Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mysigt litet snöfall.
Kalla tummar, blir nog pogs eller sån där piffiga överdrag på styret till nästa vinter. Eller elvantar. Eller nån receptbelagd medicin.
Dagens pris för slumpmässig snöröjning går till sträckan förbi Huddinge.
Men att vara långsam och erfaren gör mig svår att överraska på den punkten.
Vid Skeppsbron så hamnade jag bakom en tjej med bra klipp i benen trots otroligt opraktiska kläder att cykla i. Och hon gjorde prydliga klungtecken vid varje omkörning. Gjorde mig glad och en gnutta förvånad. Folk med sån kapacitet och såna vanor brukar inte vara klädda hursomhelst när de kliver på hojen.
Måste gjort nåt ovanligt igår, eller längs vägen in idag även om jag inte kan komma på vad. Låren var stumma som vedträn när jag klev av hojen. Blev nån slags Boris Karloff-imitation in till ombyte och stretching. Men då kändes det att stretchen gjorde nytta IAF.

Tungt imorse. Småförkyld+snöfall+gott om snömodd i Sundbyberg. Ändå ganska njutbart. Slapp hantverkarincidenter på vägen till jobbet bara för att upptäcka att hantverkarna som jobbar i kåken placerat en arbets/sågbänk rakt över "mitt" cykelställ.

Mitt försök att ranka de jobbigaste (vinter)väglagen att pendla på.

1. Fruset snöslask (aka tvättbräda). Drar ner hastigheten rejält och väldigt obekvämt.
2. Snömodd på mindre gator som inte plogats. Speciellt obehagligt att glida omkring i sidled när bilar dessutom ska passera.
3. Nysnö. Fint men ganska tungt, speciellt med grovmönstrade däck där snön fastnar.

Vad tycker ni andra?

Janek skrev:
-------------------------------------------------------
> Tungt imorse. Småförkyld+snöfall+gott om
> snömodd i Sundbyberg. Ändå ganska njutbart.
> Slapp hantverkarincidenter på vägen till jobbet
> bara för att upptäcka att hantverkarna som
> jobbar i kåken placerat en arbets/sågbänk rakt
> över "mitt" cykelställ.
>
> Mitt försök att ranka de jobbigaste
> (vinter)väglagen att pendla på.
>
> 1. Fruset snöslask (aka tvättbräda). Drar ner
> hastigheten rejält och väldigt obekvämt.
> 2. Snömodd på mindre gator som inte plogats.
> Speciellt obehagligt att glida omkring i sidled
> när bilar dessutom ska passera.
> 3. Nysnö. Fint men ganska tungt, speciellt med
> grovmönstrade däck där snön fastnar.
>
> Vad tycker ni andra?

Klistermodd, som börjar återfrysa på kvällen och klibbar som sättlim på däcken till dess den skrapas av mot skärmarna.

Gammalt grus på snöfria cykelbanor. Mest en mental belastning

Kristoffer R skrev:
> Annan länk om lysen och luft samt lite intressant
> info. Många i Gbg som HTFU:at och cyklar...
>
> http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2252750-har-fa
> r-vintercyklisterna-sin-beloning

"2013 ökade cyklandet i Göteborg med 22 procent jämfört med året innan."
"Under fjärde kvartalet var ökningen 40 procent jämfört med fjärde kvartalet 2012."

Ganska anmärkningsvärda siffror faktiskt. Dessutom uppvisar ju Trafikkontoret faktiskt en viss ambition att åstadkomma något, ex med försöken med cykelfartsgator och anställandet av en centralt cykelansvarig. Lite kontinuitet bara så kan det nog bli rätt bra.

Slicks bak och framdubbat gör att man kvicknar till lite snabbare utan större risk

Minus tre ungefär, mulet och lite småblåsigt. Hyfsat bra väglag förutom kortare stråk av "fast snömodd" i villaområdena, och lite ispucklar samt glanspolerad hårdpackad snö som satte Conti Spike Claw 240 på prov. Allt gick bra, förutom att jag fick på mig sommarhandskarna (Endura Singletrack) av misstag när jag gav mig iväg nyvaken, blev lite småkyligt om fingrarna. :/

Fruset slask är nog värst Fjärdebrunn, jag håller med dig. Ordinär vinterpendling, -8 C. Isen börjar lägga på Årstaviken! Nu är det vinter.

Glömde kolla termometern och tog fel handskar. Kallt som f-n.

-4 imorse tror jag det var. Blev helt kokt med bara skjorta under jackan. Att det ska vara så j*vla svårt att klä sig ibland.

Läskig incident på vägen hem idag. En snubbe hade gått i gatan hårt precis efter Roslagstull och låg på marken med en stor blodfläck på marken vid sitt huvud. En annan pendlare hade redan stannat men saknade telefon så jag stannade och ringde ambulans. Killens hoj verkade ha kollapsat på mitten av sig sjävl. Han var helt borta och det enda han visste var sitt namn. Han klagade också på att han inte såg något. När ambulansen kom satte dom nackkrage och la honom i en sån där uppblåsbar säng som fixerar personen. Lärdom, använd hjälm! Stickad mössa hjälper föga när din framgaffel spontan går av...

Usch, läskigt! Obehaglig sak att vara med om som medpendlare också.

Konstigt, det borde inte ha kunnat hända enligt all statistik som förevisats av Eric. Jag hoppas verkligen Eric snarast kommer med klargörande inlägg som får dimridåerna att skingras en gång för alla, ang hjälmarnas inneboende kontraproduktivitet.

jonja skrev:
> Konstigt, det borde inte ha kunnat hända enligt
> all statistik som förevisats av Eric. Jag hoppas
> verkligen Eric snarast kommer med klargörande
> inlägg som får dimridåerna att skingras en
> gång för alla, ang hjälmarnas inneboende
> kontraproduktivitet.

Inte ropa på.......

Hjälm är bara klumpigt, fult, icke-aerodynamisk och allmänt opraktisk om man inte räknar in funktionen "nåt att fästa pannlampan på".
Tills man går i backen. Då kan den göra all skillnad i världen.
Den räddar sällan ansiktet från skrap- och skärsår men resten av huvudet är svårt att smälla i ordentligt om hjälmen sitter som den ska.

Cyklar jag fram och tillbaka till bussen eller lill-Coop så får hjälmen ligga kvar hemma men så fort det är pendling ute i trafiken eller lek ute i skogen så är den lika självklar som reservslangen i ryggan.

Hoppas det gick bra för killen med knäckta gaffeln. Det lät läskigt.

Ja det gav mig en rejäl tankeställare. Jag såg inte när han ramlade, kom precis runt hörnet när det hänt. Killen som stannade först sa att han såg när det hände och att det såg ut som om cykeln bara vek sig mitt på och han som satt på stöp i backen med huvudet före. Han var tydligen medvetslös i någon minut innan jag kom. Hoppas det gick bra för honom jag med.

Fifan. låter läskigt. Hoppas det gick bra för honom.

Lite svalare idag. Tejpade en hjälm, insåg inte riktigt vilken effekt det skulle ha så jag tog dubbla mössor.

Stannade till på olycksplatsen nu på morgonen och plåtade cykeln från kraschen igår som stod kvar. Vad jag kan se verkar det som om gaffelrören gått rakt av!
krasch1.jpg

krasch2.jpg

Jag antar att saker går från bra till dåligt ganska fort om något sånt här händer...

På Birger Jarlsgatan blev jag utskälld av en ilsk klimakteriekärring som verkar ha glömt sina östrogenpiller imorse för att jag inte saktade ner tillräckligt långt innan det övergångsställe hon tänkt begagna. Orkade inte tjafsa med kärringen utan bad henne ödmjukast dra åt helvete...

Friskt och fostrande!
Det var osedvanligt mycket fotgängare idag utmed Berglsgsvägen/Drottningholmsvägen.....tidvis riktigt jobbigt många....

Läskigt med såna där skitcyklar. Man kanske borde köpa ny hoj varje år för att vara på säkra sidan? :-(

Förresten tycker jag mina cyklar blir långsammare för varje år som går.

I dag, tokkränkt två gånger på Vuältan.

Tog iof igen det genom att kränka tillbaks, på en tant i rullstol och några ungar med ryggsäck samt en som var ute och gick med hunden.

23 Januari

Bilagor

• 23jan1.jpg
    23jan1.jpg
    86.3 KB · Besök: 36
  • 23jan2.jpg
    23jan2.jpg
    60.5 KB · Besök: 37
Bra rull med 6 bar i dubbisarna genom innerskärgården!

Vilodagen och duktigt med diclofenac igår tillsammans med stram frukost (kaffe+berocca) gjorde benen riktigt sprittiga. Så skönt att inte spjälka en frukost under morgonpendlingen. Pastejmackorna smakade smaskens vid skrivbordet. Det onda benet höll sig i schack.

Min gamla MZ MXC gick sönder när jag skulle ge den lite luft igår. Använde ETAn och tryckte ner den i botten. Cykeln fick verkligen aggro vinklar för att vara ett pendlarök :) Den får gå så till nya pendlarcykeln anländer.

Körde om och blev omkörd av en pendlare på FS 29:a som kom ut vid Alphyddan. Happyit?

Edit: Bra fart i dagens bilder federico!

Senast ändrad:
Trodde att -8 skulle vara kallare än det i slutänden kändes som. Men det var ganska mysigt i morse faktiskt. Lugnt, fint och ett lätt snöfall.

Eller så beror det bara på Citodonet som jag tog till frukost...

AxelSthlm skrev:
> Friskt och fostrande!
> Det var osedvanligt mycket fotgängare idag utmed
> Berglsgsvägen/Drottningholmsvägen.....tidvis
> riktigt jobbigt många....

Det var nog något fel på tunnelbanan, massor med folk som väntade på bussen vid Åkeshov och ungefär lika många som promenerade mot Brommaplan.

MattiasK skrev:

>
> Eller så beror det bara på Citodonet som jag tog
> till frukost...

Din livsnjutare!

Selast skrev:
> Stannade till på olycksplatsen nu på morgonen
> och plåtade cykeln från kraschen igår som stod
> kvar. Vad jag kan se verkar det som om
> gaffelrören gått rakt av!

Ufff, fyfasen! Har ju gått rätt av, inte mycket att be för om man råkar ut för det där! Måste bero på någon försvagning från tidigare krasch eller så.

Igår gick framstänkan sönder! Ett fäste bara sprack! Sproink och så låg stänkan och gned mot framdäcket på vulgärast tänkbara sätt. Pinsamt faktiskt. Jag lagade noga med silvertejp och det funkade fint i hallen och hela 10 meter utomhus i morse, sen låg den mot däcket igen och skrapa och lät och gned och höll på.

Mardröm med den där Nishikin.

staine skrev:
> Nishiti.

Ja kanske borde någon åka till Roslagstull och måla över Niskiti-loggorna, ungefär som flygbolagen gör på kraschade flygplansvrak.

För jävligt att en gaffel kan gå av på det där sättet, dessutom på en förmodad kvalitetshoj. Samma typ av brott som på en Scott som väl var uppe här för ca ett år sen. Alu-gaffel på båda. Litar nog mer på en stålgaffel om hojen hunnit bli några år. De går inte av på det här sättet.

@Fedrico: fin nr2!

Härligt väder! -6 och lätt snöfall.

Angående gaffelbrottet så hände något liknande uppe i Luleå. En tonåring hoppade ner för en trottoarkant med en SCOTT och slog i ansiktet illa när gaffeln pajade. Det blev ambulans och kirurgi och ryktesvis fick han välja vilken SCOTT MTB som helst från deras sortiment.

JockeP skrev:
> Hjälm är bara klumpigt, fult, icke-aerodynamisk
> och allmänt opraktisk om man inte räknar in
> funktionen "nåt att fästa pannlampan på".
> Tills man går i backen. Då kan den göra all
> skillnad i världen.
>

Såg ett lätt knepigt exempel på hjälmanvändning på Östermalms IP häromdagen. En kille, iförd cykelhjälm kommer dit på cykel och låser noga fast hjälmen på cykeln innan han går ner på isen och börjar åka.
Visst, risken för skallskador vid långfärdsskridsko på bra is är inte så stor, men att bara låta den sitta kvar hade ju varit enklare om inte annat. Farten är ju ungefär densamma, så om resten av kläderna dög så hade det nog funkat att lämna hjälmen på också.

Det fanns för länge sedan en hysteriskt galen hjälmdiskussion på Utsidan med gamla SSSKare. Argumentet mot att använda cykelhjälm var att de ändå inte skyddade mot ansiktsskador från fall framåt...

Insikterna verkar ha gått i arv :)

dabac skrev:
> JockeP skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hjälm är bara klumpigt, fult,
> icke-aerodynamisk
> > och allmänt opraktisk om man inte räknar in
> > funktionen "nåt att fästa pannlampan på".
> > Tills man går i backen. Då kan den göra all
> > skillnad i världen.
> >
>
> Såg ett lätt knepigt exempel på
> hjälmanvändning på Östermalms IP häromdagen.
> En kille, iförd cykelhjälm kommer dit på cykel
> och låser noga fast hjälmen på cykeln innan han
> går ner på isen och börjar åka.
> Visst, risken för skallskador vid
> långfärdsskridsko på bra is är inte så stor,
> men att bara låta den sitta kvar hade ju varit
> enklare om inte annat. Farten är ju ungefär
> densamma, så om resten av kläderna dög så hade
> det nog funkat att lämna hjälmen på också.

Jag bryr mig inte vad happys "anti-hjälm" falang säger efter att ha sett killen som gick i backen igår. Han var helt borta och det enda vi fick ur honom var vad han hette. Han visste inte vart han var och vad som hade hänt och klagade på att han inte såg något. Jag hoppas att hans synbortfall var tillfälligt orsakat av chock och att han klarade sig OK till slut.

var tvungen att kolla på nishikis hemsida och det är alugaffel som dominerar. Inte för att jag någonsin kommer att köpa en nishiki men man kan ju undra varför?

jonja skrev:
> För jävligt att en gaffel kan gå av på det
> där sättet, dessutom på en förmodad
> kvalitetshoj. Samma typ av brott som på en Scott
> som väl var uppe här för ca ett år sen.
> Alu-gaffel på båda. Litar nog mer på en
> stålgaffel om hojen hunnit bli några år. De
> går inte av på det här sättet.
>
> @Fedrico: fin nr2!

Selast skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > JockeP skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hjälm är bara klumpigt, fult,
> > icke-aerodynamisk
> > > och allmänt opraktisk om man inte räknar in
> > > funktionen "nåt att fästa pannlampan på".
> > > Tills man går i backen. Då kan den göra
> all
> > > skillnad i världen.
> > >
> >
> > Såg ett lätt knepigt exempel på
> > hjälmanvändning på Östermalms IP
> häromdagen.
> > En kille, iförd cykelhjälm kommer dit på
> cykel
> > och låser noga fast hjälmen på cykeln innan
> han
> > går ner på isen och börjar åka.
> > Visst, risken för skallskador vid
> > långfärdsskridsko på bra is är inte så
> stor,
> > men att bara låta den sitta kvar hade ju varit
> > enklare om inte annat. Farten är ju ungefär
> > densamma, så om resten av kläderna dög så
> hade
> > det nog funkat att lämna hjälmen på också.
>
> Jag bryr mig inte vad happys "anti-hjälm" falang
> säger efter att ha sett killen som gick i backen
> igår. Han var helt borta och det enda vi fick ur
> honom var vad han hette. Han visste inte vart han
> var och vad som hade hänt och klagade på att han
> inte såg något. Jag hoppas att hans synbortfall
> var tillfälligt orsakat av chock och att han
> klarade sig OK till slut.

Sitter inte syncentrum i hjärnan lite illa till rätt långt bak i huvudet? Typ ungefär i linje med där en cykelhjälm är som tjockast?

Jo, slår du i bakhuvudet hårt kan du få synrubbningar.

Fjärdebrunn skrev:
> Det fanns för länge sedan en hysteriskt galen
> hjälmdiskussion på Utsidan med gamla SSSKare.
> Argumentet mot att använda cykelhjälm var att de
> ändå inte skyddade mot ansiktsskador från fall
> framåt...
>
> Insikterna verkar ha gått i arv :)

Ja, det verkar ju moget. Tror jag ska sluta med flytväst, den skyddar ju inte mot nedkylning. Eller blixtnedslag. Eller brand.

Tror jag ska sluta tvätta händerna efter toalettbesök också, det skyddar ju inte mot hjärtinfarkt eller högt kolesterol.

Fast just den diskussionen måste jag ha missat. Däremot minns jag argument om att ryggsäcken skulle utgöra fullgott skydd vid fall rakt bakåt, och framåt fick man väl fånga sig med armarna.
Om man nu envisades med att vara en så dålig människa att man faktiskt gick omkull nån gång. Den bästa lösningen var förstås att lära sig åka ordentligt, så behövde man inte ramla helt enkelt.

Efter att åkt ambulans med min då 9-årige son efter det att han ramlat så hårt i ett (fjädrande) jumpasalsgolv att han bokstavligen slogs medvetslös och krampade kan jag säga att mina barn får de hjälmar de pekar på...

Själv har jag hunnit spräcka 5 hjälmar i skogen och i alperna under mina 13 år på mtb. Även jag uppskattar hjälm även om jag slarvar ibland till tågstationen :/

Pendlingen hade ett högt pris idag:

WP_20140123_001.jpg

Sjukt irriterande att få näsblod medan jag cyklade! Är ju inte så mycket att göra åt saken mer än att HTFU:a och försöka undvika att det droppar för mycket på byxorna. Det mesta hamnade på cykeln som tur var ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp