JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> lämnade pendlarhojjen i garaget och tog en rask
> promenad till jobbet istället.
> Höll på bli överkörd av cyklist som hellre
> låg i gångfilen än i cykelfilen......
> Dessutom var det andra gången detta året jag
> går och nästan bli överkörd av samma cyklist.
>
> Nästa gång kommer jag vara beredd.... beware!
Intressant fenomen det där.
Vi cyklister är ju ofta väldigt snabba med att bli upprörda över bilister som kör nära oss på vägen bara för att markera att vi inte hör hemma där. Sånt kan ju hända oavsett om det finns cykelväg eller inte. Om det finns cykelväg brukar vi själva motivera vårt vägkörande med antingen att det är så mycket grus, skräp, potthål, etc. på cykelvägen att vägen är ett bättre alternativ, eller så motiverar vi det med att det inte är lämpligt att ligga i 30-40 bland alla "andra" som cyklar eller går långsamt. Fine, jag både köper och kan hålla med om de argumenten. Och så blir vi givetvis jäkligt upprörda när bilister markerar att vi är någonstans som vi inte borde vara (om jag inte missminner mig var någon tidigare här i tråden som var upprörd).
Men nu till det intressanta... eller tråkiga beroende på hur man ser det. Cyklister uppträder ju likadant mot fotgängare. Jag har vid flera tillfällen, när jag lämnat "gå"-delen av GC-banan eller klivit ner trottoaren när jag är ute och springer, fått markeringar av cyklister för att jag är på fel ställe. Smekande omkörningar trots att det finns gott om plats. Och varför lämnar jag mitt ställe? Jo, eftersom jag som löpande håller en betydligt högre fart än barnvagnar, barnfamiljer och pensionärer som bara måste gå i bredd. Dvs. exakt samma argument som cyklister använder.
Nu är det väl förmodligen inte samma människor som klagar på markerade bilar som sedan markerar mot fotgängare... Men som kollektiv sett har nog cyklisterna i princip samma sammansättning som bilisterna. Det finns de som markerar, de finns de som alltid ska hävda sin rätt, de finns de som alltid har bråttom, de finns de som tycker att trafikreglerna snarare är rekommendationer är regler, etc. Och givetvis är en bil tyngre och inte så rolig att bli påkörd av. Men det är nog inte så väldigt kul att bli påkörd av en cyklist i 30+ knyck heller.
För övrigt cyklade jag inte idag. Jag sprang :)