Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Körde nog liiiite för hårt igår, för det var sjukt sega ben idag. Motvind och helt omöjligt att få upp pulsen över gårdagens medel. Men sol och frost gjorde iaf huvudet glad. Såg för övrigt 3 tranor på vägen hem igår. Idag blev det bara en död hare, funderade på att ta med den hem till hundarna, men då hade jag nog blivit inlagd på psykakuten av mina kollegor. Tydligen lämnar hjälmen spår i pannan som ser ut som pilar. Fick frågan om det var från cykelhjälmen. Svarade bara ja, men borde naturligtvis lagt till att jag har svagt pannben.

Var ganska behaglig pendling till innan tvärbanespåret vid Liljeholmen, kedjan hoppade i backen och tappade balansen lite sen vet jag inte om jag kom åt framskärmen men staget hakade i däcket och åkte med runt så hela skärmen åkte med, sen flög jag över styret. Klarade mig hyffsat bra, fick hjälp av federico som bistod med verktyg och mek för att plocka bort resterna av framskärmen, stort tack igen. Sen vill jag minnas att nån på kolfiberhoj frågade hur det gick också. Blev lite skrap på armbåge och knät, sen en sabbad ryggsäck.

Senast ändrad:
Förutom bilisten som körde mot stopptecken och nästan nitade mig var det trevligt idag.

Solen värmde fint på finfikat. Så en bra start på dagen med andra ord. Tror att de på Mellqvist börjar känna igen oss nu.
Undrar om det blir våfflor idag?

Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag blev
> det bara en död hare, funderade på att ta med
> den hem till hundarna, men då hade jag nog blivit
> inlagd på psykakuten av mina kollegor.

Dagen efter att jag och några kompisar sovit över hos min bror så fick jag ringa och förvarna om att han hade en död fågel i sin frys. En kompis far stoppar nämligen upp djur och hon hade hittat en fin fågel som hon ville spara men glömde sen kvar den då vi åkte iväg...

Åt helvete... trampade av kedjan efter 1km, kedjan valde att sno in sig i klingan och göra taco av den. Som tur var hände detta ca 5m från Blåsut's T-bana... skönt är också att pendlaren gjort alldeles för många säsonger utan underhåll så det är inte helt oförrätt iallafall.

Trångt, speciellt på liljeholmsbron, pendlingstiden gått åt helvete pga. det. Kanske ska börja lite tidigare....

Riktigt gött med fika i solen, tack för det!

Ingen pendling för mig den här veckan, ledig mellan två jobb.
Dock fick jag åka och plocka upp flickvännen som tyvärr halkade och vurpade på frosten nedför Götaälvbron. Inget värre än lite skrapsår och en trasig V-broms på hennes cykel, men trist ändå...

Nibbe skrev:
> Var ganska behaglig pendling till innan
> tvärbanespåret vid Liljeholmen, kedjan hoppade i
> backen och tappade balansen lite sen vet jag inte
> om jag kom åt framskärmen men staget hakade i
> däcket och åkte med runt så hela skärmen åkte
> med, sen flög jag över styret. Klarade mig
> hyffsat bra, fick hjälp av federico som bistod
> med verktyg och mek för att plocka bort resterna
> av framskärmen, stort tack igen. Sen vill jag
> minnas att nån på kolfiberhoj frågade hur det
> gick också. Blev lite skrap på armbåge och
> knät, sen en sabbad ryggsäck.

Hoppas det gick bra med dig! Jag säger som Dynamit Harry, vilken jädra smäll! Vi var tre/fyra cyklsister som väntade på tvärbanan och så smäller det till precis bakom så alla hoppar högt. Såg direkt att det var din cykel. Tur i oturen att det inte hände bland bilarna.

Nu är det så mycket cyklister ute så att det ser ut som man pendlat med två-tre polare* varje gång man laddar upp sin Strava-fil.

Många som gillar att ligga på rulle nu...

* random pendlare man legat nära ett tag under sin cykeltur.

Tog kryckorna och stapplade ut i trapphuset på Danderyds sjukhus i morse. Från tionde våningen ser man många pendlare längs mitt ordinarie stråk. Själv har jag paus till juni. Kör försiktigt pojkar och flickor.

Idag var verkligen inget att tala om. Lugnt, sansat, fint väder och medvind till jobbet. Lite tyngre och gråare hemåt men inga incidenter där heller.

En busschaufför stod för dagens mest onödiga "omkörning". Chauffören hade fått ligga bakom en cyklist i sisådär hundra meter (ingen cykelbana och mittrefug). Redan innan refugen var slut var han uppe med bussen i höjd med cykeln och hade påbörjat omkörning. Men efter ca. 20 m skulle han in på en hållplats, utan att ha hunnit om. Vänta? Nejdå...bara att svänga och preja cyklisten upp på trottoaren...

I morse var det nästan misär. När jag började trampa trodde jag först att jag hade dåliga ben. Var så upptagen med att fundera över det snöblandade regnet att jag på något sätt misssade att det var ganska stark motvind. Sista biten genom stan var det byig sidvind och mer snö. Det var skönt att komma fram till jobbet.

Motvind
Glömde hjälmen för första gången på 7 år!
Skyller på stressig påklädning av barn.

Kallt, kallt, kallt, motvind och en och annan dåre som körde chicken race.

/pb

Motvindssnöblandadmisär. Lite bakis på det. Klarade mig från att använda lilla klingan.

Grym jäkla mot- och sidvind. Någon snöflinga trots 3 plusgrader. Inget att hetsa upp sig för men det får gärna bli lite vår nu.

Attans otur att man ska ut med jobbet ikväll och därför inte "kunde" ta cykeln..

Jag tröstar mig med att det var lerfest igår i Ågesta, och vi ska ha lerfest imorgon i NICK.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    338.2 KB · Besök: 30
Det blåste visst. Det var visst grått o kallt. Men det regnade/snöade inte. Så dumt var det väl inte då.

Blåsfest som avslutades med punkafest 1km från Jobbet. Tog en promenad till jobbet så får jag lösa det ikväll.

Otroligt mycket roligare att pendla på cx än på mtbn från 90-talet. Det gick snabbt i motvinden.

Allmänt mör sen vurpan igår, tog först 50-tals cykeln som har bra stänkskärmar, fick punka efter 1km, bara gå hem och byta till MTB'en utan stänkisar.

Slörade över Västerbron i god fart.

Blir väl annat på hemvägen kan man tro…

Medvind hemifrån imorse. Rethosta höll nere trycket ganska effektivt men höll ok fart ändå, cykeln gick av sig själv nästan.

Vågar inte köra hem utan hjälm. Så reahjälm inhandlades på lunchen. Hoppas det går reafort hem nu då.

Imorse såg jag en herre tappa balansen vid slussenrödljuset ner mot skeppsbron. Han föll över betongsuggorna rakt ut i busfilen. Jävla tur ingen buss kom just då.

I övrigt var det motvind och jag är för varmt klädd, men det är ju knappast något nytt att rapportera om.

Idag mötte jag en bil på cykelbanan. Det var inte en bilist som tyckte att det var en bra parkeringsplats, inte heller ett bud eller hantverkare. Nej då, det var en bilist som tyckte att köandet utanför färjeterminalen tog för lång tid så hon körde ca 50 meter på cykelbanan mitt under rusningstid. Jag ångrar att jag bara gestikulerade vilt och inte drygade mig med att stanna framför bilen etc.

silverman834 skrev:
> Idag mötte jag en bil på cykelbanan. Det var
> inte en bilist som tyckte att det var en bra
> parkeringsplats, inte heller ett bud eller
> hantverkare. Nej då, det var en bilist som tyckte
> att köandet utanför färjeterminalen tog för
> lång tid så hon körde ca 50 meter på
> cykelbanan mitt under rusningstid. Jag ångrar att
> jag bara gestikulerade vilt och inte drygade mig
> med att stanna framför bilen etc.

Man kan ju alltid tappa något mycket olägligt.

;)

silverman834 skrev:
> Idag mötte jag en bil på cykelbanan. Det var
> inte en bilist som tyckte att det var en bra
> parkeringsplats, inte heller ett bud eller
> hantverkare. Nej då, det var en bilist som tyckte
> att köandet utanför färjeterminalen tog för
> lång tid så hon körde ca 50 meter på
> cykelbanan mitt under rusningstid. Jag ångrar att
> jag bara gestikulerade vilt och inte drygade mig
> med att stanna framför bilen etc.

Tur att du inte gjorde det. Kvinnor bakom ratten är det värsta som finns.

Jo det blev att pendla idag. Pollen gjorde mig sällskap i det fina vädret. Undrar vad Federico
fotade vid Stadshuset?

Lite svalt i början. Körde om två elcyklister, vad är poängen med elcykel egentligen?

ipv6 skrev:
> Lite svalt i början. Körde om två elcyklister,
> vad är poängen med elcykel egentligen?

Själv blev jag omkörd av en elcykel. Snart ska dubben av!

Sluta racka ner på elcyklar!
Själv trampar jag gärna själv men tänk på alla som inte orkar, eller vill komma till jobbet helt sjöblöta av svett men ändå prioriterar frisk luft och (lite) motion.
Hade inte elcyklar funnits hade deras ägare säkert suttit i varsin stadsjeep och eldtat upp fossila bränslen för att komma till jobbet.

Black planet skrev:
> Jo det blev att pendla idag. Pollen gjorde mig
> sällskap i det fina vädret. Undrar vad Federico
> fotade vid Stadshuset?

Hallå! Såg inte att det var du först. Vet inte vad som fastnade på minneskortet, felexponerad bild, missvisande för hur dagens pendling såg ut.

Nästan så man ibland saknar Stadsgården/slussen/skeppsbron DÖDSkaoset. Nästan.
Nu bygger de iofs på Hornsgatan (väster Zinken) så lite köer och strul få man kämpa med på morgonen men för det mesta är jag i stort sett själv på min pendlingsväg. Och detta innanför tullarna.

Knäna börjar repa sig efter skidåking i Åre också. Man börjar bli gammal, nu är det 2 veckor sedan jag åkte skidor. Först nu så är det så pass lite smärta att jag kan trycka på utan att bli orolig för att ngt går HELT sönder där inne.

De bygger ut eller förbättrar lånecykelstället vid Liljeholmen också. I morse blev de mäkta förvånade att ngn faktiskt cyklade där. Byggjobbarna hade fikarast mitt på cykelbanan.

BOFH skrev:
> ipv6 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite svalt i början. Körde om två
> elcyklister,
> > vad är poängen med elcykel egentligen?
>
>
> Själv blev jag omkörd av en elcykel. Snart ska
> dubben av!

Själv körde jag om en elcykel. Dubben är av och korta byxor på.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp