Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Synd att man inte kan ta cykeln på bussen på
> hemvägen denna veckan.
>
>

Ser fram mot hempendling med motvind och en 12kilos ryggsäck.

//j

jesperC skrev:
> Ser fram mot hempendling med motvind och en 12kilos ryggsäck.

Även jag kommer att ha säcken full, och det kommer att vara idiotmot över Västerbron och idiotsida på Liljeholmsbron. Hoppas jag inte blåser av, eller nerför eller nåt...

Vippen skrev:
> jesperC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ser fram mot hempendling med motvind och en
> 12kilos ryggsäck.
>
> Även jag kommer att ha säcken full, och det
> kommer att vara idiotmot över Västerbron och
> idiotsida på Liljeholmsbron. Hoppas jag inte
> blåser av, eller nerför eller nåt...

Det var hemskt från västerort in mot stan imorse men nu räknar jag med en episk medvind hem. Om vinden vänt kastar jag cykeln och spelar jag in en film á la den svärande MTB-östgötens i väntan på taxin.

nigeltufnel skrev:
> ...
> Det var hemskt från västerort in mot stan
> imorse men nu räknar jag med en episk medvind
> hem. Om vinden vänt kastar jag cykeln och spelar
> jag in en film á la den svärande MTB-östgötens
> i väntan på taxin.

Det såg ut att bli stabil vind i ett par dagar framåt, både vad det gäller riktning och styrka. Jag ser fram emot medvindsmorgnar ut mot norr/västerort och motvind hem igen under resten av veckan (rätt OK egentligen).

//j

Tackar som frågar, den var riktigt härlig med motvind och snöfall! :-D

Strax innan jag gick från jobbet så sa en kollega hur härligt det skulle vara att cykla hem i snön, jag hann precis hindra mig själv från att glatt hålla med då jag kom på att han var ironisk.

silverman834 skrev:
> Tackar som frågar, den var riktigt härlig med
> motvind och snöfall! :-D
>
> Strax innan jag gick från jobbet så sa en
> kollega hur härligt det skulle vara att cykla hem
> i snön, jag hann precis hindra mig själv från
> att glatt hålla med då jag kom på att han var
> ironisk.

Du skulle inte hindrat dig själv utan hållit med, fast helt uppriktigt då :)

Man får inte låta de som alltid tycker att vädret suger hållas ostört!

Jag ser redan fram emot morgondagen. Sägs att det ska fortsätta snöa hela natten :)

Blåste hem, gick nästan läskigt fort på vissa ställen.

izar skrev:
> Blåste hem, gick nästan läskigt fort på vissa
> ställen.

+1

21minuter snabbare hem än till jobbet. Då tog jag i imorse. Hem seglade jag.

Senast ändrad:
Phew, military training 75 min och sen 9 km hem med hojen. Gick inte supersnabbt med skakiga ben :)

Någon hade ställt en mörkblå container i bussfilen på Långholmsgatan, syntes knappt i mörkret. Kunde ju vara lite praktiskt om de märkte ut sånt med reflexer eller nåt.

Det var helt klart skönare med morgonens medvind än med kvällens motdito.
20 min långsammare gick det också.
Fast jag ser verkligen fram emot att få segla till jobbet i morgon bitti. I 17 knop!

Efter 9 dagars uppehåll pga resor så var det dags igen, fantastiskt trögt till jobbet med dubb och motvind. Men räknar med att kunna segla hem!

Trots det kraftiga snöfallet under natten så var cykelbanorna i göteborg i riktigt bra skick och resan gick galant!

silverman834 skrev:
> Trots det kraftiga snöfallet under natten så var
> cykelbanorna i göteborg i riktigt bra skick och
> resan gick galant!

Men va!? Jag som hoppades på en dag snömisär. Får se hur min väg ser ut om några minuter.

Jodå, det fläktade riktigt skönt idag också! Hade tröttmössan på och osannolikt nog lyckades köra fel...! Missade att svänga i en korsning som jag klarat utan problem ca 700 ggr de senaste åren. Måste ha kostat mig minst en minut. Nu lite kaffe!

Rattnalle skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Trots det kraftiga snöfallet under natten så
> var
> > cykelbanorna i göteborg i riktigt bra skick
> och
> > resan gick galant!
>
> Men va!? Jag som hoppades på en dag snömisär.
> Får se hur min väg ser ut om några minuter.

Om man kollar på göteborgscyklistgruppen på facebook så är det inte alls omöjligt att du får dig en fin misärrunda! Där verkar alla andra ha helt oplogat. Lycka till ;-)

Medvind o ljumma vindar i Stockholm. Spottade ett stort cykelepikage på Ringv med dubbla cykelväskor bak, trådkorgar både fram o bak samt div attiraljer på styret, mugghållare etc, såg kul ut!

zodah skrev:
> Ingen fika idag för mig. Suck. Mot bussen.

§1 Kaffet var gott. Lite kallt kanske.
§2 Ordföranden var frånvarande.
§3 Vi satt inne när vi till slut bestämt oss.
§4 Mötet avslutades efter lite bubblande.

silverman834 skrev:
> Trots det kraftiga snöfallet under natten så var
> cykelbanorna i göteborg i riktigt bra skick och
> resan gick galant!

Blandad kompott för mig. Gatorna runt kvarteret där jag bor var helt oröjda, brukar ta 2-7 dagar innan kommunen hittar dit, cykelbanorna från Wieselgrensplatsen ner till bron var bra på de flesta ställen bortsett från backen ner till Vågmästarplatsen som inte är cykelbana.
Sedan var det finfint bort till Järntorget om man bortser från att när cykelbanorna är röjda men inte gångbanorna så blir det ont om plats för fotgängarna.

Vid Järntorget ville en Audipilot köra på mig i ~3km/h. Måste ta emot väldigt att stanna helt.

Linnégatan var värsta sträckan, bitvis helt oröjd.

Ångrar lite att jag inte bytt tillbaks till orginastyrstammen på pendlarcrossen från den 120mm nedåtvända styrstam jag satte dit i somras.

staine skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > Ingen fika idag för mig. Suck. Mot bussen.
>
>
> §1 Kaffet var gott. Lite kallt kanske.
> §2 Ordföranden var frånvarande.
> §3 Vi satt inne när vi till slut bestämt oss.
> §4 Mötet avslutades efter lite bubblande.

Åh, låter som ett perfekt möte.

zodah skrev:
> staine skrev:
> -----
> > zodah skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ingen fika idag för mig. Suck. Mot bussen.
> >
> >
> > §1 Kaffet var gott. Lite kallt kanske.
> > §2 Ordföranden var frånvarande.
> > §3 Vi satt inne när vi till slut bestämt
> oss.
> > §4 Mötet avslutades efter lite bubblande.
>
> Åh, låter som ett perfekt möte.
En trevlig liten tradition. Undrar om de kommer köra semlor? Eller måste vi flytta ett möte till Lisas kafe?

Så gott som alla cykelbanorna plogade och välsaltade. Något bit som inte var plogad alls, men hyggligt uppkörd av andra plogbilar som kört mellan husen i en förening.

Lagom lång stäcka genom en park var uselt plogad. Lämnat 2-3 cm snö och sedan vräkt ut salt, kommer att bli mysigt om det fryser ordentligt.

Tog långa vägen runt Drevan i morse men den efterlängtade medvinden verkar ha ångrat sig lite för nu kändes det som jag hade den från sidan mest hela vägen.
Eller så var den där för GPS'en rapporterade 21,2 km/h i snitt mot vanligtvis 19 - 20.
Det blev lite Ghettosafari i Skarpnäck då jag tröttnat på GC-vägen som går på utsidan och tänkte prova att köra rakt igenom istället. Gick väl så där. Kom ut ungefär på mitten och blev tvungen att gena på snedden över idrottsplatsen för att komma rätt igen.
Ska undersöka lite kartbilder och se om man inte kan fortsätta att gena på nåt sätt över Bagis.

Rattnalle skrev:
> Men va!? Jag som hoppades på en dag snömisär.
> Får se hur min väg ser ut om några minuter.

De var föredömligt väl plogade hela vägen in mot stan och ut på Hisingen utifrån Kållered redan vid 5 i morse.
Mölndal har förstått att det är trevligare med välplogade gator istället för översaltade, så det var mysigt underlag halva vägen åtminsone.

Några reflektioner från senaste veckan:
1. Elak busschafför tutade 2 ggr på mig när jag cyklade på Solnavägen västerut intill Karolinska Institutet. Kunde inte lämna plats pga 50 cm snömodd samt byggcontainrar (ingen vägren där pga bygget), så jag vet inte vad han ville att jag skulle göra. Dessutom är det gissningsvis 30 där och han skulle stanna vid en hållplats ca 70-80 meter längre fram. Troligen var han av en sort som tycker att endast motorfordon får nyttja vägarna.

2. Mötte en medcyklist på Solnavägen igår som bländade mig redan på ca 100 m håll. Såg ut som han hade minst 5 dioder i sin ledlampa, det starkaste jag sett. Eller så var det kanske bara för att den var riktad rakt fram. Hoppas det inte var nån här.

3. Nån som vet om Solna kommun har börjat sopsalta de också? Nu har det mesta smält bort men i förra veckan var det vissa cykelbanor i Huvudstaområdet som var helt snöfria samtidigt som anslutande mindre G/C-vägar hade snömodd kvar.

Ruskigt sega ben tidigare idag. +0,5 grader, obra då jag vill ha vintern kvar. Kört skridskor och annan träning utöver pendlingen så det går inte snabbt nu.

Just ja, idag börjar en hälsoutmaning på jobbet med https://www.weplusapp.com/. Gruppvis tävling/motivation på jobbet kanske mest för att få igång de som sällan tränar. Man får regga alla pass som man blir minst lätt andfådd av och minst 30 minuter. Ett pass om dagen räknas så spelar ingen roll om man cyklar till och från jobbet och tränar annat samma dag. Tänker lite på den där stängda tråden från förra året där Globalistic höll på att träna ihjäl sig ;)

Senast ändrad:
nikasp skrev:

> Just ja, idag börjar en hälsoutmaning på jobbet
> med https://www.weplusapp.com/. Gruppvis
> tävling/motivation på jobbet kanske mest för
> att få igång de som sällan tränar. Man får
> regga alla pass som man blir minst lätt andfådd
> av och minst 30 minuter. Ett pass om dagen räknas
> så spelar ingen roll om man cyklar till och från
> jobbet och tränar annat samma dag. Tänker lite
> på den där stängda tråden från förra året
> där Globalistic höll på att träna ihjäl sig
> ;)

Så fort jag läste "hälsoutmaning på jobbet" tänkte jag med skräckblandad förtjusning tillbaka på Globalistics episka tråd. :-)
Ser vi fram emot en repris av något slag???

Benets baksida fortsatt överansträngd/med bristbning. Sjukgymnastbesök inbokat torsdag. Hänvisad till buss och tåg tsv :(

Det borde bli bättre med bara antal pass per grupp och ingen kcal-räkning. Verkar som att tiden också spelar roll. Det kan ju bli lite konstigt om man t.ex. åker långfärdsskridskor en hel dag jämfört med hårt cykel- eller löppass. Kommer ihåg att jag räknade ut att hen i den gamla tråden borde ha vägt runt 180 kg med de siffror som presterades.

Luke skrev:
> Så fort jag läste "hälsoutmaning på jobbet"
> tänkte jag med skräckblandad förtjusning
> tillbaka på Globalistics episka tråd. :-)
> Ser vi fram emot en repris av något slag???

OK SL
Om jag nu inte får ha min cykel med mig så kan du väl åtminstone riva ut några säten och ersätta dem med spinncyklar…

Började med en timmes innehållande 5x4 på cykelvägarna. Anslöt Mellqvist för himmelsk kopp java med gubbsen och avslutade sen med en halvtimmes trampande i DÖDSmotvind och en halvtimmes löpning på det. Bra morgon!

emilh skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Trots det kraftiga snöfallet under natten så
> var
> > cykelbanorna i göteborg i riktigt bra skick
> och
> > resan gick galant!
>
>
> Blandad kompott för mig. Gatorna runt kvarteret
> där jag bor var helt oröjda, brukar ta 2-7 dagar
> innan kommunen hittar dit, cykelbanorna från
> Wieselgrensplatsen ner till bron var bra på de
> flesta ställen bortsett från backen ner till
> Vågmästarplatsen som inte är cykelbana.
> Sedan var det finfint bort till Järntorget om man
> bortser från att när cykelbanorna är röjda men
> inte gångbanorna så blir det ont om plats för
> fotgängarna.
>
> Vid Järntorget ville en Audipilot köra på mig i
> ~3km/h. Måste ta emot väldigt att stanna helt.
>
> Linnégatan var värsta sträckan, bitvis helt
> oröjd.
>
> Ångrar lite att jag inte bytt tillbaks till
> orginastyrstammen på pendlarcrossen från den
> 120mm nedåtvända styrstam jag satte dit i
> somras.

För mig var det oplogat ner genom Skatås vilket bara är mysigt eftersom det inte saltas så snön är ren och fluffig.

Delsjövägen såg nästan ut att ha blivit sopsaltad. Ingen snö och inget grus, bara fuktig asfalt.

Utanför Svenska Mässan stod en lastbil med släp tvärs över hela området så man fick välja mellan trottoarkanter och passera framför bakomvarande lastbil eller att cykla i princip hela vägen fram till porten. Hade jag varit lite piggare hade jag förmodligen orkat bli arg på idioten som satt i bilen. Får blir ett trevligt mail till Mässan istället om att de kanske borde ha någon på plats vid infarten som styr upp läget.

Södra vägen helt oplogad som vanligt, Vasaallén mediokert plogad med plogen ett par cm från marken.

På hemvägen hade en villaägare precis ovanför Sgt Sigfrids Plan skottat över snön från trottoaren till cykelbanan.

Rattnalle skrev:

> På hemvägen hade en villaägare precis ovanför
> Sgt Sigfrids Plan skottat över snön från
> trottoaren till cykelbanan.

Som villaägare är man väl bara skyldig att hålla trottoaren utanför tomten ren :)
Eller sträcker sig kravet längre än så?

Virusko skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
>
> > På hemvägen hade en villaägare precis
> ovanför
> > Sgt Sigfrids Plan skottat över snön från
> > trottoaren till cykelbanan.
>
>
> Som villaägare är man väl bara skyldig att
> hålla trottoaren utanför tomten ren :)
> Eller sträcker sig kravet längre än så?

Absolut. Men är det tillåtet att dumpa ut snön på den kliniskt rena cykelbanan så att man i praktiken saboterar den redan utförda snöröjningen? Det är dessutom ett dumt ställe i en dold kurva där många kommer med bra fart uppifrån så det blir extra dumt när bredden minskar efter kurvan där det inte syns uppifrån.

Vid nästa fastighet hade snön knötts in mot muren istället, en betydligt elegantare lösning.

Senast ändrad:
Stack tidigare från jobb för att hinna slänga in ett par tvättmaskiner och konstaterar att det är avsevärt fler kritter som tycker att gångbanan är det bäste stället att gå på, till skillnad från de oftast sämre plogade gångbanorna.

Fick ca 10-12 km omväg på vägen till jobbet idag. Kom på efter några km att jag glömt låset hemma, finns inget bra ställe att "gömma" cykeln på vid jobbet heller så jag fick snällt vända tillbaka hem och hämta låset.

Första pendlingen till exjobbet idag. Lackarebäck istället för Chalmers och tre extra kilometer. Det gick ju fint men var ganska hopplöst att cykla genom stan. Väldigt många som går i cykelbanan då gångbanan ofta är sämre röjd. Det fanns torkskåp med massor av plats och dusch när jag kom fram om det hade behövts, helt klart trevligt!

Saltslasket har jag inte mycket till övers för. Det är ju som att förlänga höstpendlingen med 3 månader.

Höll på att krocka med en stolle utan lampor på vägen hem, strax efter Götaälvbron. Han vinglade över hela cykelbanan och kollade åt alla andra håll än framåt. Fick gapat till lite så han återfick uppmärksamheten framåt.

Motvind och kränkta ben. Fick använda växlar jag inte visste att jag hade. Annars händelselöst.

Blåste så mycket i sida att det släppte både fram och bak på rak väg. Gled visserligen bara några centimeter i sida men det var lite spännande.

Tyckte alla åkte om och ifrån mig idag, hade de inte motvind? Eller så är jag bara svag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp