Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Skärmar på räsern! Ni kan tacka mig när
> sommaren börjar om nu.

Tack, riktigt fint väder idag! Kan ingen sätta på dubbar också så att det blir högsommar!

izar skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skärmar på räsern! Ni kan tacka mig när
> > sommaren börjar om nu.
>
> Tack, riktigt fint väder idag! Kan ingen sätta
> på dubbar också så att det blir högsommar!

+1

Viss vind.

VuÄltan trampades (nästan) ur på 42/12. Måste blåst ordentligt. Jodå, utmed Örbyleden fick man slita hund. 10 mil pendling hittills denna vecka. Har skrämt upp det bleka fettet ordentligt.

Har även nya skor. Har köpt sånnadäringa mtb-skor. Blir lite enklare att knata runt på dagis mm. Fick för mig att jag nu satt lite, lite för lågt så jag höjde sadeln kanske 3-4 mm. Fick ont överallt (lite överdrift). Sänkte igen i morse. Tillbaka på exakt samma som innan, som att sitta i soffan.

Skön morgon med ömsom motvind och ömsom medvind, fattar inte riktigt hur det gick till. Några starkingar kränktes på vägen, en snubbe la sig bakom och sög hjul och försökte kränka tillbaka när jag fick tvärnita för en bil som beslöt sig för att köra vänstertrafik innan en vänstersväng rakt framför oss....

Motvinden på Stadsgårdskajen sög ur hela min ork så det blev riktigt jobbigt resten av vägen. Bygga ben är bra har jag hört.

Tyvärr ingen pendling idag, var tvungen att ta bilen till ett möte... saknar cykeln redan! Finns ingen bättre avkoppling som att sätta sig på cykeln efter en arbetsdag.

Premiär med 29ht som pendlare.
Körde om PeterA, tror jag
Stoppades av en söt tjej i röd klänning som lånade min pump pga punka på charmig damtralla. Tyvärr "storpunka" så det hjälpte inte.
Njöt av utsikten från Ä-bron
Drevs till vansinne av knak i sadeln
Provkörde zinkpastas Vitus Vee 29 på lunchen
Kränkte en moped uppför Ä-bron och satte Strava-PR samtidigt
Såg Mikkey Dee när jag åkte förbi hans hus
Fick ett mindre bonk med 3km kvar

När jag susar upp för Skanstullsbron tutar en bil. Vrider på huvudet och ser att tjejen som kör ler och gör tummen upp. :)

tuta skrev:
> När jag susar upp för Skanstullsbron tutar en
> bil. Vrider på huvudet och ser att tjejen som
> kör ler och gör tummen upp. :)

Hur kunde hon veta att du heter tuta på happy?

Ja, det är ju lite av ett mysterium. Den allra mest troliga förklaringen är väl att Supertramp berättat för sin fru att "ser du någon oerhört elegant och snabb cyklist i Söderort så är det nog tuta". :) Eventuellt uppfattade hon inte "är det nog".

Höll på att bli en pinne i "Lastbil mosar cyklist vid högersväng i ljuskorsning"-statistiken. Läskigt.

Ironin är att jag igår såg exakt samma sak på samma gata men i en annan korsning med en annan cyklist inblandad igår då jag körde hem.

tuta skrev:
> Ja, det är ju lite av ett mysterium. Den allra
> mest troliga förklaringen är väl att Supertramp
> berättat för sin fru att "ser du någon oerhört
> elegant och snabb cyklist i Söderort så är det
> nog tuta". :) Eventuellt uppfattade hon inte "är
> det nog".

Fan du slog min tid från i tisdags uppför bron med en sekund och jag är inte snabbast när man filtrerar på "last week" eller "last month" längre. Men i morgon ser jag till att återställa ordningen.

Pendlade för första gången på evigheter idag. Tog det lugnt på grund av rehab för en muskelskada jag ådrog mig när jag gick till sjukgymnasten för mitt trasiga knä.

Jag ska sluta gå till sjukgymnaster.

Idag hände något jag inte varit med om förut. Ett enda trafikljus lyste rött på sträckan Liljeholmen->Norrtull. I övrigt gröna vågen, även i Hornstull där man nästan alltid måste stanna numera.

Lite överklädd, men i fartvinden blev det ok. Snitt 31 km/h trots stadskörning, men förmodligen tack vare gröna trafikljus.

Skön pendling i behagligt väder. Blev lite rädd vid centralen (stockholm vasagatan) när folk lägger sig till höger om bussen när det är som smalast och sen blir förbannade att dom inte kommer förbi.
Sen när bussen skall svänga höger in på hållplatsen skall en del tvinga sig in framför istället för att vänta en kort stund och låta bussen svänga in.

Känns som dom borde vara lite mer rädda om livet.

Skulle till Flemingsberg igår efter jobbet så det blev längre än vanligt.

Hade grön våg hela vägen och behövde inte stanna en enda gång förutom när en hantverkar-van försökte köra över mig vid Lidl-korsningen. Var glad att jag hade pendlaren med skivbromsar. Tveksamt om jag hunnit stanna med racern.

Idag var det klädkaos i tvättstugan. Fick bli långa ben och korta ärmar istället för tvärt om.

Kanonväder för morgoncykling!

Tog häng på en annan cyklist, på en Trek-hybrid, precis utanför huset. Han höll ett hyfsat tempo så jag var lite osäker på om jag skulle kunna hänga med när det började gå uppför men när jag blivit lite uppvärmd så kändes farten OK.

Sen kom vi ikapp en racer som vi inte kunde cykla om pga möten och gångtrafikanter. När det öppnade upp så skulle vi gå om men då började killen på racern trampa som en galning så vi gick in bakom honom igen - och då sänkte han farten igen...?

Efter ett par minuter så tröttnade jag och gick ut för att gå om och då orkade han på racern inte öka tillräckligt utan jag kom förbi och han hängde på bakom en stund. Killen på Treken verkade inte vilja hänga på så han "försvann".

Till slut så försvann även racern - oklart om han svängde av eller kroknade - jag märkte bara att han var borta :-)

Så, all in all, en helt OK morgon!

aquaman skrev:

> Sen kom vi ikapp en racer som vi inte kunde cykla
> om pga möten och gångtrafikanter. När det
> öppnade upp så skulle vi gå om men då började
> killen på racern trampa som en galning så vi
> gick in bakom honom igen - och då sänkte han
> farten igen...?
>
> Efter ett par minuter så tröttnade jag och gick
> ut för att gå om och då orkade han på racern
> inte öka tillräckligt utan jag kom förbi och
> han hängde på bakom en stund. Killen på Treken
> verkade inte vilja hänga på så han
> "försvann".
>
> Till slut så försvann även racern - oklart om
> han svängde av eller kroknade - jag märkte bara
> att han var borta :-)
>
> Så, all in all, en helt OK morgon!

Vissa är lite lustiga. Samma hände mig en morgon på väg från norrort mot stan i backarna upp mot Mörby C. En hybrid svänger ut ca 100m före mig i början av backen. Nästan uppe vid toppen är jag 10m bakom och då upptäcker han mig och sätter en jäkla fart. Så höll han på i ca 2 km innan han inte orkade mer..

Första pendlingen med pakethållare. Så jäkla skönt att slippa ha något på ryggen, men priset blir att jag inte kan stå och bryta i backarna längre :( Och måste köpa nya baklampor. Kändes märkligt baktung hela vägen, men det gick fortare nerför, utan rygga.

Det var väldigt skönt idag. Det var lite segt att komma ur sängen och var inte alls sugen på att gå nerför alla nio trappor, ta det gamla aset och cykla iväg men jag gjorde det och det belönades med en härlig resa till jobbet och ett stort soligt leende från en snygg mötande racercyklist.

börjar lessna.
3 incidenter på 3 pendlingar som resulterat i att jag behövt låsa däcken.

Första var en ung tjej som bara nödvändigtvis skulle krypa ut i cykelvägen på Götgatan från sidan. Utan att sätta ner benen, resultat = blockade hela vägen, hade ingen koll på att jag kom. var tvungen att tvärnita.

Andra och läskigast var en busschaufför som hade grymt bråttom, körde om mig på vägen, halvvägs förbi börjar han blinka in för att stanna på en busshållplats, resultat = klämd mellan buss och trottoar, tvungen att tvärnita för att inte slå mig ordentligt. Tydligen var min neonoranga regnjacka inte tillräckligt tydlig......

tredje var en ouppmärksam byggare som knatade rakt ut i gatan mellan två bilar (med skräp i famnen)
resultat = tvärnit för att inte köra in i honom.

förövrigt så kan topeaks pakethållare med väska vara ett av de bästa köpen jag gjort under senare år.

Senast ändrad:
Snart cykelrace hem, får se vilka som blir kränkta eller att jag blir kränkt. Allt är upp till benformen :-))

Falling down.

Nu har jag fått nog av att smittrafiken vid Hornsg/Götg. Är det inte en buss på väg kommer jag dra rakt ut och så får det gå som det går. Alla jävla puckon får väl försöka förklara hur de lyckats köra på en cyklist i en korsning de inte får köra bil i till att börja med.

Jag kom på mig själv med att softa genom ältaskogen hem fan det gick inte många watt där inte man rullar ju mest får nog hoppa middagen trots missad lunch nåt straff ska man ju ha.

Okej, det här hände igår men...

Jag började med att glömma hjälmen och tänkte att "inget strul just idag tack"... Under Slussen kommer en kille flygandes tvärs över cykelbanan framför mig och slår i det hjälmbeprydda huvudet och bryter (?) ett finger. Helt galen vurpa och han svimmade nästan när han försökte resa sig upp så vi satte honom ner och inväntade ambulansen (vi var tre stycken som stannade och hjälpte till).

Orsaken till att han tappat greppet var en valaffisch på marken och valet blev nog lite lättare för honom nu när Folkpartiet kan räknas bort... Kände mig rätt dum när jag cyklade därifrån utan hjälm. Ambulansen hade nyss kommit från en cykelolycka vid Gullmarsplan och det var tydligen en vid Stadsgårdskajen också. Man blir ju lite skraj.

Idag var det dock ljuvlig cykling på nypumpade däck. :)

Ja just i dessa dagar blir det nog en del olyckor med tanke på hur många oerfarna cyklister som är ute och skapar trängsel och farliga situationer.

Det är verkligen inte vi snabba pendlare som utgör den största faran.

lavrell skrev:
> Ja just i dessa dagar blir det nog en del olyckor
> med tanke på hur många oerfarna cyklister som
> är ute och skapar trängsel och farliga
> situationer.
>
> Det är verkligen inte vi snabba pendlare som
> utgör den största faran.

Fel analys. Det är ofta precis tvärt om.

Låg på rulle i morse hela Götgatan bakom en snubbe som höll bra tempo på sin orangea (hur böjer man ordet orange förresten) fatbike (det är väl så de heter?) med GIGANTISKA däck! Såg skitjobbigt ut.

Sen kom jag till Götgatsbacken upp för krönet och la mig i kö uppför den smala cykelbane-trottoaren men en kille på fixie hade bråttom och skulle köra förbi och körde ut på den enkelriktade (i motgående körriktning) bilvägen. Hans ögonmått kan inte vara så bra för det var max en halmeter marginal mellan trottoar och en skåpbil som väntade vid rödljuset och snubben slog i backspegeln med axeln och hamnade gränsle över cykeln på nåt sätt.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Låg på rulle i morse hela Götgatan bakom en
> snubbe som höll bra tempo på sin orangea (hur
> böjer man ordet orange förresten) fatbike (det
> är väl så de heter?) med GIGANTISKA. Såg
> skitjobbigt ut.

Enligt SAOL är orange oböjligt, men kan även böjas med orangea. Så det är helt korrekt.

Nåt som är oböjligt borde inte gå att böja tycker jag. Men vem är jag att argumentera mot SAOL...

Våga vägra orange: http://www.brandgult.se/

Medvindpendling på morgonen i strålande solsken
Motvindspendling hem kl 22, sega ben, mörkt - märks att vi snart skriver september.

Senast ändrad:
och här är en bild på mina nya brandgula pedaler:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    82.8 KB · Besök: 44
Lite observationer så här på fredagsmorgonen.

- Varför kan de aldrig blåsa lika mycket medvind på morgonen som det blåser motvind på hemvägen...
- Tycker det verkar som om det är fler med hjälm nu. Dock fortfarande skrämmande många utan...
- Har folk nått emot att pumpa sina däck? Tror "alla" som jag mötte cyklade om imorse (speciellt de på hybrider) har för lågt däckstryck, speciellt bak...

Men det är ju fredag i alla fall :)

bojsänke skrev:
> Falling down.
>
> Nu har jag fått nog av att smittrafiken vid
> Hornsg/Götg. Är det inte en buss på väg kommer
> jag dra rakt ut och så får det gå som det går.
> Alla jävla puckon får väl försöka förklara
> hur de lyckats köra på en cyklist i en korsning
> de inte får köra bil i till att börja med.

Aha, du tänker förverkliga ditt nick.

Fortran skrev:
> Våga vägra orange: http://www.brandgult.se/
>

[gilla]
Äntligen någon som sätter ned foten!

Dagens pendling började med tomt däck i garaget och batteriet på DI2 ville inte vara med å leka.
Men det laddades tillräckligt under slangbytet för att räcka till jobbet i varje fall (24km).

Senast ändrad:
Skön pendling idag något senare än vanligt. Extra stökigt vid slussen när en större skåpbil stod på cykelbanan vid horns/götgatan och försökte ta sig ut mot alla cyklister. Gick sådär kan man väl säga.

tillbaka i sadeln efter 3 dagars frånvaro pga magsjuka, tänkte att jag skulle ta det lungt, men det gick rätt fort ändå.

Jag har börjat lägga om strategin lite och kör rejält mycket tyngre motstånd och med hög intensitet på pendlingen för att bygga ben för att vara förberedd inför hockeysäsongen. Jag blir rejält mycket mer sliten såhär framåt slutet av veckan så helgen kommer verkligen lägligt.

I övrigt inget speciellt förutom att en gubbe bestämde sig för att gå rakt ut framför mig i cykelbanan på strandvägen trots att han står en stund och avväger när han ska gå. Resulterade i en rejäl inbromsning och utskällning från min sida. Något nersatt uppfattningsförmåga kan man misstänka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp