Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Läckert med spegelvänt inlägg Federico :-)

Varning:
Enligt tillförlitliga källor är DT nu ute och elitpendlar iförd den folkkära "Jag Pendlar i Stockholm"-västen.
Den som vill hänga på från Snäckan i vår gör bäst i att genast börja träna utav h-e!

Testade att elitpendla i min snygga reflexväst från Sportful (inte den fula "Jag Pendlar i Stockholm"-västen som de delar ut gratis, den är ju stor som ett tält). Vid Älta försökte en äldre farbror locka med mig in i Hellas-skogen med karameller och annat, men jag kom ihåg vad min mamma har sagt om sånt och cyklade därifrån så fort jag kunde.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Läckert med spegelvänt inlägg Federico :-)
>
> Varning:
> Enligt tillförlitliga källor är DT nu ute och
> elitpendlar iförd den folkkära "Jag Pendlar i
> Stockholm"-västen.
> Den som vill hänga på från Snäckan i vår gör
> bäst i att genast börja träna utav h-e!

Detta var droppen, först en vecka på GC och sedan elitväst. Det är INTE premium.

Utförde dagens goda gärning på Västberga allé, blev omkörd av en bil som lät konstigt. Det visade sig vara så nära en punktering man kan ha.
Tryckte på för att komma ikapp och fick stopp på bilisten, han tackade och körde iväg mot OK/Q8 macken.
Jag fortsatte uppför backen (norrgående) kör under E4'an och hör... pfssss....pfsss....pfssss.
Punktering!!! Ett två cm långt avbrutet knivblad i bakdäcket!

Karma någon??!!

Nåväl, fortsättningen är lång... Visar sig att jag plockat ur nyckeln för att få av hjulet *suck* mot macken, Statoil, lånar verktyg, byter slang, pumpar och cyklar iväg.
Ååååh Rumba takt, ofrivilliga vick på rumpan. Stannar och kollar vad som är fel.
Jag mitt klantarsle hade inte fått på däcket ordentligt vid ventilen, släppa ut luften, visst. Skruvar på presta ventilen... tjong.
Där flög den och den gamla slangen lämnade jag på macken, letar som en besatt och lyckas hitta ventilen.
Slutet gott allting gott, jag hoppas på en lugn resa hem.

Cyklade i civila kläder, svårt att inte svettas ihjäl. Bra tryck i benen.

Tille skrev:
> Premiär för pendlingstofflor från DZR. Smutt.

"The ultimate companion for the lazy cyclist."

Klockrent! :-)

Tille skrev:
> Premiär för pendlingstofflor från DZR. Smutt.

Hur funkar dom där att gå i? Kan man ha dom som skor hela dan?

Årets första pendling till jobbet visade sig vara asjobbig. Personbästa i höstas landade på 23 min, nu blev det 38 min. Trots svinigt låg utväxling räckte inte benen till, utan jag fick kliva av i en backe. Men men...säsongen har bara börjat.

DT skrev:
> "The ultimate companion for the lazy cyclist."
>
> Klockrent! :-)

+1

gsb skrev:
> Hur funkar dom där att gå i? Kan man ha dom som
> skor hela dan?

Fungerar bra att gå i. Känns som att det går att ha dem hela dagen, men inte testat att gå speciellt mycket i dem eller ha dem på så länge. Klossen sitter djupt nog för att inte vara i vägen. Sulan är så klart stelare än en vanlig sneaker.

Idag fint och lugnt och dubbens ska av ikväll eller nåt. Häromdagen, däremot, såg jag en snubbe som cykeltränade mot alla möjliga rödljus på golgatan. Kom ändå ikapp på Skanstullbron och frågade vafan han höll på med. Han måste ju begripa att han inte kan träna i knästrumpor och fotbollsshorts.

Nästan vindstilla och härligt kyligt.

Däremot, hur j-vla svårt är det att gå på rätt sida av GC-banan? Om man är så totalt intelligenstappad att det är ett problem så kan man väl åtminstone ha sinnesnärvaro att gå på samma sida som alla andra?

Fin fint

Cykelbanorna är sopade redan i början på Mars.
Vad är på gång?
Är de cykelmiljarden?
Trodde den skulle användas till att dela ut gratis cyklar lagom till valet…

Nästa vecka blir det vinter igen. Hoppas de inte vräker ut alltför mycket stenkross och frätsalt. Alla som tagit av dubbdäcken får snällt kränga på dem igen.

Kom ifatt en cyklist på en Rose med kompislapp strax före Vasagatan. På styret satt en tuta som gav ifrån sig ett mäktigt ljud. En sådan skulle jag vilja ha.

Pendlarreflektion:
Nu när allt fler datumpendlare kommer ut ur sina iden blir det tydligt: många lägger mycket mer krut på klädsel och cykel än på att känna efter hur bra setup man har.

Blir kräkfärdig och förbryllad av alla med sadeln i botten, knäna vid hakan och TdF-look. Kan Happykollektivet förklara ?

Såg cool kille på Ekerö i helgen: GC, tempodräkt, bra fart OCH fatbike. Såg kul ut ;-)

En pendling i sol är aldrig fel på. Lite allmänt kaos vid övergångsställe när en snubbe på fixie stannade för gående. Lite svordomar damerna runt omkring.
Härligt med frukost med massa cykelnissar. Bra start på dagen.

Skön medvind från västerort imorse, strålande sol, sommardäcken på och nytt frihjul samt nysmorda hjullager. Fantastisk känsla.

Såg tyvärr en cyklist i framstupa sidoläge framför en bil mellan Åkeshov och Brommaplan, 3 personer hjälpte redan till en stod och pratade i telefon så jag cyklade förbi. Hoppas det gick bra.

Enligt wikipedia är bara 1% av världens kvinnor färgblinda, fatta att Stockholms andel har samma pendlingsväg som jag, vad är oddsen lixom??

Cyklade hem igår efter schysst middag på Napolyon i Stureplansträsket. Kl 22:20 hamnade jag i en polisinsats i Solna. Två yngre killar satt på marken med en upphetsad polis-Schäfer på en meters avstånd. Väntade bakom en polisbil i ett par minuter men blev ombedd att ta en omväg. Pratade med en tant som fått passera från andra hållet då hon skulle med bussen. Solklart fall av diskriminering! :)

SuperApe skrev:
> Idag fint och lugnt och dubbens ska av ikväll
> eller nåt. Häromdagen, däremot, såg jag en
> snubbe som cykeltränade mot alla möjliga
> rödljus på golgatan. Kom ändå ikapp på
> Skanstullbron och frågade vafan han höll på
> med. Han måste ju begripa att han inte kan träna
> i knästrumpor och fotbollsshorts.

Nån jäkla supporter antagligen, dåligt :-(
Fast röljusen var väl förmildrande ändå eller?

Gick visst lite fortare om man höjer trycket från 2-3 bar till 6 i dubbdäcken... I övrigt en fantastiskt fin morgon, idag igen.

Har nu konstaterat att två månader vinterkörning i salt har förstört vevlagret på pendlaren. Trodde i min enfald att en ny hoj levereras med väl infettat vevlager, men så var var det alltså inte, utan när det började knäppa och spraka i kring veven så var det inte pedalerna som spökade utan vevlagret. Dessutom är lagren på båda sidorna slut. Herrejistanes. Och då kör jag ändå med egolapp nästan ända ner till backen.

Ännu en sur erfarenhet på erfarenhetskontot. När man skaffar ny cykel, skruva ner skiten och fetta in allt som går att fetta in.

Vad är det för en hoj? Jag har ~300 dagars pendling i ur och skur med min SCOTT och det är bara drivlinan som slitits på den.

nikasp skrev:
> Vad är det för en hoj? Jag har ~300 dagars
> pendling i ur och skur med min SCOTT och det är
> bara drivlinan som slitits på den.

Kona med Tiagravev. Första gången jag köpt ny och det är inte det enda hopskruvningsproblemet. Överlag har man varit ganska slarviga och nu vet jag att jag skruva ihop själv i fortsättningen, inte köpa nytt. Har aldrig tidigare haft sådana problem med saker som man inte borde ha problem med som jag har nu.

Jahapp, YR har snö i horisonten, ska man dubba av eller blir det så här då?

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    63.8 KB · Besök: 32
Mindre bra ställe för en betongsugga mellan Tieto och Älvsjömässan, sen var den inte där i förrgår...såg den i tid men på kvällen så kan det var värre om man kommer i hög fart och skär kurvan.

Efter en kilometer åkte jackan av, t-shirt bara resten av vägen. Riktigt gött!

Men jag undrar varför de lagt allt grus som sopats upp utanför mitt jobb. På vissa ställen är det nästan decimetertjockt!

Bilagor

• 20140312_104958.jpg
    20140312_104958.jpg
    98.2 KB · Besök: 44
DT skrev:
> Testade att elitpendla i min snygga reflexväst
> från Sportful (inte den fula "Jag Pendlar i
> Stockholm"-västen som de delar ut gratis, den är
> ju stor som ett tält).

Jo, de är trevliga. Men är de EN1150-godkända?

johan44 skrev:
> Jahapp, YR har snö i horisonten, ska man dubba av
> eller blir det så här då?

Dubba av bak.. den är ändå där det är trögast att ha dubb.

mmmrrrr skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Testade att elitpendla i min snygga reflexväst
> > från Sportful (inte den fula "Jag Pendlar i
> > Stockholm"-västen som de delar ut gratis, den
> är
> > ju stor som ett tält).
>
> Jo, de är trevliga. Men är de EN1150-godkända?

Det vet jag ej. Men efter att ha kört min i 40 grader en gång så försvann typ halva reflexytan, så nu är den nog inte det iaf. Men huvudsaken är att den är snygg!

DT skrev:
> ... min snygga reflexväst
> ... huvudsaken är att den är snygg!

Hur full är du egentligen?

Tille skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... min snygga reflexväst
> > ... huvudsaken är att den är snygg!
>
> Hur full är du egentligen?

Kaloriunderskotts-delirium...

Globalistic skrev:
> I dag fick Montemagni'n se Stockholms innerstad :)

Se upp!
Globalisitic är just nu på KOM-jakt i innerstaden. ;)

Ramsne skrev:
> Efter en kilometer åkte jackan av, t-shirt bara
> resten av vägen. Riktigt gött!
>
> Men jag undrar varför de lagt allt grus som
> sopats upp utanför mitt jobb. På vissa ställen
> är det nästan decimetertjockt!

Har fått för mig att dom gör på det sättet för att sopbilen ska få med sig så mkt som möjligt av gruset. Dom har gjort likadant på chalmers-området i göteborg. Fast nu har det nog legat så i en vecka snart så det börjar sprida ut sig mot kanterna igen.

Höll på att smälla med en taxi på vägen hem nyss.
Jag hade ganska hög fart i en nedförsbacke, körde på cykelbanan som går paralellt med bilvägen. Från motsatt riktning kommer en taxi i ganska låg fart och ska svänga vänster över cykelbanan in på en korsande gata. Iom hans låga fart antar jag att han ser mig och anpassar farten till att jag ska passera.
Dock upptäcker han mig tydligen lite för sent (eller missbedömde min hastighet) så han tvärnitar rakt på cykelbanan, antagligen rent reflexmässigt.
Jag får tokbromsa och väja ut i vägbanan som var tom på bilar. Sneddade bakom taxibaken med några decimeter...
Phu!

Halvtrögt hem. Men väl hemma kom nära döden-upplevelsen. I princip svimfärdig vid middagsbordet.
-"men du var ju ute och drack öl igår" kommenterade frun. Mmm just det ja..

Gav en slang till en medpendlare vid årstabron som hade punkat och punkat extraslangen.
Hoppas det gick bra och du kom hem.
Min slang var ju anpassad föra mina 38 mm men det verkade funka till räserdäck.

Annars grymt bra väder :)

Pendlarfrulle med en himla massa fina cyklister på Albert&Jacks på väg till jobbet. Svängde förbi Cykelcity på vägen hem och kollade in den nya Rapha-hörnan. Åke hem och bytte cykel och stack sedan en repa till Sköndal och brände av ett gäng intervaller på CX-arenan.

En alldeles utmärkt dag mao.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp