Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har varit hemma föräldraledig i snart "10 första dagarna", dvs två veckor och inte cyklelpendlat alls.
Var ute och drog vår 2.5-åring i cykelvagnen igår vilket var riktigt tungt med dubbdäck och motvind.
Är det redan läge att byta bort dubben mot mer lättrullade däck i Gbg? Har förstått att flera redan bytt.
Jobbigt att byta igen (Schwalbe Winter 30-622, kanske ovanligt svåra på mina orginalfälgar) om det skulle slå om...

Virusko skrev:
-------------------------------------------------------
> Har varit hemma i snart "10 första dagarna", dvs
> två veckor och inte cyklelpendlat alls.
> Var ute och drog vår 2.5-åring i cykelvagnen
> igår vilket var riktigt tungt med dubbdäck och
> motvind.
> Är det redan läge att byta bort dubben mot mer
> lättrullade däck i Gbg? Har förstått att flera
> redan bytt.
> Jobbigt att byta igen (Schwalbe Winter 30-622) om
> det skulle slå om...

Jag har som sagt bytt, för andra gången i år.
Men jag har å andra sidan två hjulpar att växla med, hade jag inte haft det så skulle jag först bytt när 10-dagarsprognosen inte dippar under två grader.

Det hade börjat blåsa tills det var dags att ta sig hemåt, självklart så blev det ju motvind. Samtidigt skönt med lite vind så man slapp koka över :)

Som jag misstänkte var det lite mer misär hem. Kom iväg lite sent och första milen var helt ok. Sen kom det snöblandet regn som efter ytterligare 5 km övergick i blötsnö. Sista 15 km hem blev rätt tunga, med djupare och djupare snö samt 5 meter sikt. Väl hemma vägde jag ett par kilo mer än när jag stack. Klarade mig dock utan att frysa och förutom att snön eller vad det nu var gjorde ganska ont i ögonen, de var ganska röda när jag kom hem, så var det en helt ok tur hem. Det blåste ju inte :)

Såg två råddjur (tror jag det var ganska vagt) och två ambulanser med blåljusen igång.

AxelSthlm skrev:
> Nu börjar idioterna komma ut ur idet, de som kör
> mot rött men cyklar så sakta så att man kommer
> ifatt dem mellan trafikljusen.

+0,5%

dr octagon skrev:
> AxelSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu börjar idioterna komma ut ur idet, de som
> kör
> > mot rött men cyklar så sakta så att man
> kommer
> > ifatt dem mellan trafikljusen.
>
> +0,5%

Lappning av felparkerade bilar är redan outsourcad. Vänta bara tills polisen kommer på att de kan outsourca delar av trafikövervakningen. Bötfälningen av antalet rödljuscyklare kommer öka med flera tusen procent när bolagen utför övervakningen med vinstintresse!
Som det är nu så tycker jag polisen skickar signaler om att man för göra precis hur som helst när man cyklar, oavsett om det handlar om att köra mot rött eller köra utan lampor/reflexer...

Ni vet, den där perfekta känslan av att vara rätt klädd, det är lite trafik, man känner sig okränkbar och tror man kan tangera vinterrekordstiden till jobbet.

Just den känslan inträffade inte idag heller.

Bästa morgonen ever! Riktigt tjock härlig dimma och vindstilla! Fick bli årets första upprullning av tights.

Misärpendlaren skrev:
> Ni vet, den där perfekta känslan av att vara
> rätt klädd, det är lite trafik, man känner sig
> okränkbar och tror man kan tangera
> vinterrekordstiden till jobbet.
>
> Just den känslan inträffade inte idag heller.

Du menar sol och medvind ?

Vilken morgon! Lagom varmt, lagom klädd, lagom mycket trafik av alla de slag, och som pricken över i:et i det strålande vädret låg Riddarfjärden spegelblank och fin, ho hoo!

Det enda som inte var toppen (eller lagom) var de förbannade benen. De har slutat lyssna på mig, jag blir mer och mer en pendlardiesel, buhu.

Punkteringar! Första efter ~3 km, andra efter ~1,5. Schwalbedöden?

Knäna höll iallafall, alltid något.

Dagens möte med verkligheten, eller en idiot i raden av andra.

GC banan efter före Liljeholmsbron, från Liljeholmssidan. Ensamman på gångbanan, jag ensam cyklist på min sida. Plötsligt tar mannen två raska kliv åt höger, rakt in framför mig. Jag bromsar hårt, kommer upp på hans vänstra sida och säger:
Jag: Du måste se dig för, du kan inte bara kliva ut i cykelbanan!
Han: Men du kommer ju bakifrån!?
Jag: Just det och därför använder jag min ringklocka, såhär, pling, pling, pling.
Han: Men jag har ju hörlurar, jag hör inte!
Jag: Just det och då är vi tillbaka där vi började, du ska se dig för dummer!
Han: Jävla pucko!!!

Sen cyklade jag vidare bland hans gelikar.

Mötte förövrigt en man i hovetkläder som flagrant klippte varenda rödljus, en fin representant för min klubb!!

Runt Liljeholmen är det lögn i helvete att få gående att hålla sig till gångdelen. Det är trist men tex under bron, mellan Marievik och Liljeholmen, så är det tidvis tjockt med folk så då blir det tyvärr så att de rinner över rakt ut i min väg.

Men puckot med hörlurarna är fortfarande ett pucko. :-)

Satte på dubbat fram idag. Var kanske helt onödigt men en del isfläckar såg jag. Och tungt var det.

I alla fall en idiot som cyklade mot rött i dag.

Men bara lite lite.

staine skrev:
> Men bara lite lite.

Idot?

Va ca 50cm från att bli klippt rätt i sidan av en vit lastbil...
Ligger på högersidan av mitt körfält och lastbilen kommer på mötande sida, korsar 2 körfällt och skulle tydligen in på den gatan som jag just var på övergångsstället. Som tur var fick jag bara med mig ett par glåpord på franska i ryggen.

Man kan inte vara nog försiktig, helt enkelt.

Misärpendlaren skrev:
> Ni vet, den där perfekta känslan av att vara
> rätt klädd, det är lite trafik, man känner sig
> okränkbar och tror man kan tangera
> vinterrekordstiden till jobbet.
>
> Just den känslan inträffade inte idag heller.

Verkligen inte. Slask, motvind, dimma, snor i mängder och spagettiben gjorde att pendlingen tog hela 11 minuter längre tid idag än igår. Men det var ändå bra :)

19 Februari

Bilagor

• 19feb1.jpg
    19feb1.jpg
    52.9 KB · Besök: 46
  • 19feb2.jpg
    19feb2.jpg
    71.9 KB · Besök: 41
  • 19feb3.jpg
    19feb3.jpg
    57.8 KB · Besök: 42
Körde en 38 minuters tjurrusning hem vid kl 20 igår = o-tryck i benen i morse. Fint, torrt, -1,5 grader i Solna och bara en blondin-bilist som sk*t i att blinka och klippte cykelkörfältet framför mig. Har fått en eerie feeling att jag ser ut som en svamp i min vita hjälm. Sugen på en ny SCOTT som kommer först i april.

Vet inte riktigt vad det är men hade en tung känsla hela vägen. Glömde slå på klockan så har inte en aning om hur fort det gick, men en snabb titt på klockan när jag var inne på kontoret bekräftade att det ändå hade gått relativt fort. Men det är känslan jag inte gillar, tungt och jobbigt hela förbannande tiden, hur blir man av med den?

Plötsligt händer det, hade en hantverkarbil bakom mig som uppförde sig exemplariskt, körde om när det fanns gott om plats utan att stressa förbi.

Ljust, hårdfruset och skumpigt genom Erstavik. Lite cyklister ute, så man kunde smattra på med 480 dubb i 37 km/h på Stadsgården. Swooosch! Hoppas det inte var medvind. :)

juliusjonzon skrev:
> Va ca 50cm från att bli klippt rätt i sidan av
> en vit lastbil...

Tycks vara dagens förbannelse. För mig var det också väldigt nära i morse. I mitt fall var det en vit hantverkarvan som jag låg jämsides med i 300m typ (inte i döda vinkeln). Helt plötsligt gör han en vänstergir in över cykelbanan en knapp meter framför mig (har alltså inte sett mig). Inte något ställe där bilar normalt sett kör. Jag brukar alltid utgå från att ingen ser mig men på detta ställe har jag aldrig sett någon köra över cykelbanan, så jag räknade inte med det. Jag tvärnitar och får stopp några centimeter från bilen. Han tvärnitar också. Jag stirrar irriterat. Pojkspolingen börjar skrika och skälla och hans äldre kollega i passagerarsätet sitter och skrattar. Känns lite märkligt att bli utskälld och utskrattad för att man håller på att bli överkörd. Medveten om att alla reagerar olika i en stressituation inser jag idiotin i att stanna och käfta, så jag cyklar vidare och tackar gudarna för en skadefri morgon.

I morse var benen med mig, äntligen lite klipp i cyklingen trotts dubbat. Synd bara att jag hade så mycket karaktär att jag stannade vid kontoret i stället för att fortsätta.

Kanske lite irriterande motvalls, men jag vill lyfta fram alla de medtrafikanter som kör helt exemplariskt, ser sig för, är uppmärksamma, tar hänsyn, samarbetar och rent allmänt är hur vettiga som helst. De hör faktiskt till den absoluta majoriteten, klart fler än 99%. Ibland träffar man på rötägg, som i alla andra situationer i livet, bara det att man är så oskyddad på cykel och det går förhållandevis fort.

Det är inte en krigszon därute och de flesta situationer går faktiskt att förutse och undvika (men självfallet finns det undantag).

Rejält trött på min cykelrutt nu, eller kanske är det vinterpendlaren som gör det, den ska snart bytas ut som tur är.

silverman834 skrev:
> Bästa morgonen ever! Riktigt tjock härlig dimma
> och vindstilla! Fick bli årets första
> upprullning av tights.

Du glömde bort att nämna det strilande regnet som föll genom dimman. Iaf kring 07.55 :)

Köpte två nya slangar till hempendlingen, hoppas de räcker.

ipv6 skrev:
> Köpte två nya slangar till hempendlingen, hoppas
> de räcker.

Sätt en lapp på insidan av däcket, det brukar funka ett tag i alla fall.

emilh skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Bästa morgonen ever! Riktigt tjock härlig
> dimma
> > och vindstilla! Fick bli årets första
> > upprullning av tights.
>
> Du glömde bort att nämna det strilande regnet
> som föll genom dimman. Iaf kring 07.55 :)

Ja just det, det var ju också lite fint svalkande regn som lök på sojalaxen! Jag kände mig hur glad och upprymd som hellst då jag kom in på jobbet och alla trodde att jag var ironisk...

izar skrev:
> ipv6 skrev:
> > Köpte två nya slangar till hempendlingen,
> hoppas
> > de räcker.
>
> Sätt en lapp på insidan av däcket, det brukar
> funka ett tag i alla fall.

Ska det stå något särskilt på lappen? :)

Jag ska felsöka lite i cykelrummet innan jag åker hem, kände visserligen på insidan imorse utan att känna något, men det var ju inte det roligaste vädret att hålla på i.

ipv6 skrev:
> Jag ska felsöka lite i cykelrummet innan jag
> åker hem, kände visserligen på insidan imorse
> utan att känna något, men det var ju inte det
> roligaste vädret att hålla på i.

Det var en ytterst liten glasbit, den kan jag nog inte beskylla Schwalbe för. Inga tecken på dubbgenomslag, fast å andra sidan har den nog bara gått 80-90 mil.

Cyklade en extra sväng på hemvägen. Är i usel form och helt slut nu. Men ändå så var det fint med cykling.

Fy fan vilket pass det blev hem. Kände mig hyfsat pigg så jag bestämde mig för att ta den där jobbiga jävla backen hem. Ångrade mig i samma ögonblick som jag svängde in på grusvägen som leder upp för åsen då det sög rejält i den mjuka vägen. För sent att vända så det var bara en sak som snurrade i huvudet "HTFU" om och om igen, men upp kom jag. Fick ta av mig både buff och dra ner dragkedjan på jackan ner till under naveln, så återstående en och en halv mil blev barhuvat. Var redan nere på reserven då så det vart lite tomgångskörning hem. Men det flöt på bra. Kom på den briljanta idén att gena över grannens skogs/åkerväg. FY FAN. Var ju blöt sand hela jävla vägen så fick slita fram på lägsta möjliga växel NERFÖR! och sen vänder det upp igen. Återigen, HTFU. Fick klättra genom ett taggtrådstängsel också. Blev lite orolig efter när det sprang ett femtiotal stora köttrastjurar, men som tur var var de inte på min sida... Dimmigt var det med, men känns som man är rätt van nu. Fortfarande skakig i benen dock... Tur att man är ledig imorgon...

Rock skrev:
> Fina bilder federico!

Tack Rock! Det är riktigt ljust och fint nu, men Februari? Man kan inte tro det.

Vacker morgon, perfekt klädd (med stil) och de -5 graderna som termometern visade kändes inte alls. Valde dubbdäckshojen och tog en extra sväng längst Strandvägen bara för att njuta av morgonen. Bra start!

Hurra det snöar eller nåt. Skönt att vara tidigt ute innan det har blivit nergånget, då får man spåra själv så att säga. Solnavägen var sopsaltad vilket passar mig alldeles utmärkt då jag numera rullar dubbfritt bak av anledningen att jag köper inte ett nytt dubbdäck nu - kräver vår nu!

Hur är väglaget i Göteborg för de som redan varit ute?

Punka i regnet och leran. Sen bråkig pump och tuber. Det hann ljusna innan jag var på jobbet :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp