lavrell skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en pendlingsrelaterad trafikfråga till er
> mer erfarna cyklister.
>
> På denna plats
>
https://www.google.com/maps/place/Grand+Hotel+Stoc
> kholm/@59.329577,18.073415,3a,75y,107.04h,80.43t/d
> ata=!3m4!1e1!3m2!1sjLfpBt5lq0V9rXoQiDXbjw!2e0!4m2!
> 3m1!1s0x465f9d59a360c329:0x8cdb57e6f314fc67 blev
> jag snäsigt tillrättavisad av en bitsk tant
> tillika skolfröken. Hon och hennes elever gick
> över övergångsstället från
> Kungsträdgårdsgatan med sin klass och masade ut
> ungarna rätt ut i den smala cykelbanan som leder
> bort mot Grand Hotel. Jag bromsar in häftigt och
> hon säger med översittande ton att "Det är bara
> att gå, han ska minsann stanna".
> Har tanten rätt i detta? Är ju trist om hon lär
> sina elever att de ska gå rätt ut i cykelbanan
> med motiveringen att jag minsann ska stanna ifall
> detta inte stämmer.
>
> Upplys mig!
Fotgängare är alltid lite gråzon. Särskilt på cykelbanor. Men hon bryter mot en av grundreglerna i trafikförordningen, att inte i onödan uppträda så att annan trafik hindras. Hon är ju medveten om att hon hindrar men tror att det är rätt. I samma paragraf står att barn ska visas särskild hänsyn. Så juridiskt fel, nja men kanske inte rätt heller. Onödigt och lite arrogant, ja. Är du skyldig att per automatik stanna, också lite tveksamt.
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.