Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
velocipede skrev:
-------------------------------------------------------
> Meh....Dimmigt.
>
> Har anmält mig till den där
> globalacyklarvinterdagen på fredag. Någon annan
> som gjort det?

Vaedeförnåe?

det är nått fel på vädret. Dess utom punka fram, igen. Ska bara dricka lite kaffe och gå igenom nattens mailskörd sen blir det ett nytt däck monterat.

Sega ben, blev en tur förbi DHL i Västberga för att hämta upp paket med SKS-longboardskärmar, nytt bakljus, Endura hummvee shorts, snabbkopplingar till monstercrossen.

BOFH skrev:
> velocipede skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Meh....Dimmigt.
> >
> > Har anmält mig till den där
> > globalacyklarvinterdagen på fredag. Någon
> annan
> > som gjort det?
>
>
> Vaedeförnåe?

http://winterbiketoworkday.org/

Grått!
Tog en finfika vid Hornstull.

Hade glömt hjälmen på kontoret.
Kompenserade genom att köra med huvan över kepsen.

"Fortsätt å fortsätt att va rebell!
Fortsätt å fortsätt att va rebell!"

Svettigt. Försökte ta rygg på en fladderbralla vid ulriksgolfbanan men benen ville annat. Typ Eutanasi. Minimalt med luft i bakdäcket krävde sin försiktighet. Kul att cykla igen iaf och det verkar några till också tycka. Aldrig sett så många hojar i februari i stan. Sa hej till ett bekant ansikte, Dolk (tror jag bestämt det var) vid tegelbacken.

Cyklade in sent. Justerade bromsarna med ny vajer fram så nu har jag stopping power så det räcker. Kedjan ser för taskig ut och kvittrar som en undulat - skämmigt...

Senast ändrad:
En bilist svängde höger över cykelbanan så jag fick stanna kvickt fast jag hade grönt. Men hon stannade efter övergångsstället och vinkade ursäktande. Vackert! Allt vid skylten vid Solvalla som säger "kom ihåg att kramas i trafiken". OK, lite romantiserat...

Kom in till jobbet och chefen sa att han vill ha mig i Kina i mars. Undrar vad man ska plocka hem för cykeldelar? :)

Premiär för att bli påkörd. Det var väl dags eftersom det annars hade blivit 25 års åretruntpendlande utan krock. Nu blev det bara en touch av hantverkarbilen som kom i bra fart och fick stopp ca 5 cm in i min cykelväska, men till vänster om mig stod tre gående varav två mammor med barnvagn som lyckades se rödljusraketen. Lite glad att ingen av dem stack ut vagnen i gatan direkt på grön gubbe.

velocipede skrev:
-------------------------------------------------------> http://winterbiketoworkday.org/

Det är ju ett lovvärt syfte bakom kampanjen, men som åretruntcyklare så tycker jag att sånt känns lite löjligt... På något sätt så känns det som att de köper myten om hur svårt det är att cykla på vintern.

johan44 skrev:
> Premiär för att bli påkörd.

Bra att du klarade dig!

Tack. Tänkte just på att jag inte blev skakis varken då eller efter, helt avtrubbad efter alla år antagligen... :)

BOFH skrev:
> johan44 skrev:
> -----
> > Premiär för att bli påkörd.
>
> Bra att du klarade dig!

Bil stod som parkerad halvvägs upp på trottoar, jag gled ut från cykelvägen för att gå över i vänsterfilen och kastade en blick bakåt för att kolla att det var tomt. Samtidigt börjar bilen sin u-sväng med släckta lyktor och utan att ge tecken. Nära! Jag sladdade till och lyckades gira runt bilen som tvärstannade när gubben väl såg mig. Han tackade mig med att tuta, vilket jag besvarade med ett långt finger innan sinnet rann på mig och jag tvärvände. Jagade efter honom uppför St Eriksgatan, kom ikapp vid Vanadisplan och pekade menande och talade med honom genom det stängda passagerarfönstret, men han envisades med att stirra in i rondellen innan han körde vidare. Fortsatte efter honom till nästa korsning där det blev grönt innan jag var ikapp. Släppte då jag förstod att det skulle ta minst 1,5 km innan nästa möjliga tillfälle, dessutom åt fel håll. Med grym syreskuld och ångrandes den lilla frukosten på två ägg cyklade jag mycket missnöjd med mitt utbrott försiktigt mot jobbet. Lika bra så.

Underskatta inte adrenalinets effekt! Normalt är jag lugn och överseende, men idag hade jag tryckt på lite extra, samt blev rädd av händelsen. Det var den där tutan som gjorde att jag tände på alla cylindrar! Jag ville inte slå honom, bara prata...

Tjena alla pendlare.

Jag har inte kört alls den här veckan. Sänkt av en rejäl förkylning så har jag planlöst surfat(drömshoppat) bland cykelsidor och hamnade plötsligt på happy. Har läst hela tråden och fått många goda skratt samt sanslöst bra bilder. Tänkte att det var dags att regga sig.

Ska väl tillägga att jag kör hybrid på vintern. Åker mellan Sollentuna och city.
Är fram-blink-mongo. (uppskattar faktiskt likasinnade då man direkt ser att nåt är på G bland alla andra 1000 fasta ljus i stan)Och kör man bland bilar halva resan behöver dom nåt som väcker dom ur dieselångorna.

Kör med ryggsäck. (Cube FRS 18 ACTION TEAM. Rekommenderas)
Dock inte reflexväst.
Kör mot rött ca varannan dag vid hemmakorsningen som inte reagerar på cyklar utan då får man vänta lääänge.

Har haft min del av idiotbilister som svänger höger fast jag ligger bredvid sidorutan.
Har vurpat pga damer med hund i löplina tvärs cykelvägen och snudd på frontat med
ninjas utan vare sig ljus, hjälm eller vett.

Nu ska jag ta en ipren till, fortsätta tristessbygga banor i Garmin connect och drömma om våren.

lämnade pendlarhojjen i garaget och tog en rask promenad till jobbet istället.
Höll på bli överkörd av cyklist som hellre låg i gångfilen än i cykelfilen......
Dessutom var det andra gången detta året jag går och nästan bli överkörd av samma cyklist.
Nästa gång kommer jag vara beredd.... beware!

NEEEJ, inte framblink för tjyven... Snart kommer någon annan på att man inte syns bland alla MagicShine-blink så då blir det kraftiga blixljus som på flygplan osv osv. Lova att vrida ner ordentligt i alla fall. Jag blir fasen störd av de som ahr blink bak också. Nightmare att hamna bakom på vägen hem. Att cykla om är enda som gäller.

Zvampen skrev:
> Tjena alla pendlare.

> ...drömma om våren.

Hörde jag vår!? :D

Har vart hemma från jobbet nu i två dagar pga möjlig light-influensa, feber och orolig mage (inget sprut varken ur mun eller bak, bara allmänt på tvären) känner mig helt ok nu så tänkte dra till jobbet imorn, blir nog dock vagnen imorn för att vara på den säkra sidan.

Vågar man byta till dubbfritt i Göteborg nu? Enligt yr ska det komma snöblandat imorn men det verkar ju som att det ska va plusgrader åtminstone en vecka framöver så det borde väl va lugnt? Börjar tröttna på dubbarna nu...

nikasp skrev:
> NEEEJ, inte framblink för tjyven... Snart kommer
> någon annan på att man inte syns bland alla
> MagicShine-blink så då blir det kraftiga
> blixljus som på flygplan osv osv. Lova att vrida
> ner ordentligt i alla fall. Jag blir fasen störd
> av de som ahr blink bak också. Nightmare att
> hamna bakom på vägen hem. Att cykla om är enda
> som gäller.

Jag förstår problemet och är noga med att vinkla ner den blinkande.
Kör med en fast också samtidigt. Båda Cateye så det är inga arbetsstrålkastare direkt..
Dessutom dubbla blink bak varav en på ryggan.
Jag tillbringar en halvmil på Edsbergsvägen/Danderydsvägen bland både bussar och bilar så jag vill synas. Som jag sa har jag många ggr uppskattat blinkande fram vid möten. I dis och med imma på glasögonen blir man varse tidigare. Men nu blev det nog lite OT.

JockeS skrev:
> lämnade pendlarhojjen i garaget och tog en rask
> promenad till jobbet istället.
> Höll på bli överkörd av cyklist som hellre
> låg i gångfilen än i cykelfilen......
> Dessutom var det andra gången detta året jag
> går och nästan bli överkörd av samma cyklist.
>
> Nästa gång kommer jag vara beredd.... beware!

Intressant fenomen det där.

Vi cyklister är ju ofta väldigt snabba med att bli upprörda över bilister som kör nära oss på vägen bara för att markera att vi inte hör hemma där. Sånt kan ju hända oavsett om det finns cykelväg eller inte. Om det finns cykelväg brukar vi själva motivera vårt vägkörande med antingen att det är så mycket grus, skräp, potthål, etc. på cykelvägen att vägen är ett bättre alternativ, eller så motiverar vi det med att det inte är lämpligt att ligga i 30-40 bland alla "andra" som cyklar eller går långsamt. Fine, jag både köper och kan hålla med om de argumenten. Och så blir vi givetvis jäkligt upprörda när bilister markerar att vi är någonstans som vi inte borde vara (om jag inte missminner mig var någon tidigare här i tråden som var upprörd).

Men nu till det intressanta... eller tråkiga beroende på hur man ser det. Cyklister uppträder ju likadant mot fotgängare. Jag har vid flera tillfällen, när jag lämnat "gå"-delen av GC-banan eller klivit ner trottoaren när jag är ute och springer, fått markeringar av cyklister för att jag är på fel ställe. Smekande omkörningar trots att det finns gott om plats. Och varför lämnar jag mitt ställe? Jo, eftersom jag som löpande håller en betydligt högre fart än barnvagnar, barnfamiljer och pensionärer som bara måste gå i bredd. Dvs. exakt samma argument som cyklister använder.

Nu är det väl förmodligen inte samma människor som klagar på markerade bilar som sedan markerar mot fotgängare... Men som kollektiv sett har nog cyklisterna i princip samma sammansättning som bilisterna. Det finns de som markerar, de finns de som alltid ska hävda sin rätt, de finns de som alltid har bråttom, de finns de som tycker att trafikreglerna snarare är rekommendationer är regler, etc. Och givetvis är en bil tyngre och inte så rolig att bli påkörd av. Men det är nog inte så väldigt kul att bli påkörd av en cyklist i 30+ knyck heller.

För övrigt cyklade jag inte idag. Jag sprang :)

MattiasK skrev:
> JockeS skrev:
> -----
> > lämnade pendlarhojjen i garaget och tog en
> rask
> > promenad till jobbet istället.
> > Höll på bli överkörd av cyklist som hellre
> > låg i gångfilen än i cykelfilen......
> > Dessutom var det andra gången detta året jag
> > går och nästan bli överkörd av samma
> cyklist.
> >
> > Nästa gång kommer jag vara beredd.... beware!
>
> Intressant fenomen det där.
>
> Vi cyklister är ju ofta väldigt snabba med att
> bli upprörda över bilister som kör nära oss
> på vägen bara för att markera att vi inte hör
> hemma där. Sånt kan ju hända oavsett om det
> finns cykelväg eller inte. Om det finns cykelväg
> brukar vi själva motivera vårt vägkörande med
> antingen att det är så mycket grus, skräp,
> potthål, etc. på cykelvägen att vägen är ett
> bättre alternativ, eller så motiverar vi det med
> att det inte är lämpligt att ligga i 30-40 bland
> alla "andra" som cyklar eller går långsamt.
> Fine, jag både köper och kan hålla med om de
> argumenten. Och så blir vi givetvis jäkligt
> upprörda när bilister markerar att vi är
> någonstans som vi inte borde vara (om jag inte
> missminner mig var någon tidigare här i tråden
> som var upprörd).
>
> Men nu till det intressanta... eller tråkiga
> beroende på hur man ser det. Cyklister uppträder
> ju likadant mot fotgängare. Jag har vid flera
> tillfällen, när jag lämnat "gå"-delen av
> GC-banan eller klivit ner trottoaren när jag är
> ute och springer, fått markeringar av cyklister
> för att jag är på fel ställe. Smekande
> omkörningar trots att det finns gott om plats.
> Och varför lämnar jag mitt ställe? Jo, eftersom
> jag som löpande håller en betydligt högre fart
> än barnvagnar, barnfamiljer och pensionärer som
> bara måste gå i bredd. Dvs. exakt samma argument
> som cyklister använder.
>
> Nu är det väl förmodligen inte samma människor
> som klagar på markerade bilar som sedan markerar
> mot fotgängare... Men som kollektiv sett har nog
> cyklisterna i princip samma sammansättning som
> bilisterna. Det finns de som markerar, de finns de
> som alltid ska hävda sin rätt, de finns de som
> alltid har bråttom, de finns de som tycker att
> trafikreglerna snarare är rekommendationer är
> regler, etc. Och givetvis är en bil tyngre och
> inte så rolig att bli påkörd av. Men det är
> nog inte så väldigt kul att bli påkörd av en
> cyklist i 30+ knyck heller.
>
> För övrigt cyklade jag inte idag. Jag sprang :)

Väl rutet!

Hade den briljanta idén att ta lite alternativa vägar hem. Mestadels grusvägar, eller jag, geggvägar med hål. Körde fel, lite grann då jag inte följde GPSen, så jag får skylla mig själv. Men det var fint, månen lyste så det var ljust hela vägen hem, trots att jag inte kom hem förrän 17:30, efter 32 km. Såg ett rådjur.

Kollade kedjan innan jag åkte hemifrån i morse, som tur var. Fick smörjt den. Hade fått skämmas annars. Ganska händelselös pendling, men det var ljust ute. Kändes konstigt!

På vägen hem insåg jag att egolappen har spruckit och håller på att trilla av. Får försöka fixa det till imorgon, det ryktas ju om regn till dess! Tog en sväng förbi Bikeplace på vägen hem också, så det blev några extra kilometer. Jag är väldigt glad att så pass lite av min pendlingsstrecka går genom stan.

crust skrev:
> Vågar man byta till dubbfritt i Göteborg nu?
> Enligt yr ska det komma snöblandat imorn men det
> verkar ju som att det ska va plusgrader
> åtminstone en vecka framöver så det borde väl
> va lugnt? Börjar tröttna på dubbarna nu...

Jag bytte i söndags, grymt skönt!
Just nu är det inga problem, men jag är beredd på att behöva byta tillbaks om det behövs :)

Ta av dubbdäcken? Det är nog minst två månader kvar innan snön tinar bort...

sweet-o skrev:
> Ta av dubbdäcken? Det är nog minst två månader
> kvar innan snön tinar bort...

Vilken snö? ;)

Jag röstar för att plocka av dubbdäcken! Inte att jag ska göra det, utan alla andra. Så jag får användning för mina. För tar jag av mina så kommer det garanterat bli så att jag borde ha behållit dem på!

Så kul är det inte att panikbyta däck på morgonen. Mina stannar på tills våren kommer. Var halt som sjutton hemma hos mig i morse.

Halt på sina ställen i förorten idag. Annars lugn och fin pendling.

+1 grad och frostigt på gatorna i Solna så jag plockar inte av dubbdäcken förrän det är garanterad vår. Tror och hoppas fortfarande på mer snö och skridskoisar.

Skall på Cygate-dagen på Friends idag så jag skippar cyklingen och tittar in på Blodbussen istället. Härlig dödsis på asfalten när jag gick till bussen i morse.
Känns lite surt att ha ett dubbdäck på väg till B-D på reklamation, trots att jag lyckades pricka deras 2-åriga garantitid med 4 dagars marginal.

Blir nog till att slänga på det fungerande dubbdäcket fram till i morgon.

Åh vad jag saknar pendlingen. är ute och reser i Europa och blir fet. Vill cykla!!

Åkte vägen längs Mälarens kant idag. Första gången i år. Fint som vanligt men de småsega backarna längs vägen var inte nådiga mot mina ben. Pust! Gårdagens trainerpass satt nog kvar.

Masjevel skrev:
> Åkte vägen längs Mälarens kant idag. Första
> gången i år. Fint som vanligt men de småsega
> backarna längs vägen var inte nådiga mot mina
> ben. Pust! Gårdagens trainerpass satt nog kvar.

Fin väg (om det är vårberg-mälarhöjden vi pratar om). Du kan ju lägga in vårbergstoppen och vattentornet i Sätra osv om du vill bli ännu segare i benen...

Kändes segt idag. Motvind? Förkylning? Hög ålder?

Vaknade med snöslask utanför fönstret, så efter frukosten blev det snabbt byte av hjul på cykeln. BB7 bromsarna ville givetvis inte riktigt vara med så det blev till att panikjustera det värsta skrapet innan jag blev för sen till jobbet.
Osäker på om dubbarna verkligen vad nödvändiga, men det låg trots allt en del slask så jag väljer att tro det.
Välkomnades förutom av det snöblandade regnet med en härlig motvind på 12-13 sekundmeter. Höll nästan på att bli kränkt av vad jag tror (hoppas) var en elcykel på väg uppför Götaälvsbron.

Hade sedan sällskap bort till Stenaterminalen av någon som kunde tänkas vara happyit på sportigare hybrid med Brookssadel.

Jag förstår problemet och är noga med att vinkla ner den blinkande.
Kör med en fast också samtidigt. Båda Cateye så det är inga arbetsstrålkastare direkt..
Dessutom dubbla blink bak varav en på ryggan.
Jag tillbringar en halvmil på Edsbergsvägen/Danderydsvägen bland både bussar och bilar så jag vill synas. Som jag sa har jag många ggr uppskattat blinkande fram vid möten. I dis och med imma på glasögonen blir man varse tidigare. Men nu blev det nog lite OT.

Vart ska du om du åker Danderyds vägen när du ska till City från Sollentuna? Jag bor nära Edsberg och kör aldrig den vägen till centralen.

Sen har vi ju det faktum att det inte är tillåtet med blink framåt, men vi är ju bara cyklister, så vi kan ju strunta i alla regler precis som bilisterna.

I övrigt så vet man att man kan räkna med vind, när hastigheten är nedsatt på Öresundsbron. Denna gången fick jag den i ryggen, så ska nog inte klaga.

Ett problem med blink är att man själv syns, men övriga som inte har det drunknar. Blinket drar till sig all uppmärksamhet. Är man ego, så är det väl OK.

Bara promenadcyklister ute idag. Merklisch.

MTBiker skrev:
> Åh vad jag saknar pendlingen. är ute och reser i
> Europa och blir fet. Vill cykla!!

+1 fast jag reser inte, är tokförkyld sedan en vecka, när tar det sluuuut?

Härligt grisväder, kajakhandskar ftw. Nollgradigt, blåsigt och kraftig snöblandad nederbörd! Det fick bli en extra runda på det för att hämta upp en sak på konsultbolaget.

heffa1 skrev:
> Jag förstår problemet och är noga med att
> vinkla ner den blinkande.
> Kör med en fast också samtidigt. Båda Cateye
> så det är inga arbetsstrålkastare direkt..
> Dessutom dubbla blink bak varav en på ryggan.
> Jag tillbringar en halvmil på
> Edsbergsvägen/Danderydsvägen bland både bussar
> och bilar så jag vill synas. Som jag sa har jag
> många ggr uppskattat blinkande fram vid möten. I
> dis och med imma på glasögonen blir man varse
> tidigare. Men nu blev det nog lite OT.
>
>
> Vart ska du om du åker Danderyds vägen när du
> ska till City från Sollentuna? Jag bor nära
> Edsberg och kör aldrig den vägen till centralen.

Hej!

Bor också nära Edsberg och ska till Valhallavägen. Inte exakt city kanske..
Mörby C - Danderyd SH - Universitetet - LillJans-skogen - Tennisstadion. Raka spåret.

Stumpy skrev:
> Ett problem med blink är att man själv syns, men
> övriga som inte har det drunknar. Blinket drar
> till sig all uppmärksamhet. Är man ego, så är
> det väl OK.
>
> Bara promenadcyklister ute idag. Merklisch.

Inte en enda gång av alla de ggr jag mött någon med blinkande framljus har ordet "ego" dykt upp i skallen. Däremot svär jag ofta över dom med glödande diod på framgaffeln, ninjor eller värsta sorten: 2000 lumen på hjälmen som fladdrar åt alla håll. Men det är väl jag...

Appel skrev:
> Masjevel skrev:
> -----
> > Åkte vägen längs Mälarens kant idag.
> Första
> > gången i år. Fint som vanligt men de småsega
> > backarna längs vägen var inte nådiga mot
> mina
> > ben. Pust! Gårdagens trainerpass satt nog
> kvar.
>
> Fin väg (om det är vårberg-mälarhöjden vi
> pratar om). Du kan ju lägga in vårbergstoppen
> och vattentornet i Sätra osv om du vill bli ännu
> segare i benen...

Sedan kan man åka från Slagsta till vattenverket vid Fiskarhagen om man vill ha ännu mer mälarkantsköra. Vackert.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp