Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Irons skrev:
-------------------------------------------------------
> Sol, bra humör, pigga ben, kort/kort
> Nästan för bra at va sant.

+1 Första pendlingen på en vecka, sprättiga ben, alla motlut på fullt!

stef skrev:
> Efter 2 år av skador så var man tillbaks som
> pendlare... vad folk det var genom stan, för mig
> som mest brukar köra höst/vinter/vår anar kaos
> hem i em.

Det är mycket folk just nu. Man är lite kluven om man saknar vinterpendlingen eller inte :)
Tycker det helt klart är fler som cyklar nu än för två år sen. Idag fick jag bromsa två gånger uppför Västerbron. Ogillar. Men snart börjar semestrarna och lugnet återkommer!

Långsamkörande gubbe i röd Volvo på Karlsbergsvägen fick mig i torsdags eftermiddag att tvärnita och sladda när han började svänga höger utan att signalera samtidigt som jag låg bredvid. Borde nästan förutsett att han var den typen eftersom han en strax tidigare hade svängt ut från p-plats på gatan utan att ge tecken då heller. Tror hela Birkastan hörde mig vråla "blinkers blinkers för helvete". Oklart om gubben hörde dock.

Jag pendlade c:a 8:15-9:00 idag, dvs. en knapp timme tidigare än vanligt.

Det var ett misstag då jag hamnade bakom ett tåg av cyklar i damtralla-tempo från Hammarby Sjöstad ända bort till Västerbron.

Det fanns ett lite snabbare omkörande tåg också, men cykelbanan kändes lite för smal för allt som pågick.

Tyvärr så lyckades mitt morgontrötta huvud klamra sig fast vid ett lite för högt tempo, och jag gjorde två halvfula omkörningar längs söder mälarstrand. Förlåt mig Stockholms cyklister, jag ska göra bot.

Annars en toppenmorgon med vackert väder och sommardofter!

Skodde pendlaren med Compass Cycles 38mm, Extra Leger i helgen. Tror aldrig jag kört ett mer biknä däck.

Sambon ringde 9:30 och jag började 10:00. Borstade tänderna och var på jobbet 9:59.
Dvs händelselöst genom stan.

Hade sönder mitt lår igen när jag skulle ta mig förbi en annan cyklist i uppförsbacken vid Forum... Det verkar inte riktigt klara lyftbelastning ännu, det enda positiva är att mitt rundtramp verkar vara skapligt iaf :)

Grymt skönt väder men desto mer folk då såklart!

Hamnade i en klassisk snabb diskussion på Skeppsbron med en medtrafikant.
Han ligger i låg fart och går ut för omkörning av ännu mer långsamt ekipage. Jag får bromsa in rätt mycket och kör ner på bilvägen. Han vräker ur sig "Har du ingen ringklocka" varpå jag replikerar att han kanske ska tänka på att kolla bakåt innan en omkörning, han sa inget mer efter detta och sen var jag för långt bort för att höra eventuellt senare grymtningar.

Nu får vi se vad hemfärden har i sitt sköte, förmodligen parkeringsplats på Skeppsbron ....

lavrell skrev:
> Grymt skönt väder men desto mer folk då
> såklart!
>
> Hamnade i en klassisk snabb diskussion på
> Skeppsbron med en medtrafikant.
> Han ligger i låg fart och går ut för omkörning
> av ännu mer långsamt ekipage. Jag får bromsa in
> rätt mycket och kör ner på bilvägen. Han
> vräker ur sig "Har du ingen ringklocka" varpå
> jag replikerar att han kanske ska tänka på att
> kolla bakåt innan en omkörning, han sa inget mer
> efter detta och sen var jag för långt bort för
> att höra eventuellt senare grymtningar.
>
> Nu får vi se vad hemfärden har i sitt sköte,
> förmodligen parkeringsplats på Skeppsbron ....

Måste inflika att många tittar bakåt men verkar inte bry sig om det kommer någon bakom ändå. :)

Körde ikapp och kränkte en mopedist på Lilla Högmora gårdsväg. Kändes piffigt.
I övrigt: VARMT!

dr octagon skrev:
> Måste inflika att många tittar bakåt men verkar
> inte bry sig om det kommer någon bakom ändå. :)

Ja, det där är läskigt. Man tror ju att de har koll och sen Swish! så svänger de ut rätt framför en.
Det gäller att inte lita på nån i trafiken. Och att kramas.

Annars solskenspendling. Lite längre idag än vanligt då jag åkte direkt från båten efter långhelgsegling. Varmt och jäkligt på vägen hem.

dr octagon skrev:
> lavrell skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grymt skönt väder men desto mer folk då
> > såklart!
> >
> > Hamnade i en klassisk snabb diskussion på
> > Skeppsbron med en medtrafikant.
> > Han ligger i låg fart och går ut för
> omkörning
> > av ännu mer långsamt ekipage. Jag får bromsa
> in
> > rätt mycket och kör ner på bilvägen. Han
> > vräker ur sig "Har du ingen ringklocka" varpå
> > jag replikerar att han kanske ska tänka på
> att
> > kolla bakåt innan en omkörning, han sa inget
> mer
> > efter detta och sen var jag för långt bort
> för
> > att höra eventuellt senare grymtningar.
> >
> > Nu får vi se vad hemfärden har i sitt sköte,
> > förmodligen parkeringsplats på Skeppsbron
> ....
>
> Måste inflika att många tittar bakåt men verkar
> inte bry sig om det kommer någon bakom ändå. :)

Det där händer mig dagligen, medcyklist tittar bakåt ser mig men vinglar över för att köra om i knapp styrfart helt obegripligt....

Dom tittar bara för att se så dom inte blir påkörda, inte för att se om det är någon som skall släppas förbi.

me.I.am skrev:
> Dom tittar bara för att se så dom inte blir
> påkörda, inte för att se om det är någon som
> skall släppas förbi.

Om man blir påkörd känns det väl? Det behöver man inte titta bakåt för att fatta.

Problemet är väl att folk (jag också, ibland) har för dålig framförhållning. Tittar man bakåt en halv millisekund innan man svänger är det klart att man inte kan avgöra om cyklisten bakom kommer mot en i 1 km/h eller 20 km/h relativ hastighet.
Många verkar tänka att "Hon bakom gör nog samma fart som jag, nu kör jag om innan jag vinglar in i han framför."

På det igen efter den vådliga vurpan som avslutade förra veckan. Handen svullnade upp som en ballong på torsdagskvällen men röntgen visade inte på något och nu har svullnaden gått ned. Så sol, medvind och lite HTFU gjorde dagens pendling episk i morse. Trots att jag hade en bärbar gasolgrill på 5 kg i korgen.

Varmt och skönt och lite lätt medvind från Norrort. Stört mycket cyklister ute redan när jag åkte in till stan! Körde om en FS liggist vid Riksmuséet som såg ut att ha det bra i solen. Drog om ett par miffon efter rödlyset vid univeristetet som skulle ha race inne i stan när vi kommit förbi Roslagstull, nedlät mig givetvis inte till att race'a i stan.

frause skrev:
> Problemet är väl att folk (jag också, ibland)
> har för dålig framförhållning. Tittar man
> bakåt en halv millisekund innan man svänger är
> det klart att man inte kan avgöra om cyklisten
> bakom kommer mot en i 1 km/h eller 20 km/h relativ
> hastighet.

Jag hade en liten spegel som satt på vänster styrknopp, det var väldigt praktiskt. Den dog dock i samband med någon isvurpa i vintras.

Annahojt skrev:
> Ren ochs skär njutning.

+1. Word på den!
Av olika anledningar cyklade jag sambons damjonne, den är 12 år gammal men är riktigt riktigt skön att cykla på. Det är ren njutning att cykla i högerfältet bland alla sommarklänningar. A devil in disguise. :-)

Grymt mga cykelpendlare. Nordlig motvind som vanligt. Onödigt att många tempocyklar i stan tex på Götg med all trafik. Annars mkt fin sommarmorgon.

Motvind men inte motigt.

Var jäääättesnäll idag och stannade vid alla övergångsställen. Fotgängarna log och tackade glatt. Cyklisterna bakom muttrade säkert.

Bil, möte i eftermiddag, kräva finkläder, cykel inte funka men jag HATAR att sitta fast i bilkö. Muggigt!

Riktigt fin faktiskt. På norrmälarstrand bestämde jag mig att jag inte skulle cykla om någon utan bara ta det lugnt. Undertiden jag rullade i knapp styrfart började jag på allvar fundera på om det inte borde finnas en minimi-hastighet på cykelbanor. Säg att du ska vara kapabel till att framföra ditt fordon i alla fall 15 km/h. Dvs snabbare än gångfart. Nåväl, där satt jag och tänkte på annat när det långsamma ledet cyklister kom ifatt ännu långsammare cyklister.

Då började spektaklet. Tänk er ett led med långsamma cyklister, de ligger liksom inte så långt till höger utan snarare mitt i cykelbanan. Det något snabbare långsamma gänget börjar passera, utan att ha koll bakot, eller på mötande. Ännnu snabbare cyklister hade ingent tålamod utan skulle köra om i tredje led.... Nu gick allt bra, inga krascher och så, men några utrop i form av "idiot", "se dig för", + ANNAT hördes över den stilla morgonen.

En fantastisk cykelpendlingsdag förstördes av avspärrningen vid Ulriksdal.
Nån som vet vad de ska göra där? Lär väl aldrig bli en förbättring för cyklisterna ialla fall.

Edit:
https://www.solna.se/stadsbyggnad-trafik/stadsplanering/utvecklingsomraden/nya-ulriksdal/
Det ska visst bli kontor (och bostäder) på pendlingsstråket, kommer nog vara avstängt länge.

Trots sen pendling, passerade G:a Stan vid 8.45, har jag aldrig sett så mycket cyklister sedan jag var i Peking på 80-talet.

Senast ändrad:
Idag var det inget behov av infravärme på finfikat. Härligt att sitta njuta i solen av en god kopp kaffe. Försöka få ihop dagen med ett paddelpass på kvällskvisten bara.

Äntligen payback time för alla kalla mornar vi spenderat med att finfika i infravärmens sken. Grymt väder och rekorduppslutning på finfikat alltså. Enda missen var väl att sofforna, som normalt sett är våra, var upptagna. Och att någon jäkel tagit min cykelparkering på jobbet.

Annars var det väl lugnt.

Snabb finfika var lite sen men det var mycket skönt att sitta i solen och njuta. En finfika kvar sen blir det en kort semesterpaus. Pendlingen hem blir till Lapplands Väsby så hittar ni en förvirrad söderorts cyklist i norrort i em kan det mycket väl vara jag.

Tog oerhört lugnt idag, visste inte hur kroppen så må av helgens långtur, så 18-19 minuter blev 28, spelar ingen roll, kanonväder.

10 Juni

Bilagor

• 10juni1.jpg
    10juni1.jpg
    127.4 KB · Besök: 51
  • 10juni2.jpg
    10juni2.jpg
    128.8 KB · Besök: 52
  • 10juni3.jpg
    10juni3.jpg
    88.1 KB · Besök: 48
Början av nya cykelbanan utmed Berslagsvägen. Gjorde tummen upp till asfaltskillarna :)

Bilagor

• 008.JPG
    008.JPG
    110.6 KB · Besök: 51
Tänkte trycka på lite, men backintervallerna från i söndags satt tydligen kvar i låren trots vila igår. Får göra ett nytt försök på hemvägen.

Propagandapendling med Finfika.
Lugnt och stilla.

Soundtrack:
Tjajkovskijs Violinkonsert i d dur
Solist: Kyung Wha Chung

Globalistic skrev:
> Att åka rullskidor på cykelbanan i
> rusningstrafik - don't want to be that guy.

Var det Stuvastaix?

Varm och skön pendling.

Tack för kaffet.

Globalistic skrev:
> Att åka rullskidor på cykelbanan i
> rusningstrafik - don't want to be that guy.

Det är mer eller mindre legio numer upplever jag. Kör nästan dagligen om rullskid- och rollerbladeåkare på väg till eller från jobbet. Dödsstavarna är alltid en utmaning, plingar alltid och ibland verkar det bryta igenom iPhone lurarna och ibland inte.

Selast skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Att åka rullskidor på cykelbanan i
> > rusningstrafik - don't want to be that guy.
>
>
> Det är mer eller mindre legio numer upplever jag.
> Kör nästan dagligen om rullskid- och
> rollerbladeåkare på väg till eller från
> jobbet. Dödsstavarna är alltid en utmaning,
> plingar alltid och ibland verkar det bryta igenom
> iPhone lurarna och ibland inte.

Men att köra rullskidor utmed Skeppsbron mot Kungsträdgården och sedan korsa Hamngatan är lite som att be om det :)

Det är inte direkt gott om utrymme den delen. Utanför tullarna eller innan och efter primetime fungerar bättre. Tycker Skeppsbron - Kungsan är ganska hetsigt på morgonen, men det kanske bara är jag.

Fin cykling. Från Nacka Forum till Slussen i samspråk med annan fortbollsfarsa. 3 dagar med sol och öl i Österrike gjorde benen lite tunga.

Ljushuvudet som skulle leverera byggställning till Kungasan hade parkerat sin kranbil rätt över cykelbanan genom Kungsträdgården så man fick snirkla sig förbi. Jag försökte förklara att detta är ett viktigt cykelstråk. Fick bara fånig blick och öppen mun som svart. Drog vidare istället

petlarss skrev:
> Början av nya cykelbanan utmed Berslagsvägen.
> Gjorde tummen upp till asfaltskillarna :)

Kan du inte be dem åka till "nya" cykelvägen från sockenvägen till sofielundsvägen och lägga slät asfalt, där verkar det som ett gäng crackpundare har lagt asfalten då det haft en dålig dag :(

Tappade både ringklocka och baklampa i de första avrinnings hålen...

stef skrev:
> petlarss skrev:
> -----
> > Början av nya cykelbanan utmed Berslagsvägen.
> > Gjorde tummen upp till asfaltskillarna :)
>
>
> Kan du inte be dem åka till "nya" cykelvägen
> från sockenvägen till sofielundsvägen och
> lägga slät asfalt, där verkar det som ett gäng
> crackpundare har lagt asfalten då det haft en
> dålig dag :(
>
> Tappade både ringklocka och baklampa i de första
> avrinnings hålen...

Felanmäl till kommunen! Det gjorde jag när dom la om asfalten på ett ställe på min pendlingssträcka och också lämnade djupa hål runt brunnslock. På bara några dagar var det fixat. Gör du det snabbt är asfaltsrallarna antagligen kvar i grannskapet och kan åka dit och fixa sitt undermåliga jobb

Bodie skrev:
> En fantastisk cykelpendlingsdag förstördes av
> avspärrningen vid Ulriksdal.
> Nån som vet vad de ska göra där? Lär väl
> aldrig bli en förbättring för cyklisterna ialla
> fall.
>
> Edit:
> https://www.solna.se/stadsbyggnad-trafik/stadsplan
> ering/utvecklingsomraden/nya-ulriksdal/
> Det ska visst bli kontor (och bostäder) på
> pendlingsstråket, kommer nog vara avstängt
> länge.
>
> Trots sen pendling, passerade G:a Stan vid 8.45,
> har jag aldrig sett så mycket cyklister sedan jag
> var i Peking på 80-talet.

Tyckte ändå det fungerade ok när jag svängde höger (kommer norrifrån) på asfaltsvägen vid oranga skylten och sedan ned under spåren till samma väg igen. Tidigare har jag burit förbi första hindret och sedan cyklat lite grusväg för att komma rätt igen.

petlarss skrev:
> Början av nya cykelbanan utmed Berslagsvägen.
> Gjorde tummen upp till asfaltskillarna :)

Lägger de ny beläggning där de breddade tidigare i år? Breddningen i sig var ju en god tanke men helt omöjlig att cykla på. Det där ser ut som total megalyx.

Medvind kl 17, eller invänta motvinden?

Bilagor

• wf20140610stockholm.PNG
    wf20140610stockholm.PNG
    22.6 KB · Besök: 41
Stumpy skrev:
> Medvind kl 17, eller invänta motvinden?

Jag inväntar medvinden :-)

Det skaver lite i grenen på mig, att cykla från city och hem i sitt eget piss är tydligen inte bra.

För att ni ska förstå varför så drar jag kortvarianten:

1. Skeppsbron - Nån dårjävel tränger sig förbi mig och flera andra i ca 30km/h och tacklar min armbåge med resultat att jag såklart tappar styret och kommer klart ur balans. Reaktion: Jaja, idioten är långt bort så jag slipper fanskapet igen... men jag såg längre fram att fler fick smaka på dålig cykelbanehygien.
2. Skeppsbron#2 - Cyklar ikapp och förbi idioten eftersom jag väljer den mindre trafikerade bussfilen istället för cykelbanan. Idioten tränger sig igen framme efter sista lyset innan backen upp mot Slussen, tyvärr höll dumhuvudet på att bli överkörd av en BUSS... Reaktion: Jag skrek som en flicka och pissade ner mig själv. (Hans reaktion var lika med noll).
3. Götgatan/Hornsgatan - Behöver jag beskriva hur det gick till här? Reaktion: Nu jävlar...
4. Götgatan Skanstull - Jag cyklar nästan alltid nån annan gata än Götgatan, jag ansluter på Götgatan nere vid Skrapan ungefär och kom således ikapp puckot som ska spurta i backen upp på Skanstullsbron, fast det går inte så fort så jag glider förbi. Reaktion: Jag orkade inte få någon eftersom pisset börjat svida...
5. Tele2 Arena - Inbicillen väljer att tränga mig PRECIS där det står massa metallskrot i vägen för att hindra cyklister från att cykla rätt ner i ett hål. Reaktion: Huvudskakning och mer svid i grenen...

Sen orkade jag inte längre bry mig så jag lade mig på behörigt avstånd för att slippa bli ihjälkörd.

Det är ganska sällan jag hotar folk med stryk, men idag är en sådan dag.

Så om du din dumme fan iklädd gul cykeltröja, cyklandes på någon sorts bockstyrevariant med pakethållare och gymväska därpå, råkar läsa här så kan du PM'a mig så ska jag handgripligen visa något som svider ännu mer än mitt nerpissade skrev!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp