Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Kränkte" en moped uppför Tranebergsbron, kändes bra :) Massvis med cyklister längs Norrmälarstrand, men det flöt på rätt hyggligt i alla fall. Finväder.

Dotterns taxi var 40 minuter sen så sönerna fick åka iväg själva till skolan. När jag slutligen fått iväg dottern fann jag att bakdäcket var helt platt... Började fundera på att gå och lägga mig igen men stod emot frestelsen och körde in mot stan. Tjockt med cyklister av alla kalibrar från "smala" elitpendlare till fetton på elcyklar. Spottade ett antal GFS tröjor också, kanske det nya svarta bland svetton i norrort.

Usch. Gjorde en onödigt lång omkörning och fick med rätta skäll av en lax som fick bromsa på Liljeholmsbron.

mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Usch. Gjorde en onödigt lång omkörning och fick
> med rätta skäll av en lax som fick bromsa på
> Liljeholmsbron.

+1 Fast i Alvik, vinglade till och höll på att kroka i en snubbe. Bad om ursäkt vid nästa trafikljus, han var inte arg. Allt gott!

KOM imorse och en extra mil på hemvägen.

Var tog värmen vägen?

Blev lite överraskad imorse när paret framför mig som såg ut som om de skulle köra mot rött inte gjorde det. Jag hade siktat in min inbromsning på stopplinjen, inte två-tre meter före. Lyckades nypa bakhjulet hårdare än framhjulet så fick bredsladd. Killen bakom mig likaså. Men ingen närkontakt och inga sura miner. Jag är nog mer sliten än jag tror, jävla uppsatsskrivande.

Körde Kallhäll-Jakan-Veddesta-Barkarby-Hjulsta-Tensta-Rissne-Hallonbergen och tillbaka.
Nice väder på morgonen, bara flög fram.
Inte fullt så nice på hemvägen, 10m/s motvind och sega ben, någon(gra) härifrån som kränkte mig(Orange Kona Jake) mellan Rissne och Hjulsta vid 17tiden?

Kortkort var inte lika skönt på hemvägen som i morse.

Polisen stod vid övergångsstället på Skeppsbron i södergående riktning när jag passerade. Vi stannade för folk som skulle över när tre eller fyra cyklister bestämmer sig för att sick-sacka mellan gående på övergångsstället och poliserna. Poliserna skriker varav den sista av de fyra vänder sig om och skriker tillbaka att han inte tyvärr inte har några bromsar...
Bredvid i bussfilen ligger en polismotorcykel på sidan med en konstapel stående bredvid skällandes på en mopedist. Kaoz!

All in med trötta ben för att ta hem ett par tre KOMs. Vart 2 andra platser och 3 tredjeplatser och en mil extra. Snart så...

swerider skrev:
> Körde
> Kallhäll-Jakan-Veddesta-Barkarby-Hjulsta-Tensta-R
> issne-Hallonbergen och tillbaka.
> Nice väder på morgonen, bara flög fram.
> Inte fullt så nice på hemvägen, 10m/s motvind
> och sega ben, någon(gra) härifrån som kränkte
> mig(Orange Kona Jake) mellan Rissne och Hjulsta
> vid 17tiden?

Kränkte många men befann mig på södra sidan av stan med orange Kona Jake. Blåste det?

Kränkte en sopbil och en liten hund på kungsträdgårdsgatan.

Vinden kränkte mig annars så hände det inte så mycket.

Glömde nästan. Fick ett stenskott rätt i nyllet från en mötande bil. Va fan liksom?

Stumpy skrev:
> Kortkort var inte lika skönt på hemvägen som i
> morse.
Det kan man ju säga. Armvärmarna var en liten tröst.

Fick vända efter någon minut och klä på mig mer kläder, snorkallt och moooooooootvind. Ännu en fostrande dag. Förhoppningsvis håller vinden i sig till hempendlingen. Mötte en racercyklist med. Första gången någonsin på morgonpendlingen.

Det blåste visst en del idag. Det första och sista spannet på älvborgsbron gick alldeles utmärkt då vinden kändes hyffsat konstant, men på mittspannet verkade alla vajrar göra att vinden i praktiken pulserade vilket gjorde min linjeföring till en slalomkurva...

v-i-d-r-i-g motvind. en så'n där som man blir lite arg på.

började i kortärmat, ångrade mig ganska fort.

Tisdagsrajd ikväll. Tjohoo!!

Vaknade i morse och kunde inte se. Ögonen hade totalt svullnat igen. Började dagen med en härlig cocktail bestående av allergitabletter och ögondroppar (inte triangel-märkta). Klädde på mig ordentligt och begav mig. Fy in i helvete vad jobbigt det var.
Såg cykloteket stå nere vid rålis och ge gratis cykel-service. Kom bara 30 minuter för sent till jobbet. Jävla pollen.
Osammanhängande text. Lite sån dag.

Fin, om än lite blåsig, morgon. Tog på en vindväst. Hittade en ok väg till gymet på Tegnergatan via Gustav Adolfs Torg, Regeringsgatan, Brunnsgatan, Luntmakargatan. Väldigt få rödljus för att vara Stockholm. Efter en förkylningsvecka går det att följa snorsträngen hela vägen. Tog det lugnt och såg både vätterngubbar och elcyklar glida förbi. 16 km blev det.

Busy skrev:
.
> Såg cykloteket stå nere vid rålis och ge
> gratis cykel-service. Kom bara 30 minuter för
> sent till jobbet. Jävla pollen.
> Osammanhängande text. Lite sån dag.

Skulle tagit Västerbron istället för slussen efter finfikat. Då hade de kunnat bytt min slang pga pyspunka.
På finfikat funderades det på åtgärder gällande hur man skulle kunna se girot idag. Sen var det lite gissningar när Slussenhelvetet skulle bli klart. 10 års prognos?

Svalt och färre cyklister.

Finfika med trasig kaffemaskin och medaljglans.

Såg Supertramp kränka alla i Bussfilen på skeppsbron.

Riktigt bra medvind idag :-) nytt personbästa ut till Volvo Arendal, får hoppas vinden vänder eller avtar till i em, annars lär det väl bli nytt personsämsta där ;-).

Fundering: hur svårt kan det vara att som fotgängare eller bilist se sig för innan passage av cykelbana?!

Passerade två stycken trehjuliga cyklar med stort skåp bak - en från Aptit.se (kör de ut lunchmat med cykel?) vid Pampas marina och en från Budcompaniett vid Norra bantorget. På 3 års pendling har jag nästan aldrig sett någon sådan lastcykel och nu två på samma morgon? Udda.

Mc-polis vid Kungsan, satt på tomgång på trottoaren utanför donken, förpestade luften och såg jävligt kaxig ut. Onödigt!

Mistluren vid slussen överröstade motvinden rejält, tyvärr med samma gamla falska toner som vanligt.
Onödigt det med.

för kallt (eller för dåligt påklädd) jobbig motvind typ hela vägen. tungt.
Lekte draghäst åt två mellan Huddinge och Årsta. skönt att kunna bidra med nått under morgoncyklingen!
Ser inte fram emot hemresan, om det inte blir varmare, har inte mer kläder med mig...

Missade finfikat idag pga sen start och motvind så in i h-v. Hoppas att få den i ryggen på vägen hem. Vart tog sommaren vägen eller var det den vi hade i helgen.

Som sagt en rätt rejäl motvind men det var ändå rätt gött eftersom jag klädde mig helt rätt.
Seg i benen sen gårdagens backspurtträning men körde ändå långa omvägen ut på Blockhusudden, det är verkligen vackert där ute så det är värt varenda jobbigt tramp.

I övrigt skönt med lite mindre folk på banorna nu när vädret inte är strålande längre.

Lyckades zencykla idag för omväxlings skull. Trevligt. Passade på att stanna till i Cyklotekets mektält vid Rålis och snacka lite. Tyvärr så hade jag så mycket/stora problem med pendlarhärket att de ansåg att det var bättre att läman in den. Tror det blir till att mecka lite i helgen.

Kallt, motvinden from HELL, finfika m bra uppslutning (jag var FÖRST, har aldrig hänt förut), till kontoret för att släppa in hantverkare som aldrig kom, simpass utomhus (kallt). Funderar nu mest på hur jag ska lyckad tråckla mig hem till dagens Giro-etapp. För den vill jag ju inte missa.

MattiasK skrev:
> till kontoret för att släppa in
> hantverkare som aldrig kom,
> Funderar nu mest på hur jag ska lyckad
> tråckla mig hem till dagens Giro-etapp. För den
> vill jag ju inte missa.

Släppa in hantverkare hemma?

PatrikHA skrev:
> Riktigt bra medvind idag :-) nytt personbästa ut
> till Volvo Arendal, får hoppas vinden vänder
> eller avtar till i em, annars lär det väl bli
> nytt personsämsta där ;-).

Nähe det hoppas jag verkligen inte, fick ta i som f-n även i nerförsbackarna för att komma till jobbet. Vill väldigt gärna komma hem med mitt trasiga knä utan att det gör ännu ondare.

Mest kall medvind imorse. Ser inte fram emot 3 mil motvind ikväll igen, tyckte det var kyligt igår.

En sak jag funderar lite på kring cykelbanorna här i Stockholm:
På en hel den platser så finns det ingen möjlighet att svänga vänster i korsningar om man nyttjar sig av cykelbanan.
Ett exempel är vid mitt jobb; kommer man norrifrån på Lidingövägen och ska svänga in vid Löjtnantsgatan så måste man välja mellan ett par konstiga manövrar. Samtliga dåliga.
1. Hoppa av och gå över övergångsstället.
2. Svänga höger och sen göra en U-sväng för att sedan korsa vägen.
3. Köra ut i biltrafiken och använda bilarnas fält för vänstersväng. Inget alternativ i den tätta trafiken.

Blandar lite mellan 1 och 2, men inget känns rätt. Hur är det tänkt?

ScreenShot2014-05-27at11.16.12.png

emilh skrev:

> På en hel den platser så finns det ingen
> möjlighet att svänga vänster i korsningar om
> man nyttjar sig av cykelbanan.

Enligt vtf får man svänga vänster från högerfil om man cyklar. Det är inte någon bra ide, så jag brukar själv trockla mig ut till vänsterfilen innan korsningen.

heklamama skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får man fråga var och när det finfikas från
> > söderort?
>
>
> Det får man.
> Mellqvist Kaffebar på Hornsgatan, Bysistorget
>
> https://www.google.se/maps/place/Mellqvist+Kaffeba
> r/@59.318397,18.05576,180m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!3
> m1!1s0x465f9d78357f5c51:0xac79f7e339862932

Kul!
Speciella dagar/tidpunkter?

Lämnade bilen på service i Svedala idag och pendlade till kontoret i Malmö med racern för första gången. Rätt fin väg, sidvind och sol. Underbart.

Fjärdebrunn skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Fjärdebrunn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Får man fråga var och när det finfikas
> från
> > > söderort?
> >
> >
> > Det får man.
> > Mellqvist Kaffebar på Hornsgatan, Bysistorget
> >
> >
> https://www.google.se/maps/place/Mellqvist+Kaffeba
>
> >
> r/@59.318397,18.05576,180m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!3
>
> > m1!1s0x465f9d78357f5c51:0xac79f7e339862932
>
> Kul!
> Speciella dagar/tidpunkter?

Tisdagar 07:45 är väl den stående tiden just nu.

Fjärdebrunn skrev:
> Får man fråga var och när det finfikas
> från söderort?
>
> Kul!
> Speciella dagar/tidpunkter?

Tisdagar 07:45 ungefär

EDIT: Pucktvåa

Senast ändrad:
Status