Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Morgonens jobbpendling slutade där den började, hemma. Sedan tog jag tåget.

Var tvungen att omgruppera hemma efter morgonens Peloton. Sablar i gatan vad det gick i turistgruppen. 6 cyklister ut där 2 åkte av. Jag kroknade i sista skyltspurten. 2 tim hårdcykling innan frukost är verkligen stärkande. Efter två frukostar rycker det i låren. Snart lunch tack och lov :)

Framåt volt pga. panik inbromsning för MÖTANDE dam på cykel som helt plötsligt skulle korsa vägen jag kom på. Fick en komplimang om min hastighet och hon fick sig en om att det kan vara brukligt att ge tecken innan man svänger och se sig omkring.

Landade på svanskotan på trottoaren = Blå JÄVLA röv.

Nibbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Punka vid Liljeholmen resulterade i en snabb
> promenad till Solna, för lagningsgrejor hade jag
> lagt ur ryggsäcken igår av nån anledning.

Undrar om det var dig jag körde om på Västerbron. Funderade på att stanna och erbjuda min extraslang men var osäker på kompatibiliteten och under tiden jag funderade hann jag köra förbi. Nästa gång lovar jag att i alla fall höra mig för, de gånger jag frågat folk om de behöver hjälp har jag mötts av väldigt förskrämda blickar.

I övrigt underbart väder och pendling!

> Nibbe skrev:
> --------------------------------------------------
de gånger jag frågat
> folk om de behöver hjälp har jag mötts av
> väldigt förskrämda blickar.

Lite som damen som hade knäckt växelöra vid Liljeholmen häromdagen. Erbjöd mig hjälp men hon bara fräste ngt ohörbart om att det här klarar jag själv. Men oftast blir folk bara förvånade och säger nej.

gurkan skrev:
> @Federico - vilka bilder :-)) Speciellt nummer 2!

Tack! Det var fint i morse. När vajrarna sattes upp trodde jag att det skulle påverka fotograferandet från bron negativt, det blev i stället ett fint ljusspel med linjer som går i både svart och vitt beroende på bakgrundsljus.

Bilagor

• 26sept_2_2.jpg
    26sept_2_2.jpg
    156 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
elason skrev:
>...
> Funderade på att stanna och erbjuda
> min extraslang men var osäker på
> kompatibiliteten och under tiden jag funderade
> hann jag köra förbi. Nästa gång lovar jag att
> i alla fall höra mig för, de gånger jag frågat
> folk om de behöver hjälp har jag mötts av
> väldigt förskrämda blickar.
>

Hände tyvärr mig i tisdags - såg en person som stod vid en busshållplats med sin cykel och inte förrän jag kommit ett par hundra meter insåg jag att det som jag reagerat på och som såg avvikande ut var att hans cykel stod upp-och-ner...

Troligen punktering eller liknande och han stod med telefonen i handen så möjligen saknades verktyg eller slang.
Kändes dumt att jag inte stannade och frågade iaf även om jag inte har mer än ett multitool med mig och min reservslang troligen inte hade passat till en MTB.

Lovade mig själv att nästa gång vara mer uppmärksam och agera när jag såg något liknande, så i onsdags när jag passerade en person på GC-banan som stod still så stannade jag till och frågade om han hade problem.
Han hade "proppar" i öronen så jag var tvungen att fråga två gånger innan han sa att det var OK - det såg ut som om kejdan hoppat så jag hade nog inte kunnat tillföra så mycket men det kändes bra för samvetet att jag åtminstone hade frågat. :)

Man hoppas ju att man själv får frågan en dag när man står där längs vägen och inte kommer vidare och att samhället inte har blivit så kallt och hårt att vi inte ska kunna ta oss tid att hjälpa varandra.

Efter arbete på Adelsö idag stop vid Drottningholmsbron, öppning ca. 15min men ingen båt, lagom svettig vid stoppet, men kall som satan vid start igen, funderar fortfarande varför det var öppning någon kanske vet då jag inte cyklar så mycket mot Ekerö?

Vilken satans motvind det var idag då. Det plus lite för lite mat gjorde att jag tog ut mig helt fullständigt. på en pendling... Blir att vila i helgen, känns som jag har något i kroppen.

Blev prejad av en Saab med ratten på fel sida. Ingen bmw alltså.

Den motvinden var inte att leka med. Blev lillklingan för nästan hela slanten. Att inte ens komma upp över 30 nerför,trots att man trampar på, ja då är det allt lite slitigt.

Från en tråd på FB för ett par dagar sedan:

"-Sitter på akuten efter att ha blivit nedslagen av en galen bilist som sedan smet efter att ha sänkt mig med en höger.
Flera vittnen fanns och en hann fotgrafera nummerplåt och bil.
Efter 20 års cyklande och jobbpendlade har jag aldrig råkat ut för nåt liknande.
Bilen körde om mig på Rutger fuchs gatan mot Ringvägen och svängde in direkt framför mig jag blev rädd och petade på hans backspegel och ropade genom rutan "vad håller du på med!"
Jag fortsatte fram till cykelboxen då hör jag snett bakom mig en bil som kör ut i mötande körfält över heldraget mot trafiken förbi de andra köande bilarna och in bakom mig i cykelboxen .
Jag hinner tänka nu kör han på mig bakifrån.
Det är rött
Föraren springer fram till mig och skriker "å va faan gör du " jag får en rak höger så det svartnar.
Flera förskräckta trafikanter kommer fram till mig när jag ligger där på asfalten.
Jag tror jag tappade medvetandet en kort stund.
Under tiden så hoppar föraren i sin bil och sticker iväg nedför Ringvägen.
Polis kom till platsen och tog vittnesuppgifter."

Kramas i trafiken!

Härligt att vara tillbaks på hemmakontoret efter ett par dagar i annat land. Framför allt är det helt underbart att få cykla på morgonfuktiga gator när solen precis håller på att gå upp. Log som en tok hela vägen, var nära att börja sjunga!

Det gäller att ta en titt på termometern och reflektera en sekund över vad det faktiskt står där. Härlig cyklig!, tog lilla omvägen mellan bromma-sumpan som går via solvalla-duvbo. Bilfritt. Det borde man unna sig oftare.

Ännu en strålande morgon i stan. Inte ens alla krångliga byggen efter vägen kan rubba det goda humöret under sådana förutsättningar!

Vilken härlig start på veckan. Hög luft, solen i ansiktet och vinden i ryggen och vackra höstlöv på träden.
Stockholm kan vara vackert

gsb skrev:
> Kokt! En undertröja var en för mycket.

+1. Merino tshirt under skjortan var helt överflödigt.
Startade med platt framdäck dessutom, läckande ventil (hoppas jag). Chansade och åkte vidare efter att ha pumpat utan reservslang.

gsb skrev:
> Kokt! En undertröja var en för mycket.

+1

Och vad fan är det med alla gubbar och gummor som kör med knästrumpor? Det är FULT!!

Ja lite för varmt blev det allt med långbyxorna.

Det enda negativa är att alla solcyklister är tillbaka på Skeppsbron, total infarkt.
Men sjukt härligt väder!!!

Merino undertröja var väldigt varmt, check.
Första pendlingen på en vecka var fantastiskt med sol och vind i rätt riktning.

Propaganda cykling.

Fick en hälsning av en stressad tjej:
"stanna inte djävla idiot!"
Vid kaoset Liljeholmsbron/ Hornstull.

Naturmaterial på underkroppen.
Syntet på överkroppen.
Börjar få koll på hur man klär sig vid ss/footie-pendling.

Höll på att köra på en lösspringande hund på cykelbana. Vad är det med ordet "koppeltvång" som är så himla svårt att förstå för en del hundägare?

Riktigt fin morgon.

Det räckte gott med Kortärmat med linne under, samt cykelbyxor och shorts. Tur att jag inte tog långärmat, då hade svetten forsat.

Stort tack till alla med räser som jag kan hänga på.

heklamama skrev:
> Fick en hälsning av en stressad tjej:
> "stanna inte djävla idiot!"
> Vid kaoset Liljeholmsbron/ Hornstull.

Det var inte så att du skulle över korsningen mot Långholmsgatan men höll till höger så att du hindrar de som ska svänga höger mot Hornsgatan?
Jag råkar ut för det ganska ofta men brukar inte kalla folk idiot. Genar över gångbanan istället vilket dock inte fotgängarna gillar.

Skönt med korta byxor idag. Konstigt att det är nästan 10% skillnad i pendlingstid på lång- och kortbyxor.

11 grader och sol. Mummma! Gott om folk som cyklade, men inga problem med framkomligheten. Hade jag inte haft laptop i rygga, så hade det blivit en omväg mot Erstavik. Kanske imorgon.

Knickers, kortärmad tröja och armvärmare satt perfekt. Såg en med ärmlöst och fluffiga yllevantar. Såg lite underligt ut.

adrianm skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Fick en hälsning av en stressad tjej:
> > "stanna inte djävla idiot!"
> > Vid kaoset Liljeholmsbron/ Hornstull.
>
> Det var inte så att du skulle över korsningen
> mot Långholmsgatan men höll till höger så att
> du hindrar de som ska svänga höger mot
> Hornsgatan?

Altså typ så fast att det va cyklister överallt.
Svårt att placera sig överhuvudtaget.

Jag tänker att man kan anpassa farten lite när det körihop sig...

heklamama skrev:
> adrianm skrev:
> -----
> > heklamama skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fick en hälsning av en stressad tjej:
> > > "stanna inte djävla idiot!"
> > > Vid kaoset Liljeholmsbron/ Hornstull.
> >
> > Det var inte så att du skulle över korsningen
> > mot Långholmsgatan men höll till höger så
> att
> > du hindrar de som ska svänga höger mot
> > Hornsgatan?
>
> Altså typ så fast att det va cyklister
> överallt.
> Svårt att placera sig överhuvudtaget.
>
> Jag tänker att man kan anpassa farten lite när
> det körihop sig...

Lägger man sig till vänster där så hindrar man mötande cyklister som ska upp på bron, det måste vara sämre än att högersvängande bakom får vänta. Det är trångt vissa tider och man får helt enkelt ta det lugnt.

Senast ändrad:
Mullig hemfärd i strålande höstväder.

Efter vilohelg fick jag spritt i benen på Stadsgården. I Sjöstaden plockade jag upp en hjulsugare på rajser som hängde på uppför Col de Sickla Bro och sedan hela slakmotan till Nacka forum. Jag trummade på i ren glädje. Tror pulsen gick upp mot 180 i sista backen. Riktigt trevligt att få ett "tack för sjutsen" när vi skiljdes åt. Kom i fatt en ny rajser i Saltsjö Duvnäs. Det fick mig att gå loss i en helfestlig backattack i Österviksbackarna. Där kom nästa pulstopp.

Vissa dagar är sprittigare än andra :)

k.jpg

40 min Danvikstull till Liljeholmen. Med bil då, hade jag cyklat hade det tagit hälften av tiden.

ÄR det såhär varje dag om man bilpendlar, hur står man ut? Helt sjukt.

Tror minsann jag hade lite medvind. En av årets snabbaste pendlingar.
Skrämde slag på en tant när jag körde om (utan att plinga). Förra veckan fick jag en utskällning för pling och den här veckan ett förskräckt "hjälp" när jag inte plingade. Det senare är nog att föredra.

För övrigt tycker jag att alla avspärrningar runt fridhemsplan börjar bli lite besvärliga nu. Lilla Västerbron är katastrof. Korsningen Drottningsholmsvägen/St:Eriks är katastrof. Likaså evighetsbygget utanför Västermalmsgallerian. Sankt Göransgatans avspärrning ogillas skarpt. Den bästa alternativa vägen till den när jag ska hem numera är att köra st eriksg->Flemingg->fridhemsg, men det är ju lagom kul med alla bilar och gångtrafikanter vissa dagar. Nästan så man har lust att köra Alströmergatan istället mot enkelriktat. (Fick man inte det för några år sen?).

I Sverige är det en mänsklig rättighet att köra om, det märks kanske främst i biltrafiken där folk far ut till vänster utan att vare sig använda blinkers eller se i backspegeln. Men även på cykelbanan händer det titt som tätt. Imorse var det en man på segway, på väg upp för tranebergsbron, som plötsligt åberopade sin rätt att köra om i sakta mak.
Höll på att gå jävligt illa.

Sen den där solen, vem fan har bestämt att den ska sitta så långt ner på himmlen?

Själv hävdade jag min rätt att inte köra om, trots att jag blev åthutad att göra det. Fast det var på en en annan bro.

Bra temperatur idag. Total infarkt på skeppsbron, blev bussfil hela vägen.
Frambromsen tjuter riktigt illa, dags att leta upp nya klossar från flyttlådorna.

Ovanligt få cyklister från Bandhagen till Årstafältet, 0st.
Hejade snabbt på federico som fotade vid en bit efter Årstaberg innan man svänger ner backen mot Liljeholmen.

Nibbe skrev:

> Hejade snabbt på federico som fotade vid en bit
> efter Årstaberg innan man svänger ner backen mot
> Liljeholmen.

Såg dig men hann inte heja riktigt, trodde att jag skulle få någon fin bild men inte idag...

Första frosten i gräset, men inte på vägarna.
Fantastisk morgon.

DSC_0378r.JPG

Blev en omväg mot Erstavik.
Nu utelåst från kontoret. G4S på väg för att fixa.

Senast ändrad:
A bit nippy.

Men det redde ut sig snabbt.
Man kör väl ss/footie.

Missade fikat idag.
Plågar i mig kontorets "capuccino" som straff.

zodah skrev:
> >
> 40 min Danvikstull till Liljeholmen. Med bil då,
> hade jag cyklat hade det tagit hälften av tiden.
>
>
> ÄR det såhär varje dag om man bilpendlar, hur
> står man ut? Helt sjukt.

Brukar tänka liknande tankar de fåtal gånger jag tvingas ta bilen och köra i rusningstid. Hur f-n står folk ut att sitta så där varenda dag?

Tillbaka
Topp