Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Idag stannade jag till för att titta på lite får på vägen hem, strax därefter träffade jag en älg som sprang alldeles framför mig och alldeles innan byn så träffade jag en till älg.
Sen så sken solen och det var en trevlig tur.

Ganska händelselöst med få cyklister och lite trafik, tar alla sovmorgon på måndagar...?. Kyligt till en början men efter att ha fått igång flåset så var det behagligt och jag var helt rätt klädd... :), trots att solen försvann och det mulnade på...

Senast ändrad:
Upplevde första prejningssituationen vid nya linjedragning på Sankt Eriksgatan. Var egentligen ingen fara men bilisten hade uppenbart ingen som helst koll på att hen korsade cykelbanan.
Föraren var helt ointresserad av att diskutera saken trots att jag såg så snäll ut :)

EDIT: tryckfelsnisse

Senast ändrad:
Det var liksom en sådan där morgon i morse.

Kommer ner till cykeln och tycker att bakdäcket känns lite mjukt. "Aha", här behövs pumpas tänker jag. Den optimala pumpen har jag såklart lämnat kvar i bilen efter lördagens fina runda, men jag kan ju ta den här andra pumpen, den verkar funka bra till presta. Lossar på ventilhatten och hela ventilkäglan följer med. Pfjutt pyser den lilla luft som var kvar i slangen ut.

Raska steg upp till lägenheten för att hämta en liten tång att skruva tillbaks den ordentligt. Den har nog inte suttit helt åt och det är därför luften läkt, bäst att göra ett bra jobb den här gången. Kommer ner och drar åt. På med pumpen och kläm fast pumphuvudet. Tar ett tag och ingen luft går i. "%&))¤#%" och en del andra invektiv. Tar loss pumphuvudet och ser att jag lyckats böja käglan så mycket att den är utom räddning. En ny radda invektiv maler genom huvudet. Byta slang, satsa på att hämta finpumpen och cykla utan åtskruvad ventil, eller ta racern till jobbet.

Latmasken vann och det blev varianten med finpump och utan åtskruvad ventil. Funkade bra in till jobbet. Blir nog fler nödlösningar idag...

En lugn pendling med flämtande andning. Astma gjorde sig påmind. Hann hälsa på Mats som snyggt gled mot stan. Lite finfika imorgon nu när det är plusgrader.

Skön pendling idag dock lite svalt och som vanligt många cyklister, dom flesta sköter sig dock bra så det flöt på. Finfika i morgon

Black planet skrev:
-------------------------------------------------------
>med flämtande andning.

Jo tack.
Kul att ses.
Kaffemaskinen vid Fridhemsplan hade pajjat.
Får försöka med finfika imorgon.

Trångt. Benen var helt kaputt efter allt cyklande senaste tiden. Ser fram emot en sistaplats på Tempo di Bornsjön imorgon.

emilh skrev:
> Ser fram emot en sistaplats på Tempo di Bornsjön imorgon.

Det där skall vi bli två om.

Annars väldigt mycket cyklar och få bilar i morgontrafiken. Vad har hänt?

Jag sitter på jobbet så jag tror att jag har pendlat... Men det jag mest vill ha sagt är att i morgon så är det finfika! Typ som en nypremiär för mig. Hoppas att jag fortfarande är välkommen.

Få bilar? Vi cyklar nog olika vägar... :-)

Södra länken såg ut att stå still i vanlig ordning. Annars var det lite småkyligt och jag mäktade med lite intervaller över Årstafältet.

Lade cykeln på marken medan jag rotade fram dotterns cykel ur förrådet. Under tiden började det regna.
Blev kränkt av en ungdom på vägen till jobbet. Lade mig bakom och vilade lite, sen kränkte jag tillbaka :-)

Bilagor

• 2015-06-08 09.51.26.jpg
    2015-06-08 09.51.26.jpg
    108.4 KB · Besök: 54
Skogsgubben skrev:
> Lade cykeln på marken medan jag rotade fram
> dotterns cykel ur förrådet. Under tiden började
> det regna.
>
Snuggt!

Ser pakethållare, egolapp samt ekerreflexer. Kör du long-cage?

Mr Orange skrev:
> Ser pakethållare, egolapp samt ekerreflexer. Kör
> du long-cage?

Alla rätt. Fanken, jag trodde att jag hade plockat bort ekerreflexerna. Snacka om hemmablind. Dom ryker ikväll :-)

Vuältan hem vart jobbig flera snabbåkare tack och lov med mtb så det gick att hänga av dom men till slut en valhallgubbe som inte gick att hänga av fast han var asgammal så jag blev tvungen att börja umgås med han istället det var trevligt tills vi såg ett skadat barn vid örby/huddingevägen antagligen krockat med nån i korsningen där vid huset precis och med ambulans och hela baletten och folk och ungar och cyklar det var trist att se men annars en kul runda.

Om ni stötte på nån lätt vilsen cyklist inne i stan idag så kan det ha vart jag... :) cyklade in till stan för första gången och var inte riktigt med vart jag skulle cykla vid alla tillfällen. Men måste säga att det här var min bästa cykel upplevelse hittills. Helt okej väder fina miljöer och skönt flow i cyklingen och endast andra gången jag cyklade över 60km en grym dag helt enkelt!

Bilagor

• Screenshot_2015-06-08-17-46-16.png
    Screenshot_2015-06-08-17-46-16.png
    135.2 KB · Besök: 43
Motorcyklist på cykelbanan klämde sig förbi och drog både rödljuset vid Fotografiska och SCS.
Det var en Focus MTB, med elassistans i baknavet. Assisterade långt över 30 km/h.

Funderade på det här om dagen, jag kör sällan i stan numera, är det ok att "sortera" vid rödljusen, dvs köra förbi de som man med största sannolikhet kommer att glida ifrån så snart det blir grönt och på så sätt slippa omkörningar?

Endast hårsmån från att bli påkörd av enormt långa gafflar på något byggfordon som svängde höger. I övrigt skötte sig alla sig exemplariskt, dvs högst händelöst. Även tur vid dörrarna, lät en precis framför öppna och bara glida igenom. Har sina fördelar att sommarcyklisterna vaknat! ;-)

Riktigt skönt i morse, lite svalt men soligt och vackert och eftersom jag var tidig så var det lite bilar, cyklister och gångtrafikanter, härligt! :-D

Senast ändrad:
+5 i morse! jaja, myggfritt iaf.
Oerhört snälla o vänliga bilister, allt från budbilar till smartphones I suvvar stannade och släppte fram mig. Klarade dessutom de nästan tre milen på nästan timmen.
En riktig guldmorgon!

/T

Provade att cykla med väska på pakethållaren istället för på ryggen. Jätteskönt men att stå upp och bryta blev direkt helkasst trots nästan ingen vikt.

Jävla piss genomslagspunka. Ännu mer irriterad på minipump. Hur mycket man än står och runkar med pumpen får man knappt upp ett litet cykelbart litet bar. Svängde förbi OK och köpte en rejäl golvpump med manometer. Hurra !

Fint somrigt i övrigt. Nöjd med nytt archetype son framhjul. Första hemmabygget. Blev bra. Bakhjulet borde bli klart ikväll. Spännande.

Finfikade med crisp gubbe, solbränd och dan.
Såg sen att de va Staine.

Soligt och mycket folk på Mellqvist.
Många ickecyklister.

Vättern på lördag, det märks.

I LINJE!!!!!!!!!!

Skrek en kille på en merida med reflexer i hjulen när vi möttes på Alviksplan. Han var ensam, oklart vem som skulle hålla linjen, han eller jag?

Mötte stort gäng 20-30 på hyrda hardtails vid korsningen Hammarbyvägen - Hammarbybacken (gatan som heter så) klockan 8:40 ungefär.
Måste ha varit nått företagsevent eller så.

Nån mer än jag som inte ser fredricos bilder?
Provade att slå adressen direkt och bilden finns bevisligen.
Fungerar lika illa i incognitoläge/annan browser så det är inte något plugin som spökar...

grondahl skrev:
> Behaglig pendling idag. Kortärmat med väst och
> shorts var helt rätt, lider med alla som körde
> täta jackor och långbyxor

Med tanke på hur mycket jag frös i början så behöver du inte känna så värst mkt medlidande. Har med mig lättare kläder för hempendlingen också :) Själv trivs jag inte med naken hud i vinden när det är under 12 grader. Alla är vi olika.

Ganska trist pendling idag. För trött för att njuta ordentligt. Dagens idiot i trafiken var jag själv. Körde om på insidan av en vit hantverkarbil före en korsning. Han skulle givetvis svänga. Jag hann reagera och vaknade till lite på kuppen så allt väl i slutändan ändå.

Måndagens mekttrubbel förbyttes till dagens pendlingstrubbe. Vet inte vad som flugit i flera av de andra trafikanterna idag. Redan den första refugen (30-väg) skulle en bilist försöka klämma sig förbi bredvid mig fast det inte fanns plats. Kanske blev den provocerad av att jag tydligt tog plats för att inte bli klämd. Närkontakt.

Sen fortsatte det på samma tema... Känner mig nöjd med att komma fram till jobbet utan att ha synat asfalten. Många, många andra cyklister ute. Nästan karnevalskänsla.

perzzon skrev:
> Nån mer än jag som inte ser fredricos bilder?
> Provade att slå adressen direkt och bilden finns
> bevisligen.
> Fungerar lika illa i incognitoläge/annan browser
> så det är inte något plugin som spökar...

Lika illa här.

Skön morgon med bra rull och Morgon i P1 i högerluren. En korkad gubbe körde ut i Nacka Forum-rondellen. Han fick tvärnita när han kom till insikt.

Härlig finfika nu på morgonen. Lite snällare trafik än vanligt. Tror att det är solen som gör det. Efter jobbet blir det att sällskapspaddla lite med ÖKS. Hoppas att vädret består.

perzzon skrev:
> Nån mer än jag som inte ser fredricos bilder?
> Provade att slå adressen direkt och bilden finns
> bevisligen.
> Fungerar lika illa i incognitoläge/annan browser
> så det är inte något plugin som spökar...

Idag såg jag inte bilderna men har alltid sett dem tidigare och jag har samma dator....lite skumt :-(

federico skrev:
> 9 Juni

Jag har undersökt saken och det verkar som om filerna du laddar upp inte är jpeg bilder.
Något måste ha blivit knas när du sparat dem. Bäst är väl att använda "Spara för Web" i Photoshop (Cmd+Shift+Alt+S).

Bilderna från idag är i PSD-format
> 9juni1.jpg PSD 724x483 724x483+0+0 8-bit DirectClass 1.01MB 0.010u 0:00.010

De bilder från förra veckan som inte fungerade så bra för vissa är sparade som TIFF. Vissa webbläsare klarar detta men inte alla.
> 5juni1.jpg TIFF 471x724 471x724+0+0 8-bit DirectClass 1.05MB 0.000u 0:00.000

När jag ändå höll på så konverterade jag bilderna.
9juni1_2.jpg

9juni2_2.jpg

9juni3_2.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp