Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Krispigt i morse. Kom iväg lite senare än planerat så jag fick se solen gå upp under färden. Lite isfläckar och betyderligt fler cyklister än i går.

Ont i halsen. Tog tuben, fick läsa SvD, trevligt som ombyte.

Dubben fick kämpa genom isvallarna en sista gång. Tror jag.

Fantastisk! Speciellt efter att jag återigen passerade rullstolskillen i backen upp för Drottning Kristinas väg och insåg att mina sega ben antagligen inte är något problem alls jämfört med hans...

10 April

Bilagor

• 10april1.jpg
    10april1.jpg
    107.8 KB · Besök: 44
  • 10april2.jpg
    10april2.jpg
    124.5 KB · Besök: 44
  • 10april3.jpg
    10april3.jpg
    103.2 KB · Besök: 46
  • 10april4.jpg
    10april4.jpg
    72.5 KB · Besök: 49
Idag lyckades jag med konststycket att få in en pinne i bakväxeln så att den böjde sig något. Troligen på grund av att jag tidigare fått en smäll vid vurpa. Ska se om jag kan hitta en polygrip eller något liknande och bryta rätt den.

Tog vägen via Slussen och Riddarholmen.
Många cyklister.
Försökte sedan krångla mig in på Klara Norra Kyrkogata.
Gick väl sådär.

Summering:
Soligt men kallt.
(April)

garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag lyckades jag med konststycket att få in en
> pinne i bakväxeln så att den böjde sig något.
> Troligen på grund av att jag tidigare fått en
> smäll vid vurpa. Ska se om jag kan hitta en
> polygrip eller något liknande och bryta rätt
> den.

Strunta i polygripen, det är lätt att du drar till för mycket och så pajjar alltsammans. Använd hellre händerna som du har mer känsla i. Du blir skitig, men slipper totalhaveri.

Karaktärsdanande motvind i morse.

Upptäckte en trasig eker i morse. Den andra som drar av precis vid gängorna. Börjar fundera på om det är belastningen när jag hänger cykeln i bakhjulet som orsakar brotten. Den är ju inte direkt lätt, pendlarhojen.
Positiva i kråksången är att hjulet inte slogs sig överhuvudtaget. Verkar ha gjort något rätt när jag riktade om det senast :-D

Rått på väg till nattjobbet igår kväll - belönades med solsken på hempendlingen imorse.

Tystare efter en lätt (ful)justering av bakväxeln. Måste lära mig det dära.

Kall pendling i morse. Varför kan folk inte serva sina cyklar? Vissa cyklar låter som om det bor kråkbon i dom!

För en gångs skull cykel till jobbet! Härligt. Varit konstant sjuk sedan i vintras så det har blivit SL istället. Men nu vankas nya tider hoppas jag!

Känns för övrrigt som om det kan vara en ond spiral att börja pendla kollektivt pga att man är sjuk, då blir man ju bara ännu mer nedsmittad av alla andra sjuklingar som inte kan cykelpendla...

/H

izar skrev:
> Kall pendling i morse. Varför kan folk inte serva
> sina cyklar? Vissa cyklar låter som om det bor
> kråkbon i dom!

Men det gör det, i min!

heklamama skrev:
> Försökte sedan krångla mig in på Klara Norra Kyrkogata.
> Gick väl sådär.

Kör Vasagatan och Kungsgatan om du skall till de nordligare delarna. Gatan är enkelriktad söderut mellan Kungsgatan och Bryggargatan, men många cyklar (och vissa kör bil/lastbil) mot trafiken. Jag har skickat önskemål till trafikkontoret om ett norrgånde cykelfält likt det på Klara Västra Kyrkogata och de skulle överväga det.

AxelSthlm skrev:
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kall pendling i morse. Varför kan folk inte
> serva
> > sina cyklar? Vissa cyklar låter som om det bor
> > kråkbon i dom!
>
> Men det gör det, i min!

Men se till att mata dom då!

Igår var jag sliten i benen, kraftig motvind och hade lämnat 4,5 dl blod dagen innan. Det kändes supersegt men idag ska det nog kännas bättre.

Stumpy skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Försökte sedan krångla mig in på Klara Norra
> Kyrkogata.
> > Gick väl sådär.
>
>Gatan är enkelriktad söderut
> mellan Kungsgatan och Bryggargatan, men många
> cyklar (och vissa kör bil/lastbil) mot trafiken.
> Jag har skickat önskemål till trafikkontoret om
> ett norrgånde cykelfält likt det på Klara
> Västra Kyrkogata och de skulle överväga det.

TJoHo!

Jag trodde att detta redan var genomfört och kände mig supersmart när jag tog Klara Västra och inte Vasagatan. Kunde man få till vänstersväng för cyklister på Klarabergsgartan så har man ju ett vinnande koncept.

Vasagatan vid numera rivna Continental är ju rena dödsfällan Norrut.
Inte mycket bättre när man krånglar sig Söder ifrån. Taxi kaos, tågresenärer rena UrbanCross övningen...

AxelSthlm skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Kall pendling i morse. Varför kan folk inte
> serva
> > sina cyklar? Vissa cyklar låter som om det bor
> > kråkbon i dom!
>
> Men det gör det, i min!

Jag misstänker att det kan finnas en sån där bosättning med "löskefolk" i min fulracer.

Brötade i Hagaparken nyss på väg hem. Blev lite för segt med pendlaren :)

image.jpg

jag blev kränkt idag. Jag kommer ihåg förra gången det hände. Det var en tisdag i oktober. Han körde på en svart cross, jag hade lagt på mina dubbisar. Jag lät det passera. Nu hände det igen fast två gånger på samma pendling. Först kom en cx och det kan man kanske leva med. Men den andra var på en gammal mtb, samma som jag, men med plattisar. Hur går man vidare? Kanske ska börja med schack istället....

tuta skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > izar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kall pendling i morse. Varför kan folk inte
> > serva
> > > sina cyklar? Vissa cyklar låter som om det
> bor
> > > kråkbon i dom!
> >
> > Men det gör det, i min!
>
> Jag misstänker att det kan finnas en sån där
> bosättning med "löskefolk" i min fulracer.

Kränkte en Specialized CX vid Hellasgården med en hel nykläckt kull fågelungar i drivpaketet. Det såg tungt ut.

Skönt att cykla idag efter misärpendling med bil i måndags och två resdagar i jobbet.
Kan rapportera att 4 elcyklar och en moped kränktes på slakmotan förbi globen i motvinden på hemvägen. ;)

Cyklister som kör mot rött är kanske inte mycket att skriva hem om. Men killen imorse som vid korsningen i St Mossen, Bromma, valde att placera sig i bilkörfältet från Ulvsundaleden och sen cykla rakt ut i korsningen fast det var rött, gena över filerna och lugnt cykla vidare i ensamt majestät upp på cykelbanan tog nog fanimig priset!
Vilken T-O-M-T-E!

Fantastiskt fin morgon! Har inte cyklat på några dagar p g a möten på skolan, tidiga möten på jobbet när jag dessutom skall lämna barnen, fler ursäkter, ytterligare ursäkter, ... vilket gjorde det extra kul.

Blev knickers idag vilket visade sig helt rätt - vintertajtsen får ligga kvar i byrån tills vintern kommer.

Pendlarcrossen har ju dessutom fått en complete makeover vilket innebär nya växel/bromsreglage, ny kedja, nya vajrar samt lite annat. Idag var det definitivt vardagslyx med rengjord och väl fungerande hoj!

Lite grå pendling, fick äran att kränka en elcyklist. Såg sopbilen på Rinkebyfältet - äntligen! Nu återstår bara lite asfaltering upp mot Rissne, men det kommer väl dröja några år till misstänker jag!

Då vevlagret inte hann komma blev det MTB-pendling idag. Det är lite skillnad på cx med 28mm 4seasons och en 160mm-amhoj med 2.4or även med höga 3bar.

Blir förhoppningsvis roligare genom skogen på hemvägen dock!

Vet att många upptäckt det förut, men vilken j**la dynga FSA Megaexo är.

Nypremiär efter en månads frånvaro från pendlingen. Fick ta det lugnt, eftersom ena revbensbrottet fortfarande smärtar vid djupa andetag. Premiärcyklade även mina nya Vittoria Randonneur Hyper 37mm. De rullade mjukt och fint, så det blev en behaglig resa. Cyklade ikapp och om en crosscyklist i Älta och fick byte i täten vid Hellasgården. Tack för dragjobbet. Vi delade på oss i Sickla. Ganska lite cyklister ute, trots de fina förhållandena.

fyrbåk skrev:
------------------------------------------------------
> Kränkte en Specialized CX vid Hellasgården med
> en hel nykläckt kull fågelungar i drivpaketet.
> Det såg tungt ut.
Har börjat misstänka att det är nån sorts klan som hänger där. Kanske några lajvare som leker Night's Watch från Game of Thrones? Kör alltid förbi minst en svart hoj med vita dekaler varje gång jag har vägarna förbi. Har dock så dåligt minne så är jag inte säker på att det alltid är Spec. Nästan alla försöker dock snora eller spotta på mig. Verkar vara nån sorts betingad reflex när de hör något som svoschar lite.

Dagens pendling gick dock inte via Vuältan och var således fullkomligt händelselös.

tuta skrev:
> fyrbåk skrev:
> ----
> > Kränkte en Specialized CX vid Hellasgården
> med
> > en hel nykläckt kull fågelungar i
> drivpaketet.
> > Det såg tungt ut.
> Har börjat misstänka att det är nån sorts klan
> som hänger där. Kanske några lajvare som leker
> Night's Watch från Game of Thrones? Kör alltid
> förbi minst en svart hoj med vita dekaler varje
> gång jag har vägarna förbi. Har dock så
> dåligt minne så är jag inte säker på att det
> alltid är Spec. Nästan alla försöker dock
> snora eller spotta på mig. Verkar vara nån sorts
> betingad reflex när de hör något som svoschar
> lite.
>
> Dagens pendling gick dock inte via Vuältan och
> var således fullkomligt händelselös.

Det var en huvudsakligen röd spec jag kränkte. Ganska dåligt underhållen. Men säkert medlem i ett hemligt sunkhoj- och snorapåallaandralajvarklan. Såg misstänkt suspekt ut. Hann dock inte ta noggrannare titt eftersom kränkningen gick mycket fort.

Vad glad jag blir när jag läser att det är flera som cyklar om människor på elcyklar (tror inte att de kallas cyklister)! Jag är själv en långsam och klen cyklist så jag har inte en chans att cykla om dem själv, men jag blir så glad när någon annan riktig cyklist gör det. Mitt mål är att någon gång klara det själv, men det är långt kvar så för tillfället måste jag stå ut med att bli omkörd...
(Egentligen antar jag att elcyklar är ganska bra för många som cyklar på den skulle säkert inte cyklat alls om det inte vore för elcykeln och den är ju bra mycket miljövänligare än en bil, bara de håller sig bakom mig ;-))

Ja visst är elcyklar trevliga, bra för dem som inte vill anstränga sig så mycket, fler borde konvertera (från bil), vad trångt det skulle bli på cykelbanorna! de får gärna cykla/åka om mig! Har kört om några mopeder och elcyklar och blir ibland omkörd själv. Ligger man på 30-35km/h får de ju problem om deras el slutar vid 25km/h. Har själv testat en elcykel, minns inte riktigt hur den fungerade om man vill upp över 25km/h, körde nog inte så hårt, men det borde kännas ganska trögt att pressa upp den 26-30km/h. Blev flera ggr omkörd av en elcyklist i vintras, en ganska snabb herre, en gång tog jag upp kampen med mtb:n och höll jämnt skägg strax bakom, det höll kanske en km, men fick släppa efter halva uppförsbacken som kom. Jag seglar om honom med racern nästa gång.

Inte orkade jag mecka med pendlaren den här helgen heller så jag fick dundra fram på dubbat idag också. Blev omrullad av två andra cyklister. iofs stog jag still vid rödljus båda gångerna men ändå, jag hann inte ifatt dem efteråt.

Storservice på pendlaren i helgen. Smorde upp en kärvande växelvajer, bytte bromsbelägg på bakbromsen och la på en ny kedja, seglade fram i medvinden med nästan ingen bromsverkan bak. Efter ett antal tuffa inbromsningar med enbart bakbromsen så kändes det bättre.

Klädvalet är som vanligt ganska jobbigt vid denna årstid, antingen får man frysa eller svettas åt något håll, jag fördrar att svettas!

izar skrev:

> Klädvalet är som vanligt ganska jobbigt vid
> denna årstid, antingen får man frysa eller
> svettas åt något håll, jag fördrar att
> svettas!

Samma här. I morse såg jag två personer i kortbyxor. Skulle jag själv aldrig någonsin överväga. :)

Racerpendlingspremiär idag. Gick sisådär 10 minuter fortare med mindre ansträngning. Härligt. Men kallt om fötterna.

Nytt vevlager och vevparti på discon gjorde pendlingen knäpptyst. Kroppen kändes seg dock. Blöta vägbanor och brist på framskärm (vindoptimering) gjorde att det blev lite smutsigare än jag hoppats.

Superkort pendling från Söder till Hötorget. Hann precis dra på mig en svettning. Lyckats lista ut vara man ska cykla för att minimera antal stopp. Skön morgon i shorts med sol och >7 grader varmt.

izar skrev:
> Klädvalet är som vanligt ganska jobbigt vid
> denna årstid, antingen får man frysa eller
> svettas åt något håll, jag fördrar att
> svettas!

Ett alternativ är ju att skippa något plagg på vägen hem. Men det kanske är fusk?

tuta skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Klädvalet är som vanligt ganska jobbigt vid
> > denna årstid, antingen får man frysa eller
> > svettas åt något håll, jag fördrar att
> > svettas!
>
> Ett alternativ är ju att skippa något plagg på
> vägen hem. Men det kanske är fusk?

Om man har lager på lager - ja. Men när jag startade i morse så var det 3 grader ute och frost, då åkte vintertightsen på, en underställströja och en jacka ovanpå underställströjan. Finns inte så många plagg att skippa på vägen hem.

Fint väder och kvicka ben, fågelarna som bosatt sig i drivlinan kvittrade till vårsolen.

izar skrev:
> tuta skrev:
> -----
> > izar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Klädvalet är som vanligt ganska jobbigt vid
> > > denna årstid, antingen får man frysa eller
> > > svettas åt något håll, jag fördrar att
> > > svettas!
> >
> > Ett alternativ är ju att skippa något plagg
> på
> > vägen hem. Men det kanske är fusk?
>
>
> Om man har lager på lager - ja. Men när jag
> startade i morse så var det 3 grader ute och
> frost, då åkte vintertightsen på, en
> underställströja och en jacka ovanpå
> underställströjan. Finns inte så många plagg
> att skippa på vägen hem.

Flexibiliteten är ju annars den stora fördelen med lager på lager, om man bara hittar rätt kombinationer för olika temperaturer vill säga. :-)

A bit on the nippy side, men att pendla högprofilerat med dålig kondis värmer. Man måste ju.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp