Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Vilken härlig morgon. Som någon skrev tidigare, värd att minnas när misären kommer. Varje höst vid den här tiden brukar jag förvånat utbrista att det minsann är fler cyklister i år än tidigare år. Och när det är sådant här väder brukar ju folk ha gett sig, de vet inte vad de missar. Fann zenpendlingen och kunde lätt acceptera tillvaron.

Helt magiskt väder. Mötte en kille som trodde att det var vänstertrafik och kom runt hörnet på en hög häck. Jag fick en smäll på handen och han tokklotade. Märkte inte ens att fingret var blodigt och dubbelt så tjockt förrän jag tog av handsken på jobbet. blodigt på den vita styrlindan blev det visst också.

Funderar på att gå till vårdcentralen bara för att få fylla i en stradarapport :-)

Bilagor

• WP_20140930_09_29_35_Pro.jpg
    WP_20140930_09_29_35_Pro.jpg
    54.3 KB · Besök: 53
Vid ett rödlyse vid Odenplan var det en trevlig kvinnlig medcyklist på äldre cykel med bockstyre som påpekade att mitt bakdäck var väldigt slitet och behövde bytas. Tackade för tipset, hade inte noterat det själv. Var det nån som brukar hänga här, tro?

Finner det ungefär lika tråkigt att mecka med hojen som det är roligt att cykla, så mina stackars cyklar är konstant eftersatta.

Härligt härligt, om än lite sega ben. Konstigt tomt ändå till Hornstull, där ordnade det upp sig, om än inte hela vägen till totalkaos.

Tog en härlig bilfri senväg genom områden där hantverkare håller till. Annorlunda lunchtider än i kontorsghettot.

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    64.5 KB · Besök: 54
Jag tyckte det var skönt att köra ut från stan på Norrmälarstrand, men med alla tokhetsiga omkörningar från motpendlarna börjar jag undra.

Kallt! Klädde mig lite för varmt igår så jag minskade en aning idag, men tänkte inte på att jag körde till jobbet vid lunch igår. Så det blev riktigt svalt imorse. Snart är det halkvarning. Tomt på cykelbanan, märkligt med tanke på hur vackert det är ute nu.

Första morgonen med hjälmmössa idag och det jobbiga tjutandet i öronen övergick i ett behagligt fartsus. 0-gradigt, vindstilla och strålande sol... Wohooo!!

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tyckte det var skönt att köra ut från stan
> på Norrmälarstrand, men med alla tokhetsiga
> omkörningar från motpendlarna börjar jag undra.

Att morgonpendla ut från stan på Norrmälarstrands cykelbana har jag testat en gång och det räckte. Den känns ganska enkelriktad.

Fjärdebrunn skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tyckte det var skönt att köra ut från
> stan
> > på Norrmälarstrand, men med alla tokhetsiga
> > omkörningar från motpendlarna börjar jag
> undra.
>
> Att morgonpendla ut från stan på
> Norrmälarstrands cykelbana har jag testat en
> gång och det räckte. Den känns ganska
> enkelriktad.

Ja, men alternativet är att kryssa kreativt över hela Söder till Västerbron. Inte helt enkelt det heller.

Eller trampbåt då kanske.

Hade sällskap av en medpendlare på en svart/vit Merida strax efter Hellas fram till Slussen i morse. Först låg han i rygg på mig men vid Sickla tyckte medpendlaren uppenbarligen att det gick för sakta så vi växlade plats. Vid Danvikstull kom ytterigare en pendlare mellan oss.

Vill bara berömma sättet du körde på om du läser detta. Du körde fort där det gick, taggade ner när det blev trångt och inte antydan till vilda omkörningar trots trängsel och många cykelkorgar utmed stadsgården. Snabbt, effektivt och säkert. Ett föredöme.

Själv var jag mör i benen efter gårdagen och tacksam för draghjälpen...... :-)

Senast ändrad:
Blev hånad när jag kom till jobbet av en kollega för att jag hade plockat fram MW81:orna. Men jag fryser om fötterna när det står 2 grader på termometern. Hempendlingen gick bra lite motvind och mycket folk ute så det blev en harmonisk hempendling.

Försökte hänga på den snabbaste elcykeln jag sett vilket var helt lönlöst. Jag slirade förbi då han fastnade i en bilkö och då höll han på att klippa en fotgängare på övergångsställe när han skulle om. Såg helt tokigt ut, ingen hjälm och den accade snabbare än en moppe.

johan44 skrev:
> Tog en härlig bilfri senväg genom områden där
> hantverkare håller till. Annorlunda lunchtider än i kontorsghettot.

Vid vårt förrförra kontor hade vi en lunchrestaurang som öppnade 8:30. Det brukade stå folk i blåställ och vänta utanför när jag kom till jobbet, då hade jag inte ätit frukost än.

Beställde hem ett par svindyra fodrade Castelli knickers för höstrusket, årets bästa cykelprylsinköp!
Skitmysiga, kramas och håller mig lagom varm. Nu är pendlingen kul igen!

Lungt och skönt som vanligt, lite klädproblem denna vecka då jag jobbar bara kväll, iväg strax före 13 och hem vid 21:30 dvs behaglig temp dit och kyligt om lår, axlar och öron hem. Vore ju för varmt m fodrade långbyxor och mössa. Kan ingen uppfinna axelvärmare... Behöver ej armvärmare vid typ handleder och bit uppåt, men överarmar och axlar...

perzzon skrev:
> Har du en usd-dämpare på din pendlarhoj?

Shajver!

erik h skrev:
> perzzon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du en usd-dämpare på din pendlarhoj?
>
> Shajver!

Coolt!

Aliide skrev:
> Lungt och skönt som vanligt, lite klädproblem
> denna vecka då jag jobbar bara kväll, iväg
> strax före 13 och hem vid 21:30 dvs behaglig temp
> dit och kyligt om lår, axlar och öron hem. Vore
> ju för varmt m fodrade långbyxor och mössa. Kan
> ingen uppfinna axelvärmare... Behöver ej
> armvärmare vid typ handleder och bit uppåt, men
> överarmar och axlar...

En väst kanske?
Denna har jag som värmer lite extra när det behövs. Endast framsidan & axlarna är vindtät & den packas ner i sin egen ficka. http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-fibre-ii-windproof-vest/aid:594362/

Frid!

Senast ändrad:
Kände mig lite hängig i morse och bestämde mig för att lugnt segla fram. Tog dock för lite kläder så jag var tvungen att ompröva planen. Dundrade om rader av mer välklädda cyklister. Tror att jag ska lägga till knävärmare, långhandskar, väst och pannband till pendlingskläderna. undra om jag klrar shorts oktober ut?

Tunga ben och skalle - räddningen blev den cyklist på Corratec CX som gav mig den nödvändiga sporren :-) Sträckan Ulvsunda - Huvudsta - Solna blev en nyttig pulshöjare :-)

Jag gillar verkligen att cykla! Innan jag var föräldraledig brukade jag promenera istället på grund av sunkig cykel, idiotiska medtrafikanter och annat. Nu däremot glider jag fram med ett stort leende på läpparna på nyare cykel och en mycket mer zen och förlåtande attityd. Och då kör jag ändå Norrmälarstrand ut från stan på morgonen. ;) Ett ställe som för övrigt rekommenderas för vackra bilder om morgonen.

1 Oktober

Bilagor

• 1okt1.jpg
    1okt1.jpg
    79.4 KB · Besök: 50
  • 1okt2.jpg
    1okt2.jpg
    76 KB · Besök: 54
  • 1okt3.jpg
    1okt3.jpg
    62 KB · Besök: 53
  • 1okt4.jpg
    1okt4.jpg
    53.8 KB · Besök: 58
Snyggpendling.

Anpassade klädseln och höll mig sval.
Levis Commuter, helt ställ.

Footie navet börjar sjunga på sista versen.
Måste man ha Chrisking på cyklar som används varje dag?

-3 grader i Täby när jag drog, tog lyckligtvis på mig ordentligt så jag slapp frysa ihjäl i början. Sen mötte en mäktig dimmvägg i Stocksund och på andra sidan var det kännbart varmare. Väldigt udda. Annars lungt och härligt tomt på cykelvägen. I love fall!!!

Tänkte "detta är en riktig Federicomorgon" när jag såg dimman över Karlbergskanalen, och mycket riktigt... Du levererar som vanligt. Tack!

Fin morgon med trollsk dimma över Slussen och lagom temperatur. Rätt trångt dock.

Happyit som cyklade på fatty längs Götgatan?

Mycket hets och stress vid Liljeholmen idag. Borde man inte införa enkelriktat på Liljeholms bron? Det är ju sjukt smalt, går knappt att gå om vid möte :-((

Underbara bilder Federico!

I morse var det vackert och svalt men efter förra veckans blodförlust så finns absolut ingen ork överhuvudtaget så det blev väldigt väldigt lugnt till jobbet

Inne på 4:e cykelfria veckan. Fan...
En vecka sjuk, en halv vecka tjänsteresor, en halv vecka minisemester med familjen. Sen en vecka tjänsteresa och nu kombinerad VAB med eget stick i näsan och tung hals igen.
Igår kväll blev det en stor vitlöksklyfta pressad på macka, apelsin, ingefärsavkok med extra c-vitamintablett och sen avslutade jag med kanjang. Nu är det krig!
Nån som har andra huskurer mot förkylning?

Den där halssprayen coldzyme eller vad den heter är det flera som är väldigt förtjusta i här på jobbet. De har ju klarat sig när vi andra inte gjort det så den kanske funkar

Det var bra dimmigt idag. Höll på att köra på två pers som saknade reflexer och korsade vägen utan att titta..

Nu har jag både fram- och bakljus samt ringklocka. På nått sätt växer agget mot dom som saknar det bara för att jag har det... nu.

Annahojt skrev:
> Den där halssprayen coldzyme eller vad den heter
> är det flera som är väldigt förtjusta i här
> på jobbet. De har ju klarat sig när vi andra
> inte gjort det så den kanske funkar

Har jag aldrig hört talas om, men det ska jag kolla upp. Tack för tipset. :)

En skön pendling på hojen till jobbet. Extra träning med stor rygga med paddel. Blir lite mer motstånd då nämligen. Otroligt vackert med dimman i morse.
@Stumpy Ny hoj?

Annahojt skrev:
> Den där halssprayen coldzyme eller vad den heter
> är det flera som är väldigt förtjusta i här
> på jobbet. De har ju klarat sig när vi andra
> inte gjort det så den kanske funkar

Jag inbillar mig att den har räddat mig från ett par förkylningar i höst redan. Väl värt pengarna även om det är placebo-effekt :)

Black planet skrev:
> @Stumpy Ny hoj?

Nah, den är snart ett år. Impulsköpte när jag knäckte ramen på gamle Stevens.
Märker att det varit på tok för lite fulcrossande på "sistone".

Tillbaka
Topp