Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Möte en kille 15.50 typ som var på väg mot Huddinge strax efter Statoil vid korsningen Ågestavägen, han hade en megastark lampa. Innan jag han börja svära inombords bländade han av och när vi möttes höll han till och med för den med handen. Blev så glad att jag var tvungen att hälsa. Var det någon här?

Annars rullad det på bra med premiär för singelklinga och nya bromsar.

Senast ändrad:
Bedårande vackert. Stockholm sett från årstabron i snöyra är svårslaget. Hade jag känt honom personligen hade jag försökt jaga ut federico på ett fotouppdrag. Trafiken var lugn och beskedlig.
Hade jag inte rullat så sent från jobbet så hade det blivit vägen hem via Ekerö.
Aningens knepigt att klä sig dock, och måttlig till obefintlig bromsverkan, trots ceramicfälgar. Dags att få ändan ur vagnen och ordna skivbromskonverteringen också.

MaxPower skrev:
-------------------------------------------------------
> Möte en kille 15.50 typ som var på väg mot
> Huddinge strax efter Statoil vid korsningen
> Ågestavägen, han hade en megastark lampa. Innan
> jag han börja svära inombords bländade han av
> och när vi möttes höll han till och med för
> den med handen. Blev så glad att jag var tvungen
> att hälsa. Var det någon här?
>
> Annars rullad det på bra med premiär för
> singelklinga och nya bromsar.

Trevligt att träffas.

Jo tack, bra motvind och snö som kändes bra i ansiktet. Behöver skaffa mig en keps då det är lite väl farligt att stirra ner i marken då det gör så förbannat ont att titta upp.

Fick dessutom ett uppdrag av min fru att handla lite på vägen hem, så det blev 3km extra, kändes inte helt välkomna just då.

izar skrev:
> Behöver skaffa mig en keps då det är
> lite väl farligt att stirra ner i marken då det
> gör så förbannat ont att titta upp.

En keps kommer du inte långt med. Ta en sådan här
glasgon.jpg

Jag är besviken på Sven, eller det kanske egentligen är SMHI som bommade igen. Gårdagens missärindex kom bara upp i 3,65 mot förra vinterns toppnotering på 8,03.

Rock skrev:
> 1500 avverkade mil.

4.1 mil/dag, det är riktigt bra!
Jag har idag 574 mil gjorda, och kvar i år finns 26 mil fram och tillbaka till jobbet att göra, blir exakt 600. Årssnitt 1.6 mil/dag.

Det blir många mil. Dom dagarna jag pendlar blir det strax under 6mil sen har det blivit ganska många träningsmil också. Mätaren passerar nog 1650mil på måndag.

Imponerande mil! Kör ni så jäkla mycket på väg eller får man räkna in trainermil i de siffrorna?

Tillbaks till jobbet efter snart en veckas DÖDSförkylning och idag fegade jag och tog bilen. Vansinnigt träningssugen men tror inte riktigt kroppen är redo så jag tänkte mjukstarta med cykelpendling i morgon.
Av det jag kunde se från bilen så såg det ut att vara väldigt antingen eller på Göteborgs cykelbanor, antingen välröjt eller tjock, knagglig och frusen slask.

Liksom emilh här ovan har jag vart borta från cyklingen en vecka och jävlar vad det märktes, fan att man var i så kass form att en veckas paus sabbar allt. Spottade ut lungorna redan innan Tranebergsbron....

Tur att man nästan är solo på cykelbanorna så man slipper skämmas.

Nacka kommun: Föredömligt. Snöpinnar, sopat, sandat. Bra!

Stockholms kommun: Looozerz i år igen? Tonvis med DÖDSSALT. Kanske för att kompensera för förra årets fadäs, men 2 fel gör inte 1 rätt! Gatukontoristerna verkar inte vara cyklister.

Dubbdäckspremiär. Fint vinterväglag i huddinge, äckliga sopsaltade cykelbanor med fläckvis dödshalka i stockholms kommun.

nikasp skrev:
> Imponerande mil! Kör ni så jäkla mycket på
> väg eller får man räkna in trainermil i de
> siffrorna?

Trainer räknas enbart som tid, aldrig km.

Finfin pendling idag. I Upplands-Bro var det mer snö än Järfälla och Stockholm. Självklart hade Upplands-Bro kört samma taktik som föregående vintrar, strött lite grus ovanpå och hoppats att det skulle hjälpa.

Gled fram på sopsaltade gator, åtminstone fläckvis...

Får sopsaltaren inte åka på broarna? Jag tänker på lilla bron mitt emot gamla söderstadion (öster om nynäsvägen) samt Johanneshovsbron.

Bron fryser på mycket snabbare än GC-banan, så den ser oplogad ut i jämförelse. Däremot så verkar det vara 100m glapp mellan plogdistrikten lite mer norr om bron, där GC-banan går jämte vägen.

Sopsaltaren är fantastisk, men det blir än mer uppenbart vart de slarvar med utförandet när det blir så bra där det blir rätt.

Min androidlur hade krashat igen under natten så det blev försovning, dags för vanlig väckarklocka. Saknar gamla jobbet på Skatteverket på vintern, stor cykelparkering och tvättplatta.

Tog monstervinterpendlarcykeln idag igen, dubben behöver sin tid på asfalt. Bara att bröta på.

rikard skrev:
> Bron fryser på mycket snabbare än GC-banan, så
> den ser oplogad ut i jämförelse. Däremot så
> verkar det vara 100m glapp mellan plogdistrikten
> lite mer norr om bron, där GC-banan går jämte
> vägen.

Ja, där glappar det också. Fast jag trodde inte det kunde frysa på när det var sopsaltat och bara -2 grader.

> Sopsaltaren är fantastisk, men det blir än mer
> uppenbart vart de slarvar med utförandet när det
> blir så bra där det blir rätt.

För att vara lite gnällspik så är numera 80% av min pendlingsväg på bar asfalt, men de övriga 20% är på blankis så där behövs dubbarna sannerligen.

staine skrev:
> Nacka kommun: Föredömligt. Snöpinnar, sopat, sandat. Bra!

+1
Hur fint som helst förbi Hellas och genom Sickla.

> Stockholms kommun: Looozerz i år igen? Tonvis med DÖDSSALT.

Var hittade du det saltet? Vid Lugnets industriområde?
Lite spårigt innan tunneln mot Slöstan, men i övrigt tyckte jag det var kanooners.

Premiär för vinterskor och -handskar. Skönt!
Tog en extra underställströja. Halvkokt!

Jag borde lägga ner ett par tidningar på golvet i förrådet. Som det är nu rinner det slask i bokföringen.

Dom saltar så noga så noga sååå, bl.a. längs Magelungsvägen, kanske längs Huddingevägan också :-(

Scary, smala dubbdäck plus för liten cx var ingen bra kombo, får bli MTBn till de fixat plogningen ordentligt igen. Förkylningen hänger i också, men nu lever jag efter devisen, om jag inte är tillräkligt frisk för att cykla, då är jag inte tillräckligt frisk för att jobba heller.

idag var det riktigt halt o på gruset, re-frusen slask.
mötte inga cyklister förrän på plogade och grusade cykelbanan.

Bilagor

• 20131209_083416_resized.jpg
    20131209_083416_resized.jpg
    33 KB · Besök: 60
Arsozath skrev:
> Scary, smala dubbdäck plus för liten cx var ingen bra kombo

Va? Jag tyckte sambons cross med Schwalbe Winter 30 funkade skitbra. Var cyklar du?

Utebliven pga lite hängighet men framför allt för att mitt pendlarök är just ett ÖÖÖK! Skulle byta till dubbat igår och insåg att navet bak typ skurit ihop, bakskärmen gick i tusen bitar och länkarna på kedjan har kärvat ihop så de knappt viker sig längre samt är för kort för det större drevet bak (21 vs 19). ;-)

Aaah... behöver hitta en påse pengar och köpa nytt pendlarök!

Stumpy skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Scary, smala dubbdäck plus för liten cx var
> ingen bra kombo
>
> Va? Jag tyckte sambons cross med Schwalbe Winter
> 30 funkade skitbra. Var cyklar du?

Nordöstra småland. Grusväg plus landsväg. Landsvägen gick ganska bra, men grusvägen var hopplös. Körde i bilspåren men de höll inte så helt plötsligt började det spåra, var nog nära att köra ikull iaf en 3 gånger på 700 meter. Kom försent till tåget, men det var ännu senare så det gick bra iaf.

Cyklade från Skanstull till Vällingby natten mellan Fredag och Lördag var nog den sjukaste cykelturen hittills... rullande ner för backen från Västerbron och det blåste så hårt att jag blev nästan stillastående. Sida mot hela vägen hem sämsta rullsnittet någonsin.... 18km/tim.

Ja de som säger att man inte behöver dubbdäck i Göteborg va nog inte ute i morse.
Hela staden är glaserad och spårig riktigt roligt och inte så många möten.

-Åke

Kul att cykla med W240 nu! Is i princip hela vägen till jobbet. Blä, massa plusgrader utlovat hela
resten av veckan nu.

Misärpendlaren skrev:

>
> Ja, där glappar det också. Fast jag trodde inte
> det kunde frysa på när det var sopsaltat och
> bara -2 grader.

Det är inte omöjligt att de stänger av saltet när de åker över bron, för att inte saltet skall korrodera räckena och broinfästningarna. saltlaken skvätter mer än fast salt, så det skulle kunna vara ett problem. Men det låter lite långsökt.

Körde post-förkylningstempo, det i kombination med grova W106-däck gjorde att jag blev kränkt av hybridpendlare 3 ggr (varav två i uppförsbacke) bara på vägen till jobbet, ungefär så många ggr jag blir kränkt på en vanlig månad.

Skönt med lite riktigt vinterväder (dvs snö istället för osynlig dödsis), men det kändes kallare i ansiktet än de -1 som termometern visade. Kanske den sommartunna huden som inte härdats än?

Jag måste nog göra mig av med a10-däcket. Slirade vilt idag.

kan bara hålla med, frågan är om det blir lika roligt att cykla hem senare? (utan dubb) rocket ron.

Marathon Winter fram.
Conti Winter TopContact dubbfritt bak.

Win.

W240 fram Marthon winter bak, försöker intala mig att det ger mer träning.

Toppen i morse, men en förkylning har slagit till ordentligt under dagen så nu känns det lite sisådär att rulla hem, och framför allt känns prognosen inte så bra för resten av veckan. Agghaaa!

evo skrev:
> Jag måste nog göra mig av med a10-däcket.
> Slirade vilt idag.

Oj, då. Hade det däcket som en plan B, innan jag äntligen fann Schwalbe Winter. Har beställt dem nu och hoppas att jag blir supernöjd!

Eftermiddagspendlingen på södertörn var suverän i den bleka vintersolen. Välpumpade Schwalbe winter fungerar väl på asfalt och vinterväg.

Härlig pendling då jag nästan helt slapp slask och bara hade snö och is. De verkar inte salta på min fördväg än i alla fall!

Bitvis rätt äckligt i Göteborg där det som var slask med fotspår i igår har frusit till massiv is. Mycket skridskobanor där det runnit vatten över som frusit. Många som gick på cykelbanan för att gångbanan var i ännu sämre skick.

Behöver nog höja trycket lite i W240 också, sänkte rejält igår i den nyfallna snön men det kändes rätt osäkert på hårdare underlag.

Förvånansvärt många som cyklade dubbfritt ändå även om de flesta så ut att cykla på äggskal.

Underbar, en ynnest, genom skogen längs med Edsvikens svarta, blanka vatten, i månsken, N-A-J-S!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp