Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> min gissning är att det är läge att fundera på
> cykelteknik, rundtramp, hur man bryter i en backe
> och så... :)
>

Mjo, funderat mycket på det själv. Borde öka kadensen, men blir så trött då. Sitter alltid ner i uppförslöpor, bryter nästan ingenting.
Rundtrampet kan bli bättre, kör ibland med bara en fot på pedalerna.

Skulle ju kunna köra saktare, men det känns som ett brott mot regel #10 http://www.velominati.com/the-rules/#10

Eller så köper du anpassade grejjer, tex hjul för tandembruk? :)

Bilagor

• 48frtcrs.JPG
    48frtcrs.JPG
    61.7 KB · Besök: 24
Hade tänkt ta bilen idag för en drös ärenden som ska utföras efter jobbet, men det fantastiska vädret fick mig att ändra mig.
Så efter att ha spillt kaffe över hela köksbänken, städat, glömt passerkortet till jobbet och blivit en kvart sen rullade jag iväg.
Kanonväder men det var nästan löjligt halt på sina ställen, glad att jag bytte tillbaks till dubbdäck igår.
Spann loss när jag skulle ha upp farten igen efter att ha bromsat in för en sopbil vars chaufför vänligt nog vinkade förbi mig i en korsning.

I övrigt inget att rapportera, men humöret är bättre än det hade varit om jag tagit bilen.

Stumpy skrev:
> Upptäckte framhjulspunka när jag skulle dra
> hemåt. Bytte slang och drog iväg. Hemma kan jag
> inte hitta något hål i gamla slangen. Wtf!
> Lite misäraktigt väder med motvind och tidvis
> snöblandat regn. Kändes segt.

Codeword: Ventilen :-)

staine skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Upptäckte framhjulspunka när jag skulle dra
> > hemåt. Bytte slang och drog iväg. Hemma kan
> jag
> > inte hitta något hål i gamla slangen. Wtf!
> > Lite misäraktigt väder med motvind och
> tidvis
> > snöblandat regn. Kändes segt.
>
>
> Codeword: Ventilen :-)

Eller Schwalbe dubbdäck som orsakar pyttehål, vattenbad av slang!

ipv6 skrev:
> sneeze skrev:
> 1200 mil jobbpendling på 22 månader, summerar:
> 2 rembrott
> 6 ekerbrott
> 4 däck
> 1 växelwire
> 1 rambrott
> 1 kuggkrans

Hade ihjäl 3 remmar på ca 100 mil.
Sen gav jag upp och köpte drev och kedja
De är ju inte gratis direkt.

izar skrev:
> staine skrev:
> > Stumpy skrev:
> > > Upptäckte framhjulspunka när jag skulle dra
> > > hemåt. Bytte slang och drog iväg. Hemma kan jag
> > > inte hitta något hål i gamla slangen. Wtf!
> > > Lite misäraktigt väder med motvind och
> > > tidvis snöblandat regn. Kändes segt.
> >
> > Codeword: Ventilen :-)
>
> Eller Schwalbe dubbdäck som orsakar pyttehål,
> vattenbad av slang!

Ja, får göra en grundlig undersökning. Kände ingenting i däcket och hörde eller kände inget från slangen.

Någon som provat att köra slanglöst i Marathon Winter?

perzzon skrev:
>
> Hade ihjäl 3 remmar på ca 100 mil.
> Sen gav jag upp och köpte drev och kedja
> De är ju inte gratis direkt.

Det enda jag betalat är växelwire och ekrar, resten har Scott stått för. Så jag är fortfarande nöjd.
Men nu sitter det kedja på den med lite högre utväxling också.

Jag betalade bara en, men den kosta å andra sidan 900 kr
Ville väldigt gärna att det skulle fungera och det gör det säkert också på många ställen men på min hoj ville det bara inte lira.

Firade min tusende cykelpendlingsdag med att byta till odubbat. Benen jublade och trodde att det skulle bli lätt. Det gick bara lite fortare, som bekant.

Tur att hjärnan styr över benen. Synd att benen har vetorätt.

Stumpy skrev:

> Någon som provat att köra slanglöst i Marathon
> Winter?

Du menar att slänga i lite Stansgegga i slangen? Kan kanske vara värt att pröva mot Schwalbesjukan. Slanglöst på riktigt funkar nog inte i de däcken!?

Nu kanske jag jinxar mig själv, men jag har kört MW dagligen sedan typ början på november och inte drabbats av dubb-punka. Alla dubb sitter kvar också trots ett par hjullåsningar i innerstan.

Problemet med Schwalbe Marathon Winter gäller väl bara däck tillverkade innan 2011?

Massvis av gummi på alla sidor och stabil kant - varför skulle däcket vara ett hinder för slanglöst? Det stora problemet blir nog att hålla tätningsvätskan flytande när det börjar bli kallt.

bojsänke skrev:
> Massvis av gummi på alla sidor och stabil kant -
> varför skulle däcket vara ett hinder för
> slanglöst? Det stora problemet blir nog att
> hålla tätningsvätskan flytande när det börjar
> bli kallt.

Hmmm, kan kanske vara så. Kanske värt ett försök ändå. Köldegenskaperna fixar man med något sorts anti freeze eller vad det nu är som finns. Min slanglösa mtb använder jag inte när det är kallt så jag har dålig koll, men visst fasen finns det ngt anti freeze-guck att hälla i det vanliga Stans-gucket?

emilh skrev:
> Problemet med Schwalbe Marathon Winter gäller
> väl bara däck tillverkade innan 2011?

Skall kolla hur gamla mina är. Misstänker dock att de är tillverkade 2011 eller senare...

bojsänke skrev:
> Massvis av gummi på alla sidor och stabil kant -
> varför skulle däcket vara ett hinder för
> slanglöst? Det stora problemet blir nog att
> hålla tätningsvätskan flytande när det börjar
> bli kallt.

Kanske får göra ett försök nästa vintersäsong. Å andra sidan har jag aldrig punkterat dem förrän nu och jag vet inte om det var slangen eller ventilen som var problemet än.

Sitter på färjan och kontemplerar svårigheten att klä sig lagom med ett stopp på mitten av hemvägen. Är enda lösningen ett förstärkningsplagg?

Nåja, nu är det fredag och jag sitter snart i bastun och myser!

Bastu låter grymt gött!
Kom av någon anledning iväg ovanligt tidigt i morse så jag tog det extra lugnt, vilket var bra i halkan emilh nämnde tidigare. Gött väder, bra humör och fredag, svårslaget.
Mötte förresten en Bianchi med tillhörande Rapha-reklampelare till cyklist på Backaplan nu vid 16-tiden. Någon här?

Ikväll blir det en lugn hemmakväll och imorgon har jag tänkt rasta skogshojen på en förmiddagstur..

Började dagen på ebolaexpressen, In på kontoret för att lämna väska strax innan 7. Plocka upp en jobb-cykel och rullade ner till frukostmöte. Cykla tillbaka till kontoret. Sen på em. apostlarna nästan hela vägen ner till centralen där jag insåg att jag inte hade med min väska så det blev till att kuta en kilometer fram och tillbaka till kontoret för att hinna till blåtåget mot götet som jag nu sitter på.
Någonstans där på dan blev jag också skjutsad av kollega som inte låter sig övertalas till cykling till ytterligare ett möte.

Många trafikslag blir det

Händelselös, kändes dessutom som om det gick sakta av någon anledning - TGI!

sid 4...har ni slutat pendla?

Under tidan jag cuklade till jobbet så han jag både bli kokt och se gatljusen släckas. För att var 3 grader så var det väldigt varmt. Ett par grader till åt det varma hållet så går jag över till vanliga cykelbyxor och knävärmare. Tror jag... nä kanske inte.

Snabb, tills jag upptäckte att det inte berodde på benen utan snarare 6 m/s i ryggen. Trevligt hur som, men motvind att vänta till hemfärden.

zodah skrev:
> sid 4...har ni slutat pendla?
>

Ja... Eller bara idag, tvungen att ta bilen. Imorrn är ordningen återställd!

Lämnade bilen på service och fortsatte till hjuls. Det är tydligen inne, såg tre andra som också stod och lastade ur cyklar på Biliaparkeringen.

Medvind.

Scoutade en ny väg genom Hagaparken i morse så man slipper trafiken. Härligt att cykla stig och grusväg där istället för att köra bredvid E4. Ska svänga förbi Daniel och Vickan någon morgon. Det ser välbevakat ut men om jag klättrar över stängslet ropar "-ni tar mig aldrig!" så får jag säkert komma in på kaffe.

Visning av lägenheten inför försäljning i eftermiddag, så det blev en hastig frukost innan lite städning och sen iväg.
Velade kring att byta bort dubbarna igen men lät se sitta kvar.
Medvind och kom fem minuter tidigt till jobbet, glömt hur jag larmar av och fick vänta en kvart innan nästa person dök upp.

De hårda vindarna hade lyckats med det Trafikkontoret inte lyckats med och blåst bort nästan allt grus på Götaälvbron. Nedanför såg det dock lika jävligt ut som innan.

Ljusare
Drivpaketet ser ut som något från ett steampunklajv
Annars som vanligt

Medvind. 10 dagars hosta visade sitt fula tryne denna första pendling på en vecka, fifan vad ont i bröstet minsta ansträngning gjorde. Hur ska det inte bli hem med 7 m/s i fejset?!

Ska man tordas ta av dubben?

AxelSthlm skrev:
> Medvind. 10 dagars hosta visade sitt fula tryne
> denna första pendling på en vecka, fifan vad ont
> i bröstet minsta ansträngning gjorde. Hur ska
> det inte bli hem med 7 m/s i fejset?!
>
> Ska man tordas ta av dubben?

Är det inte du som sitter på superdatorn med 50 simulationer av vädret 10 dagar framåt? Jag undrar också nämligen :-) Känns ofunktionellt med tunga dubbdäck nu.

Dubben rasslade fint mot asfalten, vinden i ryggen och ben som protesterade efter gårddagens benpass på gymmet. Sa åt dom att trampa på och sluta gnälla, verkade funka någorlunda.

zodah skrev:
> AxelSthlm skrev:

> >
> > Ska man tordas ta av dubben?
>
> Är det inte du som sitter på superdatorn med 50
> simulationer av vädret 10 dagar framåt? Jag
> undrar också nämligen :-)

Jo, visst är det jag....och nu snart ska skiten av. Punkt!

Edit: justering av tidpunkt.

Stockholm_ens.gif_smhi.jpg

Senast ändrad:
Åh vad jobbigt... Kollar men yr osv. så kan det ju vara neråt +1 grad hela den här veckan och nästa. Vill inte stå på näsan på morgonen så jag biter nog ihop och kör på. Det borde ju fasen bli lite mer vinter *hoppas jag*.

urk!

måndag 3, trött 4, 7m/s i nyllet 4, dubbisar + barmark 4, hemmajobbande sambo = avundsjuk 4,

MI=3,8

Sidvind medförde vissa problem med att hålla linjen. Annars inget värt att nämna

heklamama skrev:
> Drivpaketet ser ut som något från ett
> steampunklajv

+1 på den. På alla cyklar tyvärr. Måste skärpa mig!

Annars gjorde jag något radikalt i morse och tog sommarpendlarfixin istället. Så slicks kombinerat med vind i ryggen gjorde morgonpendlingen riktigt behaglig. Tyvärr fick jag mitt straff när jag vid Gullmarsplan kom på att jag glömt inpasseringskortet hemma. Bara att vända och njuta av 12 km extra cykling.

Annars var det som vanligt.

Äntligen måndag! Det gick trögt i morse. Undrar just om det inte var lite motvind. Dessutom har jag lite ont i röven utan att veta varför

Första pendlingen efter 10 dagars uppehåll pga halsfluss och pencillinkur. Riktigt sega ben och mördande motvind! Jag antar att vi kan tacka den sydvästliga stormen för avsaknaden av vinter men den är lite jobbig att stångas mot...

Samma här, bytte till sommarcykel och bar upp barnens cyklar ur källaren och hojjade till skolan med dem, det är ju vår!

Om ni som pendlade från Norra sidan hade motvind borde jag haft medvind från huddinge, med så kändes det verkligen inte. Tog fram barnens cyklar igår så de kunde cykla till dagis idag, vilken lycka.

Gjorde rent drivlinan igår och ställde in bakväxeln, så nu är det bara baknavet som låter, men wiggle ska skicka nya hjul inom ett par dagar(reklamation).

Händelselöst pendling förutom att det är många fler cyklister nu än vad det var för en månad sen.

Såg tre svanar långt utepå isen vid Brunnsvikens norra ände, oroade mig för att de frusit fast men konstaterade att isen nog smälter under dagen isåfall.
Rejält med motvind, i övrigt standardpendling. Det mest spännande som hände var konstaterandet att jag behöver nya bromsklossar bak.

Jag hoppas att det var motvind idag för annars håller jag på att bli väldigt vek. Tyst och skönt utan dubb var det åtminstone.

Det verkar som de börjat bygga ny cykelväg över bron vid Silverdal. Detta kommer kapa 1-2km på pendlingen - jag måste nog börja köra mer omvägar.

Bra känsla idag:
- Det var en jättestor lampa som lyste upp allting.
- Cyklade med barnen till skolan för första gången iår.
- Nya pendlarcykeln färdigkittad.

2014-02-1708.33.36.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp