Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> Har flytt västerort mot det lika natursköna
> Kallhäll, min gamla cx i alu har kittats med
> skärmar, lampor, vagnfäste +annat
> Nu börjar letandet efter den väg med mest flyt
> in mot stan :)

Jag cyklar ofta via barkarby station mot sta rätt lätt, så det fixar du!

Tog det lungt och stoppade för att njuta morgonen, man glömmer hur bortskämd man är som slipper åka igenom stan..

wpid-20140708_063158-1.jpg

Ullriksdals slott en tidlig morgon, inte fel med lite sol!

wpid-20140708_064844.jpg

Vid Laduviken, Norra Djurgården, inte långt från der man brukar CX:a på hösten altså

wpid-20140708_065312-e1404798227292.jpg

Selfie style vid gasklockan på gärdet

MattiasK skrev:
> Marren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > MattiasK skrev:
> >
>
> > -----
> > > Och jag tyckte att det var lite folk på
> > > cykelbanorna förra veckan... Och på
> hemvägen
> > > kommer det väl att vara alldeles tomt, för
> > då
> > > sitter ju alla Stockholms proffspendlare och
> > > dreglar över dagens TdF-etapp. Den hemliga
> > > drömmen för ALLA som cyklar i Stockholm.
> >
> > Definition på proffspendlare tack?
>
> Vit medelålders man, spandexklädd (med
> blöjbyxa), cykel för minst 30000 kr (mest som
> livsstilsmarkör), högprofilhjul och tempohjälm.
> Och så cyklar han i minst 50 på trottoaren och
> skriker ilsket åt alla att flytta på sig
> samtidigt som han jagar Strava-KOM:s och små barn
> på samma gång.
>
> Så står det i tidningarna att det är i alla
> fall
>
> Ska för övrigt försöka hinna med en sista
> finfika innan semestern i morgon. Om jag vaknar i
> tid.

Jaså jaha...ja några boxar tickar man väl i...;)....typ de två första.

Såg f.ö. att busskuren utanför Stadshuset hade blivit pangad, en hög med glas, men det är nog fixat vi det här laget.

Drog åt styrlagret igår så nu klonkar det inte när jag kör över kanter längre. Mycket trevligt.

Dryga 20 grader redan imorse och kortkort. Mycket angenämnt. Lär väl vara närmare 30 på hemvägen idag igen.

8 Juli

Bilagor

• 8juli1.jpg
    8juli1.jpg
    80.1 KB · Besök: 49
  • 8juli2.jpg
    8juli2.jpg
    112.1 KB · Besök: 40
  • 8juli3.jpg
    8juli3.jpg
    56.7 KB · Besök: 45
  • 8juli4.jpg
    8juli4.jpg
    70.3 KB · Besök: 42
  • 8juli5.jpg
    8juli5.jpg
    59.9 KB · Besök: 51
  • 8juli6.jpg
    8juli6.jpg
    115.6 KB · Besök: 42
Vad ska man säga? Lite skillnad mot vintrusket. Härlig morgon med finfika på Mellqvist. Nu ska det bara arbetas och efter jobbet blir det lite paddling med brygghäng.

Inget att klaga på.

Skall bada i Djurgårdbrunnsviken vid hemfärd.

Sista pendling innan fem veckors sem, finfika med Black planet och dabac.

Blev fina plastcykeln till jobbet efter att ha lämnat in barnen på farfar/farmor-kollo. Första gången på många år som jag kör bil i "rusningstrafik". Varje gång en cyklist köra om mig grät jag en liten tår av avundsjuka. Det kommer jag att ta igen med råge när jag rullar en jätteomväg hem.

Fått på kombipedaler på gamla cykeln, har ett blåmärke på foten efter gårdagens hemfärd när jag råkade glömma att jag inte satt fast :-)

Mange. skrev:
> Det som
> däremot stör är det bunnyhop man måste ta
> efter den lite knixen där cykelbanan svänger
> vänster mot barkarby handelsplats.

Det måste tillkommit i fredags då jag hade vilodag. Fick bunnyhoppa det där hålet med tempohojen igår.

Jag kör olika vägar på morgonen och kvällen. Jag kör ju från Kungsängen.

Från Kallhäll blir det efter Enköpings/Stockholmsvägen, till Barkarby handelsplats ner till Welcome där jag kör under vid pendeltågsstationen. Sedan följer jag cykelbanan till Spånga. Där tar jag Spångavägen över till Brommaplan. Man kan ju välja att köra förbi Solvalla/Flygplatsen men det blir fler start och stopp då.

Hem kör jag samma väg till Spånga men där kör jag genom Lunda och tar Ekvägen/Byleden, sen cykelbanan förbi stationen och kör under järnvägen vid Pingstkyrkan. Vet inte vad vägen heter på andra sidan men följer den bort till ICA/Arla.

Så här blir det på kartan.
Morgon Kväll

Annahojt skrev:
> Fått på kombipedaler på gamla cykeln, har ett
> blåmärke på foten efter gårdagens hemfärd
> när jag råkade glömma att jag inte satt fast
> :-)

Aj, brukar vara tvärtom :) Men skönt med riktiga pedaler. Har också kombipedal på en hoj, dubbelsidig på en annan. Har aldrig gjort en spd-vurpa pga att jag glömt, däremot varit nära vurpa några ggr - smal passage knappt styrfart inte orka klicka ur, vinglat till...men det sitter inte så hårt, lossar ganska bra om man får panik.

federico skrev:
> Från Västerbron

Var busskuren utanför Stadshuset lagad?

Första pendlingen sedan Ränneslättsturen pga axelskadan. Kändes helt okej. Borde hinna bli bra till Engelbrektsturen. Någon som har någon kommentar på kadensen? Borde jag försöka höja mig?

Bilagor

• cykel.jpg
    cykel.jpg
    74.1 KB · Besök: 44
Marren skrev:
> federico skrev:
> -----
> > Från Västerbron
>
>
> Var busskuren utanför Stadshuset lagad?

Ja!

Hemvägen i går var nästan för varm, orkade bara sprätta till lite i backarna, var tvungen att cykla långsamt på platten och rulla utför. Tar kanske någon dag att vänja sig.

I morse var det mer som vanligt när det är kanonfint väder. Tog ett varv runt älta bara-för-att. Dagens frågetecken delas ut till det svarta hanterkarskåpets förare som hängde sig på tutan medans hen körde om. På 30 väg. Och jag som höll en bra bit över 30... Kanske var någon jag kände? eller någon som tyckte att jag var osedvanligt snygg.

Ser redan fram mot hempendlingen

Hemvägen igår var väldigt skön första halvan, sen började det regna lite och mer och mer och mer och mer, ackompanjerat av stroboskop och smällar. Uppför backen hemma gick vattnet som forsade i backen över däcken, så lite simning och forsränning i kombination med cykling. En bit efter nämnda backe så försökte en flyttbil vända eftersom de kom på att de inte kommer under spårvagnsbron.

Varmt ljuvligt och soligt idag, en liten trevlig pratstund med en kille på en Kona cross, kan det vara Jake de heter?

Punka hem i går, vidhagaparken, jävligt varmt att byta slang, lidl minipumpen funkar skit, så fick flytta väskor till framhjulet och cykla luuungt hem med alt för lågt tryck, tror det har gått bra dock.

I dag var det bättre, lagom varmt på morgonen och alt.

En till sommarpendling i värme. Synd att man jobbar bara. Annars det blivit paddling och bad.

Irons skrev:
> lidl minipumpen funkar skit

Ja, sämsta skit som finns

Sista dagen före semester. Kändes lite vemodigt att inte "få" cykelpendla på ett tag. Får nog ta några morgonturer ändå för att stilla abstinensen.

Masjevel skrev:
> Kändes som Brasiliens tunga förlust igår satt
> sig i mina ben.

Hmm för mig kändes det tvärtom....pigga ben i lugnt glidartempo.
Tack för det Fritz!

Först sex kilometer till finfrukosten, sen sex kilometer hem igen eftersom plånboken inte var med. Sedan ytterligare sex kilometer till finfrukosten som intogs och sedan avslutning med fem kilometer till jobbet.

Det blev ganska svettigt tillslut.

Rock skrev:

> Hem kör jag samma väg till Spånga men där kör
> jag genom Lunda och tar Ekvägen/Byleden, sen
> cykelbanan förbi stationen och kör under
> järnvägen vid Pingstkyrkan. Vet inte vad vägen
> heter på andra sidan men följer den bort till
> ICA/Arla.

Eller så fortsätter man bara rakt fram vid Pingstkyrkan rakt genom skogen på grusvägen så kommer man fram till ICA. Dock inget att rekommendera med lite känsligare däck eller tempohoj :-)

Dagens pendling var extremt zen (10.30) efter att jag försovit mig och utfört en del ärenden, inkl. att byta frihjulsbody på cykeln.

Borde varit seg idag då det blev extra mycket cykling igår när jag pendlade till Midsommarkransen istället för Hornstull (från Saltsjöbaden). Hade 55 km i benen när tisdagsrajden började, men rajden blev underbar, och jag är inte seg alls idag.

Det gick toksnabbt till jobbet, måste ha varit en ganska bra medvind i riktning västnordväst idag.
Otroligt skönt att slippa grumsandet från döende frihjulsbodyn. Längtar till cykelturen efter jobbet.

Jag såg en team van för några Lettiska BMX-åkare i Hornstull, men glömde bort namnet så kan inte länka.

Snart dags för hemfärd och jag kan inte bestämma mig för att cykla samma väg jag kom, en aningen längre väg med 1km grusväg eller en ännu längre med pistop fridhemsplan för en öl.....

Cyklade hem med en 4 kg påse hängande på styret, mina vanliga planeringsbekymmer med olika inköp och annat..

Vinglet när påsen dinglar i blåsten var inte att leka med, och jag råkade korsa trafikljusen vid Viking-färjorna i mitten på banan. En racercyklist påpekar korrekt att jag bör hålla mig till höger.

Förlåt mig för min bitvis farliga framfart med mitt udda ekipage idag. Det hade varit lämpligt med en lastcykel av något slag.

Annars trevligt, kom hem oskadd och med gott humör.

Mötte två glada vinglande herrar på var sin damcykel. Cykelkorgarna hade de fyllt med kopparkabel. I övrigt kan jag konstatera att det fina vädret fortfarande var kvar.

Ennu en dag med soft cyklande, stål är skönt, extra ok att slippa ryggan, bara väskor fram just nu!
Dock nu har jag fixat "snabb tysken", så i morgon kanske det blir lite "svettopendel" på den, se hur -4kg käns efter tre veckor :D

Underbar pendling. Förutom mitt knakande vevlager som nu börjar bli riktigt dåligt. Blir lite omedveten stress nästan. Ska nog ta och försöka åtgärda det.

Varmt. Gott om tid => 5 extra kilometer i lugnt tempo.

Men fan vad ingenting syns i skuggorna när man har en svensk morgonsol i ögonen. Lyse på säger jag bara till de som har solen i ryggen.

10 Juli

Bilagor

• 10juli1.jpg
    10juli1.jpg
    78.1 KB · Besök: 38
  • 10juli2.jpg
    10juli2.jpg
    66.9 KB · Besök: 48
Morgonstressade till jobbet. Men det verkar vara samma väder som förut. Ska ta en liten omväg hem för hämta en paddel och testa den en liten tur.

qma skrev:
> Cyklade hem med en 4 kg påse hängande på
> styret, mina vanliga planeringsbekymmer med olika
> inköp och annat..
>
> Vinglet när påsen dinglar i blåsten var inte
> att leka med

Nu kanske det inte funkade för dig av andra skäl, men när jag cyklar med påse brukar det kännas mycket säkrare att ha den hängande rakt ner i ena handen bredvid cykeln och cykla med bara en hand på styret istället. Pendlingsrörelsen du nämner är rätt läskig.

Sista pendlingsdagen idag innan semester (och jobbyte). Lite frustrerad över att min pendlingsracer som servades på Jarla cykel i förrgår började rassla rejält efter services. Verkar som de inte justerade kedjestyraren korrekt, för kedjan verkar ligga emot den när jag cyklar på de lägsta växlarna på stora klingan. Är inte hemma på justering av växlar och kedjestyrare - är det lätt att justera styraren själv?

Jag justerade på min cykel, och kan jag så kan vem som helst. Det var bara två skruvar för att flytta den i sidled lite.

> qma skrev:
> > 4 kg påse hängande på styret
> > Vinglet när påsen dinglar i blåsten var inte att leka med

Janek skrev:
> när jag cyklar med påse brukar det
> kännas mycket säkrare att ha den hängande rakt
> ner i ena handen bredvid cykeln och cykla med bara
> en hand på styret istället. Pendlingsrörelsen
> du nämner är rätt läskig.

Jo det är sant, men jag skulle 15 km och det är ganska rakt, så problemen slutade i princip vid tullarna. :)

Jag tog Erstaviks grusväg från Saltsjöbadsvägen till Ältavägen imorse, tänkte jag skulle få lite naturupplevelse. Då hade de besprutat vägen med något skumt lim, vilket gett hela vägen en oljig stank. Gruset fastnar på däcken och skjuts iväg så att det smattrar i ramen.

Kanske motiverat av någon transportaktivitet, då en traktor sen blåste förbi vårdslöst i 40 km/h med ett vinglande lass höbalar. Kanske var limningen av vägen till för att traktorn skulle kunna hålla högre toppfart utan att riva upp vägen så mycket.

De som opererar i Erstavik numera är fartdårar på grusvägarna. Jag har sett en BMW fara i drygt 60 km/h där flera gånger, vilket förklarar varför grusvägen är som en tvättbräda nästan hela vägen.

Lite synd, men resten av pendlingen var mysig.

Hur länge skall 30-skylten stå i cykelbanan Johanneshovsbron söderut? Någon borde göra något. :-)

Varmt...körde glidartricket hem...lilla klingan fram och 70-80% i uppförsbackar och bara rull nedför...kom hem klart mindre svettig...angenämt.

Det är dåligt att flytta resevslangen etc mellan rygga och fickorna på tröjan. Helt plötsligt är dom inte med när punkan är ett faktum.

Dagens två rosor går till min kollega som kom förbi och hämtade mig och till valhalla cyklisten (tror jag) som erbjöd en slang!

Bilagor

• 1405059618855.jpg
    1405059618855.jpg
    124 KB · Besök: 40
Gled fram på gatorna. Såg några svetton, varav en hade samma trampstil som Froome. Armbågarna rakt ut, krokig rygg, tittandes på cykeldator, tittandes framåt, cykeldator, framåt. Benen snurrade runt, fort, fort. Sen kom det ett lite motlut och då var han inte Froome, så då gled jag om.

Var det lite svalare idag, eller har jag börjat vänja mig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp