Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oj, håll er till Ringvägen och Hornsgatan :-) (och kör försiktigt) Några isfläckar och ett par bakhjulssläpp, dvs inga problem. Plusgrader hela nästa vecka enligt klart.se

Men visst, snart är de oundvikliga dubbarna på igen...

AndreasVH skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp. Två pers slog omkull när jag rullade
> förbi där för en timme sen (på dubbdäck).

Det blir nog fler kan jag tänka mig. Hoppas alla klarar sig lika bra som jag själv gjorde. Jag slog "bara" sönder telefonen som låg i byxfickan medans mina splitternya shorts, splitternya jacka och splitternya vinterskor inte fick en skråma vad jag kunde se!

Var lite orolig inför idag. Mest på grund av minusgraden, men vindstilla gjorde att jag faktiskt frös mindre än tidigare i veckan. Dubben gjorde sitt på isbelagda cykelbanor i söderort. Tryggt och stabilt. Bästa av allt var att det kändes ljusare idag och jag såg till och med lite antydan till soluppgång. Mysmorgon.

Ouch. Många som glider på sidan idag. Själv fick jag framhjulssläpp med efterföljande vurpa vid Preem i bredäng. Gick ganska bra. Upptäckte ett skrapsår på knät när jag bytte om. Tur att det inte låg en bil bakom, där de annars brukar ligga på för att hinna köra om innan det blir trångt vid fd ibis hotel.

kalis skrev:
> Irons skrev:
> --------------------------------------------------
>
> Vid Slussen var det liksom inte ens snorhalt, det
> var utomjordiskt halt och sådär fint knottrigt
> som det är på en curlingbana. Misstänker att
> det är Trafikkontorets "halkbekämpningsmedel"
> som inte funkat.... IGEN!

Vid slussen var jag rädd att göra en grusvurpa istället. Fast där är det alltid halt så här års. Samma sak på min hemgata som bakhjulet släppte som vanligt. Klarade mig, men någon gång ska jag lära mig ta det väldigt väldigt lugnt där.
Rullade lugnt pga valet tubbisar istället för dubbisar. Blir roligare på vägen hem via Erstavik grusvägar.

Ouch, såg en vurpa på Munkbron och två runt Riddarhuset idag. Dödsis. Efter AW åker dubbdäcken på ikväll!

Första gången på dubbdäck, underbart grepp. Halkade bara när jag satte ner foten vid de otaliga rödljusen på Huddingevägen.Skönt att känna att de fungerar ypperligt.
Tyvärr så tullar 2x 240 dubb en hel del på den bristfälliga konditionen.

Dubbfritt helt utan släpp eller krångel från västerort in till Liljeholmen. Odramatiskt och ingen Mr Orange i sikte på sin nya cx :(

Zen-pendling på frostiga cykelbanor från Västerort. Slöheten gör att slicksen fortfarande sitter kvar på CX:en - så det gällde att ta det lite vackert i kurvorna. Blev vittne till 2 andra cyklisters vurpor - stannade till och kollad att allt gått bra.

Lundberg skrev:
> Ouch. Många som glider på sidan idag. Själv
> fick jag framhjulssläpp med efterföljande vurpa
> vid Preem i bredäng. Gick ganska bra. Upptäckte
> ett skrapsår på knät när jag bytte om. Tur att
> det inte låg en bil bakom, där de annars brukar
> ligga på för att hinna köra om innan det blir
> trångt vid fd ibis hotel.

Själv tar jag alltid cykelbanan som går bakom hotellet för att slippa bilhetsen. Fast idag hade nog backen ner från macken till cb inte varit skoj utan dubb. Tur att det gick bra!

Magiskt fin morgon. Tog "sjövägen" för att slippa halkan på cykelbanorna.

Bilagor

• 20131114.jpg
    20131114.jpg
    41.6 KB · Besök: 55
Körde dubbat fram idag och gud vad nokia-däcken understyr. Annars inga konstigheter, lite småhalt på sina ställen men inga incidenter. Riktigt trötta ben dock som skriker efter vila.

Seerinmian skrev:
> Zen-pendling på frostiga cykelbanor från
> Västerort. Slöheten gör att slicksen
> fortfarande sitter kvar på CX:en - så det
> gällde att ta det lite vackert i kurvorna. Blev
> vittne till 2 andra cyklisters vurpor - stannade
> till och kollad att allt gått bra.

Samma här, har inte förberett vinterhojen (MTB med dubb) än så jag tog racern och tog det lite försiktigt från Sundbyberg till Hötorget. Extremt nära att vurpa i ett hörn vid Pampas marina dock, framhjulet släppte men lyckades rädda situationen utan att krascha.

Borde nog saktat ner ännu mer med tanke på att en medelålders kvinna just hade kraschat på exakt samma ställe, och togs omhand om av två andra medcyklister. Den ena sa nåt om att jag var den fjärde som vurpat där på en kort stund...

Var du där, Seerinmian?

Såg också en man (troligen byggarbetare) rulla ner och parkera på G/C-banan som leder in i tunneln vid Karlberg (slutet av Rörstrandsgatan). Det är alltså endast GC-bana där, ingen väg alls. Upphör aldrig att fascineras av byggarbetares självklara rätt att parkera max 5 meter från jobbet (20 meter därifrån fanns lediga p-platser).

Kom iväg sent hemifrån i morse så fick trycka på en del, hade lyckligtvis tur med trafikljusen och nästan inget rött.

Långt ifrån frost i Göteborg, termometern vid Götaälvsbron visade +9 när jag cyklade förbi.

Lite förvånande är att cykelstället i jobbets garage är knökfulla, nästan fler cyklar än när det var fint väder i våras. Trängselskatten funkar?
Återstår att se hur det ser ut när det blir snö och misärväder på riktigt.

Dubbdäck på. Jag märkte inte av någon halka på götgatan vid malmen, så det var nog rätt beslut. De hade dessutom halkbekämpat cykelbanan längs 73:an, ända från gubbängen till ringvägen.

Schnablar vad halt det var i norrort imorse! Struntade i att byta till vinterdäcken igår kväll då det skulle bli varmt igen efter morgonen och det var inte optimalt att köra med slicks idag! Blev omcyklad av ilsket plingande äldre herre på standard cykel, packväska och skateboardhjälm vid Danderyds sjukhus busshållplats. Han fräste på som om han var odödlig och gick helt väntat i backen i den tvära svängen upp på cykelbron över E18 vid Stocksund. Tror han var OK då han direkt var på fötterna och högljutt deklarerade "Värst vad halt det var här då"... No shit Sherlock!

Körde bara mellan Fridhemsplan och Solna men fick ett framhjulssläpp som var lätt att rädda upp, rätt halt vid Pampas Marina, såg gubben med skidglasögon och hörselkåpor idag också, samma utstyrsel i +25 som 0 gradigt, inte dåligt.

Körde odubbat då jag verkligen inte ser fram emot dubbdäckspremiären.
Gick bra men fick ta det väldigt lugnt på vissa ställen där det var rejält med svartis.

Fick dock ett läskigt framhjulssläpp på raksträckan ner mot Liljeholmen när jag försökte köra över den heldragna linjen in på gångbanan en kort bit för att slippa ett gupp i cykelbanan. Den vita linjen var jäkligt hal i frosten och fick mitt framhjul att glida på kanten istället för att ta sig över linjen. Förstår fortfarande inte hur jag lyckades reda upp situationen.
Nåja, hade ju egenligen inte på gångbanan att göra så jag fick väl ett lindrigt straff för mina synder...

Lite bilder från min morgontur, inte så mycket action men rätt så vackert.

Bilagor

• Morgonbild1.jpg
    Morgonbild1.jpg
    95.5 KB · Besök: 42
  • Morgonbild2.jpg
    Morgonbild2.jpg
    49 KB · Besök: 41
  • Morgonbild3.jpg
    Morgonbild3.jpg
    52.4 KB · Besök: 53
  • Morgonbild4.jpg
    Morgonbild4.jpg
    84.9 KB · Besök: 46
AxelSthlm skrev:
> Dubbfritt helt utan släpp eller krångel från
> västerort in till Liljeholmen. Odramatiskt och
> ingen Mr Orange i sikte på sin nya cx :(
>
Startade en halvtimma tidigare för undvika kränkning ;) Det är helt sjukt vad seg CX:en känns, blev ju inte direkt bättre med dubb. Var tvungen att stanna 2ggr för att kontrollera att inget låg emot skivorna och justera sadeln. Och stötig är den oxå. Och seg i styrningen. Blä!

Toppenlugnt in efter att ha provbromsat på rimfrostig asfalt nära hemma. Klart bättre närmare stan och där bilarna hade kört. Hade varit nice med dubbdäck men en vecka till får det vänta.

Innerstadspendling, nåt jag gjorde dagligen 1989-2003. Häpnar över hur många cyklisterna är nu för tiden och hur lydigt alla kör i de löjligt små och osammanhängande cykelbanorna. Reclaim...

Mr Orange skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > Dubbfritt helt utan släpp eller krångel från
> > västerort in till Liljeholmen. Odramatiskt och
> > ingen Mr Orange i sikte på sin nya cx :(
> >
> Startade en halvtimma tidigare för undvika
> kränkning ;) Det är helt sjukt vad seg CX:en
> känns, blev ju inte direkt bättre med dubb. Var
> tvungen att stanna 2ggr för att kontrollera att
> inget låg emot skivorna och justera sadeln. Och
> stötig är den oxå. Och seg i styrningen. Blä!

Ha ha! Precis så gör jag med när det är dubbpremiär :-) Fan måste vara ngt fel *kollar bromsarna* nähä...

FAAAN att jag inte satt på dubbdäcken som står och väntar på att bli påsatta! (pun intended)
Nu blev det trasiga byxor, höft och handled, sen kravlade jag mig tillbaka hem och jobbar hemifrån idag.

Masjevel skrev:
> Magiskt fin morgon. Tog "sjövägen" för att
> slippa halkan på cykelbanorna.

Ja det där var verkligen vackert!

Fin morgon med fin pendling dock lite försiktigt sådan. Var ruskigt halt på sina ställen, Solnavägen var riktigt förrädisk.

Det blir nog att sätta dubbdäck på hybriden så att man kan ta den dom dagar det är is ute.

oförsiktig. 200 meter hemifrån stod jag på huvudet i en kurva, helt onödigt om jag kommit ihåg hur man kör när det är helt. byxorna åt pipan, mina fina swrve cykeljeans. får se om skräddaren gör mirakel.

Friskt.

Spottade en tjej på en 29/20 sparkcykel.
Har bara sett sådan a i Schweiz tidigare.

Dagens soundtrack:

rikard skrev:
> Dubbdäck på. Jag märkte inte av någon halka
> på götgatan vid malmen, så det var nog rätt
> beslut. De hade dessutom halkbekämpat cykelbanan
> längs 73:an, ända från gubbängen till
> ringvägen.

Fick lätt framhjulssläpp innan den uträtade chikanen mittemot hovet, trots dubbdäck! Eller så är mina dubbisar så svajiga att det bara kändes så. Inte helt nöjd med känslan i dem, MTB:ns Marathon Winter känns stabilare.

Då är man Nishiki-pendlare igen då, med ekerreflexer, intermediatedubbisar och hela vuddevutten... Snittpuls upp, medelhastighet ner. Hoppas dock kunna köra racer ytterligare några dagar, rapporterna ser ju lovande ut!

14 November

Bilagor

• 14nov1.jpg
    14nov1.jpg
    83.8 KB · Besök: 54
  • 14nov2.jpg
    14nov2.jpg
    58.1 KB · Besök: 56
  • 14nov3.jpg
    14nov3.jpg
    131.5 KB · Besök: 59
  • 14nov4.jpg
    14nov4.jpg
    105.8 KB · Besök: 54
federico, vilken väg tog du idag?
Det ser ut som du åkte upp på Essingeleden vid Gröndal, men på sista bilden ser det ut som cykelbanan från Västerbron bort mot Lilla Västerbron.

Har lekt lite med tanken att ta Essingeleden nån gång för att få variation, men det känns som en omväg och dessutom lite trist? (istället för Liljeholmsbron->Västerbron->Fridhemsplan).

BOFH skrev:
> federico, vilken väg tog du idag?
> Det ser ut som du åkte upp på Essingeleden vid
> Gröndal, men på sista bilden ser det ut som
> cykelbanan från Västerbron bort mot Lilla
> Västerbron.
>
> Har lekt lite med tanken att ta Essingeleden nån
> gång för att få variation, men det känns som
> en omväg och dessutom lite trist? (istället för
> Liljeholmsbron->Västerbron->Fridhemsplan).

Gröndal-> Essingebron-> Västerbroplan. Såg att det var fint ljus så jag gick med cykeln på sidan upp mot Västerbron för att ta sista bilden.
Det är helt klart en omväg över Essingeleden, men variation. Perfekt en dag som denna att cykla så mycket broar som möjligt med tanke på min odubbade sommarcykel ;)

BOFH skrev:
> federico, vilken väg tog du idag?
> Det ser ut som du åkte upp på Essingeleden vid
> Gröndal, men på sista bilden ser det ut som
> cykelbanan från Västerbron bort mot Lilla
> Västerbron.

Om man skall cykla vidare från lilla Essingen mot Fridhemsplan eller Norr Mälarstrand måste man krångla sig via västerbroplan och upp på cykelbanan som komer från Västerbron.

Jag cyklar Essingevarianten till Gröndal ibland, men oftast inte, den är för deprimerande….

Edit: För långsam se ↑

Senast ändrad:
Hör till skäran som stod på huvudet idag trots dubbar fram, tror faktiskt att inget hade hjälpt i nedförsbacke vid Älvsjö badet. Tillräckligt långt hemifrån för att vända blev det bara att HTFU och fortsätta mot stan, lite långsammare. Ska nog kränga på dubbar bak ikväll så är MTB:n klar för vinter. Blir det plus så åker crossen fram.

Schwalbes BigApple och sovmorgon funkade fint i Stockhokm idag.

//j

Janek skrev:
> Seerinmian skrev:
> -----
> > Zen-pendling på frostiga cykelbanor från
> > Västerort. Slöheten gör att slicksen
> > fortfarande sitter kvar på CX:en - så det
> > gällde att ta det lite vackert i kurvorna.
> Blev
> > vittne till 2 andra cyklisters vurpor -
> stannade
> > till och kollad att allt gått bra.
>
> Samma här, har inte förberett vinterhojen (MTB
> med dubb) än så jag tog racern och tog det lite
> försiktigt från Sundbyberg till Hötorget.
> Extremt nära att vurpa i ett hörn vid Pampas
> marina dock, framhjulet släppte men lyckades
> rädda situationen utan att krascha.
>
> Borde nog saktat ner ännu mer med tanke på att
> en medelålders kvinna just hade kraschat på
> exakt samma ställe, och togs omhand om av två
> andra medcyklister. Den ena sa nåt om att jag var
> den fjärde som vurpat där på en kort stund...
>
> Var du där, Seerinmian?
>
> Såg också en man (troligen byggarbetare) rulla
> ner och parkera på G/C-banan som leder in i
> tunneln vid Karlberg (slutet av Rörstrandsgatan).
> Det är alltså endast GC-bana där, ingen väg
> alls. Upphör aldrig att fascineras av
> byggarbetares självklara rätt att parkera max 5
> meter från jobbet (20 meter därifrån fanns
> lediga p-platser).

Vi måste ha passerat nästan exakt samtidigt då jag har liknande minnesbilder av både kvinnan och hantverkarbilen.

Körde racer med 23mm slicks idag. Gick utmärkt förutom att jag antagligen var stans långsammaste cyklist utför och i kurvor. Men det är dags att köpa nya dubbdäck tror jag (över min döda kropp att jag sätter på nokian 240dubb x 2 x 1kg styck igen...).

Vad tror ni om schwalbe winter 30/35mm om man vill ha tillräckligt isgrepp och åtminstone lite rull?

häromdagen var jag på väg hem från jobbet på racern för sista gången i år. I ryggan hade jag den reservdel som behövs för att få igång vinterpendlaren. Tre kurvor hemifrån har det fryst på asfalten i en T-korsning så jag tappar greppet, vurpar och kröker bakväxelörat. Trist slut på säsongen.

Men nu står vinterpendlaren klar i alla fall.

Greup skrev:
> Tur att man inte pendlar i London i alla fall.
>
> http://www.huffingtonpost.co.uk/2013/11/14/london-
> cyclist-killed_n_4272657.html?1384430038&utm_hp_re
> f=uk
>
> 5 döda på 9 dagar.

Den där Cycle Superhighway verkar vara livsfarligt....

PC Hewitt was asked what status the cycle superhighway had. He replied: “Legally nothing. It’s just a piece of blue paint.”

Jävlar va läskigt ni verkar ha det där uppe i sthlm! Se till att ta det lugnt ni som inte har fått på dubbarna än! Vad skulle ni säga gör det så mycket värre än normal halka? Är det enbart svart is som är helt oväntad?

Det är inte lika skönt att bli blöt om rumpan längre.

silverman834 skrev:
> Jävlar va läskigt ni verkar ha det där uppe i
> sthlm! Se till att ta det lugnt ni som inte har
> fått på dubbarna än! Vad skulle ni säga gör
> det så mycket värre än normal halka? Är det
> enbart svart is som är helt oväntad?

Det var väldigt skiftande underlag med inslag av svartis som såg ut som vanlig torr asfalt. Det var halare än vanligt idag, fick släpp på bakhjulet när jag satt och trampade, det är inte helt vanligt. Däcken som sitter på hojen är Continental Cyclocross Speed, dvs inte slicks.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp