Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
federico skrev:
-------------------------------------------------------
> 8 November

Imponerad av dina bilder, vad kör du med för kamera? redigerar du dem eller är det real shit?

Bullabus skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 8 November
>
> Imponerad av dina bilder, vad kör du med för
> kamera? redigerar du dem eller är det real shit?

Ett par exempel på tidigare svar:
http://happymtb.org/forum/search.ph...match_dates=0/match_forum=ALL/match_threads=0

http://happymtb.org/forum/search.ph...match_dates=0/match_forum=ALL/match_threads=0

:-)

Bullabus skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 8 November
>
> Imponerad av dina bilder, vad kör du med för
> kamera? redigerar du dem eller är det real shit?

Tack!
Använder en 1100D när jag cyklar och idag med ett 50mm 1,4. Fotar raw och framkallar i Lightroom, lite olika hur mycket jag drar i spakarna. Det är inget klipp och klistra i bilderna ni ser här, kan hända att jag retuscherat bort någon störande linsöverstrålning.

F**k, blir kvar ett tag till och kan notera att kl 16:10 är det för mörkt för att köra utan lykta. Lär bli pianostilen hemåt om 1-2 timmar.

Riktigt soligt och varmt på hemvägen. Synd bara att det är svårt att zencykla och njuta när man är kissnödig. Tog det ändå lugnt och konstaterade att messenger bagen är grymt bekväm även med några kilo mat och öl i.

Imorse var inget minnesvärt. Seg morgon, var sen, mjölksyran sprutade ur öronen för nästan ingenting. Blä.

Höll på att fronta med en ninjadam som vinglade på vänster sida på cb. Upptäckte henne innan hon upptäckte mig och väjde ut i gräset utanför cb. När hon väl upptäckte mig girade hon typ 90 grader höger men höll sig på cykeln.

Känslan av fredagsölen efter fem pendlingsdagar är ju rätt go

Blev påkörd på cykelbanan längs med Ulvsundavägen vid Ulvsundaplan av en bil som kom från Lillsjönäsvägen och skulle korsa cykelbanan ut på Ulvsundavägen. Jag uppfattade att han stannade för att släppa förbi mig. Han tittade tydligen åt vänster och såg mig tydligen aldrig.. Jag var klädd i neongul jacka samt en Philipslampa på styret.

En lufttur över huven och en cykel som jag inne riktigt hunnit inspektera skadorna på än, framhjulet är historia i alla fall, höger barend gick av och pulsklockan fick sig en del repor. För egen del gick det bra. vänster knä fick en smäll och lätt stukad handled/tumme på höger hand och eventuellt en lättare lårkaka på höger insida lår.

Man blir ju rätt adrenalinstinn av sånt här. Tankarna i huvudet: 1. Hur ska jag hinna till dagis innan de stänger? och när jag såg cykeln 2. Hur ska jag nu kunna cykla till jobbet på måndag?

Killen som körde på mig skjutsade hem mig och cykeln.

Senast ändrad:
Jag tror samma kille var på besök i norrort i går. En Audi kommer från Danderyds gymnasiums parkering och ska ut på vägen. Han stannar och tittar (jag ser ansiktet). Jag kör på bilvägen (eftersom de grävt upp cb) med Philipslampan + en liten blinkande diod i neongul jacka. 2 meter framför mig kör han ut! Jag hinner dock väja. Han kör med öppet fönster och jag undrar vad han håller på med. OJ! Ropar han till uppenbarligen överraskad och lite skrämd. Varpå han stannar och kör inte en meter till. Märkligt!

Glöm inte att meddela försäkringsbolag och besök läkare om nåt skit dyker upp senare!

Senast ändrad:
Fin hempendling stack innan det blev mörkt. Såg en bil som stod på cykelvägen mellan Spånga-Barkarby med dörren öppen. Jag plingade några gånger en gubbe hoppade ur gräset och stängde gräset och bad så mycket om ursäkt och jag tackade för hjälpen!

Igår blev jag semikränkt. Var på väg hem efter en halvt misslyckad happy cross raid för min del. Var lite vilse och hamnade till slut på en cykelväg på väg mot Sollentuna. Plötsligt ser jag en snubbe på en hybrid med en Halogen Silva lampa komma upp på vänster sida, kränkning tänker jag! Ökar lite inte mycket men han har svårt att öka mer så jag ligger där ett tag och tänker att jag släpper honom några meter men hakar ändå på. Sedan visar det sig att han kör som f-n i kurvorna i hällregn och relativt nylagd svart asfalt. Eftersom detta är relativt okända vägar för mig så bestämmer jag mig snabbt för att släppa honom. Så här dagen efter tänker jag - better safe than sorry!

Pendling/Fundering
Riktigt fint nuförtiden. Lagom svalt och rätt öde på cykelbanorna. Kontemplativt liksom. Vägen svirrar förbi och cyklistmeditationen kan få fritt spelrum. Den där trivsamma kombon av vagt vandrande tankar som liksom svagt påverkas av fragment av lukter och glimtar av situationer. Över (eller under) svävar fonden av veckans olika vedermödor. Lägg till den trivsamma njutningen av fartvinden mot kinden.
Vid ögonblick som såhär frågar jag mig
1 varför cyklar inte fler människor till och från jobbet eller bara sådär närsomhelst? Det är ju så jävla skönt !!
2 hur kommer det sig att diskussionerna på happy många gånger blir så in i baljan teknik-fokuserade ? För jag tror ju ändå att vi (cykelknasar) i grund och botten gillar upplevelsen mer än teknokrat-nörderiet.

Nåja: trevlig helg och ha det riktigt skönt.

M

Slängde på dubbdäcken igår och kändes synerligen tungt att cykla till och från jobbat idag (natt). kan iofs vara knäböjen jag körde igår som spökade. Men vacker, svalt och nästan lite ödsligt på cykelbanorna.

MartinC skrev:
> Vid ögonblick som såhär frågar jag mig
> 1 varför cyklar inte fler människor till och
> från jobbet eller bara sådär närsomhelst? Det
> är ju så jävla skönt !!
> 2 hur kommer det sig att diskussionerna på happy
> många gånger blir så in i baljan
> teknik-fokuserade ? För jag tror ju ändå att vi
> (cykelknasar) i grund och botten gillar
> upplevelsen mer än teknokrat-nörderiet.
>
Du besvarade fråga 1 med fråga 2. Så här års tror många att det krävs massa prylar och polarutrustning för att cykla vilket gör att på- och avklädning tar 10 minuter. Då tar man hellre bilen, tuben eller en promenad.

KISS (Keep it simple, stupid) är mitt motto, prylar dödar spontancykling.

Bra pendling idag också. Lugnt i trafiken innan alla har vaknat upp från gårdagens vindunksmarinad.

Mr Orange skrev:
> MartinC skrev:
> -----
> > Vid ögonblick som såhär frågar jag mig
> > 1 varför cyklar inte fler människor till och
> > från jobbet eller bara sådär närsomhelst?
> Det
> > är ju så jävla skönt !!
> > 2 hur kommer det sig att diskussionerna på
> happy
> > många gånger blir så in i baljan
> > teknik-fokuserade ? För jag tror ju ändå att
> vi
> > (cykelknasar) i grund och botten gillar
> > upplevelsen mer än teknokrat-nörderiet.
> >
> Du besvarade fråga 1 med fråga 2. Så här års
> tror många att det krävs massa prylar och
> polarutrustning för att cykla vilket gör att
> på- och avklädning tar 10 minuter. Då tar man
> hellre bilen, tuben eller en promenad.
>
> KISS (Keep it simple, stupid) är mitt motto,
> prylar dödar spontancykling.

Snacka om brist på perspektiv...
Det finns cyklister som pendlar i t.ex. Norrbotten också, jag tror nog att vi har lite högre ställda krav på utrustning, belysning och kläder än ni söderut som har "värmestugor" och räddningstjänst/ambulans inom några minuters radie hela tiden.

Ensamvargen skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > MartinC skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vid ögonblick som såhär frågar jag mig
> > > 1 varför cyklar inte fler människor till
> och
> > > från jobbet eller bara sådär närsomhelst?
> > Det
> > > är ju så jävla skönt !!
> > > 2 hur kommer det sig att diskussionerna på
> > happy
> > > många gånger blir så in i baljan
> > > teknik-fokuserade ? För jag tror ju ändå
> att
> > vi
> > > (cykelknasar) i grund och botten gillar
> > > upplevelsen mer än teknokrat-nörderiet.
> > >
> > Du besvarade fråga 1 med fråga 2. Så här
> års
> > tror många att det krävs massa prylar och
> > polarutrustning för att cykla vilket gör att
> > på- och avklädning tar 10 minuter. Då tar
> man
> > hellre bilen, tuben eller en promenad.
> >
> > KISS (Keep it simple, stupid) är mitt motto,
> > prylar dödar spontancykling.
>
> Snacka om brist på perspektiv...
> Det finns cyklister som pendlar i t.ex. Norrbotten
> också, jag tror nog att vi har lite högre
> ställda krav på utrustning, belysning och
> kläder än ni söderut som har "värmestugor" och
> räddningstjänst/ambulans inom några minuters
> radie hela tiden.

Kunde inte sagt det bättre själv, inte en pinal i onödan. Orkar inte ens ta på hörlurarna och lyssna på radion på vintern då det blir för mycket pyschel att ta på sej.

pMr skrev:
> Hmm.. Minusprognos imorn. Dubbdäck på?

Jag chansar inte. För mig är det dubbdäck på om det är < 3 grader. Har nämligen dragit omkull i +3 och svartis och det var ytterst oskönt (redan i oktober för några år sen).

I dag har det regnat och det är väldigt blött överallt. Om prognosen stämmer och det fryser på så kan vi nog få läsa om många vurpor imorgon bitti.

Blir nog dubbdäck på fram åtminstone nu i veckan. Återstår att se hur halt och äckligt det blir imorgon, det är ju som sagt riktigt fuktigt ute.

Egentligen borde jag ta mig i kragen och fixa det redan ikväll. Ska jag vara så ambitiös?

Nä. Inte för Sthlm. Ser ut att vara många plus hela veckan ut. Ja byt int'.

Tre av fyra vädertjänster (inte SMHI) säger någon minusgrad inatt och sen varmt resten av veckan.

Äh. Jag väntar några dagar till. Får ta det piano imorrn.

Äh, jag gick ut o bytte. Får väl starta 10 minuter tidigare imorn.

Rattnalle skrev:
> Tre av fyra vädertjänster (inte SMHI) säger
> någon minusgrad inatt och sen varmt resten av
> veckan.
>
> Äh. Jag väntar några dagar till. Får ta det
> piano imorrn.

yr.no säger -1 både torsdag och fredag också. Imorrn har de dock nu ändrat sig från -1 till 0. :)

BOFH skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Tre av fyra vädertjänster (inte SMHI) säger
> > någon minusgrad inatt och sen varmt resten av
> > veckan.
> >
> > Äh. Jag väntar några dagar till. Får ta det
> > piano imorrn.
>
>
> yr.no säger -1 både torsdag och fredag också.
> Imorrn har de dock nu ändrat sig från -1 till 0.
> :)

Inte på västkusten. Då är det bara imorgon :)

De fyra vädertjänsterna är för övrigt: DMI, YR, SMHI och Foreca.

Senast ändrad:
Helt underbar kvällspendling till nattpasset på jobbet, i höjd med Stocksundsbron ringer kollegan & undrar när jag tänker komma till jobbet då jag började för 5 min sedan... det höll på att bli personbästa på den pendlingen kan jag säga :-)

Rattnalle skrev:

> Inte på västkusten. Då är det bara imorgon :)

Ok då :)

Dags att inviga min nya pendlarcykel

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    108.3 KB · Besök: 56
Skön, ödslig. Det enda som störde var rasslet av mina j-la dubbar och en rinnande näsa. Perfekt temperatur för pendling tillräckligt kallt för att slippas svettas och tillräckligt varmt för att inte frysa. Jag var klädd i tunn skaljacka, goretex överdragsbyxor, merinounderställ, buff och fingervantar.

JKolmo skrev:
> Vilken liten klinga! ;-)

Dåligt med bara en 46a jag vet ;)

Cykeln levererade helt enligt plan, fick stanna och sänka sadeln en cm och även justera styret lite. Dagen till ära så möttes jag av första halkan. Så blir väl till att sätta på dubbdäck om några dagar om detta fortsätter.

Skönt väder idag och fin morgon. Träffade på tre trafikanter med annorlunda syn på trafikregler och vett, två motorburna varav en var en taxi (oväntat va?) och en liten lastbil och sen var det en cyklist.

Incident #1: Taxi som gör en vääääldigt plötslig "dubbelt heldraget" sväng för att landa i cykelbanan, tvärnita och sedan göra en ny "dubbelt heldraget" tillbaka. Som tur är förutsåg jag detta och skuttade glatt upp på trotoaren istället...

Incident #2: Liten lastbil som kör ut från Medis T-bana, blänger på mig från ca 5m avstånd och jag kommer i ca 20km/h, fortsätter ut i cykelbanan, stannar, blänger lite till, står kvar.... även detta förutsågs och jag lade mig i mötande körfält för att undvika att välta lastbilen vid en kollision!

Incident #3: Dåraktig snabb kärring på hybrid utan lysen som bestämmer sig för att rödljuskörning i mörk korsning är en briljant idé. Förutsågs inte alls men undveks med en ninjas reflexer och en jävla massa flyt. Tror dock inte kärringen märkt nåt öht då jag cyklade upp längs med och blängde ut henne utan reaktion.

Så det var en ganska händelserik morgon. Jag inser mer och mer att min pendlarhoj börjar sjunga på sista versen. Min Surly Steamroller gör sitt åttonde misär-år och börja knorra en del nu! Tyvärr ryms inte en ny pendlarhoj i min ekonomi så jag får glatt stå ut ett tag till trots att ramen typ slår knut på sig själv när man står upp och bryter ;-)

Dubbdäckspremiär. Gick ganska fort ändå. Nu ska jag bara fundera på när det är dags för dubbdäck på cykel nummer 2.

+2 hemma och ingen is, så fortfarande GP4season däcken på, va lite glittrande asfalt vissa ställen.

Underbar morgon i västerort. Vindstilla klart och plus noll-ish utan is. Avvaktar dubb lite till. Bytt till vinterplattisarna wellgo b54. Sjukt stabila: monstergrepp och inne på tredje året utan knorr eller knirr.

Som Rattnalle sa så var det fuktigt igår kväll och minus på morgonen så det blev en bitvis lugn pendling. Många cyklister är fortfarande ute.

Det är visserligen inte aktuellt ännu, men jag kom på en ordvits av en happyits signatur - utan dubb är man inte riktigt klok.

Dubbisarna monterade på familjens pendlarhojjar. Lika trevligt som det är att meka finracer/mtb, lika j#!?**ligt är det att meka standardcykel. Tycker jag...

Jag brukar nästan aldrig se föräldrar cykla med sina barn till skolan, men idag var det en som var ute med två småttingar, det var riktigt roligt att se =)

Det tog lite längre tid att få upp värmen idag. Huj vad jag frös första 5km.
Nu verkar så gott som alla färgglada löv ligga på marken och ruttna. Ska bli spännande att se om federico kan få det att se vackert ut ändå. Novemberdepression.

Janek skrev:
> sneeze skrev:
> > *Svoooch* och cykeln försvann, hann bara tänka
>
> > att jag är en klant och borde ha cyklat som
> Ulla
> > vill att vi 08'or cyklar; sakta eller helst inte
>
> > alls.
> > Byxor*2, skoöverdrag och telefon åt skogen.
> > Resten lagar sig själv.
>
> Aj fan, trist på de förstörda grejerna. Hade du
> telefonen i benfickan? Brukar ha min telefon så
> när jag pendlar, och har funderat på om det
> verkligen är smart med tanke på eventuella
> krascher.
>
Benfickan så klart... har också haft tanken på att det är mindre bra.

swedo skrev:
> Det har sagts förut men tåls att upprepas.
> Om du var på väg till jobbet så kolla vilken
> försäkring du har (på jobbet). Imånga fall klassas det
> som arbetsskada och vilkoren brukar vara generösa.
> Förra gången jag krashade fick jag för handskar hjälm
> utan snack (och då var det ändå dyra grejer ; 1500).
> Har inte skickat in för krashen i förra veckan än.

Jo jag vet, kollade lite snabbt med jobbförsäkringen. Men tyvärr verkar den endast gälla om jag har varit in till läkaren. Ain't nobody got time for that!
Men hemförsäkringen täcker (ingår i Trygg Hansas grundförsäkring) och jag har aldrig haft några som helst problem med dom. Tyvärr så vill dom se ett kostnadsförslag på reparation av mobilen. Vilket innbär att jag måste skicka in den till en auktoriserad verkstad för att få ett kostnadsförslag...
Så tiden går :-(

Hempendlingen däremot var roligare, cyklade vilse i mörka skogen. Träffade på några orienterare som kunde peka mig i rätt riktning.

Idag var det lite för mycket vantar annars perfekt.

Emmet skrev:
-----------------------------------------------------

> Killen som körde på mig skjutsade hem mig och
> cykeln.

Trist med olyckan men tur att du klarade dig relativt oskadd iallafall. Se till att kolla ram o gaffel ordentligt.

Min egen pendling var kall och relativt odramatisk sånär på en äldre kvinna av typen som bytte till vänster sida inne i en kurva, det var bara för mig att dra ut på gräset för att undvika kollision. Det blir nog byte till dubb på CXen i veckan.

Samma här cyklade på helspänn i morse, inge roligt. Testade mina nya skoskydd så det va varmt och skönt om fötterna.

-Åke

provade lite blandmissbruk i min motion igår med en löpartur. benen var måttligt imponerade av påhittet, och en tå blev rent upprörd. fick bli kommunalt idag. första pendeltåget var överfullt, och kan ni tänka er, nästa var faktiskt bara en minut bakom, som utlovat!
kanske läge att köpa en trisslott?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp