Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En vanlig pendling. Ganska få cyklister på vägarna. De som var höll på bli plockade av en Stockholm taxibil vid slussen. På tal om ombyggnaden av slussen så borde rödljusen synkas för trafiken som är flest. O det är cyklister o gångtrafikanter.

Blev väldigt mycket cykling igår så hade lite ont i knät idag. Bestämde mig för att ta de lungt till jobbet, slutade med snabbaste tiden någonsin med dubbdäck. :)

Någon som har nåt bra tips på en gest man kan göra för att informera bilister att de borde ha blinkat? Bonus om den går att använda när man kör bil själv också.

Black planet skrev:
-------------------------------------------------------
> På tal om
> ombyggnaden av slussen så borde rödljusen synkas
> för trafiken som är flest. O det är cyklister o
> gångtrafikanter.

+100 på den. Från att ha varit en bra och tydlig omledning har den nu dessutom blivit riktigt dålig och trång.

Annars var väl den enda spännande idag att jag glömde sätta på mig hjälmen. Onekligen ganska skönt att bara ha mössa på huvudet. Får se om jag överlever hemvägen också.

Skit! Sned frontalkrock med mötande cyklist på gc-bana. 100 % mitt fel. Trött, disträ. Tittade ned på kedjan som just börjat gnissla oroväckande. Vaknar till av att ngn skriker "men för FAN!!". Krock. Ingen jättefart, 15-20 men tillräckligt för en rejäl smäll.
Genant. Skäms. Ber om ursäkt.

Idag kände jag mig snabb. En hastighetsökning på 25-30% jämfört med förra veckan. Känns att förkylningen börjar lämna kroppen. Smörjande nässpray verkar ha gjort riktiga underverk mot mina torra och infektionskänsliga slemhinnor.

Soligt och varmt var det också, riktigt skön dag. Blev lite överraskad av en bil som körde ut på cykelöverfarten runt ett hörn samtidigt som jag fick möte, jag bromsade inte så mycket eftersom det redan var en cykel på överfarten som jag trodde skulle förebygga utkörande bilar men icke. Tur att jag fått ordning på cantibromsarna ;)

Jag funderar förresten på vad jag ska ha istället för Raphamössan när det börjar krypa upp mot +5 och varmare. Vill gärna ha öronen täckta men av en totalt sett mycket tunnare mössa. Har börjat uppskatta skärmen också. Vanlig cykelkeps med tunn mössa under känns som en suboptimal lösning.

Senast ändrad:
Orkade inte med trafiken hem så jag satsade på 4de kategoribacken istället. Det är en grusväg som går rätt fint över en ås. Lika jobbig som vanligt. Lägsta växel och fick inte upp kadensen över 80, men det kändes bra efter, ja eller typ 10 minuter efter. Kom hem gjorde jag iaf, så nu är det helg. 11 mil cykelpendling denna veckan, ska försöka mig på tre dagar i rad nästa vecka, då blir det nästan 17 mil.

Arsozath skrev:

> ska försöka mig på tre dagar i rad nästa
> vecka, då blir det nästan 17 mil.

Oj, en snabb huvudräkning ger nästan 60km/dag. Det är typ dubbelt så långt som jag kör. Kaxigt att vara dubbelt så bra som jag!

BOFH skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > ska försöka mig på tre dagar i rad nästa
> > vecka, då blir det nästan 17 mil.
>
> Oj, en snabb huvudräkning ger nästan 60km/dag.
> Det är typ dubbelt så långt som jag kör.
> Kaxigt att vara dubbelt så bra som jag!

Stämmer bra. Nuvarande vägval ger 28,3 km enkel väg. "Genvägen" över åsen kapar ungefär 1200 meter, dock blir det backig grusväg istället. Adderas cirka 50 höjdmeter på totalen, men det är ganska jobbiga meter, snittlutning på 8% med två max, en på 19 och en på 15. Men det gick bra, bättre än jag hoppats. Känns som konditionen börjar komma tillbaka efter alla sjukdomar i november-januari.

Dock vet jag inte om jag blir bättre än dig bara för att det är lite längre :)

Hemvägens spotting - allas vår extremt tidssäkra vattenödla Peter stod och skitade ner fingrarna i Skogåsrondellen. God samarit som man är så stannade jag givetvis och erbjöd hjälp att skita ner mig med men det behövdes inte. Dock fick jag bra draghjälp i backarna som återstod. Tack för det.
Lampan funkade bra, det var batteriet. Tur att man släpat med och lämnat kvar en laddare på kontoret.

JockeP skrev:
> Hemvägens spotting - allas vår extremt
> tidssäkra vattenödla Peter stod och skitade ner
> fingrarna i Skogåsrondellen. God samarit som man
> är så stannade jag givetvis och erbjöd hjälp
> att skita ner mig med men det behövdes inte. Dock
> fick jag bra draghjälp i backarna som återstod.
> Tack för det.
> Lampan funkade bra, det var batteriet. Tur att man
> släpat med och lämnat kvar en laddare på
> kontoret.

jag har alltid med mig två par nitrilhandskar så att man slipper det värsta. Stannade för någon vecka sen och gav bort ett par till en medcyklist som precis fått punka men inte behövde min hjälp. Han blev minst sagt glad.

Idag rullade jag om nån på fatbike på Stadsgårdsleden. Ser skithäftigt ut, men inte skulle jag vilja pendla med en. Skulle bli åksjuk av allt gungande. :)

Hybridpendlade hem, kändes lite ovanligt att sitta upprätt, imorgon blir det CX på W106:or.

Rattnalle skrev:
> Jag funderar förresten på vad jag ska ha
> istället för Raphamössan när det börjar krypa
> upp mot +5 och varmare. Vill gärna ha öronen
> täckta men av en totalt sett mycket tunnare
> mössa.

Buff?

Janek skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Jag funderar förresten på vad jag ska ha
> > istället för Raphamössan när det börjar
> krypa
> > upp mot +5 och varmare. Vill gärna ha öronen
> > täckta men av en totalt sett mycket tunnare
> > mössa.
>
> Buff?

Nja. Har börjat gilla skärmen på cykelmössan/kepsen. Skönt alla regniga dagar. Så en tunn belgisk cykelkeps vore perfekt.

Annars har jag min tubhalsduk från Craft som duger som mössa ner till 10-15 minusgrader.

Mörkt och helt ok. En vanlig pendalrdag i februari. Torra vägar, endast lite frusna pölar vid långholmsbron.

Ganska lungt ändå in till slussen och väldigt få medcyklister.

Stod och väntade på grönt ljus på slussen där stadsgårdsleden möter skeppsbron och blir passerade av en kille med reflexväst på mtb som sedan kör rakt igenom rödluset. Killen framför skriker ut till honom nåt i stil med 'Ser du inte att det är rött?, Dra inte ned oss i skiten ditt ärsle!!' varpå killen gav honom fingret och cyklade glatt vidare.

Vad är det för fel på folk som tror att de ska tjäna en millisekund genom att riskera livet och samtidigt få ned oss andra i skiten som stannar?

Benen kändes ovanligt pigga idag, är nog första gången i år. I dylika fall misstänker man ju grav medvind, men yr.no påstår att det var svag sida mot.

Känns som det är lite fler cyklister nu. Och färre lampor.

ipv6 skrev:
> Benen kändes ovanligt pigga idag, är nog första
> gången i år. I dylika fall misstänker man ju
> grav medvind, men yr.no påstår att det var svag
> sida mot.

+1, SMHI påstår att det var en lätt motvind så gick det förvånansvärt snabbt in till jobbet.

Vågar man köpa nya Schwalbe däck eller ska man hålla sig till Nokian i framtiden? Tog bort Schwalbe Winter däcket igår och kan konstatera att det är många hål på insidan orsakad av dubbar som kryper igenom.

En seg pendling genon Sthlm. Inga tack för du cyklar människor som delar ut kaffe o kanelbullar. Det behövs nu..

ipv6 skrev:

> Känns som det är lite fler cyklister nu. Och
> färre lampor.

Jag håller med, det är definitivt fler. Tycker att tillskottet mest är sådana där otäcka snabba cyklar som jag tyvärr är helt chanslös mot med min dubbdäcksförsedda traktor. Jag borde skaffa mig en cross.

Det verkar finnas en halvninja-trend längs min pendlingsväg. De har ljus framåt, men inte bakåt. Såg 4 sådana i morse och ungefär lika många igår. Samt ett par helninjor.

BOFH skrev:
> ipv6 skrev:
>
> Jag håller med, det är definitivt fler. Tycker
> att tillskottet mest är sådana där otäcka
> snabba cyklar som jag tyvärr är helt chanslös
> mot med min dubbdäcksförsedda traktor. Jag borde
> skaffa mig en cross.

Jag sitter ju på en sån där otäck snabb cykel, så jag tycker det är precis tvärtom. Massor av cyklister som verkar sätta en ära i att cykla i en fart så nära stillastående som möjligt utan att trilla :)

> Det verkar finnas en halvninja-trend längs min
> pendlingsväg. De har ljus framåt, men inte
> bakåt. Såg 4 sådana i morse och ungefär lika
> många igår. Samt ett par helninjor.

Jag ser mest helninjor, inga lampor alls, smutsig cykel, svart/grå kläder. Perfekt kamouflage mot våt, skitig asfalt. Man får verkligen anstränga sig för att se dem i gryning och skymning.

Fast å andra sidan känns det som att det blivit mycket ljusare bara den senaste veckan.

ipv6 skrev:

> Fast å andra sidan känns det som att det blivit
> mycket ljusare bara den senaste veckan.

Tyckte det märktes extra mycket i morse. Det var nästan dagsljus när jag var framme vid jobbet kvart i 8. Om nu bara våren och sopbilarna kunde komma ut så jag kan plocka ner racern från väggen :)

BOFH skrev:
> ipv6 skrev:
> -----
>
> > Fast å andra sidan känns det som att det
> blivit
> > mycket ljusare bara den senaste veckan.
>
> Tyckte det märktes extra mycket i morse. Det var
> nästan dagsljus när jag var framme vid jobbet
> kvart i 8. Om nu bara våren och sopbilarna kunde
> komma ut så jag kan plocka ner racern från
> väggen :)

Lite väl optimistiskt än...
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.3957

velocipede skrev:
> Ganska lungt ändå in till slussen och väldigt
> få medcyklister.
>
> Stod och väntade på grönt ljus på slussen där
> stadsgårdsleden möter skeppsbron och blir
> passerade av en kille med reflexväst på mtb som
> sedan kör rakt igenom rödluset. Killen framför
> skriker ut till honom nåt i stil med 'Ser du inte
> att det är rött?, Dra inte ned oss i skiten ditt
> ärsle!!' varpå killen gav honom fingret och
> cyklade glatt vidare.
>
>
> Vad är det för fel på folk som tror att de ska
> tjäna en millisekund genom att riskera livet och
> samtidigt få ned oss andra i skiten som stannar?

Blev du/ni kränkta av att han cyklade mot rött?

Det kommer troligen alltid att existera rödljuscyklister, precis som rödljuspedestrianer. Att lägga energi på att uppröras över dessa störande element är nog lika lönlöst som att försöka få folk att sluta röka eller sluta surfa i mobilen när man är ute och promenerar i trafiken.

T skrev:

>
> Blev du/ni kränkta av att han cyklade mot rött?
>

Det beror lite på vad du menar med det. Jag hann ikapp honom och förbi efter det slog om till grönt, men om du undrar om vi tog illa vid så ja lite grann, men jag vet att det alltid kommer att finnans, jag förstår det inte bara...

T skrev:
> Det kommer troligen alltid att existera
> rödljuscyklister, precis som
> rödljuspedestrianer. Att lägga energi på att
> uppröras över dessa störande element är nog
> lika lönlöst som att försöka få folk att
> sluta röka eller sluta surfa i mobilen när man
> är ute och promenerar i trafiken.

Jag irriterar mig mer på dem när jag sitter i bilen eller går, står man vid ett rödljus och väntar är de ju ganska harmlösa. Det blir ju oftast lite extra jobbigt att behöva köra om dem, men det kan jag ta (även om det i många fall blir lite fånigt på exv Bergslagsvägen där det är många rödljus).

Sen tycker jag att det är trist att de påverkar anseendet för alla cyklister negativt, men som du säger är det rätt meningslöst att bli upprörd.

Lågkaloriperiod med ganska tomma ben och med inga andra ambitioner än att rulla fint och sakta.
Men trots det:

hjulsugare_2.jpg

Efter gårdagens incident när jag var ytterst nära att bli påkörd (t-boned) av ouppmärksam Volvoförare har jag nu tagit mig i kragen och beställt en RidEye ("svarta lådan"-kamera för styret eller hjälmen). Räknar iskallt med att bli fullständigt odödlig när den levererats nästa månad.

$164 USD för kamera, hjälmfäste och frakt. Klart överkomligt.

http://rideye.com

ipv6 skrev:
> T skrev:
> > Det kommer troligen alltid att existera
> > rödljuscyklister, precis som
> > rödljuspedestrianer. Att lägga energi på att
> > uppröras över dessa störande element är nog
> > lika lönlöst som att försöka få folk att
> > sluta röka eller sluta surfa i mobilen när
> man
> > är ute och promenerar i trafiken.
>
> Jag irriterar mig mer på dem när jag sitter i
> bilen eller går, står man vid ett rödljus och
> väntar är de ju ganska harmlösa. Det blir ju
> oftast lite extra jobbigt att behöva köra om
> dem, men det kan jag ta (även om det i många
> fall blir lite fånigt på exv Bergslagsvägen
> där det är många rödljus).
>
> Sen tycker jag att det är trist att de påverkar
> anseendet för alla cyklister negativt, men som du
> säger är det rätt meningslöst att bli
> upprörd.

En del cykelöverfarter tycker jag borde utrustas med bommar i likhet med järnvägsöverfarter. Götgatsbacken över Horsgatan är definitivt ett av de som borde få bommar och blinkande rödljus och varningsklockor installerade så fort som möjligt. Komplett livsfarlig överfart, speciellt nu när de spärrat av 2/3 av korsningen med byggplank +ANNAT.
Det var väldigt lockande att bara blåsa rakt över när man hade fri sikt på bilburen trafik men nu är det väldigt mycket svårare att förutse när det kommer en militant bilist med förstärkt motorhuv farandes i +40 km/h. Lägg till alla lite mindre stressade cyklister som faktiskt stannar och väntar på grönt och ett 10-20 tal ninjor till fots så är det ganska svårbegripligt hur man ens lyckas göra en rödkörning där nuförtiden.

Idag blev jag för första gången påkörd av en bilist. Det hände precis efter cykelvägen ned från Huvudsta mot Pampas marina, i sänkan vid stallet och hästhagarna. Jag ser att en bil står där i mötande körfält och ska svänga in på parkeringen, men han står stilla så jag gör tolkningen att han inväntar att jag ska passera innan han svänger över mitt körfält. Blänket i framrutan gör att jag inte ser föraren i bilen.

Jag tolkade dock fel... precis innan jag passerar sväger han över, jag hinner väja en aning och blir träffad på mitten/bakre delen av cykeln av hans front. Därefter flyger jag över hans motorhuv och landar på höften vid en av hästhagarna. Föraren kommer ut och frågar hur jag mår och erkänner direkt att det var hans fel, med motiveringen att han satt och kollade vilken väg han skulle köra (GPS/mobil antar jag?). Jag och cykeln verkar ha överlevt med begränsade skador, men jag vågar inte tänka på hur det hade blivit om han hade kört några milisekunder tidigare.

Sitter nu med hans visitkort och funderar över vad jag ska säga till honom... vad säger man och hur gör man? Samtidigt som jag tycker han är en idiot vill jag ju gärna få någon sorts ersättning åtminstonde för det materiella på ett smidigt sätt.

Usch va otrevligt! Där nere går det ju rejält fort om man tar med sig hela farten uppifrån allén.

Anmäl det till ditt försäkringsbolag så är du på den säkra sidan om du skulle få några problem av det längre fram. De kan förmodligen ge bra svar på hur det fungerar mer i detalj.

En snabb googling visar att man verkar ha 3 år på sig att anmäla skador. Jag ska nog pallra mig ner och anmäla min knäskada från förra året. Hade nästan glömt bort den. Inte för att den är något problem nu utan för eventuella framtida problem.

Senast ändrad:
Se till att du har koll på vad som gått sönder och vad de kostar att fixa/ersätta. Ring honom sedan och fråga hur han vill lösa det. Om han betalar dig kan du kanske vara nöjd annars får du ringa ditt försäkringsbolag som skickar en skadeanmälansblankett till dig.

Jag var med om en liknande olycka men då var både polis ambulans och vittnen inblandade och det var mycket skador både här och där. Försäkringsbolagen skötte det mesta och jag tyckte det ekonomiska var helt ok även om det tog rätt lång tid att bli helt återställd.

Lycka till.

Det är jätteviktigt att du anmäler till ditt försäkringsbolag oavsett. Du kan ha ådragit dig en skada som kanske inte verkar så farligt just nu, men som kan ge dig problem på sikt.

Tog lite sovmorgon och hamnade i 8-rusningen på götgatan. Det är helt otroligt att det blir köer på cykelbanan redan i februari.

Enber skrev:
> Idag blev jag för första gången påkörd av en
> bilist. Det hände precis efter cykelvägen ned
> från Huvudsta mot Pampas marina, i sänkan vid
> stallet och hästhagarna.

Läskigt, skönt att du klarade dig såpass bra.

Precis där cyklar jag varje dag, men har aldrig varit med om ngt liknande. Däremot var det en vilsen kvinna som började köra uppför backen (där det alltså är endast g/c-väg) mot Huvudsta. Skickligt att missa "infart förbjuden"-skyltarna.

Ouch! Tur i oturen att det inte blev några värre skador. Du ska absolut anmäla till ditt försäkringsbolag, som sagt så kan det komma följdproblem långt efteråt.

Ögonkontakt är bra, men kombinera det gärna med att titta på hjulen på fordonet som väntar. Man ser då lite tidigare om fordonet börjar rulla och det har varit avgörande för mig några gånger, både på MC och cykel...

Stämmer in i kören här....

RING DIN FORSÄKRINGSBOLAG!

Jag har varit med om tre olyckor, och det är det första man ska göra om det nu inte behövs vård eller snutens inblandning. Cyklar du till jobbet är det offtast jobbets försäkrinngsbolag som tar det där med kroppsskador/men, medans det är ditt forsäkringsbolag och hans som gör upp om de matriella.

Även om du inte har jätteont är mitt råd att ändå kontakta en läkare, och jag hade nog lämnat in cykeln på full kontroll hos närmaste verkstad(vilket försäkringsbolaget täcker).

sist men inte minst se till att köpa en ny hjälm.

Instämmer med andra. Det är oerhört viktigt att du anmäler till försäkringsbolaget.

Har du några bevis på att du sammanstött? Bild? Vittnen? Om föraren senare blånekar så kan du få problem att bevisa att något ens har skett. Visitkortet kan du rent tekniskt ha plockat upp på marken och föraren kanske övertalar sin korrupta svåger att gå ed på att han satt och söp sig redlös tillsammans med föraren i en lägenhet i Rågsved när olyckan inträffade och eventuella repor på bilen är reparerade sedan länge.

En anmälan till ditt försäkringsbolag behöver inte per automatik innebära att du begär ersättning från dem, utan du kan fortfarande göra upp i godo med föraren. Däremot är det jätteviktigt att om du gör upp med föraren så ska du skriva ett avtal om att uppgörelsen endast avser materiella skador, inte eventuella fysiska besvär/skador som inte har visat sig. Vad du absolut inte får göra är att gå med på att en uppgörelse reglerar samtliga mellanhavanden med anledning av kollisionen.

Vad gäller personen som körde på dig så var det både dumt och ouppmärksamt men som du beskriver det så verkar det inte ha varit någon samvetslös människa så jag misstänker att det blev en rejäl tankeställare.
Vill du så kan du ju ringa och förklara att du anmäler det till försäkringsbolaget för att vara garderad mot eventuella skador så att vederbörande är beredd på att de hör av sig. Då kan du ju diskret pejla av läget lite huruvida personen verkar ha tagit åt sig av händelsen också. Hade jag kört på någon hade jag gärna hört av personen och fått veta hur det gick. Det är ju ingen rolig grej att ha på samvetet.

izar skrev:

> Vågar man köpa nya Schwalbe däck eller ska man
> hålla sig till Nokian i framtiden? Tog bort
> Schwalbe Winter däcket igår och kan konstatera
> att det är många hål på insidan orsakad av
> dubbar som kryper igenom.

Solklar reklamation - om du orkar med besväret...
En av nackdelarna man får på köpet när man handlar från Dusskland.

>Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Grå, tråkig och med ett vevparti som låter skit. Tackar som frågar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp