Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sopbilar är riktigt oförutsägbara. De gasar rätt ut som dårar för att 5m senare gira tvärt vänster, tvärnita och backa höger i full kastrull!

Annars rätt oförutsägbart som vanligt...

Tungt med dubb och motvind. Undrar hur han som sprang på strandvägen i shorts och t-shirt tänkte, måste vara riktigt varmblodig.

Vårlikt i Göteborg varmt och luften full av dofter. Körde MTB i dag, vilket spädde på flanör känslan med en mer upprätt sittställning.

-Åke

Tror jag tappat en del kondition under de senaste veckorna (eller månaderna!) som varit utan cykelträning pga förkylningar och hets inför lägenhetsförsäljning.
Det kändes i alla fall så nyss när jag försökte att inte komma allt för sent till jobbet.

Grått!

DSC_0211.JPG

Lättrullat & skönt att slippa frysa om fingrarna. :-)

Tungrullat, men för en gångs skull rätt klädd.

Vaknade med lite magkurr och tänkte att det nog skulle gå över i sadeln. Istället gick jag tom redan i första uppförslutet. Funderar på att avvika från arbetsplatsen och försöka hitta föda då den medhavda matsäcken inte riktigt var tillräcklig idag.

Väldigt fuktigt idag och möjligen en aning motvind. Bättre klädd jämfört med igår och benen kändes lite fräschare.
Som vanligt helt odramatiska 7 km till jobbet.

Sådana här mornar är det bra att på den inbyggda hårddisken i hjärnan kunna plocka fram någon nice kort-kort pendling i juni när glasögonen immar och dimman fälls ut som vatten på kroppen... Ont om folk i norrort idag när jag åkte så det verkar som om motivationen tryter även hos andra så här när den värsta "jag-måste-träna-i-år" hetsen är över.

I dag var skärmen på under hjälmen: problemet löst när brillorna satte igen i diset.

Gott om halvstarka hybridmotpendlare i dag, sportandes allehanda stilar. Allt från väldigt bredarmbågad hukad stil till en herre med dragning åt vänstertrafik. Intressant!

Gjörde rent drivlinan igår och pumpade däcken till 6 bar. Vilken skillnad!

Satte på nya bromsklossar bak, tredje paret sedan okt. har provat shimano DA, KS Salmon och nu SS GXP. Så här långt kan jag konstatera att shimanos är rent skit, men även billigast, GXP känns redan nu som bäst bromsverkan men känslan i KS var något bättre.

Tack för kaffet.

Idag var det rött vid alla rödljus utom ett. De flesta slog om lagom till jag kom dit, dessutom.

Pumpade mina däck till 4 bar i morse. Fint rull med Hakka W240. Ja, jämfört innan alltså...

Protokoll

1. sitter ute
2. frånvarande: ordf, Papo Paine.
2. Snickesnack
- Rull
- Kameror
- farliga korsningar
- snö
3. Kaffet slut
4. Möte slut.

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Pumpade mina däck till 4 bar i morse. Fint rull
> med Hakka W240. Ja, jämfört innan alltså...
>
> Protokoll
>
> 1. sitter ute
> 2. frånvarande: ordf, Papo Paine.
> 2. Snickesnack
> - Rull
> - Kameror
> - farliga korsningar
> - snö
> 3. Kaffet slut
> 4. Möte slut.
Vaknade väl till vid punkt 3. Klart morgontrött idag. Det gäller väl nu föröka hålla sig vaken till lunch. Tror jag glömde min skaljacka för kvällens runt o runt åkande på ÖIP. Får väl ta i som man brukar säga.Nu längtar jag bara till i maj då kan man kanske ta en morgonpaddling innan jobbet.

Grå motvindspendling. Körde ikapp ett gäng med tonårstjejer som gick i bredd över hela GC vägen. Plingade ett antal gånger men de var för upptagna med att prata med varandra så de hörde inget. Några meter bakom dom så bromsade jag med frambromsen, som tjuter rätt så bra vid fuktigt väder så händer något. Tjejerna börjar hoppar runt och skrika av ren skräck, såg rätt så kul ut.

Sedan när jag kom till jobbet så såg jag att Seerinmian är där men vad tycker happykollektivet om cyklar som står parkerade med lilla klingan?!? Är allmän häckling för milt straff eller?

Bilagor

• IMAG0344.jpg
    IMAG0344.jpg
    67.8 KB · Besök: 35
AxelSthlm skrev:
> När skall den sopsaltade cykelbanan längs
> Bergslagsvägen lagas, man har grävt upp för nya
> lyktstolpar men inte fyllt igen hålen, månader
> går, hålen består. Keff!

Imorse hade de tagit bort sanden, första hålet var en... intressant upplevelse. Tur att det inte var snö.

Förhoppningsvis innebär det att de tänker fylla på med lite asfalt.

Tog mig till jobbet på en tid som hade varit helt ok med sommarförhållanden. Att det är fler cyklister ute och bra väglag ökar motivationen att trampa ner pedalerna ordentligt.

4 Februari

Bilagor

• 4feb1.jpg
    4feb1.jpg
    30.5 KB · Besök: 31
  • 4feb2.jpg
    4feb2.jpg
    38.6 KB · Besök: 31
  • 4feb3.jpg
    4feb3.jpg
    54 KB · Besök: 29
Pumpade W240orna från så lågt tryck att pumpen inte kunde visa det till runt fyra bar. Det gick fortare enligt cykeldatorn men kändes ingen skillnad. Intressanta däck....

Rattnalle skrev:
> Pumpade W240orna från så lågt tryck att pumpen
> inte kunde visa det till runt fyra bar. Det gick
> fortare enligt cykeldatorn men kändes ingen
> skillnad. Intressanta däck....

Då stämde ordstävet "Det blir inte lättare, det går bara fortare" väl in!

izar skrev:
> cyklar som står parkerade med lilla klingan?!?

Publik parkering på lilla är inte OK, det drar skam över både aktuell parkör och cyklistkollektivet. Att jag parkerar på lilla nere i källaren där ingen ser skall världen strunta i...

silverman834 skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pumpade W240orna från så lågt tryck att
> pumpen
> > inte kunde visa det till runt fyra bar. Det
> gick
> > fortare enligt cykeldatorn men kändes ingen
> > skillnad. Intressanta däck....
>
> Då stämde ordstävet "Det blir inte lättare,
> det går bara fortare" väl in!

Sant. Men jag får erkänna att jag hoppats på lite mer skillnad...

izar skrev:
>
>
> Sedan när jag kom till jobbet så såg jag att
> Seerinmian är där men vad tycker
> happykollektivet om cyklar som står parkerade med
> lilla klingan?!? Är allmän häckling för milt
> straff eller?

Ett riktigt pendlarsvetto vågar kränka sig själv - och stå för det :)

Seerinmian skrev:
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> > Sedan när jag kom till jobbet så såg jag att
> > Seerinmian är där men vad tycker
> > happykollektivet om cyklar som står parkerade
> med
> > lilla klingan?!? Är allmän häckling för
> milt
> > straff eller?
>
> Ett riktigt pendlarsvetto vågar kränka sig
> själv - och stå för det :)

Kränka sig själv är det lite som onani?

Tillbaka i sadeln igen efter förkylningsuppehåll.
Höll på att bli en kort comeback. I höjd med Kunskapsskolan i Enskede (Sockenplan) tyckte en sopbil att cyklister inte är värda att lägga märke till och att cykelbanan fungerar utmärkt som accelerationsområde. Idiot!
I övrigt mötte jag ett fram-blink-mongo. Troligtvis också en idiot men inte lika stor skadeverkan som den första. Mest i själen. Hur svårt kan det vara? Vitt fast sken framåt. Rött fast sken bakåt, eller blink men inte för långsamt. Grrrr!
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/cykel/

Många rödlysen på blink i morse, efter Årstaberg och Hornstull samt dom 2 innan Västerbron stod och gulblinkade, la märke till att inga bilar stannade för dem som ville gå över.
Fick kränka en elcykel uppför Västerbron också, ordentligt, så nu är veckan gjord nästan :)

swedo skrev:
> Bara att beställa en ny kasett och hoppas att man
> klarar sig hem. I väntan på ny kassett blir det
> intressant cykelval, antingen 70 tals racer med
> slicks eller fulldämpad mtb med ice-spiket pro.
> snabbt, lätt och livsfarligt eller
> långsamt,jobbigt och säkert.

Det blev fullgång med 808 dubb. Herregud vad det låter på asfalt. Mer ont i öronen än ont i benen....

BOFH skrev:
> Skridskobana i söderort.

Samma i norr/västerort

JockeP skrev:
> Tillbaka i sadeln igen efter
> förkylningsuppehåll.
> Höll på att bli en kort comeback. I höjd med
> Kunskapsskolan i Enskede (Sockenplan) tyckte en
> sopbil att cyklister inte är värda att lägga
> märke till och att cykelbanan fungerar utmärkt
> som accelerationsområde. Idiot!
> I övrigt mötte jag ett fram-blink-mongo.
> Troligtvis också en idiot men inte lika stor
> skadeverkan som den första. Mest i själen. Hur
> svårt kan det vara? Vitt fast sken framåt. Rött
> fast sken bakåt, ellereh! blink men inte för
> långsamt. Grrrr!
> http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/for
> donsregler/cykel/

Heh! I fredags lackade jag ur på en som kom cyklande på Solnabron på "fel" sida (helt OK enligt regelboken, jag vet, men ändå.) med röd blink framåt (absolut inte OK enligt någon regelbok alls).
Jag skrek: "Men för h-vete! Rött bakåt!" allt vad jag orkade. Fick ingen reaktion, men det kändes rätt skönt.

Riktigt frostigt ute nu men väldigt skönt att slippa flytande vatten.
Det var helt klart rätt val att behålla dubbisarna på.
Det blev en 5 km extra snurr i söderförort på väg hem. Passerade Västberga och lyckades tjata mig till att få handla SPD klossar på Cykloteket, trots att de egentligen hade stängt för utbildning.
Väl klar där så fick jag för mig att cykla efter den inbyggda kompassen. Gick väl så där. Den generella riktningen var väl huvudsakligen rätt men man är ju ingen fågel direkt och att passera stora trafikleder på ren magkänsla är inte helt rätt angreppssätt. Strecket på kartan såg ganska irrationellt ut till slut.
Efter att ha snurrat runt Älvsjö lite planlöst och hamnat på 'fel' sida om Magelungsvägen så gav jag upp och började spana allt mer på GPS'en. Väl tillbaka på rätt sida, dvs Högdalen, så blev det lite bättre och väl framme vid Hökarängen var jag tillbaka i matchen på riktigt.
Nästan framme hemma så var det så mycket härliga hormoner som for runt i kroppen så jag var tvungen att köra en liten extra omväg.
Underbart!

Började dåligt, tog ut CX:en ur förrådet cyklade iväg en liten bit men tyckte att något var fel, pyspunka på framhjulet - dj-a Marathon Winter!

Nåväl, trampa tillbaka hem och utrusta reservcykeln med lampor, kontrollera att det finns luft i däcken sen var det bara trampa till jobbet. Väl där så upptäcker jag att nycklarna är kvarglömda hemma, sittandes i låset till förrådet - FAIL! Ringer frun som tar hand om dessa.

Bra morgon alltså!

Fortfarande relativt torr och mysig cykling och idag utan större problem och incidenter.
Batteriet dog med 2 km kvar så det blev att skämmas sista biten in mot kontoret. Hoppas det var batteriet iaf och inte lampan, annars blir det ninjacykling på väg hem.
Nya skorna äntligen invigda. Riktigt sköna. Tunna, låga sommarstrumpor i och inte tillstymmelse till att frysa om tårna. Bra jobbat "Northwave Artic Commuter M GTX Boots AW13"!
Varning dock för nya klossar. Jag satt ordentligt fast i pedalerna när jag skulle klicka ur framme vid jobbet (hade bra tur vid rödlysena idag och stannade nog inte någostans, när jag tänker efter).

Vekligen fin morgon. Någon enstaka minusgrad, svag vind. Det enda som hördes var dubbens eviga nötande mot asfalten. Inga händer egentligen ingenting anmärkningsvärt.

Omkörd av bil på cykelbanan mellan Västertorps T-bana och Personnevägen. Min första tanke när jag trampade på med bil bakom mig var rädsla eftersom han svängde av bilvägen in på cykelbanan samtidigt som mig. När jag insåg att han tog det väldigt lugnt slappnade jag av lite mer och insåg att han inte hade sikte på att meja ner mig.

Det var faktiskt så oskyldigt som park/gatu/nånting-förvaltning. Dessutom var bilen rätt liten, typ en golfbil med flak. Svårbedömt när det kommer bakifrån hehe.

Ont i halsen imorse så det fick bli ebolaexpressen för mig. Såg lömskt ut i Täby med svartis överallt. Hoppas det gick bra för alla som passerade.

Skön, med fruset och lite vind i ryggen. Spottade hybridåkare med kraftig glipa mellan t-shirt/bylsjacka och WCT-brallorna. Mindre skönt, eller lagom ventilation?

Var en hårsmån från att bli frontad av en vinröd/lila Volvo imorse, faktiskt det närmaste jag varit en riktig krock på flera års pendling.

Jag kom Rörstrandsgatan fram mot S:t Eriksplan, och från höger (Bråvallagatan) en Volvo som svänger upp parallellt med mig (tror jag). Gatan är bred där och jag ligger i det vänstra körfältet (som sen övergår i bussfil), och antar logiskt att Volvon ser mig och ska lägga sig i höger fil (den enda tillåtna för personbilar), men nej - hon tar ut svängen rejält och är bara nån decimeter från att köra in i mig. Jag lyckas vråla "HÖRRU VAD GÖ..." innan hon reagerar, gör en väldigt ursäktande gest och svänger undan. Läskigt.

Det var ljust ute och jag kom i ca 20 km/h med stark lampa på, så hon måste varit sjukt ouppmärksam.

körde cykelbud imorse åt frugan som glömde grejor hemma, f.o. lungn pendling, har lite småont överallt vilket beror på att jag är kass på att stretcha.

På tjänsteresa i Halmstad så dagens pendling på c:a 3km utfördes på den här

cykel2.jpg

Som tur är så är Halmstad platt.

Blir ninja-cykling tillbaka men efter vad jag såg igår så gäller det 90% av de som cyklar här.

Tillbaka på 29:ern med 800+ högljudda dubbar efter en kort sejour med CX:en igår. Den slutade med lågkadensträning hela vägen hem då växelvajern inte tyckte att det fick vara nog. Orkade inte meka dit en ny när jag kom hem. Benen var ju ändå redan lite möra så det fick bli ett fostrande benpass på lokala gymmet istället.

Att pendla på 29:er tar lite längre tid - men har någon slags brutal charm. Man behöver inte bry sig så mycket om det här med kanter och gropar och en hel del möjligheter till kreativa genvägar uppstår :) Dessutom blir ju en kränkning ännu roligare - om man lyckas med den vill säga. Man bör välja utmaningarna med viss försiktighet...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp