Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Götgatan vid 06.15 var det rejält halt. Man hade spolat trotoaren en lång sträcka och det, föranledde till att jag gick omkull. Och det var första gången för i år med racer. Har klarat mig hela vintern och har nu fått en hel del fula skrap på fincykelen, jag klarade mig bra. Det borde inte vara någon överraskning att det skulle bli minusgrader. (SURT)

Hittade zen på väg hem.

Bad om ursäkt till en medcyklist då jag zigzaggade lite knäppt på norrlandsgatan. Han blev mest förvånad tror jag. Kanske någon här....

Snackade länge med en annan mellan västberga och älvsjö. Mer sånt, mindre tävling säger jag.

Nu fredag!

Blev en omväg via Globen, Högdalen mm för lite shopping. Rätt hygglig väg faktiskt. Höll temperaturen bra tack vare att jag lyckats packa tunnare byxor för hemresan. 13 graders skillnad kan vara lite knepigt i samma kläder. Blev omkörd av en armbågsstrykare. 50 m längre fram gjorde han ett jätteprydligt klungtecken och svängde av. Som för att kompensera för armbågsstrykningen kunde man tro.
Nästan hemma så satt en hackspett och såg idyllisk ut alldeles intill vägen. Nog första gången jag sett en så nära. Trevligt.

Imorse slog jag slag i sak och petade på sommarhjulen på HTn. Vilken fart! Man flyger ju fram känns det som i jämförelse med trenduromoppen :P

Blött, kallt och motvind. Hoppas att kläderna hinner torka tills jag ska hem. Sockercyklisterna verkar ha slängt in handduken.

blött utanpå, ganska mysigt inuti.. prisa kläder av plast!

Det var ju kanon imorse, blött och lite blåsigt. Relativt många miffon ute vid 06:30 trots allt...

Skönt att få cykla igen. Lite blött men inget som störde. Gillar mina rainlegs.

Dimmigt, höll på att krocka med en gräsand, lerigt.
+ för uppehåll

Blött.

Kom ner till ett punkat bakdäck sen lördagens tur till årsta med snakebitevarning?! Måste lära mig att pumpa däcken, alt. skaffa en riktig fotpump.

Fick bli gubbcykeln, med lite opumpade däck (se ovan). Gick typ lika fort som med MTBn fast betydligt mindre svett. Kommer bli oljat när jag får på bakhjulet med treväxlat...

/g0x

Kom lite droppar sista milen men annars var det torrt, och varmet. Invigde nyinköpta kepsen under hjälmen och den höll sikten torr från regnet, helt fantastiskt. Här har man envisats med buffar... Tappade skruven till garminfästen, men hann iaf stoppa ner edgen i ryggfickan innan den föll av. Gött att vara tillbaka i sadeln efter förra veckans magsjuka.

Såg ett rådjur på 30 meter, som glodde tillbaka lite och sen fortsatte äta.

Sa ngn blött?

Drivlinan börjar krångla, bakväxeln växlar av sig själv. åååå jag orkar inte med sånt nu. Nu måste jag beställa massa grejjer och vänta och mecka. Kanske räcker det med ny wire....testar det först.

Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg ett rådjur på 30 meter,

Det måste vara det största rådjuret nånsin!

Dagens fordon verkar vara bilen. Köer överallt bara för lite regn. Så det går mycket fortare att cykla genom stan än sitta fast i någon bilkö. Saknar verkligen ett torkskåp idag. Arbetsgivaren har inte den uppfattning så..
Imorgon tisdag och en lite finfika borde det gå att få till.

Det börjar bli vanligt med ninjabilister. Är det inte lag på lysen för bilar? Lite läskigt när man tror de är parkerade men rullar på som vanligt. Själv hade jag lampor på.
Blött var det också.

Mullimull.
Passareade samma bilar flera gånger.
De satt i kö.
Jag trampade bredvid.

Cykeln har stått på jobbet under helgen så det fick bli premiär med rullor istället. Klädde mig självklart alldeles för varmt.

Det började med det traditionella valet vid regncykling, blöt inifrån eller blöt utifrån. Kompromissade med blöt-inifrån-jacka och blöt-utifrån-byxor. Efter att ha knäppt på skorna så insåg jag att jag glömt knäskydden/knävärmarna. Av med skor, på med knävärmarna. Cyklandet var fostrande och ensamt ute i förorten.
När det var 200 m kvar till jobbet blev jag påkörd bakifrån av en annan cyklist när jag bromsade för ett vägarbete.
Låg hastighet visserligen, men jag gick omkull. Aldrig kul att brösta asfalten halvvägs ut körfältet för mötande trafik.
Rätt glad att jag gjorde mig åbäket att ta på knävärmarna, hade blivit ett hyggligt skrubbsår annars.
Jag borde ha dängt hjälmen i asfalten lite lätt, men hittar inget speciellt märke utöver det skav och repor som daglig hantering alltid skapar.
Stramar lite i bröstet när jag andas, men det är nog bara en sträckning skulle jag tro.

Den andre rullade iväg med god fart. Antingen klarade han sig bättre, eller så var det skammen som piskade på.

Lundberg skrev:
> Det börjar bli vanligt med ninjabilister. Är det
> inte lag på lysen för bilar? Lite läskigt när
> man tror de är parkerade men rullar på som
> vanligt. Själv hade jag lampor på.
> Blött var det också.

Det är någon ny grej där folk kör utan baklysena tända. Galet korkat och inte särskilt lagligt.

rikard skrev:
> Lundberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det börjar bli vanligt med ninjabilister. Är
> det
> > inte lag på lysen för bilar? Lite läskigt
> när
> > man tror de är parkerade men rullar på som
> > vanligt. Själv hade jag lampor på.
> > Blött var det också.
>
> Det är någon ny grej där folk kör utan
> baklysena tända. Galet korkat och inte särskilt
> lagligt.

Nog är det lagligt alltid. Nån EU-grej. Galet korkat.

Tyvärr är det ganska vanligt att nyare bilar har ett automatläge för belysningen som "avgör" vilken belysning som behövs och tänder inte baklysen om det bedöms som dag. Upptäckte det själv av en slump på den bil jag använder ibland. Om det sen är lagligt i sverige har jag ingen aning om.

I övrigt var pendlingen som sagt blöt men vinden i ryggen gjorde sitt till så det blev inte så mycket missär ändå. Ingen som sög hjul idag då jag saknar skärmar.

Black planet skrev:
> Dagens fordon verkar vara bilen. Köer överallt
> bara för lite regn.

Jag kör bil p g a dödsförkylning. igen.
Köerna i morse berodde nog mest på olyckan på essingeleden. Satt i 1h20 min. Tar mig normalt ~35 minuter på cykeln.

Gillar inte heller det där med släckta baklysen. Men som redan sagts. Lagligt. Eu.

BOFH skrev:

> Gillar inte heller det där med släckta baklysen.
> Men som redan sagts. Lagligt. Eu.

Bureaucraterna i Brysselkålen förstår inte att förutsättningarna är annerwesare här uppe i norr med långa solupp- och solnedgångar.

För egen del är jag glad att jag äntligen fixat liggcykelns bakväxel och kedja så jag slipper domna bort på en upwrong.

Regnigt.

Mobilen visar 06:22 trots att jag trodde att jag ställt den på 05:15. Hopp i byxan och bilen istället.
Kanske lika bra det med tanke på hur detregnade...

Fuktig jeanspendling med tända lampor på förmiddagen.

Hemma och laddar med lunch inför eftermiddagens lycrapendling.

Ny styrlinda gav lite lyxkänsla såhär en måndagmorgon.

Senast ändrad:
kalis skrev:
> Arsozath skrev:
> -----
> > Såg ett rådjur på 30 meter,
>
> Det måste vara det största rådjuret nånsin!

Aaah, att jag aldrig lär mig. IRL är det jag som trackar sönder folk när de inte klarar av syftningarna, men online är jag helt värdelös :( Är väl karma. Får gå och hämta lite mer påskgodis från lunchrummet, så jag har något att trösta mig med.

Blött både utifrån och inifrån istället för bara det senare. Skönt rull med nyservat baknav på Longjohnnen, borde utsätta kedja och vevparti för lite CLA också.

Riktigt blött i morse. Kanske tråkigaste morgonen sen i höstas. För varmt klädd som vanligt vid väderomslag och tvekan.

zodah skrev:
> rikard skrev:

> Nog är det lagligt alltid. Nån EU-grej. Galet
> korkat.

Tror inte att det är lagligt när det är dåligt väder. Körde på E6:an i dödsstormen i höstas och det dök upp folk i vattendiset lite här och var, utan baklysena tända.

Det där med en fjantig rad lysdioder fram och släckt bak är EU-reglerat för att minska miljöutsläppen. Det går ju inte åt riktigt lika mycket bränsle om man slipper driva lysdioderna bak. Att bildskärmen för att visa laddning och drivning av elhybrider säkerligen drar mer än dem tillsammans är det nog ingen som räknat på :-/

För varmt klädd på hemvägen. Inte så att jag led jättemycket men det blev svettigt. Men riktigt skönt att lycrapendla på racern. Märks i nacken att jag inte suttit på den på hela vintern och att CX:en har en lite snällare sittställning :)

Blöt hempendlingen med blöta skor/strumpor från start - mysigt värre!

Arsozath skrev:
> kalis skrev:
> -----
> > Arsozath skrev:
> >
>
> > -----
> > > Såg ett rådjur på 30 meter,
> >
> > Det måste vara det största rådjuret nånsin!
>
> Aaah, att jag aldrig lär mig. IRL är det jag som
> trackar sönder folk när de inte klarar av
> syftningarna, men online är jag helt värdelös
> :( Är väl karma. Får gå och hämta lite mer
> påskgodis från lunchrummet, så jag har något
> att trösta mig med.

Hela detta inlägg är så jävla komiskt att jag inte riktigt vet vart jag skall ta vägen. Tack för det största garvet idag!!!

7 April

Bilagor

• 7april.jpg
    7april.jpg
    60.7 KB · Besök: 31
  • 7april2.jpg
    7april2.jpg
    99 KB · Besök: 31
federico skrev:
> 7 April

Den översta är vacker. Den nedersta är kontrastrik. Alltid lika sevärt!

Hasse#7 skrev:
> Den översta är vacker. Den nedersta är
> kontrastrik. Alltid lika sevärt!

tack Hasse!

Här kommer 8 April

Bilagor

• 8apr.jpg
    8apr.jpg
    57.3 KB · Besök: 29
Snyggt federico, du missade dock finfikat med i dag enbart "The Inner Circle" :-)

Första testen av min "nya" bianchi, framdämparen hadde inte luft kvar efter 3km, halvvägs så insåg jag att framväxlen inte vill växla till stora, och att mellan klingan är död, blev veldigt mycke kadens.
Fick bytt packning på dämparen och pumpat upp den på jobbet, men måste nog byta klinga/vevparti fram.
Ja och reglage kanske >.<

Såg de två först elcyklarna jag sett sen jag flyttade till Stockholm, båda på Lidingövägen.
På Göteborgs cykelbanor så var de nästan ett dominerande inslag, åtminstone under det ljusa halvåret.

Jo, tack, mellan köksbord och espressomaskin. Finpremiumjobbahemmapendling

På något magiskt sätt så hade inte kläderna torkat i torkrummet på jobbet när jag skulle hem igår. De var ganska exakt lika blöta som när jag hängde in dem. Det finns få saker som är så omysiga som att ta på sig blöta cykelkläder och bege sig ut i duggregn. Det tog ett tag att få upp värmen.

Dagens pendling till jobbet var lugn och fin

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp