Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För mig som annars brukar ha väldigt händelselösa pendlingar var dagens hemfärd full av intryck.
Började faktiskt redan i garaget när jag stod och bytte batterier i baklampan. En hyresgäst kommer in och parkerar sin bil bredvid mig. När hon klivit ur bilen tittar hon lite på mig och frågar:
-du bor väl inte här, men du kanske jobbar här?
Skönt att hon inte trodde jag bodde där eftersom det är ett seniorboende jag jobbar på och har inte fyllt 40 än...

Trampade hemåt och släppte i en korsning förbi en bil som stannat för mig. Tänkte att det var bättre att hon kom iväg innan det kom bilar än att hon skulle behöva vänta tills jag passerat. Hon tackade med en liten vink med handen.

När jag svängde vänster vid islandstorget ser jag en man som går med sin cykel. Punktering tänker jag först men ser sedan att kedjan hänger efter cykeln och förstår att han fått kedjebrott. Hade tyvärr inga verktyg med mig så jag kunde hjälpa honom utan hoppades bara att han inte hade så långt hem.

Framför mig ser jag två som cyklar i riktning mot Råcksta som jag jagar efter. När jag kommer ifatt dem så ser jag att nr 2 är en man på elcykel som sitter och myser bakom en på en cross. Höjden av lathet! Laddade bakom dem och gjorde sen en kraftig attack och kränkte dem båda. ? körde järnet bort till rondellen där jag svängde av med benen fulla av mjölksyra.

Allt annat än plogning slutar ju med antingen miljövider och eller en i slutändan trafikfarligare miljö (rullgrus eller fläckvis halt)

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som gillar sopsaltat, hur/var spolar ni av era
> allt snabbare rostande cyklar?

Inte alls. Fatta TJÖPLÄGET när hela cykeln ligger i en brun hög i källaren.

Johan A skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som gillar sopsaltat, hur/var spolar ni av
> era
> > allt snabbare rostande cyklar?
>
> Inte alls. Fatta TJÖPLÄGET när hela cykeln
> ligger i en brun hög i källaren.
Bara kolfiber o titan. Och sen har man väl biltvätt i garaget? Sen är väl mycket salt på Sthlms gator ändå.
Edit: Köpte nya insex pga slarvat bort jag behöver på classe. En annan pendlare blev glad när han fick hjälp tra fast en vevarm. Annars borde stan använda plogbladen direkt på asfalten som ryker om det. Isbubbel elämdet har redan börjat på gatorna.

Senast ändrad:
frause skrev:
> Janek skrev:
> -----
> >
> > Det är lite svårt att hitta precis rätt
> > klädsel när vädret växlar 10C från dag
> till
> > dag, speciellt efs det gått nästan ett år
> sen
> > man cyklade i många minusgrader sist. Kanske
> > borde logga vad man har för kläder på sig
> samt
> > utetemp, men det känns lite analt.
>
>
> Har för mig att jag läste om nån som gjorde det
> (nån här?). Tillslut hade han en lista över
> lämpliga kombinationer vid alla temperaturer.
> Kanske är en ganska bra idé iallafall...
>

Jag har en.....

Men importera excel till Happy blir sällan så bra. Får bli via en skärmdump och Paint ifall nån är intresserad.

Fest i Kapernaum på dagens hemåtpendling mellan Bergshamra och Sta´n: Jag mötte nämligen inte mindre än tre crossar inom kort tidsrymd! Två av cyklisterna hade neongula jackor och i övrigt var det svårt att se ordentligt i mörkret och med fart. Klockan kan ha varit runt 18 eller så. Jag förutsätter att crossarna hör hemma här på Happy! Det brukar jag göra när jag ser något kul och trevligt på vägen! ;)

vindväst måste vara det mest praktiska cykelplagget, har inte haft något tyngre på hela vintern, bara i olika kombinationer med 1 undertröja, 2 löpartröjor, och 1 fleecetröja..beroende på temperatur, idag var det kallt, hade alla 5 uppräknade plagg PLUS 1 tunn långärmad vindjacka, blev för varmt, jackan åkte av efter en halvmil. kanske den behövs vid -16 och kallare, annars vindväst. i skorna filtsula och heat holders strumpor, varmt !

Jag kör med två tunna underställströjor och en vindjacka med genomsläppligt tyg i ryggen ner till någon minus. Kan bli lite röd om bringan direkt efter men jag fryser inte alls. Idag med -8 blev det en tröja + tunn fleece + vindjacka men det var lite väl svettigt. Får hoppas att det blir lite stabilt väder så man slipper stå som en tonårstjej framför garderoben och vela varje morgon.

dabac skrev:
> frause skrev:
> -----
> > Janek skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Det är lite svårt att hitta precis rätt
> > > klädsel när vädret växlar 10C från dag
> > till
> > > dag, speciellt efs det gått nästan ett år
> > sen
> > > man cyklade i många minusgrader sist. Kanske
> > > borde logga vad man har för kläder på sig
> > samt
> > > utetemp, men det känns lite analt.
> >
> >
> > Har för mig att jag läste om nån som gjorde
> det
> > (nån här?). Tillslut hade han en lista över
> > lämpliga kombinationer vid alla temperaturer.
> > Kanske är en ganska bra idé iallafall...
> >
>
> Jag har en.....
>
> Men importera excel till Happy blir sällan så
> bra. Får bli via en skärmdump och Paint ifall
> nån är intresserad.

Hmmm... Det där kunde man ju koppla med väderprognos, så att man får en lista på morgonen vilka kläder man ska ha på sig och eventuellt med sig. Får klura lite på det.

Fick förstärka med en extra tröja i snålblåsten. En långtradare stannade och släppte över mig vid typ Hj Branting. Mötte en blinker som jag såg jackan på först.

Lätt snöfall men nervöst eftersom Anneli (Hulthén) inte tycker cyklister ska ha så bråttom så vet man att det kan ligga dödsis under en skir hinna av schnöö. Hur jag nu fick ihop det?

Värmevantarna värmde och nu fattar jag hur jag ska gå igång värmesulorna osså.

Lite oplogat, spårigt, moddigt, saltigt och mycket annat -igt hela vägen till Gullmarsplan där ett blankpolerat dansgolv uppenbarade sig. Det var jättejobbigt idag faktiskt, vet inte om det är nåt fel på cykeln eller mig.

Såg för övrigt INTE gubben med ryggsäck på STYRET idag... han slog sig nog rätt illa igår när han for i backen. För att göra en lång historia kort har jag mer eller mindre varje morgon på samma ställe stött på en gubbe med ryggsäck på STYRET som vid samma rödlys får in remmen i framhjulet och vinglat ut bland andra cyklister och bilister. Ända till igår har han parerat det med att slita ut remmen och tjoa lite, igår stöp dåren i backen... några andra psyklister stannade men jag framför och hörde bara tjoandet och sen en duns.

Skön men väldigt ensam pendling. Körde med Airtrim idag då termometern visade -8 vid start. Trots att man ser ut som ett Miffo så är det en grymt bra uppfinning, jag får inte alls samma förkylningssymptom som när jag kör utan. Även första riktigt kalla dagen med Northwave Arctic, dom levererade också betydligt varmare fötter än Shimano MW81.

Har klätt på mig lite extra idag, får se hur det känns att hämta barnen från skola/dagis.

Pilen spottad utefter Spångavägen runt 0730......vinglig färd..(vet att det finns en spottar tråd men den är lite död)
Själv tog jag bilen, igen....

Jag tror att jag måste ta och skaffa mig en airtrim jag med. Får googla mig fram till närmaste butik och sen skämmas ihjäl på jobbet.

Kollade termometern, klädde mig för bilpendling. Ångrade mig precis innan jag skulle kliva ut genom dörren, bytte om och tog cykeln istället.

90% av min pendlingsväg är nysopad, nysaltad ren asfalt. Inte mycket till misär direkt. Men jag frös lite om fingrarna, alltid nåt.

ipv6 skrev:
> 90% av min pendlingsväg är nysopad, nysaltad ren
> asfalt. Inte mycket till misär direkt. Men jag
> frös lite om fingrarna, alltid nåt.

Even min oprioriterade väg är rätt bra plogat nu!
Rätt skönt med -5 och bra vägar, rose bib'sen funkar bra också.

bikeshorts skrev:
> vindväst måste vara det mest praktiska
> cykelplagget, har inte haft något tyngre på hela
> vintern, bara i olika kombinationer med 1
> undertröja, 2 löpartröjor, och 1
> fleecetröja..beroende på temperatur, idag var
> det kallt, hade alla 5 uppräknade plagg PLUS 1
> tunn långärmad vindjacka, blev för varmt,
> jackan åkte av efter en halvmil. kanske den
> behövs vid -16 och kallare, annars vindväst. i
> skorna filtsula och heat holders strumpor, varmt !

Det tyckte jag också tills jag köpte en DHB-jacka med vindpaneler och lite fleece (DHB Windslam Roubaix). Idag (-8) hade jag en tunn kortärmad funktionströja och ett par armvärmare under, frös inte det minsta. Den är klockren, är det dubbelsiffriga minusgrader är det bara att byta tröja under.

Saltat på gator, men Göteborgs gatukontor undvek nogsamt gång- och cykelbanor.

Sillmjölke i benen. INGEN kondis att tala om, alls.

En svagt lysande cyklist dolde sig framför en starkt lysande kollega som bländade.

Hade inte glömt något hemma idag. Phew.

14 Januari

Bilagor

• 14jan1.jpg
    14jan1.jpg
    65.6 KB · Besök: 49
  • 14jan2.jpg
    14jan2.jpg
    56.8 KB · Besök: 48
Mörkt och svalt.
Tänkte skriva grått men ser på Federicos bilder att det var blått?

Ett par grader varmare än igår var skönt. Fick en hjulsugare bakom mig halvmilen från Vällingby till Brommaplan. En elcykel! Han ville väl kanske spara lite på batterierna? Lite "justerad" var den nog också för jag rullade på lite sådär lagom i 27-30 utan att ekipaget blev avställt. Dubbelfusk alltså - vart är världen på väg? Jag bara undrar.

Mycket fina bilder federico.

Nojmorgon imorse. Efter en stunds cykling började jag fundera på om jag sett vår minsta katt innan jag gick hemifrån. Några minuter senare funderade jag på om hon inte kunde smitit ut på balkongen medan jag hämtade cykeln.
Vände hem igen men båda katterna var innomhus. Fick jäkta ordentligt till jobbet.

Då var slasket här, hurra!
Tyckte det var hyfsat röjt på de cykelbanor jag använde, dock inga sammanhängande sträckor.

Nollgradigt så merino-T och skaljacka var perfekt, mindre kokt än igår och jag kunde använda vanliga handskar istället för hummerditon.

heklamama skrev:
> Mörkt och svalt.
> Tänkte skriva grått men ser på Federicos bilder
> att det var blått?

Kameran registrerar det som blått, jag har inte gasat på med färg däremot något överexponerade.

Var du förbi Mellqvist? Jag tog en sväng och stannade där 07.45-07.50 såg inga andra.

Jaha.
Hade sett fram emot ett par veckor mysig vinterpendling, så har kommunen börjat sopsalta 2/3 av min pendlingsväg. :-(
Känns så fel att cykla på svart blöt asfalt när det är vitt och fint runtomkring. Dubbdäcken rullade dessutom aptrögt på den blöta asfalten. Vad gör man nu? Läge att byta till dubbfritt igen?

Lingon skrev:
> Jaha.
> Hade sett fram emot ett par veckor mysig
> vinterpendling, så har kommunen börjat sopsalta
> 2/3 av min pendlingsväg. :-(
> Känns så fel att cykla på svart blöt asfalt
> när det är vitt och fint runtomkring.
> Dubbdäcken rullade dessutom aptrögt på den
> blöta asfalten. Vad gör man nu? Läge att byta
> till dubbfritt igen?

Conti TopContact kanske? Jag är sugen på ett par själv. Är ju bara några få dagar om året man behöver dubb här i Göteborg.

federico skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Mörkt och svalt.
> > Tänkte skriva grått men ser på Federicos
> bilder
> > att det var blått?
>
> Kameran registrerar det som blått, jag har inte
> gasat på med färg däremot något
> överexponerade.
>
> Var du förbi Mellqvist? Jag tog en sväng och
> stannade där 07.45-07.50 såg inga andra.

Fina Bilder!
Funderade lite på Mellqvist igår, men får skylla på jobbstress.

dabac skrev:
> > Har för mig att jag läste om nån som gjorde det
> > (nån här?). Tillslut hade han en lista över
> > lämpliga kombinationer vid alla temperaturer.
> > Kanske är en ganska bra idé iallafall...
> Jag har en.....
> Men importera excel till Happy blir sällan så
> bra. Får bli via en skärmdump och Paint ifall
> nån är intresserad.

Är personligen mer intresserad av din mall än dina mätvärden - vid vilka temperaturer man fryser är ju väldigt personligt och beror både på kropp, cykelväg och körstil.

frause skrev:
> Hmmm... Det där kunde man ju koppla med väderprognos,
> så att man får en lista på morgonen vilka kläder man
> ska ha på sig och eventuellt med sig. Får klura lite på det.

Bra idé! Som programmerare blev jag genast sugen på att göra en webbtjänst av det där... :)

bikeshorts skrev:
> vindväst måste vara det mest praktiska cykelplagget,
> har inte haft något tyngre på hela vintern, bara i
> olika kombinationer med 1 undertröja, 2 löpartröjor,
> och 1 fleecetröja..

Låter intressant. Jag kör med 1-2 lager funktionstshirt + fleecetröja, funkar uppenbarligen ner till 6-7 minus som det var idag. Men en vindjacka vore inte så dumt ibland. Vad är det för märke och modell?

Det här är tredje vintern jag varje dag-pendlar, men jag har ändå inte lyckats lösa problemet med ansiktsskydd.

Har jag buffen uppdragen över näsa och/eller mun (eller balaklavan på) så blir den blöt, ansiktet blir fuktigt och näsan rinner som Ume älv. Drar jag ner buffen blir det för kallt om nosen. Alltså drar jag den upp och ner med några minuters mellanrum hela pendlingen när det är kallt.

Nån som hittat en lösning? Det enda jag kommer på är typ airtrim eller liknande som blåser ut genom ett hål i buffen (för att på så sätt samla fukten från utandningen), men det känns sjukt oestetiskt. Dessutom behöver jag inte airtrim om jag har nåt tyg framför munnen...

Händelselös pendling, men ändå en hyffsad omställning efter två veckor på teneriffa....

Jag har en skidvindjacka som är perfekt för vinterpendling. Idag hade jag en varmare underställströja och jackan. Runt nollan kör jag en vanlig cykeltröja under.

Jag strävar efter att ha på mig så få plagg som möjligt, blir så jobbigt annars.

Janek skrev:
> Det här är tredje vintern jag varje dag-pendlar, men jag har ändå inte lyckats lösa problemet
> med ansiktsskydd.

Lösningen stavas s-k-ä-g-g.

Kallt om magen. Rätt kladdigt när man kom fram till Hornstull. Rätt poppis att gå mitt i gång/cykelbanan också så det inte går att passera på nån sida.

Janek skrev:
> Det här är tredje vintern jag varje dag-pendlar,
> men jag har ändå inte lyckats lösa problemet
> med ansiktsskydd.

Jag kör med en ex militärbalaklava i ullfrotté och tycker den funkar grymt just nu. Ullfrottén värmer gott även när den blivit blöt och man kan justera öppningen lite över eller under munnen beroende på köld. Kör för första vintern med Conti Top Contact Winter II bak och tycker att det funkar bra även nu när vi fått snö och is. Fram har jag ett Soumi Tyres W240 som rullar precis lika trögt som alltid... Förvånansvärt mycket cyklister i Norrort igår och idag, trodde dom skulle tyna bort nu när det blivit kallt och snöigt. Glädjande nog en hel del tjejer som fortsätter cykla också. Imorse var jag 134 passerande vid Stocksundsbron trots att klockan bara var strax efter 8.

Janek skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > > Har för mig att jag läste om nån som gjorde
> det
> > > (nån här?). Tillslut hade han en lista
> över
> > > lämpliga kombinationer vid alla
> temperaturer.
> > > Kanske är en ganska bra idé iallafall...
> > Jag har en.....
> > Men importera excel till Happy blir sällan så
> > bra. Får bli via en skärmdump och Paint ifall
> > nån är intresserad.
>
> Är personligen mer intresserad av din mall än
> dina mätvärden - vid vilka temperaturer man
> fryser är ju väldigt personligt och beror både
> på kropp, cykelväg och körstil.
>
Särskilt mycket till mall är det väl inte egentligen. Det är en tabell med sådär 40 noteringar med starttemp, sluttemp, vind och nederbörd.
Kläderna är uppdelade i huvud, överkropp, händer, underkropp fötter. Varje klädeskategori har ett omdöme, varmt/OK/kallt.
För beslutsstöd till pendlandet har jag den sorterad efter starttemp - det blir alltid varmare inåt stan, sen kan jag då titta efter vilka av kläderna som inte ligger tvättkorgen som fått omdömet OK för det rådande vädret.
För andra aktiviteter, skridsko t.ex, brukar jag sortera efter medeltemperatur istället.

Mitt under en stabil säsong är den inte så användbar, då brukar närminnet vara tillräckligt uppdaterat ändå. Men vid tvära kast från en dag till nästa, eller säsongens första kalldag så funkar den rätt bra.

Lingon skrev:
> Jaha.
> Hade sett fram emot ett par veckor mysig
> vinterpendling, så har kommunen börjat sopsalta
> 2/3 av min pendlingsväg. :-(
> Känns så fel att cykla på svart blöt asfalt
> när det är vitt och fint runtomkring.
> Dubbdäcken rullade dessutom aptrögt på den
> blöta asfalten. Vad gör man nu? Läge att byta
> till dubbfritt igen?

Det är väl ingen fara att cykla med dubbat på asfalt? Och rätt som det är så ligger isbanan under cykeln igen, och då svär man över att det är så halt om man bytt till dubbfritt. Pinna ner en växel eller två om det går så tungt.

För övrigt tror jag man vänjer sig efter en tids dubbrullande på asfalt, men att hålla på att byta tillbaka till dubbfritt så fort lite asfalt syns bara för att det ska rulla lättare dödar ju all tillvänjning man gjort psykiskt och fysiskt med dom "tunga" dubbdäcken, så man får hålla på och börja om från noll varje gång. Det borde väl vara jobbigare, jämfört med att "köra in sig" på dubbdäck en längre sammanhängande tid.

Halvkokt, missade temperaturen stigit nästan tre grader från uppvaknande till avfärd.

Komiskt egentligen hur många som klagar över att det går trögt med dubbdäck. So what? Är cyklister speciellt lata eller svaga? Är det ett Stock-holmsfenomen inriktat på slimmade cx-piloter som jagar cv-värden och har minimala magsäckar?

Jämför t.ex. med vissa som löptränar, tränar längdskidor, och håller på med annan fysträning som istället lägger på vikter/stora däck, och drar med ett rep med sele bakom sig.

Adekvata referenser:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=583

http://www.folkbladet.se/nyheter/?articleid=6432120

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3784.0

Labanos skrev:
> Komiskt egentligen hur många som klagar över att
> det går trögt med dubbdäck. So what?

När jag väl är på rull så "kostar" dubbdäcken mig ungefär 10% i fart på fast underlag (är det mycket modd/lössnö kan det bli vadsomhelst). 5-6 minuter på timmen extra kan jag väl tåla utan att börja ynka - om jag inte försöker hänga på nån som kör odubbat förstås!
Men den stora grejen för min del är känslan.
Cykeln KÄNNS mycket mer än 10% trögare, och blir mycket mer än 10% tråkigare.
Så 10% i fart/tid kan jag mycket väl bjuda på, men 30% i tristess och förlorad underhållning är svårare att hålla käft om.
Men ibland erbjuds ju annat som kompenserar. När vägen ligger vackert vitpudrad och ett lätt snöfall bildar glorior kring varje gatlykta t.ex, då gör det inget att jag trampar en pråmcykel.
Fast en vanlig gråslaskig pendlarmorgon utan nåt att distrahera en från cykelns egenskaper kan lätt kännas lite sur.

Man kanske skulle göra tvärtom?
På sommaren så kör man med hårda, orunda, snorbilliga biltemadäck med en liter vatten i varje slang. Då kommer dubbdäcken istället kännas som de lätta och trevliga hjulen!

Labanos skrev:
> Komiskt egentligen hur många som klagar över att
> det går trögt med dubbdäck. So what? Är
> cyklister speciellt lata eller svaga? Är det ett
> Stock-holmsfenomen inriktat på slimmade
> cx-piloter som jagar cv-värden och har minimala
> magsäckar?

Det här är Happys pendlingstråd, nu när vädret äntligen blivit fint måste vi ju ha nåt annat att gnälla på?

Skämt åsido, jag är nog inte ensam här om att tvärt byta från sommarhoj smala slicks till vinterhoj med grova dubbdäck, och dessutom få en 30-50% tyngre cykel på köpet. Snömodden gör sitt också. Det blir verkligen tyngre, märks inte minst på snitthastigheten. Har fått snitt på 15 km/h senaste dagarna (iofs småförkyld också), har alltid 20-22 km/h när jag pendlar med racern med slicks.

dabac skrev:
> Labanos skrev:
> -----
> > Komiskt egentligen hur många som klagar över
> att
> > det går trögt med dubbdäck. So what?
>
> När jag väl är på rull så "kostar"
> dubbdäcken mig ungefär 10% i fart på fast
> underlag (är det mycket modd/lössnö kan det bli
> vadsomhelst). 5-6 minuter på timmen extra kan jag
> väl tåla utan att börja ynka - om jag inte
> försöker hänga på nån som kör odubbat
> förstås!
> Men den stora grejen för min del är känslan.
> Cykeln KÄNNS mycket mer än 10% trögare, och
> blir mycket mer än 10% tråkigare.
> Så 10% i fart/tid kan jag mycket väl bjuda på,
> men 30% i tristess och förlorad underhållning
> är svårare att hålla käft om.
> Men ibland erbjuds ju annat som kompenserar. När
> vägen ligger vackert vitpudrad och ett lätt
> snöfall bildar glorior kring varje gatlykta t.ex,
> då gör det inget att jag trampar en pråmcykel.
> Fast en vanlig gråslaskig pendlarmorgon utan nåt
> att distrahera en från cykelns egenskaper kan
> lätt kännas lite sur.

Tack för fin förklaring.

> Man kanske skulle göra tvärtom?
> På sommaren så kör man med hårda, orunda,
> snorbilliga biltemadäck med en liter vatten i
> varje slang. Då kommer dubbdäcken istället
> kännas som de lätta och trevliga hjulen!

Haha, du ela go.. :-) Kanske man ska testa ja, så länge man inte häller vatten i slangarna på vintern så...

Selast skrev:
> Jag kör med en ex militärbalaklava i ullfrotté
> och tycker den funkar grymt just nu. Ullfrottén
> värmer gott även när den blivit blöt och man
> kan justera öppningen lite över eller under
> munnen beroende på köld.

Låter kanon, var har du köpt den?

Janek skrev:
> Nån som hittat en lösning? Det enda jag kommer
> på är typ airtrim eller liknande som blåser ut
> genom ett hål i buffen (för att på så sätt
> samla fukten från utandningen), men det känns
> sjukt oestetiskt. Dessutom behöver jag inte
> airtrim om jag har nåt tyg framför munnen...

Jag har också försökt med diverse tygsorter framför näsa/mun men det blir slemmigt och känns äckligt tillslut. Jag kör airtrim från minus 6-7 sådär. Vid -10 kan jag ta på skidglasögon också. Kallare än -17 har jag aldrig cyklat.

Runt nacken och upp över bakhuvet har jag en vanlig buff, på huvudet en hjälmmössa i fleece från shimano.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp