Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vindstilla, sol, noll grader och blankis. T.o.m. Ice spiker pro däcken gick lätt! Livet är underbart:-)

Större delen av min pendlingssträcka är i det närmaste grusfri redan. Fint ska det va!

Medvind och sidsol.. livet kunder varit sämre :)

Motvind, men jag tar den hellre på hemvägen än på morgonen. Och ljust, stack vid fyra för att hämta på dagis.

Fasen da, spotade troligen Vippen vid Hornstull vid 8.10 i morse, hann inte reagera (jag tog Hornsgatan) men hade vart kul att hälsa.

Kaffe i morn? Kanske men kanske inte om Hellas drar lite mer?

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> sid 4...har ni slutat pendla?
>
>
Bara tillfälligt. Och ofrivilligt p.g.a. envis infektion. Tillfrisknandet går väldigt långsamt, dessvärre. Längtar... :(

staine skrev:
> Fasen da, spotade troligen Vippen vid Hornstull vid 8.10 i morse, hann inte reagera (jag tog Hornsgatan) men hade vart kul att hälsa.

Nog var jag vid Hornstull pass 8.10, men jag spottade banne mig inget, trött som en tok, sorry!

Jag har varit sugen på finkaffe en tisdagmorgon länge nu, men i morgon skall bilen på service, vilket kommer att firas med att cykla "hem" via Tumba och så långt jag nu orkar, för avslutning med en fulkaffe hemma i köket. Inget Hellas på kvällen heller med tanke på familjeschemat.

Sopat här och där i dag förresten, och väldigt ljust. Var kommer den store maxaren i det blå ifrån? Kan inte påminna mig att jag sett den förut...

Cyklade västra kanten av Brunnsviken hem idag. Skoj och hemskt spännande med Philipsen som är ganska jobbig i terräng. Kör man där det är lite stök så blir det ibland total blackout när man vrider styret mycket. Många helt kolsvarta löpare och utan minsta lyse i skogen så dyker de upp fort när det går undan. Måste fippla dit hjälmlampan nu.

Tänkte få till lite finpendling på vägen hme och ta vägen vid Ulvsundasjön men det failade då jag mest hittade "cykling förbjuden" skyltar. Cykelvägen visade sig vara en backig historia om man inte riktigt visste vart man skulle ta vägen, hamnade högst upp i Huvudsta, sen var det bara åka ner igen. Fördelen var att jag fick bra backträning, Huvudstabacken var en ny bekantskap som sög bra i benen. Annars så var det mest motvind och ganska mörkt.

Första turen efter en veckas snörvlande på sofflocket. Gick finfint trots idiotgruset som tydligen är helt livsfarligt...

Underbar och solig morgon!

Sen vaknade jag upp när en skåpbil gjorde en U-sväng rakt framför mig så att jag höll på att smacka rätt in i sidan...

Snart kan man inte gnälla på ninjor längre.
Nästan dagsljus när jag lämnade hemmet kl 07.

Frost och nollgradigt. Slängde på det dubbade framhjulet bara för att. Ljust och medvind!

Årets finaste morgon. Allt var fruset och solen var på väg upp. En sådan dag man borde tagit med kameran. Så, jag tog och körde så mycket grusväg jag kunde, och körde så fort jag kunde nerför den där mördarbacken, som egentligen är lite för snabb för mig. Men det gick bra, 61,7 km/h kom jag upp i utan att trampa. Så jädra gott, bromsada bara liiiiite inför en av kurvorna, så det finns potential att få upp farten ännu mer. Får bli en annan dag, antar att hem kommer bli 30 km misär...

Punka på CX:en så det blev sommardäckshybrid till jobbet, tog det lugnt då det gnistrade fint i asfalten på morgonkvisten.

Nu börjar idioterna komma ut ur idet, de som kör mot rött men cyklar så sakta så att man kommer ifatt dem mellan trafikljusen.

Blåsten byttes mot ett stilla duggregn och tillbaks på dubbfritt så hade jag ingenting att klaga på (förutom omledningen vid Maritiman).

Happyit jag mötte på Ridley-cross vid bygget på Skeppsbron?

Första dagen med sol över Tranebergsbron. Måste ta sovmorgon oftare. Helt underbart

antalet cyklister har ökat med det fina vädret, -det kommer bli KAOZ i sommar !!!
En cyklist-tomte tyckte jag var ett arsle för att jag så åt honom att man kunde hålla till höger så man lättare kommer förbi. Han hade fullt upp med att hålla till till vänster om det vita sträcket som var mitt i vägen trots att det var 2 m fritt till höger och inga gångare inom synhåll.

Klantade mig i morse. Jag mätte kedjan och såg att det var hög tid att byta innan kassetten också ska bytas. Kedjelåset var rejält svår att få plats och jag slet så jag fick blåsor. Sen kom jag på att jag ju kunde använda vevarmarna som hävarm och då kom den direkt på plats. Sen kuggade kedjan över iaf... Så det är bara att byta tilbaka till gamla kedjan och beställa ny kasett iaf...

SAS pendling till göteborg, vilket skitväder.

Riktigt sur att jag missade solskenspendling i sthlm idag.

Har blivit med riktställ så nu skall hjulen riktas själv framgent.

18 Februari

Bilagor

• 18feb1.jpg
    18feb1.jpg
    124.8 KB · Besök: 28
  • 18feb2.jpg
    18feb2.jpg
    65.9 KB · Besök: 31
  • 18feb3.jpg
    18feb3.jpg
    81.9 KB · Besök: 31
Bedrövlig hempendling då kedjan gick av. Drog raskt cykeln till närmsta cykelaffär, desperat för att hinna till dagis innan stängning. Butiksinnehavaren verkade inte ha haft allt för mycket att göra under dagen och tog sig an mitt "akuta" jobb. Nu vet jag inte exakt vilken kedja han monterade, mer än att det var en shimano för 10-delat, men jag var nära att sätta kaffet i vrångstrupen när han slog in 596 kr i kassan för material och arbete. (Möjligen har jag blivit bortskämd av att meka själv och beställa delar från utländska webbshoppar.)

Väl hemma upptäckte jag att jag hade både kedjebrytare och reservnit i ryggsäcken, trots att jag inte hittade något av dessa när brottet väl uppstod... Hann dock till dagis flera minuter innan dom stängde!

Kedjebrottet förklarade i alla fall varför det har knakat, knäppt och knastrat från drivlinan dom senaste dagarna - jag som trodde det var vevlagret som höll på att säcka ihop. Cykeln har jag bara haft sedan i oktober, hade trott att prylarna skulle hålla längre än så.

Vindstilla och hyggligt dimmigt. Räckte tydligen för att det skulle bli för varmt.

Bra morgon att lämna bilen på service och på så sätt ge sig chansen till en extra lång runda i det strålande vädret. Och det bästa är att jag får göra om det i eftermiddag!

Vilken morgon! Hade möte ute i Täby vid 8:30 tiden så jag åkte in mot stan någon timme senare än vanligt. Fullt dagsljus och knappt en cyklist förutom mig. I det skarpa ljuset ser man hur vidrigt smutsig cykeln är... Dessutom har ett irriterande knak uppstått någonstans i drivlinan. Kände på pedalerna och den högra har utvecklat ett förfärande glapp och även den vänstra kändes rätt slapp i lagren. Hoppas ett pedalbyte kan hjälpa.

izar skrev:
> Tänkte få till lite finpendling på vägen hme
> och ta vägen vid Ulvsundasjön men det failade
> då jag mest hittade "cykling förbjuden" skyltar.
> Cykelvägen visade sig vara en backig historia om
> man inte riktigt visste vart man skulle ta vägen,
> hamnade högst upp i Huvudsta, sen var det bara
> åka ner igen. Fördelen var att jag fick bra
> backträning, Huvudstabacken var en ny bekantskap
> som sög bra i benen. Annars så var det mest
> motvind och ganska mörkt.

Du menar backen uppför allén? Ja, den är lite jobbig om man inte cyklar där varje dag. :) Kan nog hjälpa dig hitta en bättre väg förbi Huvudsta - vart skulle du?

Grymt fint morgon idag. Måste komma ihåg solbrillorna imorrn dock, huvudvärken man får av lågt stående sol rakt i ögonen förtar en del av glädjen.

Finfin cykling hem igår. Tog ett extra långt varv i solen och fick härligt fostrande motvind sista 15km hem eftersom jag som vanligt väljer att cykla åt fel håll.

I morse var det intressantare; Fin cykling till jobbet där jag inser att jag glömde passerkortet hemma. Tar korta vägen hem. Ungefär halvvägs tar batteriet till framlampan slut. Skämdes som en hund över mitt ofrivilliga medlemskap i ninjaföreningen. Väl hemma passar jag på att dunka in nya batterier för att sedan njuta av de första gryningljuset och fåglarnas pipande. Eller var det kedjan?

federico skrev:
> 18 Februari

Stiligt!

Janek skrev:
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> Du menar backen uppför allén? Ja, den är lite
> jobbig om man inte cyklar där varje dag. :) Kan
> nog hjälpa dig hitta en bättre väg förbi
> Huvudsta - vart skulle du?
>

Jo det är den jag menar, sedan svängde jag upp förbi Huvudsta T-bana och upp för den backen. Ville egentligen bara få till lite cykling längs vattnet, går det något bra cykelstråk där, eller är det bara promenadstråk där? Ska vidare till Järfälla men brukar ta sikte på Spånga.

heklamama skrev:
> Ljust och fint!
> Sumpade dock kaffet.

Dito. Svårt för kaffet att konkurrera med finväder...

izar skrev:
> Janek skrev:
> -----
> > izar skrev:
> >
>
> > Du menar backen uppför allén? Ja, den är
> lite
> > jobbig om man inte cyklar där varje dag. :)
> Kan
> > nog hjälpa dig hitta en bättre väg förbi
> > Huvudsta - vart skulle du?
> >
>
> Jo det är den jag menar, sedan svängde jag upp
> förbi Huvudsta T-bana och upp för den backen.
> Ville egentligen bara få till lite cykling längs
> vattnet, går det något bra cykelstråk där,
> eller är det bara promenadstråk där? Ska vidare
> till Järfälla men brukar ta sikte på Spånga.

Om du kommer från Pampas, cyklar du längs vattnet, sedan blir man tvingad upp på Allén för att undvika cykelförbud. Men innan det blir cykelbana av Allén svänger du vänster. Då kommer du ner mot vattnet igen och får jobba i lite backar så småningom.
Då kan du cykla nästan hela vägen till Bälstabron, dom håller på att bygga om, senast jag cyklade där i höstas så fick jag vika upp på vretenvägen.

sneeze skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Janek skrev:
> >
>
> > -----
> > > izar skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > Du menar backen uppför allén? Ja, den är
> > lite
> > > jobbig om man inte cyklar där varje dag. :)
> > Kan
> > > nog hjälpa dig hitta en bättre väg förbi
> > > Huvudsta - vart skulle du?
> > >
> >
> > Jo det är den jag menar, sedan svängde jag
> upp
> > förbi Huvudsta T-bana och upp för den backen.
> > Ville egentligen bara få till lite cykling
> längs
> > vattnet, går det något bra cykelstråk där,
> > eller är det bara promenadstråk där? Ska
> vidare
> > till Järfälla men brukar ta sikte på
> Spånga.
>
> Om du kommer från Pampas, cyklar du längs
> vattnet, sedan blir man tvingad upp på Allén
> för att undvika cykelförbud. Men innan det blir
> cykelbana av Allén svänger du vänster. Då
> kommer du ner mot vattnet igen och får jobba i
> lite backar så småningom.
> Då kan du cykla nästan hela vägen till
> Bälstabron, dom håller på att bygga om, senast
> jag cyklade där i höstas så fick jag vika upp
> på vretenvägen.

VArför är det cykelförbud och jobbiga bommar efter vattnet vid huvudsta slott/herrgård ?
Jag har sett att det finns folk som cyklar där....

ev. randonörd skrev:
> sneeze skrev:
> -----
> > izar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Janek skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > izar skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > Du menar backen uppför allén? Ja, den är
> > > lite
> > > > jobbig om man inte cyklar där varje dag.
> :)
> > > Kan
> > > > nog hjälpa dig hitta en bättre väg
> förbi
> > > > Huvudsta - vart skulle du?
> > > >
> > >
> > > Jo det är den jag menar, sedan svängde jag
> > upp
> > > förbi Huvudsta T-bana och upp för den
> backen.
> > > Ville egentligen bara få till lite cykling
> > längs
> > > vattnet, går det något bra cykelstråk
> där,
> > > eller är det bara promenadstråk där? Ska
> > vidare
> > > till Järfälla men brukar ta sikte på
> > Spånga.
> >
> > Om du kommer från Pampas, cyklar du längs
> > vattnet, sedan blir man tvingad upp på Allén
> > för att undvika cykelförbud. Men innan det
> blir
> > cykelbana av Allén svänger du vänster. Då
> > kommer du ner mot vattnet igen och får jobba i
> > lite backar så småningom.
> > Då kan du cykla nästan hela vägen till
> > Bälstabron, dom håller på att bygga om,
> senast
> > jag cyklade där i höstas så fick jag vika
> upp
> > på vretenvägen.
>
>
> VArför är det cykelförbud och jobbiga bommar
> efter vattnet vid huvudsta slott/herrgård ?
> Jag har sett att det finns folk som cyklar
> där....

Varför vet jag inte men cykelförbudet upphör efter Huvudstabadet, efter det är det bara att cykla på. Väldigt trevlig väg.

Antagligen är det cykelförbud eftersom det är mycket folk vid badet, men jag har inte sett några badare där de senaste månaderna.

Kändes som att det gick riktigt fort hem, gissar på hemlängtan och sommardäck.

Noterade att de var ute och fotade en cyklist för kommunens projekt för vintercykling vid foten av Götaälvsbron.

Fick lite ont i ena knät på gymmet, får se hur det blir att pendla imorgon...

Kunde inte motstå nya finpendlaren i det vackra vädret, och smällde i backen på en isfläck några hundra meter från jobbet.... Första märkena på cykeln svider. Som tur var styrlinda och baklyse som small vad jag förstår, inga andra spår. På cykeln alltså...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp