Det var liksom en sådan där morgon i morse.
Kommer ner till cykeln och tycker att bakdäcket känns lite mjukt. "Aha", här behövs pumpas tänker jag. Den optimala pumpen har jag såklart lämnat kvar i bilen efter lördagens fina runda, men jag kan ju ta den här andra pumpen, den verkar funka bra till presta. Lossar på ventilhatten och hela ventilkäglan följer med. Pfjutt pyser den lilla luft som var kvar i slangen ut.
Raska steg upp till lägenheten för att hämta en liten tång att skruva tillbaks den ordentligt. Den har nog inte suttit helt åt och det är därför luften läkt, bäst att göra ett bra jobb den här gången. Kommer ner och drar åt. På med pumpen och kläm fast pumphuvudet. Tar ett tag och ingen luft går i. "%&))¤#%" och en del andra invektiv. Tar loss pumphuvudet och ser att jag lyckats böja käglan så mycket att den är utom räddning. En ny radda invektiv maler genom huvudet. Byta slang, satsa på att hämta finpumpen och cykla utan åtskruvad ventil, eller ta racern till jobbet.
Latmasken vann och det blev varianten med finpump och utan åtskruvad ventil. Funkade bra in till jobbet. Blir nog fler nödlösningar idag...