Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Äh, jag vet inte. På ett jobbigt sätt fick lag lära mig varför man bör byta delar som ser slitna ut INNAN de går sönder. Det vet ju alla, att det skall man göra. Man gör det när det gäller bilen men inte när det gäller cykeln.

Framhjulet har varit lite vint en längre tid. Jag har byggt det själv och tyckte det (då) var en bra ide att använda aluminiumnipplar. De är flera år sedan nu och en nippel har redan gått åt skogen http://happymtb.org/forum/read.php/1/2281899/2347222#msg-2347222

I fredags så gick bromsen emot lite väl mkt och jag tänkte att det nog var kärvande bromsar eller så men jag köpte faktiskt nya belägg.

I morse så drog jag mig till minnes "-hmmm, var det inte ngt med bromsen, jaja, jag får väl släppa ut den lite så tar jag det ikväll"

Trodde jag. Ytterligare en nippel hade spontanmorfat till mjukost. Skoj. Inte riktigt läge för A.Dugast i dag så det blev till att plocka ett räcerhjul och kränga däck. Så nu kör jag ståndsmässigt med Fulcrum Racing 3 skodda med Hakka 240.

Nu har jag lugnat ner mig lite.

9 Februari

Bilagor

• 9feb1.jpg
    9feb1.jpg
    65 KB · Besök: 41
  • 9feb2.jpg
    9feb2.jpg
    64.3 KB · Besök: 40
Första pendlingen efter nästan en vecka på grund av mini-influensa; solljus och barmark!

Tyvärr lyckades inte uppehållet inte bara röja bort snön, utan även flåset.

Snygga bilder som vanligt Federico. Ser att isen har släppt lite ifrån lördags. Annars var det en lugn dag att pendla på. Härligt med sol på vägen till jobbet. Kändes som en härlig sen vinter dag. Så imorgon blir det finfika i sol kanske?

Lite ljusare.
Mötte en liten SL-buss (mjuka linjen?) på cykelbanan vid trekanten.
Chauffören vevade ner rutan och kom med en förvirrad förklaring om spårvägshinder mm.

I övrigt ointressant.

Underbar pendling! Sommarskor utan sealskins, benvärmare utan något under, däck utan dubb, keps utan mössa, vindhandskar utan innerhandskar och långärmad borstad tröja utan långärmat under! Man kunde nästan tro att våren kommit till götet.

Fin pendling i morse, även om sorbeten är tillbaks. Skippade skoöverdragen då jag trodde att det var någorlunda torrt, men det var visst massor av saltslask så nu är skorna i skotorken här på jobbet.

Jag var dock jätteslö, och kan inte skylla på den lätta motvinden. Har nog stört min återhämtnings-klocka när jag cyklade ganska mycket i lördags (brukar annars vila från cyklingen hela helgerna under vinterpendlingen.)

Blev omcyklad av en herre som också cyklade 29er, med ryggsäcksöverdrag märkt Telenor, vid Nacka Forum. Jag kunde nätt och jämnt hålla tempo med honom (100 m bakom) tills han svängde av vid Slussen. Är det som det brukar så kommer trycket i benen tillbaks under dan.

heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite ljusare.
> Mötte en liten SL-buss (mjuka linjen?) på
> cykelbanan vid trekanten.
> Chauffören vevade ner rutan och kom med en
> förvirrad förklaring om spårvägshinder mm.
>
> I övrigt ointressant.
Du ringde väl polisen direkt gällande bussen? Han var säkert full som en gnu...

silverman834 skrev:
> Ojojoj, hemvägen bjöd verkligen på
> vårkänslor!
>
>

Härligt!

Is o snömodd i söderort. På Nynäsvägen ren asfalt liksom på Söder. Undrar om rödljuset vid Folkungag ingår i gröna vågen från Skanstull? Man får trycka på för att hinna med med dubbdäck o pendlar MTB:n.

Idag blev jag prejad av en lastbil. Det var läskigt.
Hornsgatan västerut, uppför den lilla backen efter Zinken där cykelbanan ofta är oplogad. Precis så idag så jag höll höger så gott det gick men åkte inte i cykelbanan. En lastbil skulle om och uppe på krönet så smalnar filen av och lastbilen måste svänga höger...

Men utöver det så var det fin-fint.

OBS! halt så i i helvete för den som undrar.

Fick årets första ordentliga släpp i en kurva idag. Som tur var levererade dubben efter ett litet tag och jag slapp gå i backen. Annars var det kanoooonfint cykelväder idag. Tror att jag ska lätta lite till på kläderna inför hemfärden.

Inte min pendling idag, men väl frugans...

Gårdagens väder gjorde ju inte direkt Johanneshovsvägen och omledningen vid bygget bättre. Isgata vad jag förstår. Frugan gör som jag brukar göra och tar vägen istället. Men det skulle hon inte ha gjort, för bakom kommer en polisbil med två poliser som tutar, vevar ner rutan och säger att hon ska tillbaka till cykelbanan "Du har en egen cykelbana och här är trångt nog för bilarna ändå"... Laglydig medborgare som frun är vänder hon tillbaka, svänger upp den glashala cykelbanan, och vurpar som f-n. Som tur är klarar hon sig hyfsat helskinnad; uppskrapade handskar, påse som går sönder, skitiga jeans etc.

Men det värsta av allt: poliserna ser vurpan, men åker bara vidare...

Det här är ju någonstans så upprörande att jag inte riktigt vet hur man ska hantera det. Tyvärr säger det ju ganska mycket om cyklisters ställning i trafiken.

MattiasK skrev:

> "Du har en egen cykelbana och här är
> trångt nog för bilarna ändå"...

Jag var arg redan där...
Vad som hände sen gjorde mig rasande!

Solskenscykling.
Missade finfikat.
Straffdrack en kopp kontorsespresso.

Fantiserar om att smita iväg och ta en anständig kopp i något obevakat ögonblick.

Lite vårkänsla idag på isbanan t jobbet? Skönt med saltbanan in till stan ändå. Snart behöver man inte dunjackan på finfikat. Snabb koll i kalendern så visas att jag mindes rätt Staine..

@mattiasK Twittra t södermalmspolisen o fråga hur de tänker om detta?

MattiasK skrev:
> Inte min pendling idag, men väl frugans...
>
> Gårdagens väder gjorde ju inte direkt
> Johanneshovsvägen och omledningen vid bygget
> bättre. Isgata vad jag förstår. Frugan gör som
> jag brukar göra och tar vägen istället. Men det
> skulle hon inte ha gjort, för bakom kommer en
> polisbil med två poliser som tutar, vevar ner
> rutan och säger att hon ska tillbaka till
> cykelbanan "Du har en egen cykelbana och här är
> trångt nog för bilarna ändå"... Laglydig
> medborgare som frun är vänder hon tillbaka,
> svänger upp den glashala cykelbanan, och vurpar
> som f-n. Som tur är klarar hon sig hyfsat
> helskinnad; uppskrapade handskar, påse som går
> sönder, skitiga jeans etc.
>
> Men det värsta av allt: poliserna ser vurpan, men
> åker bara vidare...
>
> Det här är ju någonstans så upprörande att
> jag inte riktigt vet hur man ska hantera det.
> Tyvärr säger det ju ganska mycket om cyklisters
> ställning i trafiken.

FY FAN. Förbannad så jag kokar. Jävla rikspuckon.

Vurpade idag igen. I kronologisk ordning.

Blev väckte av att kattfan ville ut. Brukar slänga ut han på kvällen för att han inte ska väcka oss klockan 05:00 eller ännu tidigare. Gick alltså upp 45 minuter tidigare än normalt.

Gick upp, släppte ut de hundar som ville gå ut, idag endast 1 av tre. Klädde på mig, borstade tänderna, packade ner matlådan och skulle ge mig iväg. Men HUNDFAN var borta. Satte mig på cykeln och drog iväg iaf, tänkte kolla hos grannen på vägen, eftersom hon var där igår. Svänger in på deras gård, men ingen hund. Skiter således i hunden, det får sambon ta. När jag svänger ut från grådsplan ut på den isbeklädda grusvägen, kommer bakdelen utflygande. Den gjorde 180º istället för det jag ville, nämligen hälften. Men det rätade upp sig, och då försvann framhjulet istället. Slog i samma höft som i fredags. Rakt på blåmärket. Det var så halt på just den platsen att jag knappt kunde stå upp. Nu blir det att byta framdäck till ett med mer dubb när jag kommer hem. Vågar inte lita på det längre. Nu när jag cyklar är jag räddare än en gammal kärring på tantcykel när det är mörkt.

Väldigt fina bilder federico!

Kände mig stark idag för en gångs skull; lovande då det är dags att återuppta träningen ikväll efter förra veckans sjukdom.

På vägen hem igår blev jag så jävla irriterad på mig själv. Det var riktigt knöggligt, slaskigt och isigt på bakgatorna mellan Globen och Blåsut och jag kunde fan inte förmå mig själv att slappna av i kroppen så det gick riktigt riktigt långsamt och stelt. Saknar helt förtroende för att framhjulet inte ska sticka iväg, även om det aldrig gjort det förr mer än ett par centimeter åt gången.

Trampade av kedjan igår, som dessutom drog med sig främre växelföraren en aning. Låter montera kedjelås och hoppas kedjan håller till våren, känns onödigt med ny kasset och kedja såhär års. Fast 200:- för låset+justering och montering kanske är väldigt bortkastat? 260mil.... skall det verkligen inte hålla längre än så????

Novisen skrev:
> Trampade av kedjan igår,
(...)
> 260mil.... skall det verkligen inte hålla längre
> än så????

Kan det vara att kedjan var felmonterad? Innan jag förstod att man inte skulle återanvända kedjenitar så trampade jag av ett gäng kedjor.

Berorende på omständigheter så kan det eventuellt vara dags att byta kedjan om den gått 260 mil.

Tillägg: Man kanske också borde skriva om sin pendling då man skriver här... Våren fick ett rejält bakslag efter gårdagens värmerekord, riktigt mycket frost överallt, men det gick bra iaf. Såg en cyklist som låg med underarmarna på styret OCH halvhjulade framförvarande. Undras om de båda kom fram helskinnade.

Senast ändrad:
silverman834 skrev:
> Novisen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trampade av kedjan igår,
> (...)
> > 260mil.... skall det verkligen inte hålla
> längre
> > än så????
>
> Kan det vara att kedjan var felmonterad? Innan jag
> förstod att man inte skulle återanvända
> kedjenitar så trampade jag av ett gäng kedjor.
>
> Berorende på omständigheter så kan det
> eventuellt vara dags att byta kedjan om den gått
> 260 mil.
>
>
> Tillägg: Man kanske också borde skriva om sin
> pendling då man skriver här... Våren fick ett
> rejält bakslag efter gårdagens värmerekord,
> riktigt mycket frost överallt, men det gick bra
> iaf. Såg en cyklist som låg med underarmarna på
> styret OCH halvhjulade framförvarande. Undras om
> de båda kom fram helskinnade.

Den har aldrig varit av, så det är fabriksmonterad kedja? Kan man verkligen montera en kedja fel? Aha, nä, återanvända kedjenitar kanske är dumt.... Men den är riktigt sliten, I somras kunde jag tvinna övre delen av kedjan typ ett helt varv, reagerade inte så mycket på det innan jag kände på kedjan på räcern, den gick inte att tvinna over huvud taget :D Kändes bara så bortkastat att slänga på nya delar nu som börjar rosta genast.

zodah skrev:
> MattiasK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte min pendling idag, men väl frugans...
> >
> > Gårdagens väder gjorde ju inte direkt
> > Johanneshovsvägen och omledningen vid bygget
> > bättre. Isgata vad jag förstår. Frugan gör
> som
> > jag brukar göra och tar vägen istället. Men
> det
> > skulle hon inte ha gjort, för bakom kommer en
> > polisbil med två poliser som tutar, vevar ner
> > rutan och säger att hon ska tillbaka till
> > cykelbanan "Du har en egen cykelbana och här
> är
> > trångt nog för bilarna ändå"... Laglydig
> > medborgare som frun är vänder hon tillbaka,
> > svänger upp den glashala cykelbanan, och
> vurpar
> > som f-n. Som tur är klarar hon sig hyfsat
> > helskinnad; uppskrapade handskar, påse som
> går
> > sönder, skitiga jeans etc.
> >
> > Men det värsta av allt: poliserna ser vurpan,
> men
> > åker bara vidare...
> >
> > Det här är ju någonstans så upprörande att
> > jag inte riktigt vet hur man ska hantera det.
> > Tyvärr säger det ju ganska mycket om
> cyklisters
> > ställning i trafiken.
>
> FY FAN. Förbannad så jag kokar. Jävla
> rikspuckon.

+1 Jävla byfånar!
Dock inte första gången dom dummar sig, precis samma hände ju en tjej på ungefär samma ställe för nåt år sen då cykelbanan var full med glaskross från s.k f*tb*llsälskare på väg upp mot fylleslaget.

(Tack BP f info då förresten)

Ovanligt mycket folk ute, brukar möta någon ensam stackare, hela fem stycken i morse. Märkte först att det var halt när jag skulle starta från rödljuset hemmvid, foten försvann... Cykelbanan längs Mickelsbergsvägen ännu inte farbar, vilken vägen dock är, verkar som snöröjarna vill att man hellre ska köra där... Orkar inte längre felanmäla skiten.

Hoppas finvädret håller i sig tills jag ska hem!

Vilket väder det var idag!
Första pendlingen på typ två veckor och helt fantastiskt väder. En ordentlig energikick fick man.

MattiasK skrev:
> Inte min pendling idag, men väl frugans...
>
> Gårdagens väder gjorde ju inte direkt
> Johanneshovsvägen och omledningen vid bygget
> bättre. Isgata vad jag förstår. Frugan gör som
> jag brukar göra och tar vägen istället. Men det
> skulle hon inte ha gjort, för bakom kommer en
> polisbil med två poliser som tutar, vevar ner
> rutan och säger att hon ska tillbaka till
> cykelbanan "Du har en egen cykelbana och här är
> trångt nog för bilarna ändå"... Laglydig
> medborgare som frun är vänder hon tillbaka,
> svänger upp den glashala cykelbanan, och vurpar
> som f-n. Som tur är klarar hon sig hyfsat
> helskinnad; uppskrapade handskar, påse som går
> sönder, skitiga jeans etc.
>
> Men det värsta av allt: poliserna ser vurpan, men
> åker bara vidare...
>
> Det här är ju någonstans så upprörande att
> jag inte riktigt vet hur man ska hantera det.
> Tyvärr säger det ju ganska mycket om cyklisters
> ställning i trafiken.

Men vad i helvete! Nu får ta mig tusan farbror blå skärpa sig rejält. Det är totalt osakligt och ett tjänstefel att skicka upp en cyklist på en islagd cykelbana. Att sedan strunta i olyckan de har orsakat är närmast att jämställa med smitning. Anmäler du får du gärna posta svar här.

Hoppas frun mår bra

I Nacka var det bitvis snorhalt i morse. Speciellt där jag förmodar att de kört med sopsaltaren verkar isen närmast ha spolats blank. Jag hade för mycket luft i dubbisarna och fick släpp både bak och fram. Med tanke på ovanstående, körde jag mycket bilväg för att slippa is.

Mötte som vanligt några ollon utan belysning i mörkret (vid 7-tiden) tänkte nästan skrika åt dom men fegade ur i sista sekunden.. :-) ... Det mest utstickande var mannen utan lyse som hade en pinne från styret som stack ut ett par decimeter mot mötande med TVÅ RÖDA PLASTPÅSAR fladdrande i vinden!! För helvete?? :-O

Senast ändrad:
Fjärdebrunn skrev:
> MattiasK skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Inte min pendling idag, men väl frugans...
> >
> > [...]
> >
> Men vad i helvete! Nu får ta mig tusan farbror
> blå skärpa sig rejält. Det är totalt osakligt
> och ett tjänstefel att skicka upp en cyklist på
> en islagd cykelbana. Att sedan strunta i olyckan
> de har orsakat är närmast att jämställa med
> smitning. Anmäler du får du gärna posta svar
> här.
>
> Hoppas frun mår bra

+1

Pendlarkarriärens första vurpa kom idag.
Skulle svänga ut i låg fart på vägen som ligger 30 meter från porten då båda däcken släppte totalt.
Höften ner i backen och huvudet efter i nån slags whiplash-effekt.
Är oerhört glad att jag har hjälm för utan den hade jag legat på akuten hela dagen.

Det som såg ut som vanlig asfalt var blankis och inga dubbar i världen hade kunnat rädda det fallet.

Var försiktiga där ute och glöm inte hjälmen!!

Glädjande att vara tvungen att rota fram solbrillorna inför morgonpendlingen - de var lite dammiga efter att inte ha använts sedan okt-nov nån gång.

Fint underlag på alla cykelbanor på väg in till stan, men fortfarande tjock knöggelis på vägbanan på en del mindre trafikerade gator. Sjukt påfrestande underlag. Inte sugen på att vurpa denna vecka också. :/

Minns inte heller när jag hade solglasen på, mörkt till ju men behövdes ju hem, gott att få köra i finväder!

Återigen visar bannemig bilister mer hänsyn än gående på gc alt de som också går på cykelbana.

Ger tecken för att svänga ut på vägen där sopsaltningen slutar, för tredje gången stannar bilist för att släppa fram för att köra före och lägger sig på behörigt bakom. Kör om vid behov på 50-vägen där det passar.

Ekerö-Stureplan: Tyckte nog inte det var så farligt halt utom på vissa knaggliga villagator. Gruset gör faktiskt nytta. Att smältvatten rinner ut över vägbanan och sedan fryser till is ovanpå gruset är dock lite väl spännande. Annars skönt att solen verka ha hittat tillbaka, ljust vid sju!

federico skrev:
> 10 Februari del 2

*Stockholm brinner*

Mycket vackert! =)

Snabbcyklat, men man märker att när det tystnar om dubben så är det inte asfalt man cyklar på längre. Mycket svartis nedanför snövallarna.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp