vindjackan? Om det nu var så varmt menar jag.

Nån hade såpat träbron i natt och dessutom bankat upp vissa spikar underifrån, creepy...

Fra.jpg

Härligt att kunna sitta o ta en finfika i denna värmebölja.Så tack för sällskapet.

@staine Du får ta med gulspray för ringa in spikarna. Var det såphalt? Bra att veta inför kvällens tur.

Kan avslöja att såpan var där redan i söndags. Jag passade på att banka upp några spikar för fästet när jag ändå låg där och kravlade.

En liten svängom i söderort innan jobbet satte sig fint i benen. En timmes blandade intervaller var verkligen vad min blekfeta kropp behövde!

Varmt och skönt och lite blött.

Varmt och vinden i ryggen. Behövde knappt trampa, vilket var tur för det hade blivit svettigt. Åkte sent så det var lugna gatan i trafiken dessutom.

Jag undrar lite hur de tänkt med den nya cykel- och gångbanan läng Lilla Västerbron. Det ser ut som de gjort den som ett V, och jag har inte sett någon dränering i botten. Brukar man inte på goda grunder göra vägar bomberade, så att vattnet rinner av istället för att samlas i mitten?

Två bra saker:
1 Fipplade till slut ihop en bra ego-lapp. Nu jävlar ska livslängden på drivlinan dubbleras.
2 Den södra GC-banan från Solna till KI är öppen igen efter månader av bygge. Halleluja.

Annars: fuktigt, småblåsigt och lite allmän hades-känsla.

nypan skrev:
> Fin pendling om än lite kylig.
> Cyklade om en kille på räser på växlarevägen
> i Solna och tänkte väl inte mer på det.
> När jag sen svängde höger ner på ritorpsvägen
> kom han flämtande och högröd i ansiktet upp
> bredvid mig och skällde ut mig utav helvete. Jag
> var tvungen att stanna och fråga varför han var
> så arg.
> Tydligen hade jag inte visat höger när jag
> svängde ner på ritorpsvägen vilket ju är helt
> vansinnigt och tydligen rättfärdigar att bli
> kallad "jävla trikåbög".
>
> Jag får hoppas att resten av dagen blev bättre
> för han som skällde ut mig för den där
> reaktionen var framkallad av nånting helt annat
> än min omkörning/ej aviserade högersväng (
> när jag låg en bra bit framför och han själv
> skulle svänga höger ).
> Att vara trafikant oavsett fordon kan verkligen
> framkalla det sämsta hos oss människor.

Det här har jag knappt kunnat släppa på en månad och har väl funderat på hur fel jag agerade eller hur dålig morgonen var för min med(mot)trafikant den där morgonen.
Jag har under snart 10 år aldrig sett någon cykla rakt fram där jag svängde höger, utan att avisera med armen. Så här i efterhand är jag nog övertygad om att den arga cyklistens reaktion var resultatet av en helt vanlig kränkning eller en ovanligt dålig morgon.

Så här ser vägen ut förresten. Var tvungen att ta lite bilder imorse.

Ritorp1.jpg

Här har jag under tio år aldrig sett någon cykla rakt fram.

Ritorp2.jpg

Hoppsan! Cykelbanan svänger höger. Måste man då avisera eller inte?
( eller ligger man på tok för nära och är skitnödigt andfåddd om man anser att cyklisten framför borde göra det? )

Ritorp3.jpg

Här tycker jag att det är ganska tydligt att man bör svänga höger om man cyklar.

Fan, nu känns det bättre :-)

Dagens pendling var annars fin. Härligt väder och som bonus fick jag en kram av Bjorre vid Norrtull. Snacka om fin start på dagen.

Hehe :-) vet inte vad det där är för obskyra trakter men han försökte väl köra om dig på insidan och vart skrämd? Förutom kränkt. Och sen trikåer, vad är det, egentligen? Är det inte sånt folk dansar balett i?

nypan skrev:
> Hoppsan! Cykelbanan svänger höger. Måste man
> då avisera eller inte?
> ( eller ligger man på tok för nära och är
> skitnödigt andfåddd om man anser att cyklisten
> framför borde göra det? )
>
>
> Här tycker jag att det är ganska tydligt att man
> bör svänga höger om man cyklar.

Den där korsningen har jag funderat en del över hur det är tänkt.
Du har ju även ett cykeltrafikljus som man ser på bilden. Är det för cyklister som tänker sig rakt fram eller gäller det högersvängande? Ingen målad överfart heller som matchar trafikljuset...
Sen försvinner cykelbanan efter korsningen.
När man kommer från andra hållet så är det ett trafikljus som jag stannar för vid rött. Men eftersom cykelbanan kommer före vägen kanske det inte är tänkt att man ska behöva stanna som cyklist?

En så otydlig trafikmarkering skulle aldrig inträffa för biltrafikanter.

Det bästa av allt: man har använt skattepengar för att skapa detta...

nypan skrev:
> > vansinnigt och tydligen rättfärdigar att bli
> > kallad "jävla trikåbög".
> >

Alla som pendlar i lycra är trikåbögar.

Kanske räserkillen behövde den där kramen mer än du? Det låter i alla fall som det. Han hade definitivt blivit chockad om du hade kramat honom:-)

nypan skrev:

Jag skulle nog säga att utöver det uppenbara att det borde vara direkt straffbart att bygga något så dåligt så är det nog egentligen rätt att markera med armen att man ska svänga även om det verkar uppenbart. Jag hade dock som bakomvarande hållit rätt goda marginaler och inte gett mig på några manövrer precis i en korsning oavsett.

Något att orka bli arg över? Nja, då får man nog redan vara på dåligt humör va?

Senast ändrad:
Hemfärden igår var ju en fest, nu börjar det bli lite mening med jobbcyklingen!
Motvind, regn, beckmörker, lera, knäont.
Prognosen säger detsamma inför kvällen.

Bongo skrev:
> Helt ok pendling som vanligt men väldigt många
> som filmade?
>
>

Skön ton på den kampanjen :)

Höll på att gå omkull på löv men klarade mig. Oväntad hempendling efter att ha sett en usel match (LHF) på O'Learys och glömt SL-kortet så jag drog till jobbet och tog hojen hem. Skönt väder och skönt att hoja istället för buss buss hem.

AxelSthlm skrev:
> Det glesar ur, äntligen.

jädra optimist, vänta bara till nästa vecka. I dag var ju som en söndag juh! Folk är leeediga

Bilen tyckte jag hade för mycket pengar så den behövde framvagnsinställning + fix av pyspunka på vinterdäck, så ingen cykelpendling idag.

Plats: samma ställe som jag nästan blev rammad av en taxi i våras, utanför Kistamässan
Tid: lagom till den magiska tid på seneftermiddagen då alla bara vill hem och börjat tänka på annat
Inblandade: jag själv och en yngre dam med hörlurar i öronen och telefonen framför näsan och en kaffemugg i andra handen

Den unga damen klev ut rakt framför cykeln, ca 3-4 meter framför, gående snett bort från mig över gatan, blicken fastlimmad på telefonen. Bra tänkte jag, hon fortsätter över så jag cyklar bakom henne eftersom det kom en buss i mötande fil så jag kunde inte hålla ut ordentligt åt det hållet. I sista ögonblicket ser hon mig och tar ett skutt BAKÅT, rakt in i mig. Vi far båda i backen men ingen av oss blev som tur var skadad. Hon landade i princip ovanpå mig som tur var för både m och v var på min sida i Newtons ekvationer. Mitt framhjul såg tyvärr ut som en banan efteråt men allt annat klarade sig. Tydligen var allt mitt fel eftersom jag först hade cyklat på en avstängd gata (nej, det är motortrafik förbjuden med undantag för bussar i linjetrafik) och sedan hade jag cyklat för fort. Hon hade visst både hört mig och sett mig men ändå tydligen valt (för hon kan väl inte ha blivit överraskad om hon visste att jag var där?) att hoppa in i mig. Har anticykelrörelsen blivit så aggressiv? Nytt framhjul monterat i regnet och cykeln mår bra igen i alla fall.

Inget klipp i benet idag. Och massa slötrampande cyklister. Inget fel på det. De cyklar ju. Slussen är ett litet problem att gångtrafikanterna går i cykelbanan vid korsningen. Lite bättre planering kanske? Skyltning? Nej jag skäller inte ut dem.

"Mountainbikepass före jobbet eller?" undrade den betydligt renare rullskidependlaren.
I wish. Årsta utan stänkskärmar.

skor.jpg

Senast ändrad:
Trött på att cykla runt i regnbyxor, så skärmarna åkte på crossen. Ser fult ut men fyller sin funktion. Ska kompletera med egolapp och kanske kompislapp om alla är snälla.
I övrigt pendling á-la normal.

Fint väder och inget att klaga på. Tyckte mig skymta en happyklibba på en hoj på andra sidan Götaälvbron runt halv tio när jag cyklade mot stan. Svart cross/racer, svartklädd och 3/4-byxor så vitt jag kunde se.

Go pendling i lätt medvind idag. Helt odramatiskt tills jag kört över Händelöbron. Där mötte jag en polsk långtradare som bestämmt sig för att broavstängningen inte gällde honom. Skulle vilja se när han vände ekipaget för på andra sidan bron är vägen helt igenbommad.

Gårdagens pendling slutade dåligt. Precis innan jag kommer in i mitt bostadsområde brukar jag byta från cykelbanan till körbanan. Cykelbanan fortsätter förbi en skola och dagis, och tar sen slut. Mellan körbanan och cykelbanan är det ca 60cm jord/gräs. När jag igår ska köra över den lilla jordremsan är det någon som varit där och grävt och sen fyllt igen med kvicksand (opackad jord). Framhjulet sjunker ner och sätter sig och jag gör en OTB, hinner inte reagera. Känner med en gång att axeln är trasig, gissar att den är ur led. Får skjuts av en snäll tjej till den lokala husläkaren där de tar emot mig med en gång och ger mig morfin. Nu börjar jag misstänka att det kanske är något värre än en axel ur led för varje gång någon kommer in och tittar på axeln så grimaserar de lite. Redan efter en 15min eller så kommer ambulans och kör mig till danderyd (mer morfin). Väl framme får jag lite mer morfin och sen röntgen. Det visar sig att det bara är axeln som hoppat ur led och lite mer droger senare hoppar axeln rätt hur lätt som helst.

Tycker själv inte att det ser så farligt ut på bilden, pinsamt att man grimaserar.

Det stora problemet blir nu hur man ska ta hand om två barn med en arm...

Bilagor

• axel.jpg
    axel.jpg
    4.5 KB · Besök: 60
Elitfulcrosspendling genom Erstaviksskogen till stan.
Mysigt värre och tydligen gick det ganska snabbt också.

30 minuters duggregn, nya Endura MT500-shorts funkade bra, drog av handbromsvajern fram efter en kilometer, lövhalka men annars skönt. Lyckats klä mig perfekt igen. Låter det hellre fukta igenom än att köra med regnkläder.

En taxibil var nära att preja mig på cykelbanan vid Clarion Hotel Sign vid Norra Bantorget. Han blinkade (!) höger och svängde tvärs över cykelfältet utan att se sig för, och där kom ju jag. Jag ropade högt och han stannade halvvägs in på cykelfältet, så det slutade väl.

Värre gick det för den här killen från Facebookgruppen "Cyklistbubblan" (rekommenderas om ni inte redan är med).

"Blev just misshandlad av två lastbilschauförer vid Odenplan. De blockerade hela cykelbanan och delar av körfältet. Jag knackade på deras dörr och körde vidare. Sen hör jag ett vrål bakom mig och ser hur lastbilen flyger emot mig. Jag cyklar in på en sidogata med lastbilen tätt bakom. När de var nära så cyklade jag in mellan två bilar för att undvika att bli överkörd. Då hoppar det ut två män som skriker på polska och kastar saker på mig och jagar iväg mig."

https://www.facebook.com/groups/523219061061854/permalink/632286476821778/

Jobbar hemma idag på förmiddagen så det har inte blivit någon pendling ännu. Men på eftermiddagen tänker jag minsann ge mig ut.

Macmagnet skrev:
> Trött på att cykla runt i regnbyxor, så
> skärmarna åkte på crossen. Ser fult ut men
> fyller sin funktion. Ska kompletera med egolapp
> och kanske kompislapp om alla är snälla.
> I övrigt pendling á-la normal.

Länge sen jag såg dig här. Välkommen tillbaka :) Ta av skärmarna och häng på lite fulcross på tisdagskvällarna istället. 18:30 HBB, lerigast vinner.

Vad är det som händer?
Hur kan pendlingstråden åka ner till sidan två?

Är det kanske så att vi har fyllt upp med trådar om ANNAT som skulle vara viktigare än pendlingen?
Skrämmande utveckling...

I dag var det i alla fall klar och skön luft, gott om plats på cykelbanorna in mot stan och min favoritplats bredvid trädet var ledig.

En bra pendlardag!

jonas2307 skrev:
> Vad är det som händer?
> Hur kan pendlingstråden åka ner till sidan
> två?
>
> Är det kanske så att vi har fyllt upp med
> trådar om ANNAT som skulle vara viktigare än
> pendlingen?
> Skrämmande utveckling...
>

Höstlov?

För att bidra till tråden: Seg pendling idag med lika seg förkylning.

Riktigt skitväder idag, som tur är inföll det på samma dag som bilen skulle in på service.

Efter SMS från sambo ska jag nu försöka webshoppa några vettiga regnkläder åt henne...

Släppte förbi en snubbe på mtb med Go Pro kamera monterad på hjälmen vid stora rondellen i Sisjöns industriområde (Göteborg) nu vid 8-tiden. Nån här som dokumenterade sin morgonpendling? :-)

Tillbaka
Topp