Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kallare idag. Behöver definitivt nya vantar, förhoppningsvis levereras de idag.

Mycket glest i trafiken till och med för att vara fredag. Benen kommer inte tillbaka. Kanske måste helgen spenderas med vila, eller skall de skrämmas igång med ett intervallpass?

Så nice. Riktigt cripigt, tomma cykelbanor och lite lite ljusare än igår. Det har vänt. Pendelmässigt inget att rapportera.

Skogspendling genom nackareservatet idag. Bättre än sopsaltade cykelbanor. ?

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    238.1 KB · Besök: 41
Nu kom snön till Lunds kommun. Upp till en hel centimeter nysnö kom i natt. Med plusgrader i luften kommer snön att ha smält till middagstid. Inga som helst problem att cykelpendla m.a.o.

Kalt och halt på sina ställen. Såg en röd baklampa långt framför mig under en stor del av pendlingen men kom aldrig ifatt.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Makalösa färger i dina senaste bilder federico.
> Jag har beundrat alla andra bilder också men vill
> inte vara för tjatig varje dag. Som jag sagt
> förut, får jag bara kolla en grej om dagen på
> happy så blir det garanterat dina bilder. Tack!

Tack själv för fina och värmande kommentarer!

kitzblitz skrev:
> Jag ser fram emot Federicos måne-bild idag!

Tyvärr hade månen åkt ner för mycket, och så cyklar jag åt fel håll vilket gör att man missar en del vyer bakåt. Däremot var det en riktig skräckfilmsmåne över city igår när jag cyklade hem, den låg bakom några moln och på något sätt blev den en bred diffus ljusstråle ner över husen, tyvärr helt fel objektiv för att få en bild från västerbrons västra sida.

Dagens bild, isen har lagt sig på Årstaviken

Bilagor

• 17jan.jpg
    17jan.jpg
    100.4 KB · Besök: 30
Idag var det faktiskt lite misärfaktor på pendlingen för första gången sen höstregnet försvann i början av månaden.
Vassa snöflingor och riktigt skaplig motvind över Götaälvbron.

Borta vid Järntorget blev jag sedan avklippt av högersvängande hantverkare i bil som jag hade ögonkontakt med innan han gasade ut i svängen. Fick stanna mitt i vägbanan.

Stötte på Ermokratis på vägen också, såg lite frusen ut :)

Krispigaste morgonen denna vinter. Funderar allvarligt på att lägga om pendlarrutten och köra via "inflygningsbanan" och Mariehäll för att slippa den mörka, sopsaltade sträckan mellan Hässelby och Huvudstabron...

-10 när jag drog från Täby imorse. Föredömligt plogade GC hela vägen in till modden i stan. Fattar inte varför Stockholmsstad tror att det räcker att bara salta inne i stan, åk ut till förorten på studiebesök vetja! Rätt mycket folk ute på cykel trots kylan vilket ju är glädjande.

federico skrev:
> Dagens bild, isen har lagt sig på Årstaviken

SNYGGT!

(Först hade jag bara scrollat ner så att bilden "beskars" precis ovanför träden, blev en helt annan bild)

Gårddagens 4*4 intervaller satt kvar i benen, så det blev en ganska lugn färd.

Måste nog säga att jag är ganska nöjd med hur plogningen har skötts i år, det är betydligt bättre än föregående år. Givetvis finns förbättringspotential på vissa sträckor.

Kallaste morgonen hittills. Frös hund om pannan, näsan, fingrarna och tårna men trampade ändå på så gott jag orkade. Benen är inte riktigt på min sida när det är fredag, känner jag. En rejäl vila nu lördag och söndag borde ordna den saken.
Cykeln börjar kännas lite skakig och i morse kände jag att framhjulet glappar. Det får bli lite TLC på pendlaren nu i helgen. Baknavet behöver också en översikt efter måndagens spontana frihjulande. Dessutom är paketet med nya gaffeln *äntligen* på väg från Karlstad. Och med den ett par varmare handlskar också. Fest! Hoppas det hinner köras ut till ICA idag så jag kan plocka upp det i morgon.
Ser fram emot de smalare (och mera lättrullade) dubbisarna också.

Sitter inne och tentapluggar och känner att jag också vill ut och cykla i snön :P

izar skrev:
> Måste nog säga att jag är ganska nöjd med hur
> plogningen har skötts i år, det är betydligt
> bättre än föregående år. Givetvis finns
> förbättringspotential på vissa sträckor.

kan också ha att göra med att vi har fått ca 50cm mindre snö i år. :)

men att vissa gnäller på att det finns sopsaltade och vill köra andra vägar medans andra gnäller på att det inte saltas längre ut på landet är fan magiskt. happypendlare måste vara bland det gnälligaste som sitter på en cykel?

min morgonpendling var rätt händelselös förutom en vänstersvängande cyklist som svänger, tvekar, väntar på något, och sen trampar försiktigt framåt. jag tog det lugnt och väntade på att personen skulle reda ut sina problem och lägga sig till höger så jag kom förbi.

mattel skrev:
> men att vissa gnäller på att det finns
> sopsaltade och vill köra andra vägar medans
> andra gnäller på att det inte saltas längre ut
> på landet är fan magiskt. happypendlare måste
> vara bland det gnälligaste som sitter på en
> cykel?
>
+1, men jag är glad och nöjd bara jag kommer fram utan att skaka sönder. Oplogade nergångna GC vägar är det värsta som finns.

Tror inte någon gnällt på plogning? Däremot salt råder det delade meningar om. Nu när det är så lite snö så går det ju bra att cykla överallt, då kan man ju välja den väg som man tycker är trevligast. :-)

izar skrev:
> > på landet är fan magiskt. happypendlare måste
> > vara bland det gnälligaste som sitter på en
> > cykel?
> +1, men jag är glad och nöjd bara jag kommer
> fram utan att skaka sönder. Oplogade nergångna
> GC vägar är det värsta som finns.

Håller med om det där sista. Den perioden i slutet av förra vintern när jag skumpade fram på fruset snöslask varje dag var den enda gången jag faktiskt övervägde att tillfälligt sluta pendla. Fick ganska ont i handlederna av skumpandet (använder en gammal odämpad MTB på vintern).

Provade på att cykla en lite annan väg idag för att få chansen att ev cykla på sopsaltad cykelbana. Vet inte om Solna kommun har nån sopsaltare, men en bit av cykelbanan längs med Solnavägen var helt helt snöfri och rätt njutbar. Nackdelen med att rulla på snöfri cykelbana är att man inte kan skylla sitt långsamma vintertempo på underlaget längre... :)

mattel skrev:
> happypendlare måste
> vara bland det gnälligaste som sitter på en
> cykel?

Nä, den titeln vinns nog av Cyklistbubblan-pendlare.

Från gårdagens hempendling från Liljeholman via Gamla stan och sedan söderort så blev jag snabbt varse om skillnaden mellan förortspendling och citypendling.
I city var det 'Stockholmssnö' (den där brungråa sörjan som mest påminner om torr mjukglass) men någonstans i höjd med Globen, på väg söderut, så blev snön vit igen. Vit och klistrig. Underlaget varierade från fin, platt asfalt med lite puder på till hårda frusna klumpar av packad snö och is som mest påminde om vårens tvättbrädor på¨grusvägarna. Skakade riktigt illa emellanåt.
Söder om Trångsund övergick snön från att vara klistrig till att bli lös och fin igen, fast mera av den på samma gång. De var avgjort tyngre ju längre söderut jag kom.
Väl hemma så hade cykeln fått sig en aerodynamisk "luftbrytare" nere vid trampnavet. Ganska fin faktiskt.

IMG_0685.JPG

Pendlingen hem igår var händelselös men klart mycket trevligare med vinden i ryggen. Enda smolket var Hemglassbilen som tyckte att cykelbanan var ett toppenställe att stanna på.

Oj!
Lycklig som ett barn körde jag första riktiga jobbpendlingen på 4,5 år i morse. Det var myggfritt vid starten och jag blev kränkt av 3 svettogubbar på CX (helt OK) en hybrid (sådär) och en jäkla elcykel längs Värmdövägen. Jag hade bestämt mig att ta det lugnt på min 13 gamla Scott Tampico med Nokian W160 på.

Gamla Saltsjöbadsvägen levererade en smått sakral upplevelse där den låg vacker som en tavla i månljuset.Där var jag först ute av de få cykelpendlare som fortfarande kör från Saltis.På måndag ska jag inte packa ner telefonen så jag kan fota.

En xtra underställströja under cykeljackan och ett par långkalsingar under Briko-tightsen gjorde ändå att jag svettades. Mina 8 år gamla MT51 skor med fransiga BBB-överdrag levererade varma tår. Hestra Job handskarna från Fredells är tunna men lik förbannat så svettades jag av membranet i dem. Svetten hann dock inte börja kyla fingrarna. Goretex i handskar är puckat när det inte regnar.

Duschen som Johrn var här och uppdaterade i veckan funkade klockren.

Jag ser fram mot resan hem =)

mattel skrev:
> happypendlare måste vara bland det gnälligaste som sitter på en
> cykel?

Japps, det är helt rätt. Sen tror jag det är mest i den här tråden gnället kommer. Det gnälls och känns nog inte så eländigt när man väl är ute på cykeln. ;)

Min egen pendling var helt utan incidenter eller andra minnesvärda saker. Jag tycker också att bilarna visar mer hänsyn när vi tvingas ut i körbanan än normalt. Eller så ser sicksackandet mellan isklumparna i innerstan så vingligt ut att ingen vågar köra förbi.

Woo woo! Here comes the train! The train of pain and suffering! Woo woo!

Hård motvind och snöfall kombinerat med en liten extra tur var helt underbart!

spännande hempendling, första gången jag önskade att jag satt på mtb:n istället för cx:en med smala mw.

ta det lungt därute!

Myyyyyys! Medvind och en centimeter vit, fluffig snö. Som att glida fram på molnen - tar med mig den mentala bilden till morgondagens stenhårda spinningpass med Sub-gänget :)

Fjärdebrunn skrev:
> Lycklig som ett barn körde jag första riktiga jobbpendlingen på 4,5 år i morse.

Välkommen tillbaka till pendlarträsket!

> Duschen som Johrn var här och uppdaterade i
> veckan funkade klockren.

Brukar inte han vara upptagen med älgjakt i Nynäshamnstrakten såhär års? ;)

Äntligen lite modd!

Cyklade för första gången nya Årstabron i mörker, och det var lite epilepsivarning att köra precis bredvid det där räcket med belysning i. Tur det var några stumpar där det inte lyste så jag hann återfå fattningen...

Tar tillbaks det där besvärligare GC banor. Det var hopp och skutt blandat med en slank han hit och en slank han dit och slank han ner i diket! Klarade mig från vurpor men det var nära ögat. Hade en "Close encounter" med en raggar Volvo som gjorde en vänstersväng rakt framför mig, skivbromsarna levererade!

Tänkte köra ut till Stenhamra och tillbaka, fick avbryta då jag hade medvind ut :) + lampan räcker inte mer än ~2h så vände vid bron innan golfbanerakan, såg en Fredikshofare som svänge av mot Ekerö centrum annars var det rätt öde. Kämpade hem i motvinden och snön började falla igen, men vilket perfekt underlag därute, när jag kom till Alvik så var det klistermodd som gällde nästan hela vägen hem. Lampan dog strax innan Älvsjömässan så det var ninja sista biten. Härlig fredagspendling.

Om ni tycker Stockholm Stads snöröjning är diskutabel så testa gärna Nackas. Slirig modd från mögeludden uppför slakmotan till Nacka forum. Sedan gamla Saltsjöbadsvägen som bjöd på 2 cm halvt ihopfruset slask som smetade fast på däcken till det skrapades av mot skärmarna den sista dryga halmilen.

Det rycker i låren även efter Valpolicellan ikväll och jag är bubblande glad över att få trampa igen

DÖDSMODD på hemvägen. Ordinär vinterpendling o nu är det äntligen fredag! Börjar det inte bli lite ljusare på EM, snart är det vår!!!

vacker och humoristisk bild, jvlr vad du får till det! :)

federico skrev:
> Trevlig helg!

Fan, helvetes jävla kuk, satans dryga vardagspendlare med reflexväst och upprätt sittställning till att ligga på.... Förnedrad uppför Skanstullsbron idag vid 14:45. Hoppas det var nån av er starka här på Happy...annars ska jag sluta cykla för gott... Alternativt elcykel är OK också.

kalis skrev:
> Fan, helvetes jävla kuk, satans dryga
> vardagspendlare med reflexväst och upprätt
> sittställning till att ligga på.... Förnedrad
> uppför Skanstullsbron idag vid 14:45. Hoppas det
> var nån av er starka här på Happy...annars ska
> jag sluta cykla för gott... Alternativt elcykel
> är OK också.

*fniss*
Dags att htfu eller skaffa elcykel. Det är INTE ok att bli kränkt av en reflexväst.. ;)

En krasch påväg till jobbet idag, ytterigare en sönderskrapad KBCK-jacka. I övrigt skönt ute.

Mitt jobb flyttade till Kista vid årsskiftet. Igår cyklade jag för första gången. Bortförklaring: har varit ledig och sjuk innan...

Min sambo, mina syskon och föräldrar brukar säga att mitt lokalsinne är kasst. Men Brommaplan till Kista ska väl inte vara svårt?
På vägen dit hamnade jag i Spånga. På vägen hem trodde jag att jag såg Solvalla, det visade sig vara Friends Arena... Blev sen till Middagen. :) Loggade lite för att jag visste att det skulle gå åt helvete på hemvägen:
Screenshot_2014-01-18-13-20-38.png

Det är fan inte lätt att hitta på cykelbanor bland vägbyggen och annat.

Annars grymt nöjd med nya kontorets cykelparkering. Det är en inhägnad i husets garage och det krävs passerkort för att komma in. Bara att ta hissen upp sen. Lite verktyg och pump finns där inne också.

Dock duger inte min promenad-gubbcykel längre, det är för långt. Det blir kul att köpa nytt. :)

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp