Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Misär deluxe!

Enkelt recept på en kass morgon:
- nordlig motvind
- blötsnö
- glömda skoskydd

Skorna var genomblöta före Sågen vilket betydde 1 timme och 20 minuter med fötterna i isvatten.
Det var lätt att hålla sig för skratt. GC-vägarna var skrapade lite här och var vilket var Överraskande men bäst gick det ändå om man lånade höger hjulspår ute på vägen.
Det går långsamt också. 24,3 km på 1 tim 22 min.
Växlarna samlade på sig is så sista biten hade jag bara de fyra lägsta och den högsta växeln att välja på. Hur undviker man att samla på sig slask i kasetten?

ÄNTLIGEN! 30% tidsskillnad mellan gårdagens slicks, medvind och hetsande skäggtomte och dagens piggadäck och episka, slaskiga, motvind! Lilla klingan stora delar av vägen. På platten!

Glömde dessutom brillorna så det snöblandade sved fint i ögonen. Fast å andra sidan hade jag inte sett nåt med brillor på, så det var ju lika bra...

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Väl framme inser jag att jag glömde ombyteskläderna.

Det är misär det!

Vinterns första misärpendling med slask och motvind. Nedstänkt av bil på söder mälarstrand och allmänt trötta ben. Antagligen fryser slasken på till kvällens hemfärd och så vänder väl vinden...

Äntligen!
Sned motvind-check
Snöslask-check
15 kg blöt hund i ryggsäcken-check
Rassel rassel-check

Observera att det är lååångt kvar till botten. Inga hårdvaruproblem. Ingen sjukdom. Ingen road-rage. Ingen skinnbroms.

Fredag. Går av en veckas beredskap. Så nöjd. Over-and-out.

10 Januari

Bilagor

• 10_jan.jpg
    10_jan.jpg
    67.6 KB · Besök: 56
Jag känner mig lite besviken på "Rysskylan" och "Snökanonerna" som jag trodde skulle bjuda på säsongens första rejäla misärpendling... Det var 3 grader varmt i Täby när jag startade imorse och lite "slush-snö" här och där. Vinden kände jag inte alls av så jag hade antagligen medvind... Men fryser slasket till och vinden inte vänder kanske dagen kan krönas av lite pendlarmisär.

Perfekt pendling idag!
Lite kallare än väntat (3 grader) men inte frost så det var inga problem att köra dubbfritt, inte mycket till vind och benen kändes riktigt pigga för första gången sen efter nyår.
Enda irritationsmomenten var lastbilen som ställt sig med släpet rakt över både gång och cykelbanor vid Stenaterminalen som tvingade ut alla i bilkörfältet samt den fortfarande enorma vattenansamlingen vid parkeringspråmen. Det kommer bli en praktfull isgata där på söndag.

Blev omkörd av en snubbe vid start efter rödljus. Körde halvt förbi mig och klippte sen skarpt vänster så jag fick tvärbromsa. Inte så ofta man får skrika på medcyklister som tur är.

Slushpendling. Såg en väldigt dum rödljuskörning vid Hornstull rakt ut i trafiken, han hade visst bråttom till jobbet eller nått. Jobbigaste var motvinden som resulterade i 19km snitt.

Mot/sidovind hela vägen från Huddinge gjorde att jag cyklade ovanligt mycket i bocken. Ganska blöt blev jag också, hoppas att det fryser på ordentligt under dagen så jag slipper bli så blöt på hemvägen. Får bli en lugn hempendling, det är ju trots allt fredag...

Rock skrev:
> Medvind och folktomt.

Exakt!

Vippen skrev:

> Lilla klingan stora delar av vägen. På platten!

Du var inte ensam. Jag började undra om bromsarna låg emot eller om benen slutat fungera.

MI:
Lilla klingan på platten: 8
Punka och bråttom till jobbet: 10
Lagom mycket kläder: 2

-> 6,67 - bäst i år

MarcusS skrev:
> Vippen skrev:
>
> > Lilla klingan stora delar av vägen. På platten!
>
> Du var inte ensam.

Vilken tur! Jag kände mig inte jättestark...

Firade vädret med att ta en extrasväng i morse. Skönt med torkskåp på jobbet. Håller tummarna för att jag får nytta av dubbdäcken, som varit på sedan november, i eftermiddag.

Hade missat att det blåste, så det blev rätt kallt på överkroppen. Men alla dagar utom måndag så är ju bastun på jobbet igång på morgnarna, så det var ett övergående obehag. Dubben kanske inte gjorde så mycket till idag, men grovmönstrat kändes helt rätt. Om vindriktningen håller i sig och temperaturen sjunker ytterligare någon grad kan hemresan bli episk.

Surpunka på jobbet när jag skulle hem igår. Tänkte att det kanske bara är ett litet hål, så jag pumpar och ser hur långt jag kommer.

Första pumpningen räckte ungefär halvvägs, sen blev det kortare och kortare mellan stoppen. 200m från skolan gick det inte att pumpa längre, tur man nästan var framme. Irriterande att man inte bytte slang direkt i värmen på kontoret.

Bakdäcket tog visst lite stryk av trottoarkantsfadäsen igår, det var tomt på luft imorse. Hann inte fixa så det fick bli bilen. Ångest.

Drog in vid kl 9 först idag. +2 och lite regn och lite slask. Skitigt värre om smalben och skor så nu kanske det är dags för den där egolappen jag skurit till för flera veckor sedan. Blev inte särskilt miserabelt men hade jag stuckit kl 06 så kanske.

Hemresan var långt mycket bättre än ditresan. Jag var grymt sugen på att komma hem till en kall en och underlaget hade gått från slush till nästan-crisp så de lättrullade sommardäcken formligen flög fram. 1:05 istället för morgonens 1:22 och snittet är åter igen över 20 km/h. Vinst!

Summering av första veckan som heltidspendlare:

- tisdag morgon var jag stark, utvilad och grymt laddad
- tisdag eftermiddag kändes lite segare men fortfarande helt OK
- tisdag kväll var nog veckans misstag, 2 timmar med Ghetto-gänget i skogen tog knäcken på benen
- onsdag var en plåga. Benen var helt väck och rygg/axlar började värka. Rumpan klagade också lite
- torsdag morgon fick jag 'sovmorgon' och kunde cykla lite lugnare i bättre väder. Helt OK men ingen vidare fart i benen. 40 min massage räddade ryggen och axlarna. Häcken klagade nästan hela tiden.
- torsdag kväll (sent) var det hörntänderna som såg till att jag kom hem överhuvudtaget. Ingen lek, men väl hemma så flyttade jag bak sadeln så långt det gick.
- fredag morgon var veckans absoluta misär (läs ovan) men benen orkade på ganska bra
- fredag eftermiddag var rent euforisk jämfört med morgonens slasktortyr. Sadelns position känns mycket bättre fast ryggen är fortfarande öm. Överansträngd kanske man kan kalla det.

På det hela taget så känner jag mig att kroppen börjar vänja sig vid 2,5 timmes hård fysisk aktivitet om dagen. Ryggen/axlarna behöver nog lite mera tid men benen känns helt OK. Möra och trötta men de gör inte alls lika ont som jag trodde.
Jag hoppas på att den stela gaffeln och ergo-handtagen kommer snart. Jag har stora förväntningar på dem.
Det kanske är fredagsölen som pratar men jag ser faktiskt fram emot nästa veckas pendling.
Jag behöver variera färdvägen lite för att inte somna i sadeln och så behöver jag verkligen få mitt cyclecomponent-paket. I det ligger det utöver gaffeln, styret, handtagen och ett par hard-core vinterhandskar även en uppsättning smala 26" dubbisar, något som jag tror kommer behövas under nästa vecka.

Trevlig helg. Flera pendlarinlägg kommer nästa vecka, vare sig ni vill eller inte.

Bra motvind på vägn hem men ingen småspik i nyllet, dvs torrt. Fick ett ekerbrott på vägen hem, vad är det som händer, punka igår och en eker idag. Vad händer på måndag, går ramen av då?

Vädret hade fixat till sig nu på morgonen. Såg en annan cyklist på 27km pendlingscykling.

Trek_Crockett_Winter.jpg

izar skrev:
> Bra motvind på vägn hem men ingen småspik i
> nyllet, dvs torrt. Fick ett ekerbrott på vägen
> hem, vad är det som händer, punka igår och en
> eker idag. Vad händer på måndag, går ramen av
> då?

Nej enligt min och frugans statistik ska kedjan gå av! På senaste månaderna har vi drabbats av, ekerbrott bak, punka fram, avbruten kedja, punka bak.

Hi-hi! Äntligen! :) Underbart på Odengatan som var alldeles vit utan vare sig slask, sand eller annat missfärgande på morgonen medan det fortfarande var mörkt, och även snöade litet grand! Jättemysig känsla som verkligen sätter guldkant på dagen! Sedan en liten paus för trivsam fika på Rörstrandsgatan innan färden fortsatte. Mjuk och fin snö och dubbdäcken skötte sig perfekt! Hamnade bakom 4:ans buss ett par ggr och den sladdade rejält vid grönt ljus medan jag smidigt smög förbi på min Cross.
Hoppas nu att vintern kommit för att stanna en tid! Det här behöver vi verkligen! Mumma!

Snön faller och det ser ut att bli rejält kallt igen. Dags att slänga på dubbdäcken inför morgondagens pendling. Kämpa!

Kort tur och retur S-malm-City tidigt i morse. Curlingpappa mötte upp yngsta dotter som börjat extrajobba på nattklubb. Promenad längs Hamngatan till plattans tubnedgång. Dotter tar första tuben mot söder, pappa får ett ryck och "tempocyklar" nästan folktomma Drottninggatan och Västerlånggatan från plattan till Skeppsbron. Mötte två förvånade fotgängare på hela sträckan. Märkligt, roligt och sannolikt lätt olagligt. Jag fick vänta en stund vid Skanstull, tuben är långsam, innan dotter kom för slutpromenaden hem. Thinsulatefrusna fingertoppar och tillika sommarmtbshimanokalla tår tog tid att värma i sänghalmen. Härlig start på dagen dock!

Tille skrev:
> Tror jag börjar imorgon.

+1

Dubbisarna på och inkörda. Ska bara ...

Har glömt bort hur läskigt det är i vägkanten bland modden när bilarna bara ska blåsa förbi.

Trevlig pendling i snön idag. Få cyklister på morgonen. Blev givetvis kokt.

Vilade ut ett knä som har bråkat lite förra veckan, tog pendeln. Har upptäckt ett nytt problem med cykelpendlandet. När det är kallt så hinner jag bli som en ispinne under promenaden hem med barnen från skola/dagis. Åka hem och ta bilen känns som ett nederlag men kanske det enda praktiska lösningen.

Då kan jag bocka av en vinterpendling den här säsongen i alla fall! Trevligt med lite moddsladd och bit i kinderna.

Såg allas vår mästerfotograf i arbete, nu är det bara att vänta på att han skall förgylla morgonen med nåt snyggt.

Första pendlingsturen med dubbdäck denna säsong. Fruktansvärt jobbigt, det rullade knappt nerför Västerbron.

Säsongspremiär för barmitts och kjells handvärmare. Högsommar för händerna.

Bilagor

• hand.jpg
    hand.jpg
    36.6 KB · Besök: 41
Hur fint som helst! -8 grader och snö eller snömodd hela vägen. Perfekt plogat. Som någon skrev så är det lite spooky i vägkanten när bilarna kör för nära och framhjulet skär i modden. Får nog hålla mig mer på cykelbanor den korta biten. I love it!

Helt OK faktiskt. Skapligt snöröjt och sandat i norrort och runt 8 grader kallt när jag drog. Kom iväg 20 min sent efter frenetiskt och intensivt letande efter militärbalaklavan, varför lär man sig aldrig att leta fram sånt kvällen innan?

Jag byter till torr underställströja, handskar och mössa vid första stoppet (dagis) för att överleva hämtningen.

Första riktiga vinterpendlingen för säsongen med hummerhandskar, vinterkeps och merino tshirt + långärmad tröja under jackan - i stort sett lagom varm hela vägen, möjligtvis lite kall om fötterna.

Även börjat ljusna såpass att jag fick en vacker utsikt på Götaälvsbron. Rätt tomt på andra cyklister.
Kunde konstatera att trafikkontoret tagit hand om vattenansamlingen vid P-arken, vill gärna tro att min felanmälan från förra veckan hjälpt till.

Endast en högersvängande hantverkarbil på Linnégatan att bromsa för.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp