Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Floflo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett tips till er som pendlar från norrort är att
> man återigen kan cykla hela vägen mellan
> Naturhistoriska och Roslagstull på den västra
> sidan av Roslagsvägen vilket gör att man slipper
> lite rödljus och annan trängsel.
>
> /F

Tack för tipset. Men kan vi inte mörka det här nu, det var ju helt fantastiskt att köra hela den sträckan utan trängsel?

Tack för pacingen från Islandstorget till Tranebergsbrons topp!
Försökte att inte ligga på rulle utan hålla ett OK avstånd. Med piggare ben hade jag nog gått om och hjälpt till.

Härligt varmt ute! Får man cykla i linne?

Nån jävel norpade mina glasögon i garaget på jobbet igår. Ett par repiga BBB, man blir så trött. Jag borda kanske veta bättre och gör det väl egentligen. Men jag har faktiskt alltid lämnat både hjälm, buff (svettig), vantar och glasögon kvar på cykeln när den står låst i ett låst garage på jobbet. Har funkat i 7-8 år. Tills nu.

Jaja.

Lite trögare än vanligt idag. 30 km på 1h 9 minute (järfälla-kungenskurva)r. Ska försöka bräcka rekordet på 1h blankt på vägen hem.

Bilagor

• 1400827444664.jpg
    1400827444664.jpg
    103.2 KB · Besök: 43
Orkade inte pumpa däcken på fulracern så det blev finrullning. Körde av en eker i backen upp mot Årstabron. Var ju kanske bra att det hände där och inte nånstans långt bort på Södertörn. Andra gången det händer i samma backe (olika hjul). Gick fortfarande att rulla med lite ramskrap, så jag lyckades ta mig till jobbet med ett snitt på 60 Watt och 20 km/h. :)

Nån som har tips på cykelaffär inne i stan som har cx-rays? Vet tyvärr inte längd (drivsidan på Hed Jet 6).

Efter hempendlingen igår kändes benen lite småsega men i morse var jag pigg som en kalv igen.
Ännu en episk morgon med kort-kort, sol, dofter av båttjära och blomster.
Men sjuuukt mycket folk i stan, igen.

(Och jag blir allt mer less på den där förbannade Nybroviken och Raoul Wallenbergs torg!! Med nypumpade däck är det inte en behaglig del av resan. )

Varmt, upptäckte att jag tappat vigselringen när jag kom fram till jobbet. Förhoppningsvis ligger den kvar hemma.

federico skrev:
> 23 Maj

Vackert - som flera frågat: när kommer fotoboken?

anco skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 22 Maj
>
> Frederico, när kommer din fotobok?

ensamvarg skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 23 Maj
>
>
> Vackert - som flera frågat: när kommer
> fotoboken?

Hej!

Flyttade i höstas och har dragit igång projektet under vintern som planerat men inte hunnit så långt jag hoppats på. Det är just nu lite tid över på kvällarna. Projektet är inte nedlagt på något sätt. Är glad över intresset på forumet och lite frustrerad över hur lite man hinner, men jag jobbar på.

Jag var tvungen att vända på huvudet för att se om jag verkligen cyklade idag, har inget minne av det.

ipv6 skrev:
> Jag var tvungen att vända på huvudet för att se
> om jag verkligen cyklade idag, har inget minne av
> det.

+1, måste sluta dricka sprit till frukost......

federico skrev:

>jag jobbar på.

Heja!

*klapp*
*klapp*
*klapp*

Heja!

*klapp*
*klapp*
*klapp*

heklamama skrev:
> federico skrev:
> -----
>
> >jag jobbar på.
>
>
> Heja!
>
> *klapp*
> *klapp*
> *klapp*
>
> Heja!
>
> *klapp*
> *klapp*
> *klapp*

+1

Pendlingen var mycket behaglig. Inga mördarmaskiner mellan sängen och Altanen. Endast köttätande katter, men dem har jag lärt mig hantera.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    310.3 KB · Besök: 40
Dagens pendling tog längre tid än vanligt P.g.a sega cyklister som körde om ännu segare cyklister, det brukar alltid vara någon seg cyklist som kör om en ännu segare cyklist på Skeppsbron. Men idag vara det många sådana omkörningar, samt att folk framför mig som cyklar i samma färdrikting och skall göra en omkörning inte tittar bakåt innan de gör en omkörning vilket gör att det blir ryckigt. Annars schyst

På hemvägen gick det segt eftersom att jag hade sprungit ett 60mins lopp i skolan och hade knappt någon energi kvar. På Söder Mälarstrand hade en jävla tankbil ställt sig mitt på cykelbanan med en fet slang så att man behövde bära cykeln. Plus allt det där fick jag kramp i vaderna och behövde stanna.

Det brukar vara mindre böckigt och det brukar gå snabbare.

velocipede skrev:
> Hur långt innan IKEA börjar sälja dessa i
> sverige så att vi kan ha cykelbanor fulla med
> elcyklar?
>
> http://road.cc/content/news/119645-ikea-sell-elect
> ric-bike

Tydligen så har folk redan sett den i någon svensk ikea också! Det blir onekligen intressant (på ett både läskigt och bra sätt)

velocipede skrev:
> Hur långt innan IKEA börjar sälja dessa i
> sverige så att vi kan ha cykelbanor fulla med
> elcyklar?
>
> http://road.cc/content/news/119645-ikea-sell-elect
> ric-bike

Seriöst!? 27 jävla kilo??? Väger alla elcyklar så mycket? Nån som har koll?
Dagens pendling gick fint, skönt med kort-kort!

Batterier och motor är tunga, men det är ju inte mycket mer än vad en svanhalsdamcykel brukar väga. De är alltid tunga as på runt 20kg - med eller utan elmotor.

Totalt 30 mil denna vecka. Har cyklat varje dag fram och tillbaka till jobbet efter lång sjukskrivning.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    59.8 KB · Besök: 38
Tog en sväng upp på Johannelundstoppen på hemvägen. Konstaterade bedrövat att det tog tio sekunder mer än förra året vid den här tiden. Jag hoppas det beror på att det inte var efter 1,5 mils pendling då...

ipv6 skrev:
> Tog en sväng upp på Johannelundstoppen på
> hemvägen. Konstaterade bedrövat att det tog tio
> sekunder mer än förra året vid den här tiden.
> Jag hoppas det beror på att det inte var efter
> 1,5 mils pendling då...

Åldern, åldern......

Bengt-re skrev:
> ipv6 skrev:
> > Jag hoppas det beror på att det inte var efter
> > 1,5 mils pendling då...
>
>
> Åldern, åldern......

Jag kollade lite närmare, jag har kört samma avstickare hela veckan utom igår och i måndags skilde det bara tre sekunder mot förra året, som dessutom var en månad senare än jag trodde.

Alltså har jag åldrats väldigt mycket den här veckan :)

Var lite sen iväg idag och det gjorde det behagligt lugnt - det räckte med en röd gubbe vid slussen!
Kan inte vara arg över att det går långsamt med alla nya/nygamla cyklister som rullar på banorna då det är sånt fint väder att glida och njuta i. Men kunde dock inte hålla mig hela tiden och speedade stundom :)

Varmt och mycket folk. Blir en övning i zen-cykling såna här dagar för mig som cyklar i skjorta. Vill ju inte ha ett stort svettavtryck på ryggen och tvärs över bröstet när jag kommer fram :)

Cyklade hem vid sju och skulle korsa genom stan och över Avenyn, tjockt med folk..

In till stan en halvtimme tidigare än vanligt (dvs. 8:30 och inte 9) och jäklar vilken skillnad. Lycrasvetton som jagar KOM, varandra och moppar som har fräckheten att köra om dem. De kör om på insidan, utsidan och mot rött överallt. Tur man inte behöver trängas med dessa fjortonåringar i gubbkroppar så ofta utan zenpendlar lite senare vanligtvis. Förstår avsmaken för cyklister vissa med/mottrafikanter har lite bättre nu, tyvärr...

Ner för d3nna slänten bit av hemvägen:)

Bilagor

• 20140413_143309.jpg
    20140413_143309.jpg
    136.9 KB · Besök: 29
bojsänke skrev:
> Cyklister får (och ska) köra om annan trafik på
> högersidan.

På dubbelriktad cykelbana tycker jag inte det är så lyckat att köra om andra cyklister på dessas högersida.

Blev utskälld av en polis när jag ville svänga vänster från Strandvägen in på Narvavägen via "bilarnas" svängfil istället för att använda cykelbanan. "Alltid cykelbana, annars blir det böter" skrek hon. Iddes inte be henne förklara hur hon tolkade paragraf 6, utan dröp iväg som en snäll civilist.
Men det skulle ju vara intressant att veta vad som gäller egentligen.
Trafikförordningen säger ju att cyklister FÅR använda vägbanan, om det är lämpligare med tanke på destinationen. Ja, och så ska det ske med försiktighet och vad det nu var.

Att göra den här svängen via cykelbanan kräver att jag korsar nio körfält, men från bilarnas svängfil blir det ju bara en manöver, med trafikflödet. Låter ju som att det skulle passa enligt lagen.

dabac skrev:
> Blev utskälld av en polis när jag ville svänga
> vänster från Strandvägen in på Narvavägen via
> "bilarnas" svängfil istället för att använda
> cykelbanan. "Alltid cykelbana, annars blir det
> böter" skrek hon. Iddes inte be henne förklara
> hur hon tolkade paragraf 6, utan dröp iväg som
> en snäll civilist.
> Men det skulle ju vara intressant att veta vad som
> gäller egentligen.
> Trafikförordningen säger ju att cyklister FÅR
> använda vägbanan, om det är lämpligare med
> tanke på destinationen. Ja, och så ska det ske
> med försiktighet och vad det nu var.
>
> Att göra den här svängen via cykelbanan kräver
> att jag korsar nio körfält, men från bilarnas
> svängfil blir det ju bara en manöver, med
> trafikflödet. Låter ju som att det skulle passa
> enligt lagen.

Finns väl bara ett sätt att utröna vad som gäller, nämligen att vänligt förklara för konstapeln ifråga att man förutsätter att förseelsen rapporteras och att den så småningom prövas i tingsrätten - om nu åklagare finner det mödan värt att väcka åtal.

Lugn fin morgonpendling. Nästan folktomt på gator/cykelbanor/trottoarer. Kanske helgens fina väader i kombination med löning för många gjort att många är sena i starten?

En reflextion angående pendling som jag gjorde i lördags efter att ha cyklat norr om stan var att om jag bodde så att jag var tvungen att passera Täby/Enebyberg mot Mörby när jag cykelpendlade; är att jag skulle vara en mycket argare cyklist.
Snacka om risigt eller till och med fientligt planerade cykelstråk. Byter sida om vägen var och varannan meter, leds in i lekparker i nedförslut med 90 graderskurvor etc. Bilvägen är rak som ett streck.

Ni som pendlar den vägen, hur behåller ni lugnet och galenskapen i schack?

bojsänke skrev:
> Cyklister får (och ska) köra om annan trafik på
> högersidan.

"Cyklande och mopedförare får köra om annat fordon än cykel och moped till höger. (3 kap 31 § trafikförordningen)"

Härligt.
Men en gul(!) hantverkarbil tyckte att det var bra att
1. köra mot rött
2. tvärnita framme vid korsningen för en buss
3. börja backa mot alla som cyklade och gick bakom honom, trots att han hade backkameran igång.

Vidrigt, det fina vädret lockar fram horder av jobbiga cykelpendlare. Börja regna omedelbart, tack!

Perfekt racerpendlingsväder. Ny drivlina också.
Tyvärr behöver jag cykel som jag vågar ställa ifrån mig idag då jag har ett lunchärende, så det blev att lida på vinterpendlaren. Gnissel och glapp överallt. Till råga på allt blev jag omkörd av en racercyklist. Lätt avundsjuk på hur tyst och snabbt det gick.

Känns faktiskt som det var lite färre medcyklister än i fredags. Och en ledig dag att se fram emot mitt i veckan. Livet leker.

Jo tack.
Massor med cyklister.
Fint väder.

Råd till dig som cyklar för första gången på länge:
Det är ok att växla ner, särskilt vid start i uppförsbacke.

Medvind och sol. Såg inte en enda cyklist idag heller :). Var inte så seg som jag trodde efter sommen runt i lördags.

Oj vad snabbt går byta om denna årstid på jobbet. Rullade genom Hornstull idag. Mycket trafik på cykelbanan. På Liljeholmsbron ville jag bara svänga av till vänster och hoppa i en kajak..
Jo finfika imorgon igen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp