Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

I dag var det bara trevligt.

Medvind i regnet.

Taxi 020-chaufför (som dessutom kom från höger) stannade i god tid och släppte mig när jag stod och väntade i en t-korsning där det kom omväxlande bilar från höger och vänster.

Fick köra lite gräsmatta runt lastbil som (med rätta) tog upp hela gc-banan. Fixade grässlänten både upp och ner med mina slicks ;-)

Lagom klädd. Blev inte kall och började känna mig svettig först när jag stod och låste fast cykeln i cykelförrådet.

Sorry Staine, det kändes inte som en fikadag.

Rullade direkt till kontoret. I civila kläder dessutom, ganska blöt om jeansen... Fel dag att myspendla som en vanlig cyklist.

Härlig medvind idag med inslag av pölar stora som Vättern. Men som en riktigt elitpendlare är det inget man bryr sig om utan bombar på rakt igenom, ger en barnsligt härlig känsla :-)

Äntligen höst på riktigt!

Förutom de sedvanliga bilisterna som inte vet vad en cykelbana är så var det händelselöst.
Njöt i regnet.

Rätt kläder, lite lövhalt med helt ok. Dessvärre gick inte cykelförrådet att öppna så nu får jag gå omkring på jobbet med blöta cykelskor.

Jag trodde att det var kylan och regnet som gjorde att allt kändes fel och vemodigt.
Staine vet som vanligt var skon klämmer.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej men Mellqvist fick besök av undertecknad. Och
> ett stort gäng BANGERS!

Sitter nu med tagelskjorta på och gör bot.

Riktigt fint väder på västkusten idag, medvind och sol. Kom iväg sent men var framme tidigt! Lite tack vare vinden och mycket tack vare den cyklist som jag hängde på från backaplan, drog om strax innan bron och som inte släppte sen.

Lite mycket murkna löv på gatorna nu, överväger att byta från 28mm 4-seasons till dessa:

image.jpg

Lite bredare & lite mönster, borde iaf ge en inbillad säkerhet.

"Cyklar du fortfarande" får man höra lite oftare än vanligt såna här mornar... Det folk inte inser är att vi regnklädda cyklister kommer fram torrare till jobbet än många fotgängare.

Noterar en rejäl sänkning i aktivitetsnivån i den här tråden sen 2-3 veckor tillbaka. Är det redan nu som agnarna börjar sållas från vetet, trots att det knappt varit minusgrader än?

Sealskin strumpor innanför defrostersarna, rainlegs, lätt regnjacka och rejäl skärmmössa. Höstmys helt enkelt!

(Selakins är ju bara så jäkla bra!!)

Tog gamla 50-talscykeln i morse, fick kränka fina hybrider i regnet :)
Stora stänkskärmar var väldigt uppskattat idag.

Appel skrev:
> Sealskin strumpor innanför defrostersarna,
> rainlegs, lätt regnjacka och rejäl skärmmössa.
> Höstmys helt enkelt!
>
> (Selakins är ju bara så jäkla bra!!)

Du som också kör Defroster, håller dina tätt mot regn, regnstänket från vattenpölar + ANNAT?
Kom fram blöt (men Ullmax-varm) till jobbet idag. Mina strumpor var dessutom mer blöta runt fotbladet än runt vristen, så vattnet borde tagit sig in på annat sätt än genom skaftet :-/

Selast skrev:
> Hatten av till Er som cyklade idag, hardcore!

Hardcore? Det var till att börja med varmt och skönt om än lite vått, men sen är det ju nu det börjar bli roligt att pendla!

Jag skämdes faktiskt lite över att jag fick ha det såhär bra en vanlig tisdagsmorgon!

Det var ovanligt mycket cyklister i stan redan vid 06:30 imorse faktiskt, trots dödsregnet och dödsblåsten!

Rätt klädd är cyklingen ett nöje! Jag har svårt att förstå att det skulle vara bragdartat att cykla i dagens väder. Mötte en snubbe som cyklade med paraply, det måste vara vårdslöshet i trafik per definition.

MI: 63

Blött: 10
Motvind: 7
Kallt: 2

Skönt också att vinden skall vända till i eftermiddag.

Bra: De har fixat avrinningen på norrgående cykelbana efter bron i höjd med söderstadion.
Dåligt: Det är fortfarande en gigantisk vattenpöl utanför Nytorpsskolan. Trots att jag felanmält minst två gånger senaste året.

Senast ändrad:
pme skrev:
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sealskin strumpor innanför defrostersarna,
> > rainlegs, lätt regnjacka och rejäl
> skärmmössa.
> > Höstmys helt enkelt!
> >
> > (Selakins är ju bara så jäkla bra!!)
>
> Du som också kör Defroster, håller dina tätt
> mot regn, regnstänket från vattenpölar +
> ANNAT?
> Kom fram blöt (men Ullmax-varm) till jobbet idag.
> Mina strumpor var dessutom mer blöta runt
> fotbladet än runt vristen, så vattnet borde
> tagit sig in på annat sätt än genom skaftet :-/

När det regnar ordentligt har jag aldrig lyckats förbli torr om fötterna. Även om jag har neopren överdrag över defrosterserna. Vet inte riktigt hur det går till. Kanske kommer in på något annat ställe än genom skaftet... Jag har liksom givit upp och kör med sealskins istället, då håller sig iaf fötterna torra och varma.
Tilläggas bör att jag har ordentliga skärmar med egolapp.

Janek skrev:
> Noterar en rejäl sänkning i aktivitetsnivån i
> den här tråden sen 2-3 veckor tillbaka. Är det
> redan nu som agnarna börjar sållas från vetet,
> trots att det knappt varit minusgrader än?

I'm back!

Jag tog en månads SL-kort, en liten semester från cyklandet. Ganska skönt efter någon veckas inkörningsperiod att åka tunnelbana. Men nu är det cykling igen.

kalis skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Hatten av till Er som cyklade idag, hardcore!
>
> Hardcore? Det var till att börja med varmt och
> skönt om än lite vått, men sen är det ju nu
> det börjar bli roligt att pendla!
>
> Jag skämdes faktiskt lite över att jag fick ha
> det såhär bra en vanlig tisdagsmorgon!
>
> Det var ovanligt mycket cyklister i stan redan vid
> 06:30 imorse faktiskt, trots dödsregnet och
> dödsblåsten!

Jag vet inte hur det var där du cyklade men jag hade klara problem att gå upprätt i stormen som ryckte i paraplyet på väg till bussen. Men det kanske var min egen ömklighet som gjorde att det verkade värre än det egentligen var...

Tog emot rätt hårt att ge sig ut idag, och helst av allt skulle man varit hemma framför brasan.

Det blev en rätt så OK pendling, klart färre cyklister än igår. Hårt motvind vid minst tre partier. Killen framför mig vid slussen under bron blev nästan påkört trots självlysande hjälm, jacka och framljus.....

Kalascykling! Spöregn och så mycket motvind att det sved i ansiktet varje gång man träffades av flygande löv. Behövde stå upp för att inte stanna när det inte var utförslut.

Har skickat in ett klagomål på hur dom byggde om cykelbanan vid Rissnekorset.

Idag damp följande mail ner:

"Tack för ditt önskemål, ärendet har fått nummer TRV 2013/80136. Ärendet har vidarebefordrats från Stockholms stad.
Ditt ärende handläggs av Mimmi Holegård. Vi beräknar att det tar högst 12 veckor för oss att ta ställning till önskemålet.
Om du vill kontakta oss igen i detta ärende, kan du göra det via mejl till stockholm@trafikverket.se. Ange då ärendenumret ovan.

Med vänlig hälsning
Trafikverket"

Blött. Blev sprutad i ansiktet av en Bianchi från Bäckvägen till Hornstull då jag tröttnade och kränkte.
"Ny" kedja så det gick lite snabbare.

Senast ändrad:
Andra dagen med gamla allroudstålhästen denna höstsäsongen. Känns stabilt och präktigt men jävlar vad de gamla cantibromsarna är slappa.

Lite kyligare än igår och lite motvind, men klarade mig från regn. Återhämtar mig fortfarande från förkylningen men nu kan jag iaf cykla till pendeln igen. Riktigt skönt.

Missat Mellqvist 2 veckor i rad nu. ILLA! Det är det här lilla problemet med att jag helst behöver simma en timme innan och måste då vara på Eriksdalsbadet precis när det öppnar vid 6:30 för att ha en chans att hinna. Har inte riktigt fått in rutinerna ännu...

Annars var det väldigt blött i morse. Vinden optimerad för misär (sida större delen av vägen, så även hem. Extra kul att cykla, simma och sen ta på sig blöta cykelkläder igen för att ta sig sista biten till jobbet.

Härligt karaktärsdanande pendling på morgonen.
Blev 23km extra då jag hade tandläkartid i stan och sedan vände hem igen för att ta emot hantverkare. Nu 40 km senare, på jobbet.
Frugan tycker jag är tokig och kollegorna på jobbet undrade varför jag kom till jobbet...

heklamama skrev:
> Jag trodde att det var kylan och regnet som gjorde
> att allt kändes fel och vemodigt.
> Staine vet som vanligt var skon klämmer.
>
> staine skrev:
> -----
> > Nej men Mellqvist fick besök av undertecknad.
> Och
> > ett stort gäng BANGERS!
>
>
> Sitter nu med tagelskjorta på och gör bot.

+1 O var gjord av socker..

Vaknar upp av ösregn ute kl 06:15 och pälsar på ungarna och mig själv både regnkläder och värmande underkläder.
Väl utanför dörren har regnet upphört helt *suck*
Lämna ungarna på förskolan/skolan och skynda iväg till jobbet då jag låg efter i schemat.

Väja för gående på cykelbanan 3-4 ggr, plingan hjälpte inte då musiken är viktigare än säkerheten enligt vissa.

Tvärnit i rondell pga busschaufför med tänket "störst går först".. lyckades stanna knappt metern innan busssidan.

Framme på jobbet, genomsvett pga regnkläder och för mycket underlager.

Börjar fundera på att byta ut slicksen till skogsdäcken..... börjar bli spännande med alla löv

izar skrev:
> Har skickat in ett klagomål på hur dom byggde om
> cykelbanan vid Rissnekorset.
>
> Idag damp följande mail ner:
>
> "Tack för ditt önskemål, ärendet har fått
> nummer TRV 2013/80136. Ärendet har
> vidarebefordrats från Stockholms stad.
> Ditt ärende handläggs av Mimmi Holegård. Vi
> beräknar att det tar högst 12 veckor för oss
> att ta ställning till önskemålet.
> Om du vill kontakta oss igen i detta ärende, kan
> du göra det via mejl till
> stockholm@trafikverket.se. Ange då ärendenumret
> ovan.
>
> Med vänlig hälsning
> Trafikverket"

Hur såg klagomålet ut? Har du redan postat det här på happy?
Jag är bara lite nyfiken...

Eländig, pendlade Sthlm - Lkpg i bil ToR. Dagens behållning var 245:an med två cykelbilar på taket, som jag passerade utanför Norrköping. Gruppköp? Undrar förresten vad den drog milen?

Fyi så lägger jag ner spaningen av Flatenparkeringen nu. Väldigt lite aktivitet där på sistone, en gång var det ett par personbilar och några koner. Jag misstänker övningskörning ;-)

Fyi så lägger jag ner spaningen av Flatenparkeringen nu. Väldigt lite aktivitet där på sistone, en dag var det ett par personbilar och några koner. Jag misstänker övningskörning ;-)

Tjohej, svettigt värre i skaljackan men har en ny Haglöfs-vindjacka med mig från AddNature som jag ska testa i regn. Hellre att det fuktar igenom under mig 30-minutestur än att man ska bli såhär varm. Fick bra draghjälp till Ursvik nyss av nån med bockstyre. Mina bromsar tar sjukt dåligt så idag måste jag justera. Höll på att bli en lågfartspåkörning (mitt fel) tidigare pga dem.

Ha ha! här har man spanat som ett elitpendlarproffs på flatenparkeringen idag och så lägger Staine ner hela ärendet. Gott så antagligen för det var kolmörkt och helt tomt ikväll. Inte en enda "övningskörare" så långt ögat nådde. :-)

Himla skönt pendlarväder ikväll. Fick ihop 1 timmes blandade intervaller.

Eftersom det behöver fyllas på med pendlare hoppar jag in. Beroende på dagis lämning eller ej har jag ca 10 km eller 5 km enkel väg till jobbet. Vägen går från Guldheden i Göteborg via Masthuggstorget och till Gårda. Alt direkt Guldheden-Gårda.
Fördelen är att jag har ca 100 fallmeter från hemmet till dagis så cykelvagnen känns inte speciellt mycket med barn i. Tyngre är det däremot hem = bra träning.

Ingen lämning idag så det blev skönt tur till jobbet utan konstigheter. Korsvägen gav grönt ljus och bilarna stannade föredömligt. Hem byter jag alltid om eftersom det är omöjligt att inte börja svettas av 100 höjdmeter. Flöt på fint och benen kändes pigga så jag försökte mig på nytt personbästa upp för Eklandagatan. Klockan stannade på 3.09. 20,6 km/h i snitt, 46 höjdmeter, 3,5% lutning på 1,1 km.

Appel skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Har skickat in ett klagomål på hur dom byggde
> om
> > cykelbanan vid Rissnekorset.
> >
> Hur såg klagomålet ut? Har du redan postat det
> här på happy?
> Jag är bara lite nyfiken...

Har tyvärr inte tillgång till själva klagomålet, tänkte inte på att kopiera det när jag skrev det. Men det gick ut på att jag ifrågasatte försämringen av GC banan då man numera måste korsa en bilväg. Dessutom så påpekade jag att stolpen som markerar cykelväg sitter alldeles för tigtht man kommer knappt igenom där som det ser ut just nu.

Eftersom detta är den permanenta lösningen så föreslog jag att sätta upp farthinder på vägen för att få ner farten på bilarna där.

Det var väl ungefär något sånt jag skrev. Men om fler skickar in klagomål så kanske dom förstår att detta är ett reellt problem, just stolparna är ju helt uppåt väggarna.

Här är en bild som bigmollo har tagit https://pbs.twimg.com/media/BWEbTHfIMAA_CnI.jpg:large

Tillbaka
Topp