Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Första svängen med korta handskar och utan lampa på morgonen. Svinkallt om händerna och frös om fötterna, men fint väder och fin soluppgång. Medvind både till och hem. Det är vanligt direkt!

Det blev en lyxrunda på vägen hem via Erstavik med Stumpy som sällskap.

2014-04-2218.19.45.jpg

Sol, sopade cykelbanor och motvind. Två av tre är inte fel.

Skulle ha cyklat snabbt i morse. Så blev det inte då jag redan på vägen dit kände att vänster knä inte helt återhämtat sig efter fredagens 30milare. Fick i stället mysglida in till jobbet på fincykeln i gryningen.

Helt fantastiskt att cykla - inte den minsta misärkänsla ville infinna sig.

Galet med cyklister från västerort, kön efter Alvik upp mot tranebergsbron är plågsam. Fastnade bakom en skärmad cross som pejsade bakom en moppe, crossen hade inga planer på att passera, dem måste vart kompisar. Kränkte bägge båda.

Ren succescykling i Denim.
Galet mycket cyklister.
Flipperspelskännsla vid Hornstull.

Degens reflektion:
Trafikanter fokuserar på sina rättigheter.
Skyldigheterna står mottraffikanterna för.

Bil idag, fyf*n vad trist det var. Anledningen: Att innan jobbet hämta en cykel man ropat in på auktion. Tycker det duger som ursäkt.

Runt nollan imorgon och på fredag. Ska man behöva köra dubbat igen?

Svalare idag. Mycket segare ben. 24 km på 1:07.
Benen dog lite i går på väg hem. Jag fick en hjulsugare bakom mig i Skogåsmotan. Nästan ända uppe går han ut brevid och börjar prata om hur bra det är om man är två som cyklar. Att man kämpar lite extra då.
Helt klart en utmaning som jag inte kunde låta passera så jag tog rygg på killen och lät honom dra oss uppför nästa backe, den upp mot Vega. Sen fick han 10-20 meter över krönet men jag åt mig ikapp lagom fram till Vegabaren. Fast där skulle vi visst inte åt samma håll. När jag kom hem så visade GPS'en att jag för första gången den här säsongen lyckats cykla snabbare hem än till jobbet. Kul, men i morse kom straffet. Mina ben! Inte en tillstymmelse till klipp kvar i dem, och då var det bara promenadcykla som återstod.
Hopppas benen piggnar till tills i eftermiddag.

Lämnade barn på skola/dagis kom alltså iväg när alla andra är på väg till jobbet. Mycket cyklister och gångtrafikanter ute på GC vägarna, så man får ta det lite försiktigt. Noterade igår att någon har asfalterat ett farthinder mitt på GC vägen på Rinkebyfältet vid Spänga, varför?

Efter att man har passerat KS på väg in mot stan på Solnavägen så är det kaos på riktigt. Hordar med människor som går av bussarna och irrar runt överallt. Den vänstra cykelbanan på Solnabron är ett skämt, varför så smal?

Har 3.5 mil enkel från Ingarö till Nacka. Lite kallt på ön men när jag passerat Gurraberg så steg graderna till sex och jag ångrade inte att jag körde tunna lager och väst. Sket i skoöverdragen och det var inte heller några problem. Det var första gången med Lidls billiga ryggsäck idag och den funka perfa för pendling.

Såg en räseråkare som prompt skulle ligga mitt i bilfil vid Järla skola. Han körde i typ 12km/h så det var en superkö bakom. Illa!

23 April

Bilagor

• 23apr1.jpg
    23apr1.jpg
    60.4 KB · Besök: 44
  • 23apr2.jpg
    23apr2.jpg
    86.5 KB · Besök: 47
  • 23apr3.jpg
    23apr3.jpg
    113 KB · Besök: 48
  • 23apr4.jpg
    23apr4.jpg
    77.6 KB · Besök: 44
  • 23apr5.jpg
    23apr5.jpg
    81.9 KB · Besök: 43
  • 23apr6.jpg
    23apr6.jpg
    53.7 KB · Besök: 44
  • 23apr7.jpg
    23apr7.jpg
    54.6 KB · Besök: 42
Snigelfart nedför liljeholmsbron pga trafikstockning. Men jag gillar verkligen läget för det är mysigt med masscykling.

Nära döden nedför Västerbron. Inte för mig, men för hen som inte begrep att lägga sig i rätt fil från början, och för stressade reflexvästen som glömde regeln om att alla i trafiken kanske vill döda dig.
Det blir nog en rekordsäsong för cykelolyckor.

andra dagen i rad jag stötter på Abuselma. Bästa att tuben imorgon. Annars en skön morgon med frulle på Le Monde med Rikard, Johan A och Magnus. Sen var det bara slåss på vägen genom stan t dårarnas ö. Vilket trafik kaos det kommer vara för oss cyklister i år. Det märks att Borgarna sket i cykel miljard planen -06.

Black planet skrev:
-------------------------------------------------------
> andra dagen i rad jag stötter på Abuselma.
> Bästa att tuben imorgon. Annars en skön morgon
> med frulle på Le Monde med Rikard, Johan A och
> Magnus. Sen var det bara slåss på vägen genom
> stan t dårarnas ö. Vilket trafik kaos det kommer
> vara för oss cyklister i år. Det märks att
> Borgarna sket i cykel miljard planen -06.

Är väldigt nöjd över att jag slipper stan i pendlingen.

@federico Härliga bilder på kaoset vid slussen. Det är inte många som bryr sig om rödljuset.

Skön pendling idag även om det såg varmare ut än vad det var nordan vinden är kall oavsett vilket håll den kommer från.

Frederico lär ändå ha varit på plats innan det blev riktigt mycket folk vid slussen.

rikard skrev:
> Frederico lär ändå ha varit på plats innan det
> blev riktigt mycket folk vid slussen.

Jag tror det, mina bilder ca 07.40. Vilken är den värsta tiden?

Fin morgon, åkte med mina killar till skolan och sen vidare in till stan. Blev omkörd av svetto idot på cykelbanan utmed Täbyvägen som drog om mig och killarna i full fart med noll marginal utan att plinga, hoppas du får en snigel i ögat idag din mupp! Annars händelselöst fast det var galet mycket cyklister och vandrare ute.

Skön morgon med motvind, vinden har ökat i styrka utan att ändra riktning, så hemfärden kan bli kalasbra. Funderar på att testa den långa vägen (3,5 mil) över Raksta/Åva när jag slutar på Fredag, vädret ska ju bli bra och någon gång måste det göras.

Krispiga 2 grader på termometern hemma, så jag klädde mig därefter. När barn väl var avlämnade och jag satt på cykeln mot stan hade kvicksilvret stigit till kanske 6-8 grader.... joråsåatt...

Annars händelselöst och på hyfsad rutin. Galet mycket cyklar i stan 0830 dock.

Hem i eftermiddag blir det kanske kortbrallepremiär??

federico skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Frederico lär ändå ha varit på plats innan
> det
> > blev riktigt mycket folk vid slussen.
>
> Jag tror det, mina bilder ca 07.40. Vilken är den
> värsta tiden?

Sitter så jag ser korsningen om jag sträcker lite på mig, och halv-nio till nio är det lilla Bombay i korsningen. Södercyklande göre sig icke besvär vid den tidpunkten.

Fiskar upp denna tråd från sidan TVÅ!

Kom till slut ikapp en valhallare vid Sickla, med blå och vit klubbtröja?! Trodde dom var röda?

Det var antingen en kille med jävligt snygg rumpa, eller en riktigt bitig tjej med imponerande lår, långhårig var hen
iaf :-)

Och, no offence om du läser detta, för du drog iaf som satan och det såg lätt och snyggt ut och jag hade inte en suck att gå om. Bra kört.
Tur att jag hade crossen och kunde avvika in i skogen vid Hellas :-)

En kollega låg bakom en racer in mot Stockholm vid Liljeholmen imorse. Personen fastnade på något konstigt sätt i spåren för tvärbanan och klotade över styret och haken/ansiktet for rakt ner i asfalten. Mycket blod.
Någon happyit som blev drabbad? Hur gick det?

Yps skrev:
> En kollega låg bakom en racer in mot Stockholm
> vid Liljeholmen imorse. Personen fastnade på
> något konstigt sätt i spåren för tvärbanan
> och klotade över styret och haken/ansiktet for
> rakt ner i asfalten. Mycket blod.
> Någon happyit som blev drabbad? Hur gick det?

Åfy! Gjorde en liknande vurpa på trikkskenorna när jag bodde i Oslo för 2-3 år sedan.. Slutade dock inte värre än att jag fick lite ont i handleden och lyckades knäcka quill-styrstammen som satt på gammelräsern.

Hade inte tänkt åka, men blev rastlös när jag såg den fina solen vid frukosten. Blev en sen start men en fin tur. Tyvärr kompad av en hel ensemble olika gnissel, och gnisslet måste ha skrämt bort bromsverkan bak. Kunde inte begripa varför. Allt som borde sitta fast satt fast, och allt som borde röra sig rörde sig.
Men efter en timmes blandad gnisseljakt så upptäckte jag ett jack i bakskärmen, just där bakbromsens nudelhållare går emot. Det verkar som att nudelhållaren hakat upp sig på det lilla jacket och på det sättet hindrat bromsen att nypa ordentligt.
Nästa tur får ge besked.

Episk motvind på vägen hem i eftermiddags. Och, åttahundratusen andra cyklister, minst, på Skeppsbron.

Körde hem från jobbet i kortärmat och kortbenat idag, det var uppfriskande.
Sen en jäkla motvind stundtals. 22 km/h på en CX på platten ser nog inte så sportigt ut ;)

Årsbästa till jobbet i tisdags, 8,3km på 15:27.

Städar_sällan skrev:
> Körde hem från jobbet i kortärmat och kortbenat
> idag, det var uppfriskande.
> Sen en jäkla motvind stundtals. 22 km/h på en CX
> på platten ser nog inte så sportigt ut ;)
>
> Årsbästa till jobbet i tisdags, 8,3km på 15:27.

Gärna liggandes i bocken också. Jag brukar göra samma sak :)

Tog skruttcykeln imorse, veckans arbetsdag. Lessna ben efter rejäla mtb-turer senaste två dagarna, orkade knappt gå till köket. Trots detta ny rekordtid till jobbet. Hemåt kom förklaringen då jag nästan blåste tillbaka till jobbet.

Börjar fyllas på med folk längs Årstaviken, snart för trångt för cykling men ser ingen annan bra väg gullmars-liljeholmen? Dessutom är det en fasligt fin start på dagen.

Det var så pass kyligt imorse att jag hade is i skägget när jag kom fram till jobbet.

A bit nippy. En timmes topsande i the man cave igår kväll gjorde susen för gnisslet. Nu går det att både växla och bromsa.

idioti. Reagerade på att termometern låg på nollan. Tog ändå inte på mig med kläder än igår. Idioti.

svalt och skönt. Och sol!

Benen snurrade på väldigt lätt, insåg sen att det måste varit medvind då jag slog mitt personbästa till jobbet utan att försöka. Alternativt har formen kommit på besök. Men nej, det ska vi väl ändå inte tro.

Vad fint det är med pendling på finräser ändå!

Ignorerade termometern och valde bort vinterkläderna. Bra val :-D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp